Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
---

---

17-09-2022 om 09:04

VMBO

https://www.tishiergeenhotel.nl/wel-balen-zeker-dat-je-dochter-op-het-vmbo-zit/ 
Mooi verhaal. Hier een kind van net 21, vmbo basis, mbo 2 en mbo 3, werkt al vier jaar, vast contract, veel geld gespaard en nu net een lieve partner. Ze komen er wel!


Ik heb een hekel aan dit soort draadjes/discussies, want hiermee zeg je eigenlijk dat havo/vwo niks is. Mijn kinderen zitten/zaten op havo en vwo, geen problemen mee, ook niet als ze op het vmbo hadden gezeten, ben zelf ook een mavo kind geweest. Waarom opscheppen als je op een hoger niveau zit en waarom veroordelen als je op een lager niveau zit. Eén van onze kinderen doet met schijnbaar gemak gymnasium, ze vindt het leuk en leert graag, daardoor gaat ze het ook wel redden. En dan krijgen we reacties als 'ik heb niks met niveaus, waarom zo hoog inzetten' 'jullie hebben het gemakkelijk met zulke goedlerende kinderen' 'die zullen later veel verdienen, die van ons zal nooit een eigen huis kunnen kopen'. Waarom niet het niveau van je kind accepteren en geen opmerkingen over andere niveaus maken, ik ben daar zo klaar mee.

Yoja schreef op 17-09-2022 om 15:35:

Ik heb een hekel aan dit soort draadjes/discussies, want hiermee zeg je eigenlijk dat havo/vwo niks is. Mijn kinderen zitten/zaten op havo en vwo, geen problemen mee, ook niet als ze op het vmbo hadden gezeten, ben zelf ook een mavo kind geweest. Waarom opscheppen als je op een hoger niveau zit en waarom veroordelen als je op een lager niveau zit. Eén van onze kinderen doet met schijnbaar gemak gymnasium, ze vindt het leuk en leert graag, daardoor gaat ze het ook wel redden. En dan krijgen we reacties als 'ik heb niks met niveaus, waarom zo hoog inzetten' 'jullie hebben het gemakkelijk met zulke goedlerende kinderen' 'die zullen later veel verdienen, die van ons zal nooit een eigen huis kunnen kopen'. Waarom niet het niveau van je kind accepteren en geen opmerkingen over andere niveaus maken, ik ben daar zo klaar mee.

Eens. 

---

---

17-09-2022 om 15:52 Topicstarter

Yoja schreef op 17-09-2022 om 15:35:

Ik heb een hekel aan dit soort draadjes/discussies, want hiermee zeg je eigenlijk dat havo/vwo niks is. Mijn kinderen zitten/zaten op havo en vwo, geen problemen mee, ook niet als ze op het vmbo hadden gezeten, ben zelf ook een mavo kind geweest. Waarom opscheppen als je op een hoger niveau zit en waarom veroordelen als je op een lager niveau zit. Eén van onze kinderen doet met schijnbaar gemak gymnasium, ze vindt het leuk en leert graag, daardoor gaat ze het ook wel redden. En dan krijgen we reacties als 'ik heb niks met niveaus, waarom zo hoog inzetten' 'jullie hebben het gemakkelijk met zulke goedlerende kinderen' 'die zullen later veel verdienen, die van ons zal nooit een eigen huis kunnen kopen'. Waarom niet het niveau van je kind accepteren en geen opmerkingen over andere niveaus maken, ik ben daar zo klaar mee.

Ik wil toch precies hetzelfde als jij? Waarom mag ik daar geen draadje over openen? Mijn VMBOkind zit nu veel dichter bij een koophuis dan mijn hoogopgeleide exemplaar maar dat komt omdat je zonder partner geen huis kunt kopen en het VMBOexemplaar al 4 jaar heeft gespaard. 

---

---

17-09-2022 om 15:55 Topicstarter

Madeliefjees schreef op 17-09-2022 om 11:41:

Was op het nieuws, heel veel pubermeisjes hebben mentale problemen door de druk die er op hun wordt uitgeoefend. Je moet presteren! Je moet hoge cijfers halen! Je moet overgaan! En als de cijfers niet goed zijn, dan maar op bijles. Druk die vooral door ouders wordt uitgeoefend.
Puberjongens zijn daar veel minder vatbaar voor, die denken al gauw: boeie.
We hebben zelf 2 vmbo kinderen. De eerste heeft daarna mbo en hbo gedaan, de tweede mbo, hbo en uni. Dat wilden ze zelf, waren ze na t mbo gestopt, ook prima.

Ik denk dat jij geen vmbokinderen hebt maar laatbloeiers.

--- schreef op 17-09-2022 om 15:55:

[..]

