Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

voorlopig vmbo t advies maar cito I scores?!


Triva

Triva

24-01-2020 om 16:04

ooo

Je bent de topicstarter...

Hoe gaat het met je zoon?

Na het verhaal van vorig schooljaar ben ik heel benieuwd hoe het nu met je zoon gaat. Heeft hij dit jaar een betere klik met de leerkracht. Hoe gaat het met zijn stressniveau? Heeft het hogere advies een positief effect op zijn zelfvertrouwen gehad.

grasspriet1980

grasspriet1980

25-01-2020 om 15:23 Topicstarter

gaat heel goed!

Het gaat heel goed met zoon; hij heeft nu een juf die hij in groep 6 ook heeft gehad; ik heb het hele jaar niks gehoord over stress; ik merk wel dat de juf van groep 7 echt gezorgd heeft voor een deuk in zijn zelfvertrouwen. Hij blijft zeggen dat HAVO prima is, dat hij VWO niet kan (heeft juf groep 7 namelijk letterlijk gezegd waar wij en hij bij waren). Zelfvertrouwen blijft een ding. Wij zien hem graag in een havo/vwo brugklas en willen dus ook dat advies.Ben benieuwd.

Jessie

Jessie

28-01-2020 om 17:04

Hier hetzelfde geval

Mijn dochter zit nu in het laatste jaar (wat dus vergelijkbaar is met groep 8) op een sbo. Cito-scores overwegend I/II, toch was een jaar geleden het advies vmbo-t. Toen vroegen we de leerkracht ook: is dat niet ietwat laag, de cito's geven wat anders aan? School gaf aan dat hun advies juist is en dat lieten we toen zo.

Nu heeft de school in december het advies uit zichzelf aangepast naar havo en dus een vol niveau hoger. Dat lijkt me een beter advies, maar het is op het allerlaatste moment en voor dochter ook verwarrend. Ze vraagt nu regelmatig aan mij of ze echt naar de havo kan, omdat de school allereerst iedereen een pro- of vmbo advies geeft en zij dus dit jaar de enige van de schoolverlaters is met een havo-advies, maar ook omdat de school haar eerder vertelde dat zij naar vmbo-t gaat. Zij zag zichzelf al zitten op een specifieke categorale mavo vlak bij huis waarvan ze precies wist waarom ze niet naar een andere school wil die ook vmbo-t aanbiedt, en nu moet ze op korte termijn de keuze maken tussen drie scholen die havo bieden en die volgens haar "alledrie hetzelfde" zijn, ook na bezoek.
Ik had liever gewild dat dochter het afgelopen jaar zich bezig hield met welke van deze drie scholen het wordt (wat dan de drie scholen zijn die naast elkaar staan en het dichtsbij zijn, we hebben hier wel meer havo-aanbod maar nog meer keuze wil ik dochter niet aandoen)

Op de vraag aan school waarom dochter eerst een vol niveau te laag wordt geadviseerd antwoordt de school: omdat leerlingen zelfvertrouwen krijgen als ze alsnog een hoger advies krijgen. Ik ervaar bij mijn dochter het tegenovergestelde.
Als ik op internet kijk zie ik dat er veel scholen zijn die in groep 7 een half niveau te laag adviseren en in groep 8 het goede advies geven, waarvan ik me afvraag of scholen realiseren dat dit niet in het belang van de leerling is.
Als ik dit een jaar eerder wist had ik niet op het allerlaatste moment hoeven zoeken naar potentiele havo-scholen nu hier het vmbo en de havo veelal apart zit en de voorlichtingsavonden van de huidige school over pro- en vmboscholen gaan, en had ik nu wellicht geen dochter die onzeker is over de havo (terwijl ze dat makkelijk moet aankunnen) maar dat vergeet deze school even.
Dan had ik gezegd: jouw advies wordt volgend jaar hoger en je mag kiezen tussen deze drie scholen.

Ik vermoed dat bij Grassprietje hetzelfde speelt: een school die in eerste instantie een te laag advies geeft onder het mom van "zelfvertrouwen". Dat de zoon van grassprietje onzeker is over het vwo is iets wat ik bij mijn dochter (over de havo) ook terug zie.

Enna M.

Enna M.

28-01-2020 om 17:35

voorzichtige adviezen hoor je vaker inderdaad

en het is ook niet helemaal mijn manier. Ik ken wel iemand die op die manier adviseert bij kinderen die een beetje een twijfelgeval zijn en dan een betere werkhouding wil zien. De kinderen waarvan er best havo in zit maar die een beetje lui zijn en waarvan hij verwacht dat die beledigd zijn door een lager advies, die krijgen nog wel eens een vmbo-t pre-advies in groep 7.

