Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

voorlopig vmbo t advies maar cito I scores?!


vlinder72

vlinder72

17-06-2019 om 08:32

Niet

Dat kan een leraar ook niet. Cito's zijn daarom ook niet heilig.

Op OO krijg ik bij sommige regeerders steeds opnieuw het het idee dat zij dar wel denken. Een kind met lage cito's moet een VMBO kader of iets dergelijks advies krijgen en een kind met hoge cito's een vwo advies. Houding, gedrag, cijfers op school doen er niet toe.

Zo simpel is het niet.

Ik ken inmiddels zoveel kinderen die een te laag advies kregen en het prima doen op een hoger niveau. Vaak zagen ouders dat op voorhand al maar wilden leraren er niet aan. En dat is zo jammer.

Laat ouders en school bij een afwijkend advies daar over in overleg gaan. Bij twijfel geef een kind een kans.

Andersom komt hier ook nog vaak voor. Kind krijgt advies A en ouders gaan toch voor een lager niveau uit angst dat een kind anders misschien te hard moet werken. Ook goed . Keuze van ouder en kind.

Pluk

Pluk

17-06-2019 om 09:18

Hoge scores

Ik denk dat hoge scores op de cito niet uit de lucht komen vallen. Misschien als er één keer een uitschieter tussen zit, maar niet als er heel vaak een I of zelfs I+ wordt gescoord. Dus ja, ik denk dat ieder kind met zulke scores een vwo-advies verdient. Tenzij er een diagnose is oid die dat zeer onverstandig maakt (maar je hebt ook vwo's met uitstekende begeleiding op allerlei vlakken). Een onderbuikgevoel van een juf is dat voor mij beslist niet en dat zou dan in nauw overleg met de ouders en eventuele hulpverleners moeten gebeuren.

Andersom geldt het wat mij betreft niet. Er zijn kinderen die schools best goed scoren, maar niet op de cito's. Dan denk ik dat het goed is als de leerkracht nog eens heel goed naar dit kind kijkt en mogelijk een hoger advies geeft.

En nee, behaalde resultaten op de basisschool geven geen garantie voor de toekomst. Tuurlijk niet. Ik zie het aan mijn eigen kinderen. De jongste scoorde consequent I of I+ en heeft het veel moeilijker op het VO dan mijn oudste, die wisselender scoorde. En de puberteit kan nog veel meer roet in het eten gaan gooien. Maar ik geloof niet dat de leerkracht dat kan voorspellen in groep 8

Caesar

Caesar

17-06-2019 om 09:24

Vlinder72

Nee, Cito’s zijn niet heilig. Maar een advies gebaseerd op meerdere jaren genormeerde toetsen is wel een heel stuk eerlijker dan afhankelijk zijn van boterzachte particuliere meninkjes van een willekeurige leerkracht.

Met wie had je dat gesprek?

Met wie had je dat gesprek?

Ik zou als ik jullie was vragen om voor de vakantie een gesprek te krijgen met de directeur en IB'er.

Je inzet: VWO advies, erkenning van zijn talenten door de school, en een benadering volgend jaar waarmee zijn zelfvertrouwen hersteld kan worden.

Benoem vooral hoe jouw kind dit jaar vreselijk onzeker geworden is bij deze juf. Dat hij ondanks de slechte klik hard heeft gewerkt en goed heeft gepresteerd op de M-toetsen. Maar door het VMBO-advies en de benadering van de juf in de klas is kind heel erg aan zichzelf gaan twijfelen. Hij is erg bang geworden om fouten te maken. Juf constateert zelfs dat hij gestresst en teruggetrokken is. Dat is thuis niet zo, en in eerdere leerjaren was dat ook niet zo.

Kind is door het voorlopige VMBO-advies (en de bijbehorende opmerkingen en aanpak van de juf) ernstig beschadigd in de tweede helft van groep 7. Dat moet NU hersteld worden. Niet pas volgend jaar. Want de schade gaat door.

Geen wonder dat kind faalangstig is. Zijn I+ prestaties waren niet goed genoeg voor deze juf. Ja, dan zou ieder kind toch angstig worden en geen fouten meer durven maken?

