Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
---

---

17-09-2022 om 09:04

VMBO

https://www.tishiergeenhotel.nl/wel-balen-zeker-dat-je-dochter-op-het-vmbo-zit/ 
Mooi verhaal. Hier een kind van net 21, vmbo basis, mbo 2 en mbo 3, werkt al vier jaar, vast contract, veel geld gespaard en nu net een lieve partner. Ze komen er wel!


Of opmerkingen als: "Loodgieters en schoonmakers moeten er ook zijn", als je zegt dat je kind vmbo doet. 🙄

En zo is het maar net 👍🏻.
Ik werk op een VMBO en er zijn zoveel kinderen die helemaal opbloeien. Eerst al in de brugklas omdat ze eindelijk ook voldoendes kunnen halen en dan ook omdat ze iets mogen doen. Gewoon doen.
Kinderen die zodra ze bij de praktijklessen zitten een heel ander kind zijn, meewerkend, enthousiast, opgewekt, behulpzaam. 
Die kinderen die als je met een groep gaat fietsen alle banden plakken en kettingen erop zetten. 
Ik heb vijf kinderen en drie stiefkinderen. Mijn oudste is onwijs slim (en ja ook hoogbegaafd) maar het is gewoon niet iemand die in de studieboeken wil zitten. Daar is zijn hoofd gewoon te druk voor. Daarnaast heeft ie wel weer uitdaging nodig dus ondanks dat zijn destijds gekozen opleiding wel lekker bezig zijn was, vond ie de lesstof weer te makkelijk. Hij is van vwo naar havo naar vmbo gegaan. Werkt nu en denkt erover om een toelatingstoets 21+ HBO te gaan doen om zo de lerarenopleiding beeldende vorming te gaan doen. Hij hoopt de uitdaging te vinden en toch lekker praktisch bezig te zijn. 
Mijn oudste dochter kreeg een havo-advies, maar destijds telde de eindcito nog die had ze verknald. Ze begon dus op vmbo bk. Had uiteindelijk na de tweede toch wel naar de havo gemogen maar koos ervoor om lekker TL te doen (meer mijn mensen, mam). Is net klaar met haar opleiding en heeft op haar 21e een vaste baan en een koopwoning. 
Mijn middelste doet TL, heeft op de basisschool hard gewerkt daarvoor en nu gaat het haar prima af, doet daar volgend jaar ook examen in een praktijkvak (pilotschool daarvoor, over drie jaar doen alle TL’ers (mavo) een praktijkvak). Ze doet een creatief profiel. Daar kan ze haar ei in kwijt. Ze wil later bij de politie. Daarvoor moet ze nog wel een andere opleiding doen want met 16 mag je nog niet de politieschool doen. 
Mijn vierde zit op het vwo (ook H 

Mijn vijfde zit in groep 8, voorlopig advies is kader/tl. Al denkt meester dat TL prima moet kunnen. We lopen er bij haar alleen tegenaan dat ze al vanaf groep 3 denken dat ze dyslectisch is, maar ze scoort te goed om dat te mogen laten testen… 

Mijn stiefzoon (klas 4), stiefdochter (klas 1) doen basis. Stiefzoon loopt helaas wel vast. Stiefdochter heeft zware dyscalculie maar zou voor taal dan weer prima TL kunnen doen. Zij is echt lekker van het tutten met baby’s en frutselen en zit daar volgens mij echt op haar plek. 
De jongste stiefdochter (gr 7) gaat straks ook naar het VMBO. 

en weet je, je bent je schoolniveau niet. En wat is er belangrijker dan gelukkig zijn? Dat je daar bent waar jij je prettig voelt? Want dan kan je uitgroeien tot jezelf. 

EmmaT schreef op 17-09-2022 om 09:28:

Of opmerkingen als: 'loodgieters en schoonmakers moeten er ook zijn' als je zegt dat je kind vmbo doet. 🙄

Alsof je met VMBO alleen maar schoonmaker kan worden 😜. 