Moet maar net werken bij zo'n kind.

Triva

Triva

28-01-2020 om 21:42

Jessie

Er is wel meer mis met deze school als er maar 1 kind in de klas naar havo gaat en er meer dan 1 naar praktijkonderwijs.

grasspriet1980

grasspriet1980

07-02-2020 om 20:56 Topicstarter

TO hier: definitief advies HAVO

Ik ben de topicstarter:
Het definitieve advies is binnen: HAVO.
Dus geen havo/vwo of vwo. Volgende week gesprek; zoon is door leerkracht groep 7 zo onzeker gemaakt dat hij sowieso niet naar het VWO wil); van ons hoeft hij geen vwo maar de reden waarom hij niet wil vinden wij schrijnend.
We wachten de eindcito af: is die vwo niveau dan vragen (eisen?) we wellicht havo/vwo, maar voor zoon is dit onbespreekbaar: die wil per se naar HAVO.
Hij kan nu in elk geval naar de school van zijn keuze; mocht hij de brugklas HAVO goed doen kan hij op deze school naar 2 vwo.
Maargoed, gek is het wel. Oudste had mindere cito's en kreeg een vol vwo advies.

grasspriet1980

grasspriet1980

07-02-2020 om 20:58 Topicstarter

score overzicht

Voor de volledigheid nog even zijn score overzicht:

Cito's

M8 BL I+
M8 RK I
M8 SP I
M8 WW spelling III

E7 BL I+
E7 RK I
E7 SP I
E7 WW spelling IV

M7 BL I
M7 RK I
M7 SP I

E6 BL I
E6 RK II
E6 SP II

Bosbes

Bosbes

07-02-2020 om 21:10

echt wel heel absurd

Wat erg zeg. Waarom zou je een kind kansen ontnemen.
En zo onzeker maken ook nog, zodat hij het inmiddels ook zelf niet meer wil.

grasspriet1980

grasspriet1980

07-02-2020 om 21:16 Topicstarter

bosbes

Klopt, heel sneu, maar we zijn het vechten tegen de bierkaai zat.
Ik zal volgende week nog 1x vragen waarom dit een HAVO advies is; in het OKR (onderwijskundig rapport) staan alleen lovende dingen; het vakje: overleg nodig met VO is niet eens aangevinkt, dus ze kunnen me niet wijsmaken dat bepaalde gedragskenmerken dusdanig belemmerend zijn dat daardoor een havo advies is gegeven. Hij komt er wel, maar we vinden het zo sneu dat zijn zelfvertrouwen zo gekelderd is door een leerkracht in groep 7.

Liv

Liv

08-02-2020 om 00:40

Wat ik zou doen

Jeetje, Grasspriet, dus ondanks de andere docente (dan die van Groep 7 die hem zo onzeker heeft gemaakt) heeft kind toch maar Havo-advies gekregen met overduidelijke VWO-scores?
Heel apart.

Eigenlijk is je kind dus superslim, dat hij ondanks de aangeprate onzekerheid zo goed scoort! Wat zou eruit komen als hij niet meer zo onzeker is? Dat zou ik hem zeker zeggen (door onzekerheid presteren mensen meestal slechter dan ze kunnen).

En wat was nou de reden voor HAVO?

Wat ik zou doen is nu al met de middelbare school van keuze gaan praten en de situatie en zijn aangeprate onzekerheid uitleggen. Misschien kunnen zij meedenken wat nu te doen, tips voor aanmelding en zorgen dat als de Cito weer. WO niveau is dat zij misschien met hem praten en uitleggen dat zij willen dat hij havo/vwo doet, omdat dat handiger is als je zulke scores hebt. Of zoiets?

Ga vast praten.
Kan vast geen kwaad.

Voorkom dat de havo/vwo-klassen vol zitten na de cito-toets.

Ik hoop dat de middelbare school zijn zelfvertrouwen weer terug kan brengen.

Vreselijk zo’n basisschool. Ongelofelijk.

