LilianeMi
20-06-2011 om 12:47
Vraag aan miriam (ontwikkelingsvoorsprong kleuter)
Na het eerste bericht over zoon van 5 die een ontwikkelingsvoorsprong lijkt te hebben, nu de tussenstand tot dusver.
Hij scoorde op alle cito toetsen (voor groep 1 en van 2) een A, met uitzondering van de laatste toets, waarop hij een C scoorde. Die toets was op de ochtend van zijn verjaardag. Slecht geslapen, hoop cadeaus, trakteren op school, noem maar op en 's ochtends blijkbaar ook nog een cito toets tussendoor, dus weet niet in hoeverre we deze score mee moeten nemen.
Hij komt volgend jaar weer bij dezelfde juf weten we nu. Voordeel is dat al zijn vriendjes in deze klas zitten, nadeel is dat het de juf is die aangaf niet goed te weten wat te doen met kinderen die niet een gemiddelde ontwikkelingslijn volgen. Maken ons wel een klein beetje zorgen hierom.
Hebben de IB'er gevraagd of hij niet als proef af en toe eens kon meedraaien in een hogere groep. Geen antwoord.
Hebben de IB'er gevraagd of hij didactisch is doorgetoetst door haar of de juf om enigszins een indicatie te krijgen van hoe groot de voorsprong is. Geen antwoord.
Hebben de IB'er gevraagd wat voor 'uitdagende werkjes' zoals het werd genoemd hem dan aangeboden zijn. Geen antwoord.
Hebben de IB'er gevraagd wanneer en door wie er een begeleidingsplan opgesteld zal worden. Geen antwoord.
Hebben de IB'er gevraagd in welke hoedanigheid de PAB'er ingeschakeld zal worden. Geen antwoord.
En nu? Wij voelen ons er niet lekker bij om hem van school uit door een PAB'er te laten observeren als de IB'er niet eens het fatsoen heeft antwoord te geven op onze vragen hieromtrent.
Kunnen wij deze toestemming intrekken? Schakelen we nu de directeur in, wat is de beste weg?

M Lavell
20-06-2011 om 12:55
Waarom observeren?
Ik ben slecht in namen. Er gaat dus niet meteen een lampje branden. Uit de informatie haal ik:"En nu? Wij voelen ons er niet lekker bij om hem van school uit door een PAB\'er te laten observeren als de IB\'er niet eens het fatsoen heeft antwoord te geven op onze vragen hieromtrent. "
Was dat een idee van de school, die observatie? Ik zou met deze klacht naar de IB-er gaan. Je kunt haar toch bellen, of direct benaderen?
Als dat werkelijk niet lukt, dan toch maar even naar de directie.
Verder vraag ik me af wat het doel van observeren moet zijn. Gaat hij naar groep 2 volgend jaar (wanneer wordt ie 6 dan)? Je kunt dat ook gewoon een beetje aankijken. Zolang je kind zelf zich verder tevreden en prettig ontwikkelt, is er niet zoveel aan de hand.
Groet,
Miriam Lavell

LilianeMi
20-06-2011 om 12:59
Miriam
Ik heb een maandje geleden dit geschreven: http://tinyurl.com/65vc8xw
We krijgen haar erg slecht te pakken. Ze werkt maar een dag of twee per week, geloof ik, en het contact is dus de laatste weken voornamelijk via email waarbij alleen zeer selectief vragen worden beantwoord en de rest wordt genegeerd.
Hij gaat na de zomervakantie naar groep 2. Is net 5 geworden.

M Lavell
20-06-2011 om 13:03
Directie
Dan benader je de directie. Niet beschuldigend, maar gewoon om de kwestie voor te leggen en dat de directie dan maar even de intermediair uit moet hangen met dit lastig te bereiken personeelslid.
Je hebt geen antwoord gekregen op je vragen. Ik denk dat je alsnog antwoord moet zien te krijgen. Als de school niks wil doen, behalve die PAB'r (ik weet niet eens wat dat is, maar dat geeft niet), dan zou ik dat ook achterwege laten.
Kind gaat naar groep 2 en je wacht af totdat je de tijd wel rijp vindt voor bijvoorbeeld Leonardo.
Groet,
Miriam Lavell

LilianeMi
20-06-2011 om 13:10
Miriam
Afgezien van wat cito's en wat niet nader verklaarde 'uitdagende werkjes' een paar keer is er dus inderdaad niets gedaan voor hem.
Wat zou je redelijkerwijs van de school in deze mogen verwachten? Enige begeleiding van de IB'er was blijkbaar een zeer korte observatie van zoon eind vorig jaar. Orthopedagoog wilden ze wel inschakelen maar dat regelen wij liever zelf met het oog op de dossier vorming op school.
PAB'er schijnt iets van ambulante hulp te zijn voor de leerkrachten. Voor zover ik begrijp wordt deze normaliter ingeschakeld als er sprake is van een achterstand/gedragsprobleem.
Wij willen hem niet door een PAB'er laten observeren zonder dat wij weten in welke hoedanigheid dit gedaan wordt.

