Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
20-12-2010 om 21:36
Hoewel het nog wel een tijdje duurt, begint er toch iets te 'knagen'. Onze zoon (8) is dyslectisch en bleek ook HB (met een V/p kloof; VIQ is 144). Zijn schoolresultaten zijn matig. Met heel veel moeite C-of D-tjes voor begrijpend lezen, spelling, technisch lezen.
En dat is volgens mij niet aan onderpresteren te wijten maar aan de dyslexie. Voor rekenen een A (maar flinke automatiseringsproblemen).
Waar moet ik aan denken qua voortgezet onderwijs? Toch VWO? Of toch VMBO? Of - ertussenin - HAVO wat zowel qua HB als qua dyslexie niet past? Hoe gaat dat met talen op VWO?
Wie heeft ervaring?
20-12-2010 om 23:57
Havo
Mijn zoon heeft op de basisschool alleen een eindcito gedaan, dus ik heb geen "tussenstanden". Hij is van de basisschool gekomen met een VMBO-T advies dat na de eindcito (100% op studievaardigheden en rekenen, maar veel lager op taal) bij gesteld naar HAVO. Hij is in de brugklas pas getest en bleek daar HB en dyslectisch.
Uiteindelijk heeft hij HAVO gedaan en dat was saai, geen uitdaging en stug doorbijten. De laatste 2 jaar gingen wel beter met alleen engels en Nederlands. Hij zit nu in het eerste jaar HBO en ik heb hem nog niet eerder met zoveel plezier aan het werk gezien.
De HAVO bleef dragelijk doordat hij veel plezier, voldoening en uitdaging uit een hobby haalde en school er als noodzakelijk kwaad naast deed. Wij hadden het geluk dat hij niet heftig puberde en gewoon stug bleef volhouden. Het hielp ook dat hij door de dyslexietest heel goed wist waar hij wel goed in was en waarin niet.
HAVO verkort het lijden van een dyslect met een jaar en je kunt zonder tijdsverlies alsnog naar de universiteit. Er is geen school die past bij een HB-er met dyslexie (en zo nog heel erg veel andere leerlingen), je moet het doen met wat er is.
22-12-2010 om 23:17
Andere vakken?
Hoe zit het met de andere vakken?
Onze dyslecticus zat al in de 4de van het VWO voordat ze het dyslexie onderzoek kreeg.
Automatiseren is een ramp, spelling is slecht, het leestempo is een stuk trager dan het gemiddelde leestempo.
Toch was er iedere keer een mooie lijst.
8 jaar is ook nog jong. Er zijn zoveel hulpmiddelen die eigen gemaakt kunnen worden en die ook gebruikt mogen worden tijdens proefwerken en examens. Om je nu al vast te pinnen op iets, is nog veel te vroeg lijkt mij.