Triva

Triva

08-02-2020 om 10:03

Directeur

Leg je vraag met de cijfers eens neer in een 1 op 1 gesprek met de directeur vd basisschool. Dit is geen reclame voor zijn school zou ik zeggen.

grasspriet1980

grasspriet1980

08-02-2020 om 18:57 Topicstarter

gesprek

We hebben volgende week gesprek met de leerkracht; gaan het zeker vragen maar verwacht er niet veel van. Ik ga het misschien wel neerleggen bij de VO school; eens kijken wat ze daar zeggen. De h/v brugklassen zitten na de eindcito nog niet vol, dat is al toegezegd op de info avond (kwamen vragen over wat als door eindcito het advies naar boven wordt bijgesteld)
Maar dat is nog niet het grootste probleem; dat bijstellen. Het grootste probleem is dat zoon pertinent niet naar de h/v brugklas wil. Er is heel wat schade aangericht bij hem in dat koppie. In het OKR staat bijvoorbeeld dat zoon opbloeit van goede cijfers en bij een wat minder cijfer (in kind zijn ogen) wat gefrustreerd is; ik denk dat ze daarom HAVO hebben gegeven, zodat hij kan opbloeien. Ik weet het anders ook niet...

anoniem

anoniem

09-02-2020 om 08:59

wat ik zou doen

MBT het advies :
- allereerst : ww spelling doet normaal niet mee voor het opstellen van het advies
- probeer de plaatsingswijzer van jullie school te achterhalen (internet, vragen aan leerkracht leerkracht, maar wellicht ook via ib-er, directeur, samenwerkingsverband). Dan weet je de richtlijnen waaraan school zich volgens afspraak met VO school aan moet houden.
- het gesprek met de docent afwachten (tevens vragen met wie je moet spreken binnen school als je het niet eens bent met het advies). Mijn insteek zou zijn om boven water te krijgen waarom er een heel nivea naar beneden is aangepast tov de plaatsingswijzer. Juist als een kind moeilijk kan omgaan met 'slechtere cijfers' is het dan niet beter om dit op te zoeken, zodat hij hier wel mee leert om te gaan?
- afhankelijk van uitkomst, gesprek met deze 'hogere' persoon binnen school aanvragen
- in het OKR mag je volgens mij als ouder ook aangeven of je het wel/niet eens bent met het advies. Gebruik deze ruimte om jullie standpunt aan te geven.
- school geeft naast een schooladvies (dit is waar de VO scholen op 'afgerekend' worden in hun voortgangscijfers) ook een plaatsingsadvies (in welk soort klas kan je kind het beste zitten HAVO of HAVO/VWO bijv). Kijk of je als plaatsingsadvies iig een HAVO/VWO advies kan krijgen.
- vraag of school bereid is om het advies naar boven bij te stellen indien eindtoets ook VWO aangeeft.
- misschien om je af te vragen : school wil vanwege zijn houding geen VWO advies geven. Zijn in jullie regio dubbele schooladviezen wel een mogelijkheid? (Zou wettelijk wel zo moeten zijn, maar wordt volgens mij niet overal aan gehouden). Is dit de reden dat ze een heel niveau naar beneden hebben aangepast.
- ga met VO school praten over deze situatie om te kijken wat er mogelijk is.

MBT je zoon
- hij zal het uiteindeljik moeten gaan doen en als hij tegen zijn zin in een klas zit waar hij niet wil zitten, lijkt me dit een erg lastige situatie. Het feit dat hij nu kiest voor ik wil geen HAVO/VWO of VWO, kan ook kiezen zijn voor de veiligste weg. Hij zal er dus voor open moeten gaan staan, dat jij nu een proces opstart om hem naar een voor zijn gevoel minder veilige weg wil gaan sturen. (Overigens totaal terecht obv wat ik hier gelezen hebt) . Jullie insteek is eigenlijk dat jullie hem op de best passende plek voor hem op het VO willen laten beginnen en dat jullie gezien zijn resultaten twijfels hebben of HAVO wel het beste startpunt is.
- overleg daarom alle stappen die je gaat doen met je zoon. Geef ook aan dat een HAVO/VWO brugklas er juist voor kinderen als je zoon zijn, waar het misschien nog niet helemaal duidelijk is wat het beste bij je zoon past. Een jaar brugklas geeft misschien veel meer inzicht in wat je zoon wil en of kan.
- overigens worden er soms (in mijn ogen irreele) eisen gesteld om vanuit een HAVO/VWO door te kunnen stromen naar VWO. Bijv. gem een 7,5 over alle vakken (waarbij tekenen, muziek en gym net zo zwaar kunnen meetellen, en dit zijn soms vakken waar het verdomd lastig kan zijn om hoog te scoren als het je niet ligt, of omdat er vaak max een 8 gegeven wordt). Zoek uit wat er voor jullie school geldt, want als je zoon gefrustreerd raakt van slechtere cijfers, dan werkt het idee van gemiddeld een 7,5 wellicht al tot frustraties bij het halen van een 7.
- leg je zoon uit dat jij erge twijfels hebt over het advies, dat jij het idee hebt dat hij VWO zou moeten aankunnen, dat de cito scores dit ook aantonen en dat jij daarom dit proces met BO en VO school opstart. Ook leerkrachten maken wel eens een verkeerde beslissing en dan is het jammer als dat betekent dat je op een verkeerd niveau zou kunnen beginnen op het VO.
- Print desnoods wat plaatsingswijzers van internet van diverse samenwerkingsverbanden en neeem deze met je zoon door, zodat je ook naast je gevoel met 'bewijzen' kunt ondersteunen waarom jij twijfels hebt.
- juist omdat de houding van de leerkrachten zoveel schade hebben aangebracht, zou ik je zoon erg goed voorbereiden op de gesprekken die gaan komen. Jullie gaan in discussie met de leerkracht en dan kunnen er dus ook dingen gezegd worden die niet zo fijn zijn. Als je zoon bij een eventueel gesprek met een VO school uitspreekt dat hij niet naar een HAVO/VWO of VWO brugklas wil, is dat ook niet bevorderend voor het gesprek.