Ik denk dat jij geen vmbokinderen hebt maar laatbloeiers.

Toch hebben die kinderen vmbo gedaan. 

---

---

17-09-2022 om 15:59 Topicstarter

Kyana schreef op 17-09-2022 om 12:20:

Oh en vmbo is natuurlijk ook een verzamelnaam. vmbo-t/mavo zit veel dichter tegen havo/vwo aan. kader/basis/praktijk is meer waar de problemen vaak zitten.

Praktijkschool is geen vmbo. Overigens was mijn kind ook totaal niet handig. Heb ik mij veel zorgen om gemaakt. Wat moet hij gaan doen? Toch eenplek gevonden, heel erg naar zijn zinmaar hij zou later graag willen lesgeven  op vmbo of mbo. Overigens: je keuze eind tweede jaar bepaalt maar heel weinig over je toekomst.

---

---

17-09-2022 om 16:02 Topicstarter

MMcGonagall schreef op 17-09-2022 om 12:34:

Tegenwoordig kun je als mbo’er ook een heel behoorlijk salaris verdienen. Ik kan in ieder geval wel beroepen verzinnen waar de mbo’er meer verdient dan sommige hbo’ers.
Maar goed, er zijn dus ook genoeg mensen voor wie mbo4 te hoog gegrepen is. Dat is om en nabij het ‘gemiddelde’ opleidingsniveau (en misschien ook wel de mediaan). Dan wordt je dus stratenmaker, vuilnisman of caissière, en geen loodgieter of treinmachinist.

Wat een onzin! Loodgieter, elektromonteur en timmerman kun je gewoon met mbo2 worden! Dan niet zelfstandig. Dat ben je met mbo3. MBO4 is leidinggevende. Mijn zoon verdient nu met mbo3 2000 netto. 

--- schreef op 17-09-2022 om 15:55:

[..]

Ik denk dat jij geen vmbokinderen hebt maar laatbloeiers.

Natuurlijk wel. Dit is ook waar ik mij zo aan erger. Er zijn zoveel verschillende VMBO kinderen. 

Lang niet alle kinderen gaan met hun handen werken en zijn oh, zo handig. 

Het ene kind is niet meer een vmbo kind als het andere kind. 

Ik ben een mavo leerling met twee linkerhanden. Ook ik ben van de mavo naar het mbo gegaan. Vervolgens jaren gewerkt en toen ik 24 was en ik zag dat ik met mijn MBO opleiding niet de kansen kreeg die ik wou hebben (betere baan) heb ik in deeltijd ('s avonds) een HBO diploma gehaald. 

--- schreef op 17-09-2022 om 15:59:

[..]

Praktijkschool is geen vmbo. Overigens was mijn kind ook totaal niet handig. Heb ik mij veel zorgen om gemaakt. Wat moet hij gaan doen? Toch eenplek gevonden, heel erg naar zijn zinmaar hij zou later graag willen lesgeven op vmbo of mbo. Overigens: je keuze eind tweede jaar bepaalt maar heel weinig over je toekomst.

Ik weet wel dat je wat je ook kiest qua richting daarna alsnog alles kan doen. Verstandelijk weet mijn kind dat ook maar zo voelde het voor hem niet. Hij voelde een enorme druk en daarnaast vond hij eigenlijk alle richtingen die hier in de buurt aangeboden werden niet leuk. Hij is uiteindelijk groen gaan doen en dat bevalt wel redelijk maar hij was enorm jaloers op zijn broer/zus (vwo) die  nog helemaal niks hoefden te kiezen. Het geeft veel druk en zeker bij kinderen die school toch al geen feest vinden kan dat lastig zijn. 

--- schreef op 17-09-2022 om 15:55:

[..]

Ik denk dat jij geen vmbokinderen hebt maar laatbloeiers.

Ja daarom is het goed dat ze nu de splitsing in onderwijsniveau op een later moment willen doen. Hoewel ik dat eigenlijk maar deels.goed vind, kinderen die heel veel moeite met leren hebben of het juist heel makkelijk hebben zou je wellicht op een veel eerder moment al op andere scholen kunnen plaatsten dan zou je wellicht eerder kunnen starten met praktijk onderwijs en eventueel vwo. Dan krijg je zeg maar regulier of verkort of verlengt onderwijs.