Geef aan dat voor jouw specifieke kind een voorzichtig advies NIET motiverend is. Je kind heeft al alles geprobeerd om het advies omhoog te krijgen, en nu voor de tweede maal de inspanningen en prestaties niet erkend krijgen is enorm DEMOTIVEREND. (Benoem ook dat juf rechtstreeks tegen kind heeft gezegd dat ze nog steeds achter het oorspronkelijke VMBO advies staat.)

Het gaat nu even niet om de vraag of HAVO genoeg is voor de beoogde brugklas. Het gaat om wat je kind NU nodig heeft om het zelfvertrouwen te herstellen. En dat is een volmondig VWO advies.

Als je NU dat gesprek regelt, dan kun je je in de vakantie bezinnen op wel of niet naar een andere school.

grasspriet1980

grasspriet1980

17-06-2019 om 14:15 Topicstarter

gesprek

We hebben vanavond gesprek! We gaan inderdaad toch inzetten op vwo en niet op h/v, maar vooral ook aangeven hoe zeer kind gestrest en onzeker wordt van deze aanpak. Ik laat jullie vanavond wat weten, zal laat zijn want pas half 9 gesprek.

Hoe langer we er over nadenken hoe absurder we het vinden en leerkracht zal het ongetwijfeld goed bedoelen maar een kind met I scores naar vmbo t sturen slaat natuurlijk nergens op.
Sommigen hier zeggen dat wij thuis ook aan de slag moeten met kind,maar kind is thuis helemaal niet zo gestrest; ja af en toe raakt hij gefrustreerd als iets niet meteen lukt of hij als iets niet meteen snapt, maar ja, dan kan iedereen wel in therapie
Wij zien thuis niks verontrustends.

Marianne

Marianne

17-06-2019 om 14:44

Succes vananvond

Heel veel succes vanavond.

En ja, thuis aan de slag lijkt e een heel goed idee. Hier heeft kind op de kleuterschool een leerkracht gehad die heel veel schade gedaan heeft aan haar zelfvertrouwen. Wij zijn toen vanwege diverse redenen van school veranderd, maar achteraf hadden we meteen psychologische hulp in moeten zetten. Verwacht niet dat een andere aanpak op school als bij toverslag gedane schade heelt. Het kan wel, maar het hoeft niet.
Wij dachten ook dat de schoolschade van ons kind opgelost was door de wissel, maar nu op de middelbare school blijkt dat we toch meer hulp nodig hebben, allemaal dankzij oude school.

thuis

Thuis aan de slag is niet omdat er thuis een probleem is.Het is ook geen diskwalificatie van jullie als gezin of een "gebrek"bij hem maar bedoeld om hem te helpen in situaties die lastig voor hem zijn en waardoor jullie ook aan zijn kunnen zijn gaan twijfelen en hem onderschatten. HIj zal moet leren om te gaan met situaties als stomme leerkrachten, voor zichzelf opkomen en in zichzelf geloven, leren leren en dus ook falen. Kijk anders eens op https://gedragsproblemenindeklas.nl/ Niet om er een diagnose uit te halen (al sluit ik hoogbegaafdheid bij je zoon niet uit) of hem te laten testen op van alles en nog wat. Maar kijk of je wat herkent en wat ze er voor aanbevelingen voor geven. School kan daar prima mee aan de slag. Maar als school niet (voldoende) meewerkt of niet goed weet wat te doen, dan zul je die handschoen thuis moeten oppakken en buiten school uitzoeken wat hij nodig heeft en daar naar moeten handelen.

vlinder72

vlinder72

17-06-2019 om 21:06

Gesprek

Hopelijk is jullie gesprek goed gegaan en wordt er naar jullie geluisterd.

grasspriet1980

grasspriet1980

17-06-2019 om 21:26 Topicstarter

havo

Gesprek gehad; advies wordt aangepast naar HAVO. VWO ziet leerkracht echt niet zitten; ziet in kind geen VWO kind; op mijn vraag hoe ze die I en I+ scores dan verklaard had ze geen antwoord; ze blijft zeggen dat ze ziet dat zoon soms in de stress schiet bij nieuwe stof, denk aan nieuwe onderwerpen bij rekenen, als hij het niet meteen doorheeft.
Op onze vraag of dat vaak voorkomt reageert ze: ik zie het zo nu en dan.
Niet mee te praten. We houden het nu zo; HAVO. En gaan in groep 8 met de nieuwe leerkracht om tafel. Ze heeft vandaag letterlijk waar wij bij waren tegen kind gezegd dat hij echt geen VWO leerling is. De uitleg ontbrak, behalve dan dat hij zo stil en in zichzelf is gekeerd en dus soms gefrustreerd. Tja.

