Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

voorlopig vmbo t advies maar cito I scores?!

Hallo, ons kind zit in groep 7 en juf zei in december dat we met het oog op de open dagen van de middelbare scholen het beste konden kijken op scholen met VMBO T.
In februari kreeg kind vervolgens het rapport en de cito uitslagen. Alle Cito's I score, behalve WW spelling: een II. Rapport ook alles ruim voldoende of goed (goed is hier op school het hoogste)

Nu kreeg ik deze week de cito uitdraai mee van E7: alle cito's weer een I, behalve WW spelling (gezakt naar een IV). Kind zegt dat juf zei dat ze verbaasd was over de goede scores. Zei ze ook al bij de M7 cito's. Wij hebben de indruk dat ze ons kind niet goed kent. Kind is onzeker, vraagt veel ter bevestiging, maar kind is ook jong (kort gekleuterd); moet je als juf toch door heen prikken?

VMBO T past hier toch niet bij? Krijgen over maand het voorlopig advies, maar ben benieuwd wat jullie vinden. Wij zelf denken aan minimaal HAVO.


Floria

Floria

26-05-2019 om 07:33

en daarvoor dan?

Wat waren de cito's van de andere jaren dan?

Als je kind al jaren I (of II) scoort, dan ga je er toch meteen tegenin als een juffrouw zegt dat je bij TL moet kijken, bedoel ik?

Hier vroeg de leerkracht trouwens bij het eerste gesprek in groep 7 eerst aan mij waar ik aan dacht qua niveau. Hij wilde daarna pas zeggen dat hij het daarmee eens was. Tegen andere ouders wilde hij niet zeggen op welk niveau ze moesten kijken, hoewel ik aanneem dat hij hen ook heeft gevraagd aan welk niveau ze dachten.

Elizabeth

Elizabeth

26-05-2019 om 09:47

School

Ik zou scholen bezoeken met vmbo tl, havo en vwo met dakpanbrugklassen.

Onhandig

“Kind zegt dat juf zei dat ze verbaasd was over de goede scores.”
Lijkt me sowieso niet handig om te zeggen tegen een kind dat al wat onzeker is...
Ik zou in gesprek gaan met de leerkracht om uit te vinden waar zij haar advies op baseert.

grasspriet1980

grasspriet1980

26-05-2019 om 11:50 Topicstarter

score

Kind scoort alle jaren I en II, in groep 6 1x een III voor begrijpend lezen maar E6 was weer een I. Ik was totaal overdonderd met die VMBO T kijkrichting; achteraf had ik natuurlijk moeten vragen waar dat op gebaseerd is maar op dat moment was ik zo verrast dat er niks uit kwam.
Leerkracht is niet toegankelijk; paar keer geprobeerd. Ik wacht het gesprek in juni even af maar denk dat minimaal havo toch heel reëel is.

Stelle

Stelle

26-05-2019 om 12:03

Overdonderd

Nou, dat ben je nu niet meer, dus dat is mooi, nu kun je je voorbereiden.
Ik zou gewoon aangeven wat jullie in gedachten hebben voor je kind. Dus minimaal havo. (zelf zou ik vwo aangeven, met l voor bl moet dat lukken)
En zou ze nog vasthouden aan VMBO, vragen wat ze vindt dat nodig is om hoger advies te krijgen.
Sowieso wel handig om te bekijken hoe dat nu zit met spelling.

Triva

Triva

26-05-2019 om 12:17

waarom

is de E7 toets al geweest en beoordeeld? Ze moeten nog minstens een maand? Wanneer is die dan gedaan?

Triva

Triva

26-05-2019 om 12:18

vraag dan ook meteen

waarom ze verbaasd was over de goede scores terwijl hij die dus altijd al haalt.

grasspriet1980

grasspriet1980

26-05-2019 om 12:49 Topicstarter

E7 is al geweest ja. Zijn afgelopen 2 weken afgenomen.
Ja, ik weet ook niet waarom ze verbaasd is over zijn scores. Heb alle rapporten teruggekeken en behalve een keer een III voor BL (M6) altijd alleen maar I en II gescoord. Kind is onzeker en denk dat ze dat ziet als: kind kan het niet. Juf is erg druk met een paar kinderen in de klas met autisme en een kind dat geen NL spreekt. Denk dat dat ook meespeelt.

