Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Vervelen vlak voor de vakantie

Nog 5 weken te gaan en het lijkt er erg op dat jongste dochter (groep 2, 5 jr 4 mnd) zich verveelt op school. Ze duimt, is hangerig en het afscheid is ineens een issue. Dat ze voor loopt wisten we al, ze gaat na de zomer ook naar groep 3. Maar het lijkt me nu niet handig om nog van alles uit de kast te halen voor die 5 weken. Of zie ik het verkeerd? Hoe gaat dit bij andere kinderen met hetzelfde "probleem?"

Juf was al begonnen met de moeilijke dingen op de computer aanbieden (waar ze gretig mee aan de gang gaat) maar mag/kan ik meer verwachten? Zo'n laatste stukje schooljaar lijkt me voor de juf niet ideaal om nog van alles voor dochter te gaan verzinnen.

Op zich heb ik de insteek: ach, nog even, komen we wel overheen. Maar 5 weken lang hangen, vervelen, duimen en moeilijk doen bij het afscheid is dan ineens best lang

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annet

Annet

26-05-2011 om 17:59

Mijn idee

Ik zou zeker de juf vragen of er meer mogelijk is dan andere werkjes op de computer. Maar ook duidelijk maken dat het logisch is, als de hoeveelheid beperkt blijft tot bijvoorbeeld 1 of 2 extra werkjes per week (buiten de computer).
Daarnaast kun je kind één hele dag of twee dagdelen thuishouden en dan interessante dingen gaan doen (bijvoorbeeld naar museum, samen een presentatie maken, moeilijk technisch knutseldoel, etc).
Je hebt binnen de leerplichtwet voor een 5-jarige de ruimte om kind 5 uur per week thuis te houden, zonder daar met school over te moeten overleggen. Er kan nog 5 uur bij als je daar met school uit komt.
Mij lijkt dat een prachtige korte termijn oplossing. Ik zou wel zorgen dat het doel is iets te leren en dat ook duidelijk maken aan dochter. En uiteraard liever andere dingen doen dan groep 3 dingen.

Picasso

Picasso

26-05-2011 om 18:33 Topicstarter

Annet

Ik werk 4 dagen in de week (grotendeels onder schooltijd) en op mijn vrije dag ren ik altijd van hot naar her voor boodschappen, huishouden en meer. Thuishouden is dus niet echt een optie hier. Maar goed, aan de juf meer uitdaging vragen is dus niet zo heel raar?

Annet

Annet

26-05-2011 om 18:41

Niet raar

maar ik zou veel begrip in de vraag leggen ivm de laatste weken van het schooljaar. Je kunt bijvoorbeeld aanbieden dat jij de werkjes aanlevert (desnoods zonder dat kind weet dat ze van jou komen) en juf alleen de werkjes aanbiedt en een beetje begeleidt.

mijk

mijk

26-05-2011 om 19:50

Iets mee wat ze thuis doet?

Mijn zoon nam aan het eind van groep 2 af en toe zelf een boekje mee, of miniloco of zo'n oefeningenboekje van de hema. Hij vond dat geweldig om te doen en zijn juffen vonden het prima. Hij was er dan bij het ontbijt al mee bezig en dan zei ik neem maar mee. Ging hij het trots aan juf laten zien en die riepen dan vanzelf wil je daar zo uit werken. Werkte prima. Geen motie van wantrouwen vanuit ons, geen extra werk voor juf en kind kan laten zien wat hij kan

Mijk

Annet

Annet

26-05-2011 om 21:06

Zelf meenemen is ook een goed idee

maar ik zou het wel van tevoren afstemmen met de juf. Er zijn helaas best wat kleuterjuffen die het meenemen van eigen werk niet waarderen.......

Picasso

Picasso

26-05-2011 om 21:39 Topicstarter

Okee

Zal niet meteen iets meenemen maar weet dat ik dat wel zelf als optie kan aandragen. Thuis zijn we trouwens niet veel bezig met Loco en oefenboekjes alhoewel het wel in huis is. Dochter heeft over het algemeen veel energie die ze er thuis lekker uitgooit met schommelen en spelen

Vanavond nog even doorgevraagd bij dochter zelf, of ze het wel naar d'r zin heeft en de werkjes en het spelen leuk vindt. Ze zegt van wel dus dat is op zich wel fijn (dat ze dus zelf nog niet perse klaar is met groep 2, d'r zus had dat destijds wel).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.