M Lavell
20-06-2011 om 14:04
Niks
"Wat zou je redelijkerwijs van de school in deze mogen verwachten? "
Eigenlijk niks. Tegelijkertijd: je krijgt het meest als je je opstelt alsof je niks verwacht. Juf heeft een probleem met zijn drukke gedrag, doe daar suggesties over. Geef 'm een boek mee voor als ie zich verveelt. Overleg dat. Presenteer het in het kader van verveling en dus druk gedrag verdrijven.
Het is het meest rustig voor jezelf als je op die manier met school omgaat. Je geeft tips, zoals je dat ook bij een buurvrouw of zwemmoeder zou doen, dus zonder dat je er opvolging van verwacht. Wel weer enthousiast doen als het wel is opgevolgd (wat leuk dat je....).
Verder zoek je het zelf een beetje uit met je kind. Dat kan ook onderhandelend: ik ga proberen of jij van juf dat boek mag lezen, jij moet proberen om in de klas wat rustiger te zijn.
Dat werkt ook bij kinderen van (net)5, is mijn ervaring.
Verder volg je gewoon de ontwikkeling van je zoon. Als die voorsprong volgend jaar nadrukkelijker en nijpender wordt, dan zoek je zelf een onderzoeksbureau uit (ik vond het CBO Nijmegen heel prettig. Kwalitatief goed, ver weg en geen enkele band met de school).
Tegen die tijd ben je misschien zelf ook wel gewend aan het idee van een Leonardoschool.
Of dat dan nog moet, hangt helemaal af van de vraag of de school bijdraait. Daar heb je niet veel invloed op, maar fluwelen handschoenen werken wel beter dan harde handen.
"Wij willen hem niet door een PAB\'er laten observeren zonder dat wij weten in welke hoedanigheid dit gedaan wordt. "
Dat zou ik ook niet doen. Blaas dat maar af.
Groet,
Miriam Lavell

LilianeMi
20-06-2011 om 14:21
Miriam
Juf heeft het grootste probleem blijkbaar met zijn gebrek aan motivatie. Hij schijnt niet overdreven druk te zijn, maar wel snel afgeleid. Alsof hij school eigenlijk al af heeft geschreven als een plaats om te leren maar meer als een speelplaats.
We zitten nu in een soort van spagaat. Alles wat we aandragen, zoals hem een middag per week in een hogere groep laten meedraaien of zijn niveau te laten bepalen, wordt gewoon niet beantwoord.
School wil eigenlijk alleen maar hulp van buitenaf inschakelen en dan een soort ambulante hulp die we niet geheel kunnen plaatsen. Ze beweren geen ervaring te hebben met ontwikkelingsvoorsprong of hoogbegaafdheid. Wat ons zeer vreemd voorkomt, want er moeten op die school toch meer kinderen met een voorsprong zijn, zou je denken.
Geen idee meer wat nu te doen, dus ik denk dat we maar aangeven dat we bij nader inzien toch onze toestemming voor observatie door een PAB'er terugtrekken. We proberen wel zelf een ortho te regelen die als ondersteuning voor de juf kan dienen.

M Lavell
20-06-2011 om 14:55
Alternatief
Kennelijk kan die IBer niet uitleggen wat die Paber gaat doen. Misschien kunnen jullie eerst eens mat die Paber praten voordat ie wat gaat doen.
Als die persoon er is om juf/school uit te leggen hoe dat werkt met kinderen met een voorsprong, is er niet zoveel aan de hand.
Maar als die paber op zoek gaat naar een afwijking bij jullie kind vanuit het luchtledige, dan zou ik het niet doen.
Groet,
Miriam Lavell