VWO willen we niet voor kind; kind is erg perfectionistisch, wil alles goed doen en dat levert nu soms al stress op. Een Havo/VWO advies zou mooi zijn, dan kan kind in dakpan klas en nog een jaartje uitstel hebben van de keuze.
Maar VMBO T vind ik echt niet passend, met name ook omdat hier in de stad de VMBO scholen bijna allemaal apart van de havo/vwo scholen zijn. Er is 1 school die zowel VMBO t als havo en vwo aanbiedt. De rest is of VMBO of HAVO/VWO. En die ene school vind kind net niet leuk helaas.

grasspriet1980

grasspriet1980

26-05-2019 om 12:52 Topicstarter

goede tip

Goede tip inderdaad om te vragen waarom ze verbaasd was; wij zijn dat namelijk niet. Maar nogmaals, denk dat ze kind niet goed kent. Maar ik ga het zeker vragen.
WW spelling van II naar IV kwam door onzekerheid. Kind had dag van te voren een invalleerkracht die zei dat 't kofschip vergeten moet worden, zorgt alleen voor verwarring. Kind heeft echter alles met t kofschip toegepast altijd en was met de cito helemaal in verwarring. Maargoed, WW spelling telt volgens mij niet (zwaar) mee. Rekenen was bijna I+ en BL was ook een mooie I.

Angela67

Angela67

26-05-2019 om 12:57

"vwo willen we niet"

bizar bizar. Wat denk je dat het doet voor een kind om hoog te scoren en dan niet een vwo advies te krijgen en te mogen opvolgen van je ouders omdat ze denken dat het niet goed voor je is. Je helpt het kind daar echt niet mee. Je helpt je kind door nu te regelen dat het gewoon een advies wordt dat past bij de scores en geen gezeur van een juf of van school. Verdiep je in de procedure en straal uit naar je kind dat het geen issue is. Regel het achter rug van kind om. En ga apart daarvan met kind aan de slag als je vindt dat perfectionisme een rol speelt (of iets anders) en kijk of jullie daar samen eventueel wat stapjes in kunnen zetten.
gr Angela

grasspriet1980

grasspriet1980

26-05-2019 om 14:00 Topicstarter

kind wil geen vwo!

Kind wil zelf geen VWO, is kind heel duidelijk in! Dat respecteren wij; zien dat het voor kind belangrijk is succes ervaringen te hebben; niet op tenen hoeven lopen.
Kind is ook erg jong; dus na havo nog vwo doen betekent alsnog dat kind 18 is als kind dan klaar is met VWO.
Maar in een jaar tijd kan kind natuurlijk nog veel groeien sociaal emotioneel gezien; dat beseffen we; maar voor nu lijkt ons HAVO prima passen.

Angela67

Angela67

26-05-2019 om 14:42

maar je maakt het veel te groot voor dat kind

'het kind wil geen vwo'
'het kind is perfectionistisch'
dat zijn zaken om niet echt met kind op deze manier te bespreken.
ik zou een adequaat advies verwachten van school en dat lijkt me vwo.
anything lager is niet aan de orde, school heeft geen idee van middelbare scholen en kinderen, zeker niet de juf zoals je haar schetst.
dus zorg voor een zo hoog mogelijk advies zodat je met je kind zelf aan de slag kunt.
zie het echt als twee verschillende dingen: het advies ('het toegangskaartje tot een niveau') en datgene wat bij je kind past.
gr Angela

Phryne Fisher

Phryne Fisher

26-05-2019 om 15:31

Bangmakerij

Een kind met I-scores zou in principe prima vwo moeten kunnen doen. Vwo is niet moeilijker dan een ander niveau, als het passend is bij het kind. Ik heb wel vaker gemerkt dat leerkrachten en ouders kinderen er een beetje bang voor maken. Zat kinderen die het op hun slofjes aan kunnen, eventueel na de eerste brugklashobbels en het wennen aan de nieuwe school.

grasspriet1980

grasspriet1980

26-05-2019 om 15:49 Topicstarter

klopt Angela

Angela, daar heb je gelijk in. Maar wij zijn zo aan het twijfelen of we het allemaal wel goed zien...ik bedoel: die kijkrichting VMBO T baseert leerkracht ergens op; het is me alleen niet duidelijk waar op. Dan ga je vanzelf twijfelen of je kind inderdaad wel een havo/vwo kind is zoals je zelf denkt. Wat zeggen cito's? Niet alles. Er zijn natuurlijk ook methodetoetsen; daar krijgen we nooit een score van te zien of te horen. Eerste rapport kwam in februari; daar dus allemaal ruim voldoendes en goed en allemaal I scores , behalve ww spelling een II

Toen begrepen we er dus niks meer van; na die kijkrichting VMBO T gingen wij er van uit dat kind blijkbaar in groep 7 een flinke dip had; die dip was 6 weken later op rapport en cito uitdraai echter helemaal niet te zien. En het irriteert me dat ik door zo'n uitspraak van een leerkracht zo aan mezelf en kind ga twijfelen. Het sterkt me dat jullie hier ook geen VMBO T in zien.