Hier in de stad kun je vanuit een HAVO brugklas bij goed presteren naar vwo 2, diverse voorbeelden van hier in de buurt. Dus ook al blijft het HAVO is er geen man overboord; kind kan nu in elk geval naar de h/v scholen hier (die dus op 1 na apart zitten van de VMBO scholen) en kan dan in de brugklas laten zien of het HAVO of VWO wordt.

Maar nogmaals, niet door te komen; dat het nu HAVO is is het hoogste wat haalbaar is. Directie en IB'er hebben geen tijd meer dit schooljaar, konden niet aansluiten.
Ik vroeg nog wel wat de rol van de IB'er is in deze: adviezen worden namelijk gegeven door leerkracht en IB'er, maar het komt er op neer dat IB'er luistert naar verhaal leerkracht. Ik vroeg nog of IB'er bij deze discrepantie tussen advies en score een observatie heeft gedaan of iets dergelijks; nou, niks. Werkelijk.

Lente

Lente

17-06-2019 om 21:35

Goed gedaan

Stap 1 is binnen.
Ik zou volgend schooljaar een afspraak inplannen met de nieuwe leerkracht, zonder je zoon. Om vooruit te kijken. En om negatieve input van oude leerkracht te compenseren.
Die afspraak zou ik inplannen rond de 4e week van het schooljaar. Dat betekent aanvragen twee weken voor die tijd.
Doel van gesprek : vooruit kijken, wat heeft je zoon nodig / wat helpt hem / wat kunnen jullie doen, wat doet school. Zeker insteken op plusklas als die er is, en anders in ieder geval pluswerk. Dat werkt motiverend naar je zoon.

Angela67

Angela67

17-06-2019 om 21:43

zoon in komplot betrekken

geef in ieder geval duidelijk aan dat alles wat de juf over hem zegt niets over hém zegt maar alles over haar.
ten eerste bestaan er geen 'vwo kinderen' en ten tweede is álles in ontwikkeling, altijd en bij iedereen. de juf zou zich moeten realiseren dat haar taak is om kinderen te begeleiden in de ontwikkeling, uitgaande van positieve zaken. En dat zij dat kennelijk een moeiijk onderdeel vna haar baan vindt, maar dat het vooral jammer is voor haar.
eerlijk gezegd zou ik ervoor gekozen hebbne om het gesprek zonder zoon te voeren.
wij hebben moeten l&&** als brugman maar wel alles 'achter' rug van zoon om gedaan. dit was helaas in de tijd dat cito score leidend was en juist het advies niet.
gr Angela

Pluk

Pluk

17-06-2019 om 21:56

Sjonge

Eens met mijn voorgangers, gesprek aan gaan vroeg in groep 8 en zeker ook ib-er en indien nodig directie erbij betrekken. Ik zou ook overwegen om nu al ter info een korte, zakelijke mail te sturen naar de juf en cc aan de ib-er een directie over wat jullie besproken hebben en welke vraagtekens jullie nog hebben. Zodat ze weten wat er speelt en zelf wat beter mee gaan kijken.

Verder zou ik ook het kind niet betrekken. Dit helpt hem niet.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

17-06-2019 om 22:04

‘Herkenbare’ juf

Hier ook een juf die allerlei bijzondere ideeën heeft over vo onderwijs, wat er daar van kinderen verwacht wordt en hoe het er aan toe gaat in het algemeen. En die op basis daarvan heel voorzichtige adviezen geeft. Idd werd het eerdere Havo/vwo-advies naar beneden bijgesteld tot havo.
Voor voor ons kind maakt het niet veel uit, die wil naar een school waar je met een Havo-advies in een Havo/vwo brugklas wordt geplaatst. Maar voor het zelfbeeld van het kind is het niet goed.