We zeggen wel op school tegen de kinderen dat ze straks een van de belangrijkste beroepen gaan doen. 

SuzyQFive schreef op 17-09-2022 om 09:34:

[..]

Alsof je met VMBO alleen maar schoonmaker kan worden 😜.

We zeggen wel op school tegen de kinderen dat ze straks een van de belangrijkste beroepen gaan doen.

En je hoort natuurlijk nooit: "Ach ja, advocaten en artsen moeten er ook zijn", toch? 

SuzyQFive schreef op 17-09-2022 om 09:31:


Mijn vijfde zit in groep 8, voorlopig advies is kader/tl. Al denkt meester dat TL prima moet kunnen. We lopen er bij haar alleen tegenaan dat ze al vanaf groep 3 denken dat ze dyslectisch is, maar ze scoort te goed om dat te mogen laten testen…

Mogen testen is genuanceerder, het is mogen testen op kosten van school. Als je het kunt betalen zou ik zelf laten testen. 

Mogelijk is je kind enorm handig in het bedenken van workarounds waardoor ze de dyslexie verdoezeld. Alleen kost dat veel energie en tijd waardoor de rest van de vakken ook lager uitkomt. Ik heb dat gezien bij een dochter van vrienden van ons. Wel getest op kosten van de ouders:  ernstige dyslexie maar ook zelf workarounds bedacht. Met RT is haar hele niveau omhoog gegaan en doet ze nu kunstacademie. Een type als jou zoon: slim maar praktisch van aard en ambitie.

Ik denk dat tl, havo en VWO in de basisjaren ook meer praktijkvakken zouden moeten hebben, zodat ze beter kunnen kiezen wat bij ze past. Ze hebben vaak geen idee wat er kan op het mbo terwijl ik zeker weet dat een flink aantal leerlingen daar veel gelukkiger zou zijn dan in de theoretische route die ze nu volgen. 


EmmaT schreef op 17-09-2022 om 09:38:

[..]

En je hoort natuurlijk nooit: "Ach ja, advocaten en artsen moeten er ook zijn", toch?

Ik zeg altijd tegen mensen die iets te mekkeren hebben over het vmbo “wie heb je gebeld om die zonnepanelen waar je het over had te installeren, de tandarts?” Werkt ook goed met wc/loodgieter/advocaat, auto/garagebedrijf/cardioloog, gelnagels/schoonheidsspecialist/accountant. 
Mensen moeten doen waar ze gelukkig van worden, en waar ze van kunnen rondkomen.  

Was op het nieuws, heel veel pubermeisjes hebben mentale problemen door de druk die er op hun wordt uitgeoefend. Je moet presteren! Je moet hoge cijfers halen! Je moet overgaan! En als de cijfers niet goed zijn, dan maar op bijles.  Druk die vooral door ouders wordt uitgeoefend.
Puberjongens zijn daar veel minder vatbaar voor, die denken al gauw: boeie.
We hebben zelf 2 vmbo kinderen. De eerste heeft daarna mbo en hbo gedaan, de tweede mbo, hbo en uni. Dat wilden ze zelf, waren ze na t mbo gestopt, ook prima. 

Ik vind het überhaupt niet zo relevant om het schoolniveau te benoemen. Van mijn jongste werd wel eens gevraagd of ze havo of vwo deed. Als ik dan ‘mavo’ zei, kwam er een meewarige blik en ‘ja, dat kan natuurlijk ook’ of ‘mensen die met hun handen werken hebben we hard nodig’. Nu ze de havo doet, krijg ik nooit zo’n geruststellende opmerking. 
Wat me wel zorgen baart zijn de verhalen die ik hoor over het mbo. Ik ken nu al drie jongeren die binnen een maand zijn afgehaakt omdat de organisatie slecht was en er alleen maar ongemotiveerde crimineeltjes in de klas zaten. Gelukkig hoor ik soms ook een succesverhaal, mijn buurmeisje heeft na praktijkonderwijs met klinkende cijfers niveau 2 afgerond en doet nu een niveau hoger. Soms gaat het gewoon beter met tussenstapjes.

