Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
27-05-2009 om 11:26
hallo allemaal,
wie kan mij het verschil uitleggen tussen de eind nio toets en de eind cito.
ik weet dat de nio het iq meet en dat de cito meet wat er in de afgelopen jaren geleerd is,maar wat ik wil weten wat nou concreet het verschil in de opgaves is.
ik heb op de site van nio wel een paar voorbeelden gezien,maar ook bij deze eind toets moet je gewoon reken en taal opgaves maken.
zijn er ouders die ervaring hebben met beide misschien en het verschil weten,misschien zit het in de vraag stelling ofzo.
dochter en de cito gaan niet samen helaas,maar gelukkig geen eindcito hier en geen entreetoets,maar een nio en motivatieonderzoek.
weet iemand toevallig of er al ergens oefen nio`s zijn,net als oefen cito`s?
ik kan alleen maar enkele losse opgave`s vinden.
alvast bedankt voor de reactie`s.
poster.
27-05-2009 om 12:13
Nio en cito
De nio geeft, ook al is het een kortere toets, niet alleen een uitslag vwb kennis, maar toetst ook motivatie, concentratie etc.
Mijn dochter heeft ze alletwee gehad. Uit de Nio kwam VWO en uit de Cito kwam Havo-VWO.
Persoonlijk vind ik de Nio prettiger omdat het dus ook wat zegt over de houding die een kind voor een bepaald onderwijs moet hebben om het te kunnen halen.
Jakiro