Inge
01-02-2009 om 16:59
Voor alle ouders van cito kids
Ik wens jullie kinderen heel veel succes deze week. En jullie natuurlijk ook
Inge, moeder van 2 kinderen die deze week de Cito gaan maken

Jen02
01-02-2009 om 21:30
Bedankt!
Inge,
bedankt voor je bericht. Onze zoon gaat deze week ook schooleindonderzoek doen( met onderdeel Cito). Ik ben nerveuzer dan hij zelf...
Jij ook veel succes met je twee dochters!
gr. Jen

Mareld
01-02-2009 om 21:31
Dank je
Inderdaad heel veel succes voor alle kinderen die deeindcito gaan maken!
Ben zelf zenuwachtiger dan mijn dochter geloof ik....

kirima
03-02-2009 om 12:18
Hier ook
een moeder die zenuwachtiger is dan dochter... Alle kinderen veel succes en alle ouders sterkte deze spannende dagen.

an mien
03-02-2009 om 13:41
Eerste dag zit er op!
Hier een zoon die vandaag met de cito is begonnen, hij vond het keisimpel vooral rekenen, wereldorientatie vond hij wel moeilijk vooral van welke vogel het ei op het plaatje was?? gelukkig telt WO niet mee.
Hebben jullie ook al een verwachte citoscore gehad ik ben heel benieuuwd of dat klopt als we in maart de uitslag krijgen, hier was de voorspelling 541.
an mien

Wilma
03-02-2009 om 15:56
Ook van mij nog toitoitoi!
De eerste dag zit er dan wel op, maar toch succes voor de resterende dagen!
En even een vraagje, mijn zoon zit pas in groep zeven vandaar dat ik dat nog niet weet, hoe werken die scores?? Kun je dat ergens op internet opzoeken? Wij kennen veel kinderen die nu Cito hebben en als die helemaal blij of juist niet blij (of nog erger met neutraal gezicht, dan weet ik 't helemaal niet) een of andere score vertellen tzt, dan weet ik niet eens of dat goed of slecht is.
Groetjes,
Wilma

Annamam
03-02-2009 om 18:15
Heftig begin........
De Cito is hier zeer heftig begonnen door het plotseling overlijden van een schoolgenootje. Op onze relatief kleine school is deze impact enorm.
In overleg met de kinderen is besloten om de Cito door te laten gaan.
Ik wens deze groep 8'ers extra steun.

Astrid
03-02-2009 om 20:22
Voor de zoon van an mien
De juiste vogel was volgens zoon de kievit. Het was de enige weide vogel volgens hem. Zoon vond de cito vandaag makkelijk, had wel twijfel bij wat onderdelen. Vorig jaar heeft zoon de cito ook al gemaakt en toen had hij 543. Nu gaat hij voor hoger. Hoop dat dat lukt, want voor TTO moet hij minimaal 545 halen met een hoge taal score.

meg
03-02-2009 om 21:00
Hier ook kievit
Ze herinnerde zich vaag een filmpje op het journaal van het eerste kievitsei dat was gevonden in een weiland...Toch handig dat ze af en toe het nieuws meekijkt... De eerste dag zit erop. Óp naar de volgende. Ze slaapt net, met de poes tegen zich aan, haar motortje weer opladen. Oh ja, appelssap dat was het woord in de zin die fout was. Zo wist ze een aantal vragen te vertellen. Eigenlijk had ze het echt heel leuk gevonden om CITO te doen en kijkt uit naar morgen. Zonder spanning of zenuwen, Ik ook niet hoor, we zien het wel...

Sandra
03-02-2009 om 21:10
Kievit en appelsap
Toevallig, dat waren precies de voorbeelden die zoonlief hier ook noemde. Die kievit is goed hoor, de andere genoemde vogels broeden niet in weiland (inkoppertje voor onze vogelaar). Hij vond de hele toets erg meevallen, hoopt dan ook op VWO-score. Ben erg benieuwd of hem dit lukt.