Zus

Zus

26-05-2019 om 18:06

vwo natuurlijk

Met deze scores al jaren (spelling is irrelevant als voorspeller van schoolsucces) op een rij zou het zeker een vwo advies moeten zijn. Andere eigenschappen zoals perfectionistisch of kind wil zelf niet naar vwo (wat weet hij er eigenlijk van??) zou ik geen enkele rol in de beslissing laten spelen. Perfectionisme gaat ook van invloed zijn op vmbo, of havo of waar dan ook. Sterker nog, als hij onder zijn niveau onderwijs moet gaan volgen, krijgt zijn perfectionisme alleen maar meer kans. Uit verveling dan maar alles perfect doen, omdat het dan kan. Dus, eens met Angela67 .

Floria

Floria

26-05-2019 om 20:14

kind

Ik zou verzwijgen dat het kind geen vwo wil. Dit is pas groep 7, wat weet dat kind nou helemaal? Straks willen volgend jaar alle vrienden naar het vwo en dan? Straks adviseert de volgende leerkracht weer laag omdat je kind aangeeft niet te hoog te willen.

En vwo is inderdaad helemaal niet moeilijk als dat gewoon iemands niveau is.

grasspriet1980

grasspriet1980

27-05-2019 om 11:10 Topicstarter

cito versus methodetoetsen

Hoe zien jullie de cito versus methodetoetsen? Ik heb geen zicht op hoe kind de methodetoetsen maakt: pas 1 rapport gehad dit jaar. Klopt het dat CITO lastiger is? In die zin, dat het de hele jaarstof tot dan toe toetst en niet 1 enkel hoofdstukje?

Dus met andere woorden: als zoon een I scoort op cito; zegt dat dan genoeg over zijn kunnen?

Jullie zeggen hier namelijk heel stellig dat hij zeker een vwo advies moet krijgen. Ik vind het nogal een verschil met de VMBO T kijkrichting; ik wil goed voorbereid het gesprek in gaan dus ben benieuwd naar jullie visie omtrent cito versus methodetoetsen.

anoniem

anoniem

27-05-2019 om 11:12

wat je zelf zou kunnen doen

Hoe lang geeft deze juf al voorlopige adviezen?

Als je googelt op plaatsingswijzer VO zie je welke regels er doorgaans gehanteerd worden. (Welkom in de wereld van de 'cito is niet zo belangrijk', totdat we een advies gaan geven). I is VWO, II is HAVO, III is TL, waarbij begrijpend lezen het belangrijkst is, gevolgd door rekenen. Hierbij wordt vaak teruggekeken tot de M6 cito's.
Ik vermoed dat de juf haar (afgaand op wat je ons verteld een veel te laag) advies op de III voor begrijpend lezen van de M6 baseert.

Ik zou op de site van het samenwerkingsverband waar jullie onder vangen, alles proberen te lezen over de POVO afspraken (overgang PO VO) en kijken of er hier strikte regels zijn opgesteld. Verder zullen veel scholen in groep 7 aan de veilige kant gaan zitten. Gesprekken om (voorlopige) adviezen op te hogen zijn natuurlijk fijner dan wanneer er naar beneden bijgesteld moet worden), tevens zullen ze bij te hoge adviezen hier ook wel feedback van de VO scholen over krijgen.

Mocht de leerkracht echt bij TL blijven (waarbij mij minimaal HAVO/VWO redelijker lijkt) dan zou ik zeer goed willen weten waar dit op wordt gebaseerd en wat hij moet doen om een hoger advies te krijgen. Probeer dit ook op schrift te krijgen, en anders zelf een samenvatting van het gesprek mailen met als einde dat als er onjuistheden in de mail zitten jullie dit uiterlijk dd willen horen. Tevens vind ik het erg raar dat een leerkracht tegen een leerling zegt dat de scores haar verbazen. In mijn ogen zegt dat meer over de leerkracht dan over de leerling.

