Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Vmbo praktijk of vmbo lwoo

Onze zoon zit dit jaar in groep 8. Hij is een zwakke leerling met dyslectie. Nou hebben we net te horen gekregen dat ze hem inschatten op vmbo praktijk of zelfs vmbo lwoo. Ik zie echter door de bomen het bos niet meer. Wat houdt dit allemaal in?? Wat leren ze op vmbo praktijk??? Ik lees alleen over vmbo techniek, maar dat is echt niks voor onze zoon. Die zit meer op het sociale vlak. Of horeca achtige dingen. Is er wel een school geschikt voor hem???? We wonen in de buurt van Rotterdam en ik heb geen flauw idee waar ik zoeken moet. 16 Maart hebben we een gesprek met zijn juf, dus dan wordt er vast meer duidelijk, maar wil graag wat voorbereid zijn. Kent iemand een goede vmbo praktijk school in de buurt van Rotterdam en wat leren ze dan??? Ik heb al gegoogled, maar wordt daar weinig wijs uit.
Wie helpt me opweg???

Pilar

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Spraakverwarring

Pilar:"Nou hebben we net te horen gekregen dat ze hem inschatten op vmbo praktijk of zelfs vmbo lwoo."
Of bedoelt de school het andersom?
Er is een beetje spraakverwarring met de term 'praktijk' als toevoeging aan vmbo.
Zie hier http://www.wartburg.nl/Page/nctrue/sp3898/index.html
"Praktijkonderwijs

Voor het praktijkonderwijs gelden de regio-afspraken van het Wartburg College niet. Kinderen komen voor dit type onderwijs in aanmerking als ze een (nauw omschreven) leerachterstand hebben, gecombineerd met een IQ-score tussen 55 en 80 èn als ze afkomstig zijn uit het ZMLK-onderwijs (zeer moeilijk lerende kinderen)."
Dat gaat over het niveau vmbo pro.
Je vindt er nog meer informatie. Hoe het allemaal precies in elkaar steekt, moet je zelf uitzoeken. De samenwerkingsverbanden regelen het zelf dus zijn er (landelijk zeker) onderlinge verschillen.
Dan dat andere praktijkonderwijs: er zijn vmbo scholen die onder het motto 'terug naar de vakschool' ook aan vmbo bbl/k/g de titel 'praktijkonderwijs' meegeven.
Bedoelt de school dat (hij moet met zijn handen werken) of bedoelt de school vmbo pro (hij heeft waarschijnlijk een zeer laag iq en of complexe problematiek)?
Groet,
Miriam Lavell

Lieve pilar

Jouw school bedoelt echt geen pro voor jouw kind!
liefs xx

Pilar

Pilar

09-09-2010 om 14:42 Topicstarter

Miriam

Ik denk dat school bedoelt dat hij met zijn handen moet werken. Hij is al een keer getest op intelligentie en daar kwam uit gemiddeld intelligent. Dus dachten wij dat hij vmbo-tl wel zou moeten kunnen halen. Maar nu hadden ze het over vmbo-kader of vmbo-basis en vmbo met lwoo. Maar inmiddels begrijp ik dat ook vmbo-tl met lwoo kan. Klopt dat???? Lwoo schijnt geloof ik niks te zeggen over het niveau. Snap ik het dan goed???? Hij gaat nu extra testen op school krijgen. intelligentietest, leerachterstand wordt ik kaart gebracht en een gedragstest. Hij heeft add en is dyslectisch. Geen handige combinatie.

Pilar

Pilar

09-09-2010 om 14:43 Topicstarter

Geerke

Geerjke: nee, dat lijkt mij ook stug.... Dank je!!!

Vmbo-tl met lwoo

vmbo-tl met lwoo vind je alleen niet overal.
Daar zul je naar moeten informeren dan.

Dat snap je goed

Ja, je snapt het goed. Lwoo zegt niet zoveel over niveau, hoewel het zelden op havo niveau gegeven wordt.
Er is wel een indicatie voor nodig.
Wat die spraakverwarring betreft: Vraag dat alsjeblieft even heel duidelijk na. Dat jullie het echt over hetzelfde hebben en er geen misverstanden kunnen ontstaan.
Vergis je niet, de inschatting van de school kan heel anders zijn dan die van jou.
Groet,
Miriam Lavell

Criteria voor lwoo

Een leerling is toelaatbaar tot het leerwegondersteunend onderwijs als:
• er sprake is van een IQ-score van minimaal 75 en maximaal 120
• er sprake is van een leerachterstand van 1,5 jaar of meer op 2 of meer domeinen
(inzichtelijk rekenen, technisch lezen en spellen, begrijpend lezen, waarbij de combinatie van technisch lezen en spellen samen als één domein telt).
Is er sprake van een IQ boven de 90 dan moet er bovendien nog sprake zijn van sociaal-emotionele problematiek (bijv. faalangst, adhd).