Bintje
03-02-2009 om 21:50
Dochter
Vlgs dochter was het ook de kievit. WO natuur vond ze het moeilijkst, de rest was niet moeilijk vlgs haar. Soms had ze wat lang over een vraag zitten denken omdat ze dacht: Zouden ze niet iets anders bedoelen met die vraag, want dit is wel erg eenvoudig?

meg
04-02-2009 om 12:09
Bintje
Dat doet mijn dochter dus precies hetzelfde. Dan gaat ze te moeilijk zitten denken omdat ze denkt dat het juiste antwoord te simpel is... Appelssap, met dubbel s... da's een duidelijke, ze dacht gewoon even aan appelmoes, dan staat er ook geen extra 's'. En ze heeft gelukkig wel even de tijd genomen nog es extra goed de vragen of tekst te lezen. Ben benieuwd vandaag met studievaardigheden. Da's meestal wel wat pittiger. En vandaag geen kladblaadje bij de rekensommen. We hebben nog even het 'denkbeeldige' kladblaadje in je hoofd geoefend. De som 'voor je zien'... wat natuurlijk hoofdrekenen is, haha.

Mareld
04-02-2009 om 15:00
Pfffff....
Hier had dochter gisteren toen ze een kladblaadje mochten gebruiken bij rekenen, bij één som geen zin om het na te rekenen. Fout antwoord dus. Zucht, als ze dat nou vaak gedaan heeft dan is haar uiteindelijke uitslag wel een stuk lager natuurlijk....Maar hopelijk is het alleen deze waarbij ze geen zin had om het na te rekenen.

Tirza G.
04-02-2009 om 15:51
Wilma
De scores liggen tussen de 510 en 550. Bij 550 wil het niet zeggen dat je nul fout hebt, daar zit een marge. Iets van 0-8 fout (ofzo) is 550. Het staat volgens mij op cito.nl, met een beetje uitleg over welke score je waar voor nodig hebt ongeveer.
Tirza

Annet
04-02-2009 om 17:51
Hier 2e dag ziek
Broertje was al ziek vanaf zondag (griep) dus ik had ondertussen alle hoop dat het langs dochter heen zou gaan.
Maar vanmorgen was het dus toch raak. Geen cito meer voor haar.
Juf belde smiddags heel lief dat ze zich niet druk moest maken. Het zou allemaal goed komen.
Dochter had smorgens inderdaad dikke tranen dat ze niet naar school kon.

Annet
05-02-2009 om 13:40
Kijkt de juf naar
De juf gaat naar haar antwoordformulier van dinsdag kijken voor het geval ze rare dingen heeft gedaan.

ilsepilse
10-02-2009 om 09:03
Donderdag papa ongeluk
Op woensdagavond kreeg mijn man een ongeluk met de auto en ligt nog altijd in het AMC.
Mijn zoontje zou zijn laatste CITO toets doen, hij wilde toch doorgaan om aan papa te laten zien dat hij het kan, ik ben benieuwd hoe de uitslag zal zijn.
Gisteren was papa redelijk bij en vroeg aan mijn zoontje hoe het gegaan was.

Guinevere
10-02-2009 om 11:34
Ilse o.t.
Jee, Ilse, wat een schrik! Ik hoop dat je man niet al te erg gewond is en dat hij er weer snel bovenop komt! Sterkte ermee.

ilsepilse
10-02-2009 om 12:44
Uit ic
gisteren is hij vanuit ic naar afd traumatologie gegaan.
het gaat een stuk beter maar 12 ribben gebroken schouder stuk en pols gebroken en nog een hersenschuddig ... dat duurt nog wel even.
Gelukkig herkent hij ons en begint weer over dingen te praten...
ilse