Daarnaast zou ik nu zelf gaan orienteren op wat je zelf zou kunnen doen. Wie zijn er binnen school allemaal betrokken bij het voorlopig advies? Je zou een gesprek met de IB-er, schoolleider kunnen aanvragen dat de gang van zaken jullie erg verbaasd. (Nu al aanvragen, als je in de laatste weken komt heeft niemand meer tijd).

Wij hebben uiteindelijk eind groep 7 zelf een dyslexie onderzoek laten uitvoeren. Zoon had al jaren allemaal I scores, behalve spelling, dat was een zeer lage IV, ging school niks mee doen, want niet laag genoeg, maar wel dusdanig laag dat het advies ook behoorlijk naar beneden werd bijgesteld). Nav de bijbehorende IQ uitslag, werd zoon in één keer echt anders benaderd (uitslag spelling was nu in een keer niet passend gegeven zijn IQ) en beoordeeld. (gedrag kwam door verveling ipv lastig zijn).
Ipv een IQ test zou je ook zelf een NIO test kunnen regelen. Dit is meer een capaciteiten test. Is een prijzig gebeuren (mn IQ test), maar geeft je wel een onafhankelijk beeld van een derde partij.

Verder zou ik naar je zoon blijven uitstralen dat jij vindt dat hij met deze scores zeker de HAVO, zelfs wel VWO zou kunnen doen. Dat jij het raar vindt wat er nu op school gebeurd en dat je hem wil gaan helpen om te kijken waar hij nu het beste thuis hoort.

Mindset

Natuurlijk moet je dit bespreken met de juf over het waarom van het advies en dat je gezien de 1-scores vwo verwacht had...want spelling is niet de graadmeter, dat zijn begrijpend lezen en rekenen. Ik vermoed zomaar dat zijn werktempo laag is en zijn werkhouding matig. Wat krijgt hij aan uitdaging en pluswerk? Of wil hij dat ook niet? Is hij al eens gescreened op hoogbegaafdheid door de ib'r? Wellicht dat de ib'r kan helpen bij het verbeteren van zijn executieve functies en het leren leren.

ik denk hoe dan ook dat je aan de slag moet met de mindset en het zelfbeeld van je zoon. Hij klinkt als perfectionist en levert nu met relatief weinig inspanning een goed resultaat. Hij is tevreden met havo omdat hij wellicht bang is op het vwo door de mand te vallen, niet meer de beste te zijn, geen idee heeft hoe hij het leren moet aanpakken etc. Het risico is dat hij gaat onderpresteren. Of hij hoogbegaafd is, weet ik niet, maar lees anders eens kenmerken en tips over hoogbegaafdheid, wellicht herken je wat en kun je daar wat mee.

Floria

Floria

27-05-2019 om 12:11

methodetoetsen

Ik heb me nog nooit verdiept in methodetoetsen. Voor rekenen, spelling en lezen staan er cijfers op het rapport, maar hoe die opgebouwd zijn weet ik niet (in de zin van: meerdere toetsen? algemene indrukken? huiswerk? is er een subjectieve factor?).

Ze komen altijd redelijk overeen met de citoresultaten en zijn altijd gewoon goed, dus ik vraag er nooit wat over.

Komen ze bij je zoon niet goed overeen?

grasspriet1980

grasspriet1980

27-05-2019 om 12:44 Topicstarter

werkhouding

Zijn werkhouding is uitstekend; hij is een perfectionist, wil alles meer dan goed doen.

Ik denk inderdaad dat de III op BL M6 dit advies heeft opgeleverd. Wel kortzichtig dan want alle andere BL cito;s waren een I (E6 ook)

Ik denk inderdaad dat ze aan veilige kant wilde zitten; ik ga er van uit dat ze nu met HAVO gaat komen en ik ga dan vragen wat er nodig is voor havo/vwo/vwo

Juf is jong, ik denk 2e jaar groep 7.

Merthodetoetsen krijg ik nooit de resultaten van; Rapport is alleen met o/m/v/rv/g waar zoon voor alles rv en g scoort.

grasspriet1980

grasspriet1980

27-05-2019 om 12:47 Topicstarter

pluswerk

zoon krijgt niks van pluswerk of uitdagend werk.
Oudste gaat naar vwo brugklas na dit schooljaar en zat wel in de plusklas. Heel ander kind; laat veel meer van zich horen waardoor je al veel sneller ziet wat hij in zijn mars heeft. Jongste is heel rustig; heeft niet graag het woord.