LilianeMi
20-06-2011 om 15:21
Miriam
Dat is dus het punt waar wij nu over struikelen.
Er werd ons verteld dat dit was om de leerkracht te begeleiden. Hierna pas begrepen we dat een PAB'er normaliter ingeschakeld wordt voor didactische en/of ontwikkelingsproblemen waarbij leerkracht en IB'er niet meer weten hoe nu verder te gaan. Maar leerkracht en IB'er hebben eigenlijk niets ondernomen behalve wat werkjes, waarvan niet eens weten wat voor soort werkjes.
We krijgen gewoon geen antwoord op onze vraag of een PAB'er enige affiniteit heeft met kinderen met een voorsprong. Mocht dat zo zijn, prima, maar is dat niet zo in welke hoedanigheid wil zij dan onze zoon laten observeren en waarop?
Daar geven wij gewoon geen toestemming voor.
Maarja, hoe gaan we dit verpakken naar de IB'er toe zonder dat ze zich persoonlijk aangevallen voelt en zonder dat we school tegen ons in het harnas jagen .

M Lavell
20-06-2011 om 17:21
Geen haast
"Hierna pas begrepen we dat een PAB\'er normaliter ingeschakeld wordt voor didactische en/of ontwikkelingsproblemen waarbij leerkracht en IB\'er niet meer weten hoe nu verder te gaan. "
Heb je zelf iets kunnen vinden over de firma die dat doet? De schoolbegeleidingsdienst oid? Waar kom je terecht als PAB + basisschool + jouw gemeente intoetst?
Verder is valt beleid voor hoogbegaafde ook gewoon onder leerlingenzorg. Het is dus niet zo gek dat dezelfde firma langskomt voor ontwikkelingsachterstanden als voor voorsprong.
"Maarja, hoe gaan we dit verpakken naar de IB\'er toe zonder dat ze zich persoonlijk aangevallen voelt en zonder dat we school tegen ons in het harnas jagen ."
Voorzichtig. Geen haast hebben. Niet teveel verwachten. En zelf even zoeken of je wat duidelijkheid kunt vinden.
Groet,
Miriam Lavell

LilianeMi
20-06-2011 om 21:16
Miriam
Helemaal niets over terug kunnen vinden. We begrepen dat het geen schooldienst maar dat het echt iets 'van buitenaf' is. Er is op Google ook niets over te vinden.
Het enige wat we lezen is dat het verband houdt met cluster onderwijs en dat het dan met name draait om probleem verkenning, eventuele diagnose en opstellen van behandelingsplan.
Eigenlijk iets waarvan wij denken 'wat moeten we daar nou mee?".

cqcq
20-06-2011 om 21:33
Pab
PAB staat voor preventieve ambulante begeleiding, en dan weet je natuurlijk nog niets.
Vaak gaat het om begeleiders afkomstig van het SO (het clusteronderwijs of ook wel REC- regionaal expertise centrum), zie bijvoorbeeld hier: http://www.yulius.nl/verwijzers/verwijzers-onderwijs/ambulante-schoolbegeleiding/preventieve-ambulante-begeleiding-pab_.html
Een ander optie is dat de PAB ingezet wordt via het WSNS traject, het gaat dan om iemand van de PCL (permanente commissie leerlingenzorg). Zie bijvoorbeeld hier:
http://www.wsnsdoetinchem.nl/index.php/id_structuur/22237/pab-en-smw.html
Vraag dus school waar deze preventief ambulant begeleider vandaan komt, dan heb je gelijk ook een indruk waar school aan denkt. Bij de eerst optie wordt er zwaardere problematiek veronderstelt dan bij de tweede optie.

LilianeMi
20-06-2011 om 21:58
Pab
Die sites had ik toevallig vanavond ook zelf al gevonden!
Het word me wel een beetje duidelijk wat ze doen, maar ik zie nog steeds niet hoe dit betrekking kan hebben op onze situatie.
Vind het allemaal ook een beetje overtrokken om maar zo een PAB'er in te schakelen terwijl er verder op school helemaal niets is gedaan om hem te helpen. Als hij agressief was, geisoleerd en enorm dwars zou ik me dat nog kunnen voorstellen, maar dat is hij helemaal niet.

Kobalt
20-06-2011 om 22:04
Pab hier
Onze zoon kreeg ook pab, vanwege zijn gedragsproblemen. Wij hebben toen, voor het traject startte een heel goed, vertrouwelijk (duidelijk aangegeven) gesprek met de ab-er gevoerd. Dat is me erg goed bevallen en zou ik iedereen aanraden.
Leerkrachten hebben vaak (bijna altijd) last van tunnelvisie en eigen gelijk eerst. Dan is het handig, als je die ab-er inlicht over je twijfels en je eigen visie. Vooral als je dat kunt staven met ervaringen buiten school. Hier nam de ab-er de bevindingen van de psycholoog van zoon wel serieus, i.t.t. de school. Ook vond ze het erg interessant te horen hoe het ging op sport, bij familie en andere situaties.