Ik vind dat er wel iets van nuance bij dit verhaal moet. Er is natuurlijk niks mis met vmbo maar er zijn wel een paar dingen waardoor ik toch echt liever heb dat mijn kinderen havo/vwo gaan doen.
Ten eerste, heb je meer keuze qua opleidingen (mbo na havo is ook een optie)
Ten tweede, omdat vmbo scholen de laagste niveaus zijn en kinderen afstromen naar beneden, heb je hier gemiddeld meer 'moeilijke' kinderen, ongemotiveerde leerlingen en spelen sommige maatschappelijke problemen hier veel meer. Dat kan veel onrust en gedoe in de klas opleveren. Je hebt ook hele leuke vmbo scholen maar ik vond een goede vmbo school vinden aanzienlijk moeilijker dan een goed vwo te vinden. 
Ten derde, je moet eerder een richting kiezen en hoewel je nog best kan wisselen merk ik toch dat het veel weerstand kan opleveren bij kinderen die eigenlijk nog helemaal geen idee hebben wat ze willen.
Ten vierde, lang niet alle vmbo leerlingen zijn natuurlijk praktisch ingesteld en handig. Sommigen zijn helemaal niet handig en dan is het helemaal lastig want als je zowel theoretisch als praktisch minder goed bent dan is het wel degelijk lastig om een bijpassende opleiding te vinden die ook nog eens tot een goede baan oplevert. 

Dus ja, ik heb inderdaad liever dat mijn kinderen havo/vwo gaan doen. Niet omdat ik niet wil dat ze timmerman worden maar omdat het vmbo als schoolvorm toch wat lastiger is. Het is alleen natuurlijk verder geen keuze. Mijn kind dat vmbo kader doet (en dat zelfs lastig vindt) zou ik absoluut niet op de havo/vwo willen want dat niveau zou hij  niet aankunnen. Daar zou hij heel ongelukkig worden. Maar hij is ook geen heel praktisch type dus dat maakt het allemaal ook wat lastiger. 

Oh en vmbo is natuurlijk ook een verzamelnaam. vmbo-t/mavo zit veel dichter tegen havo/vwo aan. kader/basis/praktijk is meer waar de problemen vaak zitten.

EmmaT schreef op 17-09-2022 om 09:28:

Of opmerkingen als: "Loodgieters en schoonmakers moeten er ook zijn", als je zegt dat je kind vmbo doet. 🙄

Of een loodgieter die tegen je zoon zegt "doe maar je best op school anders moet je dit werk straks ook doen". Ik stond er flabbergasted bij en wist even niet te reageren.

Overigens ben ik zelf via de mavo het mbo, hbo en na een deficiëntie programma een postdoctorale opleiding gedaan. Een slechte basisschool doet zoveel met je resultaten.

Tegenwoordig kun je als mbo’er ook een heel behoorlijk salaris verdienen. Ik kan in ieder geval wel beroepen verzinnen waar de mbo’er meer verdient dan sommige hbo’ers.
Maar goed, er zijn dus ook genoeg mensen voor wie mbo4 te hoog gegrepen is. Dat is om en nabij het ‘gemiddelde’ opleidingsniveau (en misschien ook wel de mediaan). Dan wordt je dus stratenmaker, vuilnisman of caissière, en geen loodgieter of treinmachinist.

MMcGonagall schreef op 17-09-2022 om 11:56:


Wat me wel zorgen baart zijn de verhalen die ik hoor over het mbo. Ik ken nu al drie jongeren die binnen een maand zijn afgehaakt omdat de organisatie slecht was en er alleen maar ongemotiveerde crimineeltjes in de klas zaten. Gelukkig hoor ik soms ook een succesverhaal, mijn buurmeisje heeft na praktijkonderwijs met klinkende cijfers niveau 2 afgerond en doet nu een niveau hoger. Soms gaat het gewoon beter met tussenstapjes.