Niempje77

Niempje77

09-02-2020 om 12:12

De school

Ben het eens met wat hierboven geschreven is. Puur op basis van de scores zou je in dit geval een vwo-advies verwachten en als er dan verder nog iets speelt, is een havo/vwo advies misschien te verklaren. Als jij het advies niet kunt plaatsen, zou dat wat mij betreft met deze scores inderdaad ook aanleiding zijn om met de basisschool in gesprek te gaan.

Aanvullend op wat hier al gezegd is, zou je ter voorbereiding op dat gesprek eens op de site van duo kunnen kijken. Wij kennen jullie school namelijk niet en kunnen niet inschatten hoe deze school normaal met advisering om gaat. Zijn ze bijvoorbeeld heel voorzichtig of juist niet, stellen ze vaak bij na de eindtoets, dat weten wij niet, maar juist voor jullie kan dit nu handig zijn om te weten.

Als je naar de site van duo gaat en daar kiest voor onderwijsdata, kun je heel veel gegevens vinden. In dit geval zou je kunnen kiezen bij databestanden voor leerlingen, po, bo en sbo en dan het bestand over bijgestelde adviezen. Als je in dat bestand jullie school op zoekt, kun je zien hoeveel kinderen vorig jaar (of een nog eerder jaar) hoger/lager scoorden dan op basis van het advies was te verwachten en in hoeveel gevallen het advies vervolgens nog is aangepast. Misschien handige voorkennis bij een gesprek.

Verder vind ik het bijzonder dat een kind met dergelijke scores zelfs in combinatie met een havo-advies niet meteen in een havo/vwo klas zou komen. Bij de aanmelding zou ik die voorkeur van mij als ouder wel kenbaar maken. Hier in de regio zie je namelijk dat kinderen met een vwo-advies meestal in een aparte vwo-klas komen en dat de havo/vwo klassen vol zitten met kinderen met een havo of gemengd advies.

grasspriet1980

grasspriet1980

09-02-2020 om 14:33 Topicstarter

dank

Dank voor de reacties; ik heb op de site van DUO gekeken en zie dat vorig jaar bij de helft van de leerlingen een heroverweging van het advies is geweest; de jaren daarvoor bij ongeveer 1/3 van de leerlingen. Ik vind dat veel!
Deze info ga ik zeker meenemen in het gesprek!

Hier kom je alleen in een h/v brugklas als je havo/vwo of vwo advies hebt. Met havo advies kom je in de havo brugklas.

Plaatsingswijzer van onze school kan ik niet vinden helaas.

Niempje77

Niempje77

09-02-2020 om 16:31

Lijkt erg voorzichtig

Als school de helft van de gegeven adviezen na de eindtoets moet heroverwegen, dan is dat inderdaad erg veel. Het lijkt dan ook alsof jullie school nogal voorzichtig adviseert en alsof dit dus niet per se aan jullie kind ligt.

Kun je zien of ze in die gevallen dat ze moesten heroverwegen ook echt het advies hebben aangepast? Of blijven ze dan zo voorzichtig?