LilianeMi
21-06-2011 om 09:57
Kobalt
Maar ik weet niet zozeer of wij hier over echte gedragsproblemen kunnen praten. Hij verveelt zich, dat moge duidelijk zijn. Hij is verder niet lastig of agressief, juf geeft aan dat het een heel lief ventje is. Heeft vrij veel vriendjes, zorgt niet voor problemen, is wel snel afgeleid, gaat dan rond lopen en moeilijk te motiveren voor knip en plak werkjes waar hij een enorme hekel aan heef,t maar die hij overigens wel allemaal doet en afmaakt.
Hij is snel afgeleid tijdens de 'werk tijd'. En ja, daar kan ik me iets bij voorstellen als je verplicht moet meedoen aan dingen zoals een week lang de letter V of T leren, terwijl je al jezelf hebt leren lezen en rekenen. Om kleuren te leren terwijl je je op 24 maanden al alle kleuren en nuances tot aan indigo aan toe kon. Te moeten tellen tot 5 terwijl je op 18 maanden al je speeltjes om je heen verzamelde en ze ging zitten tellen. Daar moeten we realistisch in zijn.
Juf wil hem met de groep mee laten doen en weet niet wat ze hem moet aanbieden om hem te motiveren. Ze weet niet hoe om te gaan met een voorsprong. Als de ambulante hulp komt om juf te ondersteunen waar het zijn voorsprong betreft, vind ik dat iets heel anders dan dat hij geobserveerd moet worden om redenen die ons niet duidelijk zijn.
Dus wij willen graag weten , wat komt die PAB'er dan doen en heeft zij affiniteit met een ontwikkelingsvoorsprong. Daar krijgen we dus geen antwoord op van de IB'er.

M Lavell
21-06-2011 om 10:41
Verder zoeken
Het vervelende is dat alle scholen een beetje anders georganiseerd zijn. Ik kan dus niks zeggen over jouw school, zelfs niet over hoe de hulp heet die geboden kan worden. Het is een wirwar van titels en spraakverwarring.
Maar toch: Heeft de school een website? Kun je daar de schoolgids downloaden? Kun je daar zien bij welk samenwerkingsverband de school hoort?
Kun je het zorgplan vinden? Kun je op een van de links die je met al dat zoeken doorloopt, iets vinden over hb beleid?
Het is goed mogelijk dat er op of rond de school wel degelijk hb beleid georganiseerd is, maar dat deze juf/IB-er/directie daar niks van weet. Als jij het vindt, kun je daar op aansturen.
Ik zou een mailtje sturen aan de IB-er met een cc aan de directie waarin je bedankt voor een onderzoek van de Pab-er. Ik zou me niet druk maken over 'voor het hoofd stoten' en meer.
Mailtje als:
Best IB-er. We hebben samen met juf x vastgesteld dat er ons kind y een ruime voorsprong heeft op de lesstof. Juf x vindt het moeilijk om y voor het schoolwerk te motiveren. Juf x heeft aangegeven geen ervaring te hebben met kinderen met een voorsprong.
Er is voorgesteld een observatie te laten doen door een Pab-er. Wij zijn niet tegen een observatie, maar willen wel graag weten wat een Pab-er is. Helaas is dat ons nog steeds niet duidelijk geworden - onze vragen daarover zijn niet of onvoldoende beantwoord - dus hebben we zelf wat zoekwerk gedaan. Uit dit zoekwerk komt geen eenduidige definitie van een Pab-er naar voren. Wel lijkt het erop dat het meestal iemand is die begeleiding biedt bij gedragsproblemen van hardnekkige en meer ernstige aard.
Dat is met ons kind x niet aan de hand.
Hij is niet gemotiveerd voor zijn schoolwerk naar het oordeel van juf y, maar dat is logisch, want hij kan het al. Dat is geen geïnterneerd gedragsprobleem.
Wij vinden x nog te jong om op begaafdheid te laten onderzoeken. We willen daarom de kwestie maar even laten rusten. We zijn graag bereid om gaande het volgende schooljaar suggesties te doen en materiaal te bieden waarmee ons kind x zich mogelijk wel geconcentreerd bezig kan houden in de klas.
Wij zijn op dit moment niet bereid om mee te werken, toestemming te verlenen, aan een onderzoek door een Pab-er. Mogelijk verleende toestemming of indruk daarvan uit het verleden, trekken we hiermee in.
groet,
Jij
===
Groet,
Miriam Lavell