Wij zeggen dan ook steeds tegen kind: “Je moet maar denken dat de juf het niet allemaal goed snapt.” Beetje jammer voor een groep 8-juf!

grasspriet1980

grasspriet1980

17-06-2019 om 22:29 Topicstarter

zoon

Zoon was bij gesprek aanwezig op verzoek van leerkracht. Overigens hebben we zoon uiteraard gezegd dat juf het niet zo goed ziet allemaal
Juf heeft ook nauwelijks ervaring, denk net 2 jaar afgestudeerd.
En we hadden het er thuis de laatste tijd al veel samen over; kind stelde sinds vmbo t was gevallen in november al vragen thuis over het waarom daar van.

We gaan inderdaad begin groep 8 al om tafel met de nieuwe leerkracht.

Caesar

Caesar

17-06-2019 om 22:38

Afhankelijk

Je zal maar voor je VO advies afhankelijk zijn van de boterzachte mening van 1 juf. Hier betreft het nog een voorlopig advies. Ik hoop echt dat het volgend jaar goed komt en deze leerling het juiste VO advies krijgt. Gelukkig zit grasspriet hier bovenop.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-06-2019 om 23:00

Juf en vwo

Misschien heeft juf de havo gedaan en vond ze dat flink aanpoten. Juist bij leerkrachten zie ik vaak dat ze doen alsof vwo soort van buitenaards moeilijk is. Mijn oudste, met haar torenhoge iq en altijd hoge cijfers (hoewel een consequente II voor rekenen), kreeg een vwo-advies met een enorm dramatische waarschuwing over inzet en werkhouding erbij. Die schoot dus direct in de stress, die haar zelfs na zes succesvolle jaren niet heeft losgelaten.

Floria

Floria

18-06-2019 om 07:07

net als Phryne

vroeg ik me af of de juf zelf nooit vwo had gehaald.

Wat heeft 'stil' nu weer te maken met geen vwo aankunnen?

Het zou makkelijk zijn, Grasspriet, als jij en/of je man uit eigen vwo-ervaring konden putten om dit soort onzin te weerleggen, maar ik weet niet of ergens staat wat jullie zelf gedaan hebben vroeger.

Advies

Is vaak een afstemming van leerkracht EN de ib-er. Het ontbreken van de directeur en/of ib-er geeft m.i. dat de juf steun kreeg voor het gegeven advies.

Dat ze het advies in het gesprek opgehoogd heeft, is haar bereidheid naar jullie toe te komen. Ze had ook bij het advies kunnen blijven omdat de ib-er dit ondersteunt. Zo beroerd is ze dus nog niet.

Hier destijds twee juffen plus ib-er tijdens adviesgesprek. De ene juf zag wel ruimte voor aanpassing, de andere pertinent niet. (De laatste had een hekel aan ons.) De ib-er verschool zich achter de nee. Vooraf afgesproken werk. De ene juf met haar mening over ruimte, had die mening voor zich moeten houden. Zij is het jaar erop vertrokken. Het zegt iets over een hiërarchie binnen een school.

De zoon van TS zal in groep 8 bij de andere juf blijk moeten geven van zijn werkhouding. Hij heeft dan wel een andere juf, maar geen andere ib-er.

Maar het feit dat het advies verhoogd is, geeft een kind vleugels! Fijne vakantie

grasspriet1980

grasspriet1980

18-06-2019 om 09:42 Topicstarter

IB'er

Formeel wordt het advies bepaald door leerkracht en IB'er. Maar IB'er kent ons kind niet; misschien van naam,maar nooit gezien of gesproken of geobserveerd. Dat zogenaamde overleg is dus een wassen neus. Leerkracht zei letterlijk: IB'er gaat af op verhaal leerkracht.

Wij hebben zelf vwo gedaan en gestudeerd maar dat zou hier los van moeten staan.
Voor nu is het ok; we kijken in groep verder. Havo opent alle deuren die wij en kind willen. Dan kan hij straks in de brugklas laten zien wat het beste bij hem past. Havo of VWO.

Waarom leerkracht geen vwo'er in hem ziet? Ik denk omdat kind stil en teruggetrokken is in de klas (thuis niet) en dus niet openlijk laat zien wat hij kan en weet?
Hopelijk in groep 8 een leerkracht die kind wel ZIET.