Yoja schreef op 17-09-2022 om 15:35:

Ik heb een hekel aan dit soort draadjes/discussies, want hiermee zeg je eigenlijk dat havo/vwo niks is. Mijn kinderen zitten/zaten op havo en vwo, geen problemen mee, ook niet als ze op het vmbo hadden gezeten, ben zelf ook een mavo kind geweest. Waarom opscheppen als je op een hoger niveau zit en waarom veroordelen als je op een lager niveau zit. Eén van onze kinderen doet met schijnbaar gemak gymnasium, ze vindt het leuk en leert graag, daardoor gaat ze het ook wel redden. En dan krijgen we reacties als 'ik heb niks met niveaus, waarom zo hoog inzetten' 'jullie hebben het gemakkelijk met zulke goedlerende kinderen' 'die zullen later veel verdienen, die van ons zal nooit een eigen huis kunnen kopen'. Waarom niet het niveau van je kind accepteren en geen opmerkingen over andere niveaus maken, ik ben daar zo klaar mee.

Ik lees niet wat jij nu noemt, alsof havo/vwo minder is voor ons als ouders. Juist niet, ‘die anderen’ zeggen juist het omgekeerde.

Ik ben naar mijn kinderen toe wel heel feitelijk. Mijn kind met vmbo-t diploma weet waarom ik liever heb dat ze ook nog de havo afmaakt. Steviger basis en meer mogelijkheden later. Daarmee zeg ik helemaal niet dat mavo-mbo niets voorstelt, maar ik denk dat je het best een zo hoog mogelijke algemene opleiding kunt hebben. Mits je dat kunt en wilt natuurlijk, want ze moeten het wel zelf doen.

---

---

17-09-2022 om 19:23 Topicstarter

Boomklever schreef op 17-09-2022 om 16:03:

[..]

Natuurlijk wel. Dit is ook waar ik mij zo aan erger. Er zijn zoveel verschillende VMBO kinderen.

Lang niet alle kinderen gaan met hun handen werken en zijn oh, zo handig.

Het ene kind is niet meer een vmbo kind als het andere kind.

Ik ben een mavo leerling met twee linkerhanden. Ook ik ben van de mavo naar het mbo gegaan. Vervolgens jaren gewerkt en toen ik 24 was en ik zag dat ik met mijn MBO opleiding niet de kansen kreeg die ik wou hebben (betere baan) heb ik in deeltijd ('s avonds) een HBO diploma gehaald.

Als je kind slecht onderwijs had op de basisschool of een laatbloeier is en na vmbo, mbo nog hbo doet kan het best zijn dat het gewoon een "havokind" was. 

Ysenda schreef op 17-09-2022 om 10:00:

[..]

Mogen testen is genuanceerder, het is mogen testen op kosten van school. Als je het kunt betalen zou ik zelf laten testen.

Mogelijk is je kind enorm handig in het bedenken van workarounds waardoor ze de dyslexie verdoezeld. Alleen kost dat veel energie en tijd waardoor de rest van de vakken ook lager uitkomt. Ik heb dat gezien bij een dochter van vrienden van ons. Wel getest op kosten van de ouders: ernstige dyslexie maar ook zelf workarounds bedacht. Met RT is haar hele niveau omhoog gegaan en doet ze nu kunstacademie. Een type als jou zoon: slim maar praktisch van aard en ambitie.

Ik denk dat tl, havo en VWO in de basisjaren ook meer praktijkvakken zouden moeten hebben, zodat ze beter kunnen kiezen wat bij ze past. Ze hebben vaak geen idee wat er kan op het mbo terwijl ik zeker weet dat een flink aantal leerlingen daar veel gelukkiger zou zijn dan in de theoretische route die ze nu volgen.


Ja, ik weet het, maar het is niet testen op kosten van school. De kosten voor dyslectietesten worden betaald door de gemeente. En landelijk is die vergoedingsregel vastgesteld. En ik weet dat we dat ook zelf mogen betalen maar we hebben geen €1700 voor het traject. Dat zou betekenen dat geen van de kinderen kan sporten bijvoorbeeld. 

Maar goed, ik ga nog een onderwijsconsulent vragen. Mijn zoon is ook dyslectisch. 

--- schreef op 17-09-2022 om 19:23:

[..]

Als je kind slecht onderwijs had op de basisschool of een laatbloeier is en na vmbo, mbo nog hbo doet kan het best zijn dat het gewoon een "havokind" was.

Nee, want havo is puur theoretisch en HBO is best wel praktisch maar dan op een hoger niveau. 

Dat onderscheid tussen havo en vmbo kinderen bestaat natuurlijk niet echt. Zoveel hangt af van de omstandigheden, karakter, eerder genoten onderwijs, taalbeheersing, opvoeding.... dat bepaald allemaal mee welke school een kind gaat volgen. 
Onder net iets andere omstandigheden was het kind wat nu havo doet vmbo gaan doen. Dat onderscheid tussen theorie en praktijk is er niet eens echt.
vmbo-t is ook alleen maar theoretisch en zelfs kader is grotendeels theorie (wel met een paar praktijk vakken)
Het is allemaal niet zo strak verdeeld. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.