Zelf zou ik het jammer vinden als ze het op deze manier toch nog zo van die eindtoets af laten hangen. Natuurlijk stelt het wel wat gerust dat het dan nog zou kunnen veranderen na die eindtoets, maar dan leg je eigenlijk toch weer druk op die toets. Je kind zal dan maar net zijn of haar dag niet hebben.

Als ik jou was, zou ik daarom juist nu nog met school in gesprek gaan. En dan uitleggen dat je er uiteraard alle begrip voor hebt dat ze voorzichtig zijn en dat ze dat natuurlijk heel goed bedoelen, maar dat je de indruk hebt dat deze voorzichtigheid bij dit kind niet passend is. Kind heeft behoefte aan vertrouwen en dat zou het met deze scores ook verdienen.

Lente

Lente

09-02-2020 om 16:55

Volgens mij zijn er geen plaatsingswijzers meer

En als ze er zijn, is de basisschool niet verplicht om ze te gebruiken.
Dat was eerder wel zo, toen het advies van de basisschool nog niet leidend was.
Nu mag de basisschool zelf weten wat ze adviseren, zonder rekening te houden met wat een plaatsingswijzer wil of het VO wil. En is het advies van de basisschool leidend.

anoniem

anoniem

09-02-2020 om 17:52

plaatsingswijzers

https://www.swv-vo-mhr.nl/primair-onderwijs/de-algemene-procedure-voor-advisering-aanmelding-en-overdracht/

https://paletgouda.nl/bestanden/487349/Protocol-POVO-%2806-2018%29.pdf

https://www.swvvo-delflanden.nl/fileadmin/documenten/2018/Overstap_PO-VO/PO_VO_Jaaroverzicht_2019-2020.pdf

https://www.bovohaaglanden.nl/bovo-online

https://www.trijegeasterhonk.nl/assets/media/doc/2-1-schoolgids-trijegeaster-honk-2019-2020.pdf

Zomaar wat schoolgidsen en samenwerkingsverbanden waar toch echt wel gerefereerd wordt naar plaatsingswijzer.

Zelf hebben we dit vorig jaar ook meegemaakt. Hele klas had een bepaalde M8 cito slecht gemaakt. Ze hebben toen de hele klas een oudere versie van de cito laten maken, waar de resultaten meer overeenkwamen met de verwachting van de docent. Er is letterlijk tegen ons gezegd : gelukkig kunnen we nu het advies wel goed onderbouwen richting de VO school (en dit betrof dus 1 M8 cito die uit lijn was met het advies).

grasspriet1980

grasspriet1980

09-02-2020 om 17:54 Topicstarter

heroverweging

Van de adviezen die vorig jaar zijn heroverwogen is bij ruim 1/3 het advies bijgesteld.
Ik ga dit echt zeker meenemen.

grasspriet1980

grasspriet1980

12-02-2020 om 12:58 Topicstarter

gesprek

We hebben het gesprek gehad; leerkracht blijft bij HAVO en dan echt puur omdat leerkracht denkt dat kind daar gelukkiger wordt. Kind is een perfectionist, wil het heel graag goed doen, krijgt stress als het een keer wat minder goed lukt of het moeilijk vindt en daarom denkt leerkracht dat HAVO beter is, ondanks de VWO scores.
Ergens kan ik het verhaal wel volgen; kind haalt graag hoge cijfers en die kans is op de HAVO natuurlijk groot.
We wachten de eindcito af; geeft deze ook VWO dan bespreken we toch de havo/vwo optie. Nadeel van deze optie is dat op de scholen in de regio in de havo/vwo brugklas les wordt gegeven op VWO niveau. Leerkracht is bang dat hij dan niet tevreden zal zijn met zesjes en zevens en zijn koppie laat hangen, gaat stressen en niet gelukkig wordt.
Wij blijven het lastig vinden; willen zeker niet dat kind op zijn tenen loopt en gunnen hem inderdaad mooie cijfers gezien de tomeloze inzet en motivatie die hij heeft, maar blijven toch in ons achterhoofd met een stemmetje zitten dat zegt: doen we hem dan niet te kort? Aan de andere kant: mocht de havo brugklas ontzettend goed gaan mag hij alsnog naar vwo 2, maar dan begint hij wel weer in een nieuwe klas (en dat is ook iets waar hij tegenop ziet)

Floria

Floria

12-02-2020 om 13:56

Waarom zou hij in een brugklas met les op vwo-niveau zoveel zessen en zevens halen dat hij er ontmoedigd door raakt? Hij moet vwo-niveau toch gewoon kunnen?