Fransien

Fransien

18-06-2019 om 10:12

Zucht

Met leerkrachten zoals deze verlies je de wat rustigere introvertere kinderen.
Je kind laat qua scores duidelijk vwo zien. De juf heeft het advies al opgehoogd van vmbo-t naar havo omdat ze zelf ook al doorhad dat ze vmbo niet kon verkopen met deze scores.
Ga lekker met je kind zitten, vraag hem welke school hij leuk zou vinden. Leg hem uit dat hij op het LVS laat zien dat hij alle vwo-scholen en havo/vwo-scholen zou kunnen kiezen, en dat je hem gunt dat hij alles kan kiezen.
Jullie gaan voor een vwo-advies om hem die keuzemogelijkheid te geven. Hij mag samen met jullie kiezen welke school en welke klas voor hem het fijnst zou zijn.

Wij zijn met onze dochter (erg slim en alleen maar I en I+ scores) naar een havo/vwo afdeling gegaan omdat deze afdeling heel erg projectmatig werkte en heel veel ruimte gaf voor eigen inbreng. Dat had onze dochter heel hard nodig omdat ze botste (en nog steeds botst) met het schoolsysteem.
Het is qua uitdaging niet fijn voor haar geweest, ze is aardig gaan onderpresteren, maar dat kunnen we rechttrekken. Een andere school was voor haar veel slechter geweest vanwege haar hekel aan het stramien.

Onze dochter heeft wel een vwo-advies gekregen met het advies van de leerkracht om voor gymnasium te gaan, maar hij snapte dat wij de onderwijsvorm ook belangrijk vonden.

Marianne

Marianne

18-06-2019 om 11:42

Niet bij laten zitten

Begrijpelijk dat je voor nu tevreden bent en je hoop stelt op de leerkracht in groep 8. Maar dat is een risicovolle strategie. Want niemand geeft je de garantie dat leerkracht groep 8 kind wel zal zien. Zorg dus dat je een plan B hebt liggen als je weer zo'n leerkracht treft, want het kan ook het klimaat op school zijn dat ze niet afwijken van voorlopig advies zonder zeer goede reden. En zijn cito'zijn al heel hoog, dus dat zal wel eens lastig kunnen gaan worden. En zijn karakter kan hij ook niet zomaar veranderen. Dat een leerkracht een kind aardig vind of een klik heeft, is mooi, maar geen garantie op een passender advies.

Praten met de middelbare school wordt vaak gezien als plan B, maar van wat ik zo zie en hoor varen middelbare scholen uiteindelijk toch op de basisschhool, zeker als dat zeer stellig verkocht wordt. Dat is dus ook een risico.

Je zou ook kunnen overwegen het er niet bij te laten zitten en het hogerop te zoeken bij de directeur. Je hebt hier een jonge, vrij onervaren leerkracht die op grond van haar eigen vooroordelen een belachelijk advies heeft gegeven en dat nu na veel moeite bij wenst te stellen naar een net iets minder belachelijk advies. Dit is nog steeds zeer demotiverend voor je kind. Deze juf moet leren dat zij niet zomaar adviezen uit haar duim mag zuigen, omdat zij daar kinderen mee beschadigd en daarvoor is ze vast niet in het onderwijs gegaan.

Je zou ook een andere school kunnen overwegen. Maar als hiji een leuke klas heeft is dat ook weer zowat.

In het uiterste geval kun je een IQ test laten doen, in combi met een onderzoek om te kijken welk niveau het best bij hem past. Dat is een heel dure optie en die zou niet nodig moeten zijn, maar soms kun je niet anders.

Maar het kan ook allemaal gewoon goed lopen. Ik duim voor jullie dat hij volgend jaar een leerkracht heeft die hem beter ziet.

grasspriet1980

grasspriet1980

18-06-2019 om 12:30 Topicstarter

marianne

Marianne, dank voor je reactie; van school wisselen voor een jaar zien we niet zitten. Met HAVO kan hij hier in de stad alle kanten op; ook naar naar h/v brugklas op een bepaalde school of naar havo brugklas met mogelijkheid tot doorstroom naar vwo 2.
Natuurlijk monitoren we alles in groep 8 en stappen we zo nodig naar de directie of nog hoger op (bestuur)