Ook de mbo van zoon is matig georganiseerd. Docenten die bij eerste jaars er van uitgaan dat ze weten dat gebouw x niet naast de school is maar 10 minuten ov verderop bijvoorbeeld.  Adres werd niet gegeven.

Roosters die van minuut tot minuut kunnen wijzigen en dan het verwijt krijgen dat je je boek niet mee hebt.

En een schrikbarend laag niveau op niveau 4, zoon is nu na een maand bij zijn vrienden die in havo 4 zitten gaan buurten om te zorgen dat zijn niveau voor de algemene vakken: rekenen, Nederlands en Engels gelijk komen met havo zodat hij daar bij de door hem geplande overgang naar hbo over 2 jaar geen last van gaat hebben. Eerste hoofdstukken rekenen: optellen van gehele getallen en aftrekker gehele getallen. Ook afronden is serieus weer een heel hoofdstuk. Dat is toch op de basisschool in groep 6 al behandeld. 

Deze studenten zouden na 3 jaar moeten kunnen doorstromen naar hbo, ik begrijp nu volkomen waarom dat niet al te succesvol is. Het gat is veel te groot.

Destijds ben ik na de MTS gaan werken, wat een heel bewuste keuze was. Ik had wellicht doorgekund naar de HTS, maar dan was ik in banen terecht gekomen waar ik geen zin in had. 

Uiteindelijk in een baan terecht gekomen die op hbo-niveau ligt en dat gaat me prima af. Maar ik heb absoluut geen spijt van mijn keuzes, door de eerdere banen op mbo-niveau ben ik geworden wie ik ben en deze banen hebben me een hoop nuttige bagage meegegeven waar ik nog altijd wat aan heb. 

In mijn werk heb ik veel te maken met mensen op (v)mbo niveau en dat zijn heel slimme mensen met een uitstekende opleiding. 

Als buitenstaander heb je vaak geen idee hoeveel kennis je als bv automonteur of installatietechnicus moet bijhouden en bijleren. Als je ziet hoeveel diploma’s en cursussen er in een personeelsdossier zitten, dan zie je dat het zeer serieuze banen zijn. Die inmiddels zeer terecht goed betaald worden.


Maar uiteindelijk gaat het niet om geld, maar om iets te gaan doen wat bij je past. 
Want dat is waar je als mens gelukkig van wordt. En voor de een is dat arts, of advocaat. En voor de ander monteur of kapper. Voor mij is ieder lid van de maatschappij even waardevol, iedereen draagt zijn steentje bij. Een tandarts kan geen CV-ketel bij me ophangen en de CV-installateur kan mijn kiezen niet vullen. En beide moet gebeuren (nou ja, dat kiezen vullen dan zo min mogelijk).

Ysenda schreef op 17-09-2022 om 13:26:

[..]

Ook de mbo van zoon is matig georganiseerd. Docenten die bij eerste jaars er van uitgaan dat ze weten dat gebouw x niet naast de school is maar 10 minuten ov verderop bijvoorbeeld. Adres werd niet gegeven.

Roosters die van minuut tot minuut kunnen wijzigen en dan het verwijt krijgen dat je je boek niet mee hebt.

En een schrikbarend laag niveau op niveau 4, zoon is nu na een maand bij zijn vrienden die in havo 4 zitten gaan buurten om te zorgen dat zijn niveau voor de algemene vakken: rekenen, Nederlands en Engels gelijk komen met havo zodat hij daar bij de door hem geplande overgang naar hbo over 2 jaar geen last van gaat hebben. Eerste hoofdstukken rekenen: optellen van gehele getallen en aftrekker gehele getallen. Ook afronden is serieus weer een heel hoofdstuk. Dat is toch op de basisschool in groep 6 al behandeld.

Deze studenten zouden na 3 jaar moeten kunnen doorstromen naar hbo, ik begrijp nu volkomen waarom dat niet al te succesvol is. Het gat is veel te groot.

Klopt dat was echt frustrerend toen ik op het mbo zat, en dan zijn er nog veel die dat niet halen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.