Primavera
21-06-2011 om 10:56
Waarom geen versnelling overwogen?
Beste LilianeMI,
Uit de beschrijving van je laatste berichtje lees ik een kind wat helemaal klaar is met de kleutergroepen. Ik vraag me echt af of hij zonder kleurschuren een tweede kleutejaar door zou komen. Weer zo'n jaar waarbij er totaal geen cognitieve aansluiting bij de groep is, stomme plak en knipwerkjes gemaakt moeten worden, een juf die niet weet wat ze moet doen en een school die het probleem in het gedrag cvan je zoon neerlegd.
Alsjebliefd zeg, hij verveelt zich gewoon te pletter en heeft verder gewoon niet zoveel met knutselen.
Mijn jongste bevond zich vorig jaar min of meer in dezelfde situatie. Volledig klaar met alle kleuterstof halverwege groep 1. Ze vertoonde geen enkel probleem gedrag, maar ik was bang dat nog zo'n freubeljaar haar op zou breken en al helemaal als daarna nog een groep 3 zou moeten komen waar ze ook helemaal niets meer te leren zou hebben. Scholen zijn verder hier zo georganiseerd dat ze in de lagere klassen weinig tot geen ruimte hebben voor individuele programma's voor voorlopende leerlingen (voor achterlopende is er van alles).
Ik heb toen voorgesteld aan de juf om haar aan het eind van het jaar te versnellen naar groep 3 en daar kon juf wel inkomen. Ik heb daar geen minuut spijt van gehad. Dochter heeft het helemaal naar haar zin gehad. Kon lekker leren schrijven, deed de stof verder met twee vingers in haar neus en gebruikte de tijd die ze over had met tekenen (is ze dol op, ze is nu met perspectief bezig) en leren omgaan met de andere structuur.
Andere optie die ik hier ook vaak gelezen heb is hem nu in groep 2 schrijfles aanbieden en inzetten op versnelling naar groep 4 na die tijd. Alleen als ik zo de beschrijving van je school lees denk ik dat gelijk naar groep 3 (waar hij in ieder geval een andere juf en andere structuur krijgt) waarschijnlijk beter zal uitpakken.
Groep 1,2,3 in 3 jaar is voor veel kinderen veel te langdradig en als de school weinig mogelijkheden heeft voor verbreding (is ook moeilijk in deze groepen) dan is versnelling vaak de handigste en bovendien minst kostbare oplossing. Heb je de PAB ook niet nodig. Persoonlijk gezegd snap ik niet waarom juf niks kan doen voordat het haar door iemand anders wordt voorgekauwd, met een beetje gezond verstand is het toch niet zo moeilijk te snappen dat een kind dat zover voorloopt problemen krijgt dat het zich moet inhouden om met de groep mee te doen.
Groeten Primavera

LilianeMi
21-06-2011 om 11:04
Miriam
Wil je heel erg danken voor je voorbeeld brief. Daar kan ik echt wat mee, jij bezit een grotere diplomatieke gave dan ik.
Frappant dat je dit nu zegt want ik heb net enorm zitten zoeken. Heb inmiddels wel een website gevinden van het samenwerkingsverband en heb daar hele interessant informatie kunnen vinden.
Zij zijn nogal gericht op hoogbegaafde leerlingen en leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong. Er is tevens een Leonardo school in de buurt bij aangesloten. In de buurt is een understatement, de Leonardo zit zelfs in hetzelfde school gebouw.
Er is dus vanuit dit samenwerkingsverband ook een projectplan geschreven wat zich richt op onderpresterende, begaafde leerlingen.
In 2010 is er blijkbaar een nieuw project gestart met als doel onderwijs te bieden aan meerbegaafde kinderen. Nou weet ik niet of de school waar mijn zoon op zit mee doet aan dit project, maar ik vind dit project wel terug in de notulenvergadering van maart 2011.
In dit project worden leerkrachten speciaal opgeleid als zogenoemde talent coaches. Die collega's leren ondersteunen bij het signaleren en werken met begaafde leerlingen.
Maar wat nu het vreemde is is dat deze talent coaches er speciaal voor zijn om via een intake, observatie, signalering en diagnostisering tot een goede procedure te komen en hier een speciaal onderwijs arrangement op aan laten sluiten.
Ik vraag me dan ook af waarom er hier niet iemand van ingeschakeld is.