Ik ben er wel van overtuigd dat juf hem niet kent; erg jammer.

grasspriet1980

grasspriet1980

27-05-2019 om 12:48 Topicstarter

Hoogbegaafd denk ik zeker niet.
Maar gezien de I scores wil ik hem zeker in een havo of havo/vwo brugklas hebben. Ook al is hij rustig en verlegen en treed hij niet op de voorgrond; juf had daar wel doorheen mogen prikken.

Floria

Floria

27-05-2019 om 13:26

herkenbaar

Mijn jongste luistert en doet zijn ding. Op school snapt hij alles, dus stelt hij geen vragen. Inmiddels 'kennen' ze hem wel, maar dat heeft ook even geduurd. Alsof sommige mensen een stereotiep beeld hebben van een slim kind: alles wat er in zijn hoofd omgaat moet je ook kunnen horen. Dus als het kind niet hardop de hele tijd vragen stelt, discussies aangaat, ideeën deelt, dan doet hij dat allemaal niet.

Pluk

Pluk

27-05-2019 om 14:39

Methodetoetsen

Die zijn niet belangrijk. De normering is soms ook verschillend voor kinderen die goed kunnen leren. Als hij cito's standaard goed maakt, dan is dat echt niet toevallig. Juist dat hij stil is maakt dat hij gezien moet worden door zijn ouders en door school. Erg belangrijk. Niet onderschatten dus! Ik zou gaan voor vol vwo. Als hij zo op de achtergrond is en perfectionistisch, dan zal hij zich niet profileren in een havo/vwo-klas. In een vwo-klas kan hij stilletjes met de meute mee.

Onderpresteren en perfectionisme

Lees dit eens over onderpresteren
https://wij-leren.nl/artikel-onderpresteren.php

En dit over perfectionisme
https://wij-leren.nl/perfectionisme.php

Vergelijk hem vooral niet met zijn broer! Bij mij blijft de bel rammelen bij een kind dat 1 scoort maar vmbo tl prima vindt, een juf die hem niet ziet want het past niet bij zijn leerprestaties. Hij heeft uitdaging nodig.

grasspriet1980

grasspriet1980

27-05-2019 om 17:37 Topicstarter

ga ik doen

Ik ga het vanavond lezen AnnaNiem. Ik krijg het gevoel dat jij kind herkent in je eigen kind, klopt dat?

Nee, niet helemaal

Mijn kind is jonger, wilde juist meer, maar dook weg toen ze het kreeg of kreeg alleen meer oefening op haar zwakke punten. Ze spiegelde zich continue aan anderen die bijvoorbeeld zonnetje waren in groep 3 of naar de plusklas gingen in groep 4 maar zelf vond ze het stiekem best prima dat ze de beste van de rest was. Ik herken dus wel het faalangstige, perfectionisme en daardoor wegduiken als ze menen dat het te moeilijk wordt. Mijn dochter liet tegelijkertijd frustratiegedrag en depressiviteit zien. Dat lijkt jouw zoon niet te doen, hij lijkt zich meer aan te passen en weg te cijferen. Maar dat is zoals ik het lees, ik ken hem immers niet.

Mijn dochter is trouwens officieel niet hoogbegaafd volgens de tests, wel heeft ze een motorische achterstand. Waarschijnlijk heeft ze DCD. De tips die wij gekregen hebben, vertonen echter grote overlap met hoogbegaafdheid, add etc. Denk aan structuur, wijze van benaderen etc. Ze heeft veel baat gehad bij een mindsettraining en pluswerk dat zich richt op executieve vaardigheden, haar werktempo is wel traag bijvoorbeeld, en waar het dus meer om het proces gaat ipv de uitkomst. Haar hele verhaal heb ik ergens in dit draadje getikt; https://www.ouders.nl/forum/ouders-en-school/socemotionele-ontwikkeling-en-groep-3

grasspriet1980

grasspriet1980

27-05-2019 om 19:31 Topicstarter

herkenbaar

Dat klinkt toch wel erg herkenbaar. Zoon is ook snel gefrustreerd en 'zwaar op de hand' ; heeft periodes gehad dat hij dood wilde of zei dat we beter af zouden zijn zonder hem. Dat was in groep 4 en ligt gelukkig achter ons, maar hij is wel snel gefrustreerd.

Zijn werktempo ligt ook laag, dat wijt ik aan zijn perfectionisme. Bij rekenen bijvoorbeeld schrijft hij het meest simpele tussenstapje nog op papier (denk aan 7+8)

Ik ga het vanavond eens allemaal lezen.

Hmmm

Mijn dochter zit nu in groep 5...haar depressiviteit had ze met name in groep 4.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.