Monique D*
15-02-2009 om 11:40
Ilse, rekening houden met ongeluk?
Ik vraag mij eigenlijk af of er scholen zijn die het schooladvies alleen af laten hangen van het uitslag van de Cito en niet van wat het kind in al die jaren heeft gepresteerd.
Stel dat jouw kind n.a.v. het ongeluk van zijn vader zijn cito niet goed maakt, heeft dat dan verder invloed op het schooladvies? En zo nee, zou het kunnen zijn dat middelbare scholen het kind n.a.v. het slechte Cito-resultaat het kind dan niet aannemen?
Of, mocht het gebeuren dat de zoon van Ilse het hierdoor verknald, en de school hem dan niet wil aannemen dat de basisschool zal moeten praten als brugman om hem toch op die school te krijgen?
Dit zijn allemaal gedachtenspinsels. Dit omdat vorig jaar een zoon van mijn vriendin die een goed schooladvies had zijn Cito (ik denk door zenuwen) verknald had. De middelbare school waar zijn voorkeur naar uit ging heeft hem daarom niet aangenomen. En dat terwijl die school op de open dag verkondigde dat het Cito maar een momentopname is en dat zij alleen kijken naar het schooladvies.

Sandra
15-02-2009 om 13:11
"Ik vraag mij eigenlijk af of er scholen zijn die het schooladvies alleen af laten hangen van het uitslag van de Cito en niet van wat het kind in al die jaren heeft gepresteerd."
Als ik de berichten op dit forum lees, is dat inderdaad het geval. Zo schreef deze week nog iemand dat haar groep 8 kind nog steeds geen schooladvies heeft. De school wil namelijk eerst de cito-uitslag afwachten. De leerkrachten hebben daar blijkbaar liggen slapen, en menen de toets nodig te hebben om een inschatting te maken. Waardoor de cito dus dubbel telt, en dat was nu net niet de bedoeling.
Of een kind met een (te) lage cito-score toch op een bepaalde school wordt toegelaten, hangt volgens mij van zowel de basisschool-leerkracht als de middelbare school af. Sommige middelbare scholen zijn gewoon heel strict, anderen zijn flexibeler. Wij hebben ook een groep 8'er. Tijdens open dagen heb ik nu al een paar keer horen zeggen dat - bij een te lage citoscore - overleg zal zijn met de leerkracht van groep 8. Bij hem/haar ligt dus de 'sleutel' op zo'n moment. Leerkracht van onze zoon is heel duidelijk: minimaal HAVO/VWO. Mocht hij de cito hebben verknald, dan vindt zij dat nog steeds (het schooladvies is hier ook al definitief). Als je de pech hebt dat de groep 8 leerkracht het advies laat afhangen van de cito, dan zal het wel eens wat lastiger kunnen worden. Maar erg leerkracht-afhankelijk dus.

Monique D*
15-02-2009 om 18:37
Op onze school wordt een kind van verschillende kanten bekeken..
Alle kinderen krijgen op de basisschool in groep 8 een IQ-test, de entreetoets van eind groep 7 weegt mee en er wordt ook gekeken naar wat het kind op de basisschool heeft gepresteerd. Het schooladvies is op deze bevindingen gebaseerd. Daarna komt de Citotoets eraan en dat vormt het totale plaatje. Wel wordt duidelijk erbij gemeld dat de Cito een momentopname is en dat het schooladvies, wat in januari wordt gegeven, definitief is. Het zou daarom jammer zijn dat een middelbare school alleen naar een verknalde cito kijkt en daardoor het kind afwijst.
Wat ik wel weet is dat een middelbare school bij een hoge Citoscore vergeleken bij een lagere schooladvies wel een test kan aanbieden om een reëel plaatje te krijgen.
Mijn zoon heeft de cito al 2 jaar achter de rug (schooladvies VMBO-T/Havo, cito Havo, hij doet nu Havo 2e klas) en mijn dochter krijgt dit pas volgend jaar (ze zit nu in groep 7).