M Lavell
21-06-2011 om 11:20
Print uit
"Ik vraag me dan ook af waarom er hier niet iemand van ingeschakeld is."
Ze weten het zelf niet. Print uit, stuur op, stuur mee met je brief. Zeg dat je dat traject wel ziet zitten.
Verbaas je niet, maar kennelijk weet het personeel van deze school zelf niet waarvan ze deel uitmaken. Dat komt vaak voor.
Groet,
Miriam Lavell

LilianeMi
21-06-2011 om 11:31
Primavera
Versnelling is even ter sprake gekomen, maar de school vindt hem sociaal-emotioneel er nog niet rijp voor. Nou moet ik er wel bij zeggen dat zoon het zelf ook niet zag zitten en heel graag bij zijn vriendjes wil blijven.
Juf gaf tijdens het laatste 10 min gesprek eind maart ook al aan niet te weten wat ze hem aan moest bieden. de IB'er schijnt hierop geantwoord te hebben met 'Dan pak je toch wat uit de kast in de gang". Volgens de IB'er is een handelingsplan, maar op vragen of wij dit in mogen zien krijgen we geen antwoord.
Ik neem de juf niets kwalijk overigens. Ze heeft een nogal grote groep (29 kinderen) en ik kan me voorstellen dat ze, al is het maar door puur tijdgebrek, hem niet de begeleiding kan geven of het werk wat hij wellicht nodig heeft. Al helemaal omdat ze aangeeft niets te kunnen met kinderen die de middenlijn niet volgen. Ik kan me ook zo voorstellen dat het erg lastig voor haar moet zijn zo'n kind wat zich verveelt en dan gaat rondbanjeren in de klas.

M Lavell
21-06-2011 om 11:53
Zelf contact leggen
Je kunt ook zelf contact leggen met die Leonardoschool in het gebouw. Dat hoeft niet meteen te leiden tot plaatsing daar. Zij kunnen jou, de leerkracht en de IB-er wel de weg wijzen.
Overigens: het kan zijn dat de school/het samenwerkingsverband erop staat dat je wel met je kind naar die Leonardoschool gaat (dat is het enige dat we te bieden hebben). In dat geval is ook duidelijk wat je te doen staat.
Groet,
Miriam Lavell

LilianeMi
21-06-2011 om 13:55
Miriam
Wil je even ontzettend bedanken voor je hulp hierbij.
Heb zojuist een email verzonden naar de IB'er met een cc naar de directie waarin we aangeven geen toestemming te zullen geven voor een onderzoek door een pab-er.
In die email hebben we de ib'er gewezen op het tweetal projecten wat ik eerder aanhaalde en aangegeven uiteraard wel toestemming te willen geven voor observatie door één van de talentcoaches.
Tevens hebben we aangegeven zelf een orthopedagoog in te zullen schakelen die in het aankomende schooljaar hopelijk de juf tot ondersteuning zal kunnen zijn.
Erg benieuwd hoe zich dit nu verder gaat ontwikkelen.

M Lavell
21-06-2011 om 14:47
Graag gedaan
Je staat nog maar aan het begin, maar onthou de 'les'. Zoek en zoek verder. Reken er niet op dat de school, leerkracht, IB-er, of wie zich in het traject ook maar opwerpt als professional, werkelijk weet hoe de hoed in de rand steekt.
Dat is verwarrend, maar er is best mee te leven, als je maar zelf voldoende zoekt.
Groet,
Miriam Lavell

LilianeMi
23-06-2011 om 13:23
Nou moe
Krijgen zojuist een reactie van de IB'er op onze email. Ze gaat wederom nergens op in. Ook niet op het project waarvan ik een attachment had toegevoegd.
Ze emailde alleen dat ze vond dat er zoveel boosheid en teleurstelling in de email doorklonk en dat ze dat jammer vond. Tja. De email was erg neutraal met een groot deel van jouw voorbeeld brief geschreven.
Can't win for losing, zoals de Amerikanen dat zo mooi zeggen. We proberen tijdens de vakantie periode een goed orthopedagoog te vinden, we zullen een gesprekje aangaan met de Leonardo zodat we goed beslagen ten ijs zullen komen volgend schooljaar en de regie zelf in handen nemen.