Floria

Floria

12-02-2020 om 14:00

Bovendien...

Zou hij in een havo-brugklas niet de druk voelen van alleen maar negens moeten/willen halen om misschien naar vwo 2 te mogen?

grasspriet1980

grasspriet1980

12-02-2020 om 18:42 Topicstarter

reactie

Ik denk dat hij op het vwo keihard zou moeten werken; hij moet nu ook echt werken voor zijn goede cijfers. Het komt hem niet aanwaaien. Hij is heel nauwkeurig, neemt de tijd, werkt elk rekensommetje op klad uit etc. Ik denk dat het tempo op VWO hem parten gaat spelen. Maar je vraag is terecht; ik vind het maar lastig.

grasspriet1980

grasspriet1980

12-02-2020 om 18:45 Topicstarter

vwo

zevens in een vwo brugklas zijn prima, de vraag is of hij zevens haalt op vwo. Hij heeft de instructie bij rekenen bijvoorbeeld wel nodig; er zitten ook kinderen in zijn klas met een eigen leerlijn die heel veel zelfstandig kunnen. Kind gaat zelfs nog vrijwillig aan de instructietafel zitten; hij heeft de uitleg dus nodig, of denkt die nodig te hebben. Dus snap de leerkracht wel dat hij achten en negens op vwo niet ziet gebeuren.En dat hoeft ook helemaal niet, maar van zesjes wordt zoon niet gelukkig.

Enna M.

Enna M.

12-02-2020 om 20:35

dan is havo prima toch?

Zoals je het nu omschrijft heeft de leerkracht wel naar je kind gekeken en niet voor niets een havo-advies gegeven.

Stelle

Stelle

12-02-2020 om 20:55

Nee

Ik zou echt voor vwo gaan, juist vanwege dit gedrag.
Hij moet het een beetje afleren juist, dat perfectionisme.
Op de havo gaat hem dat niet lukken. Dan blijft hij eindeloos in zijn comfortzone en kan hij lekker precies, langsaam werken,
hoge cijfers halen zonder daar zijn hersens voor te laten werken (en nee, alles perfect willen doen is niet hetzelfde als hard werken, integendeel zou ik zeggen) en hij hoeft zijn angst om onderuit te gaan niet onder ogen te komen.
Maw zijn onzekerheid blijft flink gevoed.

En buiten dat is het allemaal gewoon kolder; hij scoort nu op vwo niveau dus er is geen enkele reden om aan te nemen dat hij dat niet aan gaat kunnen.

Vraag

De leerkracht heeft zicht op wat hij in de klas ziet, hoe de resultaten tot stand komen en wat er op het voortgezet verwacht wordt. Maar jij hebt verstand van je kind. Is jouw kind gebaat bij met, relatief gezien, de makkelijke en veilige weg van de havo? Of... moet hij, voor zijn eigen bestwil, juist naar het vwo om te leren leren en leren omgaan met niet automatisch de beste zijn. Ik zou in zijn geval niet eens een combinatieklas willen. Met een 6 op vwo gaat hij over naar klas 2 vwo, maar met een 6 gemiddeld op een havo/vwo gaat hij naar 2 havo, wat zijn falen zou bevestigen. Ik denk dat hij dus gebaat is bij een vol vwo-advies en dat blijkt ook uit zijn testen.

braam

braam

13-02-2020 om 00:19

verschil

Het verschil in havo en vwo is echt niet zo enorm als de basisschoolleerkracht blijkbaar denkt. Hier scheelde het bij veel vakken nog niet eens een vol punt. Ik zou er echt niet vanuit gaan dat een kind dat op het vwo met moeite zesjes en zevens haalt helemaal fluitend door de havo heen gaat, met hoge cijfers. Maar ik zou ook niet weten waarom dit kind alleen maar zesjes op het vwo zou halen. Dat hij ervoor moet werken is juist goed, dan is hij daar aan gewend en heeft hij dat er voor over. En inderdaad, wat anderen zeggen: hij moet op een gegeven moment toch van een deel van dat perfectionisme af.

Het is ook nooit goed bij leerkrachten krijg je het idee: haalt je kind I-en op cito zonder ooit iets uit te voeren, dan krijg je een havo-advies omdat de werkhouding zo slecht is, haalt je kind I-en en leert het hard, dan krijg je een havo-advies omdat het niet vanzelf gaat.

Floria

Floria

13-02-2020 om 07:07

bovendien

Kun je voor een citoscore toch helemaal niet werken?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.