Marie

Marie

09-09-2010 om 15:47

Info

hallo Pilar,
Meestal moeten leerlingen om in aanmerking te komen voor LWOO een "vroegtoets" doen. Informeer bij school wanneer die toetsen afgenomen worden. Hier is dat meestal in november en april. Ik raad je aan - als dat bij jullie in de gemeente ook zo werkt - om hem dan aan te melden voor november. Onze dochter heeft dat ook gedaan vorig jaar. Ze nemen dan trouwens o.a. de WISC af.
Omdat hij een jongen is hoeft hij heus niet perse iets technisch te gaan doen hoor. Op het VMBO kun je ook kiezen voor andere richtingen zoals economie of zorg en welzijn. Ook horeca behoort tot de mogelijkheden.
Maar let op - niet alle VMBO-scholen bieden alle richtingen aan.
Wellicht heb je ook wat aan deze info:
http://www.emelwerda.nl/Page/sp168/index.html
Je schrijft trouwen dat je 16 maart een gespek met de juf hebt? Lijkt me redelijk laat, of is dat gewoon een typefout?
Na wat "Googlen" vond ik nog dit:
http://www.zadkine.nl/smartsite1493.html
O, ja "iets met horeca" noemen ze bij het VMBO - consumptief
http://vmbo.kennisnet.nl/vakken/consumptief
Trouwens onze dochter is net begonnen op het VMBO-BB met LWOO en heeft het prima naar de zin. Kleine klas en geen huiswerk!
Groetjes

Pilar

Pilar

09-09-2010 om 15:57 Topicstarter

Marie

Marie dank voor je reactie. Kijk, dat GEEN huiswerk is dus iets wat me enorm aanspreekt!!! ONze zoon heeft er een gruwelijke hekel aan en het levert veel strijd op. HIj zit gewoon niet graag met zijn neus in de boeken. Kleine klassen spreekt me ook erg aan voor hem.
Dank voor de tip van het zadkine. Ik kende die school idd al. Ik vind het nog wel ingeiwkkeld om te begrijpen of het dan basis of kader is en of er lwoo gegeven wordt. Dat haal ik er niet zo snel uit geloof ik. ZAl nog eens beter kijken.

Pilar

Pilar

09-09-2010 om 21:06 Topicstarter

Drommels

He drommels, wat leuk dat je dochter echt al weet welke richting ze op wil. Dat lijkt me al heeel veel schelen. Gaat ze dan naar zo'n horeca vmbo??? Dat lijkt me echt waanzinnig.
En waarom hoeft ze de cito niet te doen dan??? Zou ik ook wel willen dat mijn zoon die niet hoeft te doen. Of gewoon alleen voor spek en bonen. Dat zou al een last minder zijn. Is dit standaard...dat kinderen met advies lwoo geen cito hoeven te doen????
Heeel langzaam wordt me iig een en ander duidelijk. dat scheelt....

anna van noniemen

anna van noniemen

09-09-2010 om 22:05

Pilar

hoe ver van Rotterdam mag het zijn? Zoon is dit jaar gestart op VMBO-B met LWOO. Hij zit ook nog in een speciale zorgklas en dus maar 10 leerlingen. Wel huiswerk overigens....Ik woon niet in Rotterdam maar in de Drechtsteden, ik weet niet of dat voor jullie te doen is?

Pilar

Pilar

09-09-2010 om 22:14 Topicstarter

Anna

Waar ligt Drechtsteden. Hahahahhha. Ik vrees dat dat echt te ver is. Moet echt in de buurt van Gouda of Rotterdam zijn.
Jeetje, een klas van tien leerlingen. DAs echt weinig!!! Hoe vindt hij het?? Spannend hoor allemaal....

anna van noniemen

anna van noniemen

09-09-2010 om 22:34

Drechtsteden is

omgeving Dordrecht Nee, dat is te ver dan....

Ja, en ik zeg het nog verkeerd, er kunnen max 10 leerlingen in de klas, maar er zitten er maar 9....Ja, hij vindt het echt geweldig! zie ook onder....

Ook in jouw buurt:

Dit is ook in jouw buurt Pilar! Er zijn twee vestigingen met vmbo.
http://www.comenius.nl/Page/nctrue/sp156/index.html

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.