Ik vroeg ook nog in het gesprek wat school gedaan heeft (handelingsplan) omtrent de stress die zij ervaren, wat er nog gedaan moet worden en wat wij als ouders kunnen doen. Komt gewoon geen antwoord op. Er is niks gedaan. Ze zei: het zit gewoon in het karakter. Toen ben ik op het punt beland, en man ook, dat een zinnig gesprek gewoon niet te verwachten is met deze leerkracht.
Want de redenatie: hoge scores, maar hee, in karakter kind zit dat het wat sneller gestresst is dan gemiddeld, dus hup vmbo T.
Ze paste het snel aan naar HAVO, manlief heeft haar behoorlijk laten zweten denk ik Die is altijd wat directer dan ik

aanvullen dossier

Wat een teleurstelling, dat je zo uitgebreid dat gesprek hebt voorbereid, en dat er dan niemand komt opdagen behalve de leerkracht.

Ik zou een briefje naar school sturen met gespreksverslag en met jullie visie op het advies, en vragen of ze dit aan het dossier kunnen toevoegen en kunnen zorgdragen dat dit door de IB'er en leerkracht van volgend jaar gelezen wordt.

Want anders gaat de versie van de juf rondzweven, dat jullie pusherige ouders zijn die school en kind onder druk zetten en zo sociaal-emotionele problematiek bij kind veroorzaken. En dat het jullie alleen maar gaat om het advies en dat het gesprek nergens over ging.

Met een gespreksverslag trek je het net even wat breder dan alleen maar dat advies. De problemen van je kind op school van afgelopen jaar, en wat daar allemaal (niet) aan gedaan is, en wie daar allemaal (niet) bij betrokken geweest zijn, en welke vragen allemaal niet beantwoord zijn. Houd het gespreksverslag vrij van commentaar. Commentaar doe je apart in jullie eigen mening.

Schooladvies is onderdeel van het dossier en je hebt het recht je eigen zienswijze toe te laten voegen aan het dossier.

Marianne

Marianne

18-06-2019 om 14:08

Gespreksverslag

Dat is een heel goed idee. Ik heb meegemaakt dat ik zelf een gespreksverslag maakte, omdat ik dacht dat er geen was en wat vastlegging me wel handig leek. Er bleek achteraf toen wel een (gekleurd) verslag te zijn, dat in het dossier zat, en dat ze ons niet gemaild hadden.

grasspriet1980

grasspriet1980

24-01-2020 om 11:20 Topicstarter

update

Inmiddels zit ons kind in groep 8 en heeft de afgelopen weken de M8 cito's gemaakt.
Ik ben erg benieuwd wat het advies gaat worden; VMBO-T/HAVO kunnen ze nu echt niet meer mee aan komen zetten. Eind vorig jaar mondeling toegezegd dat het als het zo door gaat wel HAVO kan worden, maar ik denk dat ze daar toch ook op terug moeten komen.
Dit zijn de scores:
Rekenen I
Begrijpend Lezen I+
Spelling I
WW spelling III

Wij zien graag een havo/vwo advies, lijkt me zeer reeel. Werkhouding, inzet etc is allemaal prima.

Liv

Liv

24-01-2020 om 11:26

VWO

Met die scores zou je. VWO verwachten.

Ik heb niet alles gelezen, maar wat zijn alle scores vanaf groep 6?

Wat zou de reden zijn om lager advies te geven?
Raar als ook werkhouding goed is (was bij ons kind niet zo, toch VWO-advies.)

Met deze scores en goede werkhouding zou je bij middelbare scholen kunnen informeren of kind op VWO-niveau geplaatst kan worden.

Ligt ergens (in rapporten of zo) vast dat je kind een goede werkhouding heeft? Dan kan je dat ook aan de middelbare school laten zien.

grasspriet1980

grasspriet1980

24-01-2020 om 15:24 Topicstarter

score

Even het totaal plaatje:

Cito's

M8 BL I+
M8 RK I
M8 SP I
M8 WW spelling III

E7 BL I+
E7 RK I
E7 SP I
E7 WW spelling IV

M7 BL I
M7 RK I
M7 SP I

E6 BL I
E6 RK II
E6 SP II

Beertje37

Beertje37

24-01-2020 om 15:37

Lijkt mij duidelijk

Vwo

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.