Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

02-03-2011 om 12:03

Vraag aan pelle over lezen etc.

Pelle, als ik het wel heb, heb jij een zoon die pas na heel lange tijd enig plezier in lezen begon te krijgen en pas op "hoge" leeftijd de achterkant van de Donald Duck begon te lezen. Klopt toch?
Zoals je weet hier ook zo'n kind. Het lijkt erop dat er nu éindelijk een knop om is gegaan (na slechts 2,5 week thuis oefenen a la RALFI, waarom kan de school zoiets toch niet bedenken). Van hakkelend AVI5 leest zoon nu opeens vlot en vrijwel foutloos AVI9. Er gaat een wereld open.
Wat nu mijn vraag is: merkte jij vanaf die omslag bij jouw zoon ook een verbetering van het spellinggebeuren? En zo ja, hoe snel? Onze snuiter spelt namelijk belabberd, wat niet gek is als je altijd zo min mogelijk teksten onder ogen wilde krijgen. Ik hoop nu op verbetering van dit onderdeel en ben dus benieuwd naar jouw ervaringen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

02-03-2011 om 12:32

Ik ook niet

Ik weet ook niet hoe nu verder met die spelling, maar ik hoopte van jou te horen dat dat vanzelf en enorm snel zou verbeteren als het lezen soepeler en met meer plezier zou gebeuren.
Kennelijk heb ik in mijn hoofd jouw kinderen op één hoop gehusseld.
Heeft je jongste zoon geen dyslexietest gehad dan?

Chippie

Chippie

02-03-2011 om 12:49

Hier ook niet...

Mijn dyslectische zoon schrijft ´waatur´ en zijn jongere niet/dyslectische broer schrijft ´water´. Gewoon omdat dat zo is. De jongste heeft nog geen spellingregels gehad en hij pikt het op door te lezen. Oudste zoon heeft dat niet. Die moet echt regels toepassen. Dyslectische kinderen behalen uiteindelijk vaak nog wel een rdelijk leesniveau, maar spelling blijft belabberd. Helaas, geen valse hoop dus.

Vic

Vic

02-03-2011 om 13:07

Mag ik iets vragen over ralfi?

Ik had die term al vaker voorbij zien komen, maar net pas gekeken wat het inhoudt. Met mijn jongste lees ik momenteel allerlei verschillende boeken, die qua inhoud bij haar leeftijd passen maar een hoger AVI-niveau hebben. Tijdens het lezen moet ik af en toe een woordje voorzeggen, en als dat woord vaker voorkomt herkent ze het op een gegeven moment. Doen wij nu aan RALFI-lezen?

Wilma

Wilma

02-03-2011 om 13:12

Heet dan wel geen pelle

maar je vraag zou ik ook wel kunnen beantwoorden.

HIer een zoon, nu brugpieper, die ook niks las, werkelijk niks. Tot de juf ergens een keer zei dat hij alles mág lezen, niks hoeft, maar als een bóek hem tegenstaat, probeer 't dan op andere manieren. "Al is 't een pak hagelslag", zei ze nog.

En toen kreeg ie dus ineens interesse in de Donald Duck (joepie, meteen een kado-idee voor z'n verjaardag, Donald Duck-abonnement en Donald Duck Extra-abonnement) en las ie heel veel, nou ja, veel donald ducks dus.

Maar z'n spelling verbeterde niks. Z'n juffen en meesters vonden 'm gewoon slecht in spelling en één juf zei zelfs dat ie lui was (word ik nog boos om...).
Tot ie op ons eigen verzoek in groep zeven getest werd en ja hoor, dyslexie. En z'n juffen maar zeggen dat hij alle spellingsregels wel kent als je ernaar vraagt, maar dat hij ze niet weet toe te passen (zie verhaal van Pelle, ik zou daar eens goed op blijven letten, Pelle, wie weet toch testen?).

HIj zal niet waatur schrijven, maar wel doodleuk gehoort of geschidenis. Vooral dat laatste verbaast mij steeds, hij zíet gewoon niet wanneer iets fout is.

Zijn vriendje vroeg me gister, vriendje is een soortgelijk type qua lezen en heeft ook dyslexie, nadat hij een Nederlands proefwerk had gehad "gebracht" is toch met een d op 't eind hè. Ahum...

Dus nee, de spelling zal niet met sprongen vooruit gaan, maar wel sommige dingen die erg vaak voorkomen, zal hij herkennen als geheel en dan hoe ze wel moeten. Dus bijvoorbeeld bomen en niet boomen of huis in plaats van hius.

Groetjes en succes,
Wilma

Guinevere

Guinevere

02-03-2011 om 13:27

Fogol

Hier geen waatur maar wel fogol (vogel). Misschien toch maar eens verzoeken om een dyslexietest, of is fogol nog redelijk normaal in groep 5?
En Vic, kijk eens op deze site: http://www.ralfilezen.nl/nl/ Daar kun je werkelijk álles vinden over RALFI, inclusief teksten. Er staat wel dat het bedoeld is voor gebruik op school, maar thuis blijkt het ook erg goed aan te slaan, getuige de ongelooflijke vooruitgang van onze zoon. Echt, onze bekken vallen nu iedere keer open van verbazing zodra we met het dagelijkse lezen beginnen. Bijna alsof het een ander kind is.
Woordkasteel doen we nog niet, is dat leuker dan Ambrasoft?

Guinevere

Guinevere

02-03-2011 om 14:19

Pelle, ambrasoft

Bij Ambrasoft heb je het dictee-onderdeel. Op de een of andere manier heeft zoon daar geen moeite mee, dus misschien moeten wij ook maar aan het woordkasteel.
Ik heb alleen het gevoel dat ik hem overvraag met al die dingen die ik hem buiten school om laat doen om zijn scores en vaardigheden op te krikken. Ik lijk wel zo'n pushende moeder.

Guinevere

Guinevere

02-03-2011 om 14:29

Dictee

Je kunt bij Ambrasoft de woordpakketten waar school mee werkt downloaden. Dus je krijgt dan dezelfde woorden waar ze op school ook mee werken. Ik ben Woordkasteel al aan het installeren, kijken of het aanslaat!

Vic

Vic

02-03-2011 om 14:43

Logisch

Dat zag ik inderdaad op de Ralfi-site, dat je begint met voorlezen en samenlezen. Misschien simpel gedacht van me, maar is het dan niet vreselijk logisch dat een kind dan makkelijker die tekst leest? Dan heeft het het immers al een paar keer gehoord, dus de moeilijke woorden kan het dan gewoon 'raden'. Gaat dan toch ook de leessnelheid omhoog bij 'vreemde' teksten die het kind voor het eerst (zelf) leest?

Guinevere

Guinevere

02-03-2011 om 14:56

Vic

Ja, de leessnelheid gaat ook omhoog bij nieuwe teksten, daarom val ik nu juist van mijn stoel van verbazing.
En natuurlijk is het logisch dat het makkelijker gaat als je de tekst eerst voorleest. Ik heb wel eens ergens begrepen dat een nieuw woord zich de eerste keer al "nestelt" in de hersenen. Als dat nieuwe woord dan *goed* gelezen is, komt het ook goed in het geheugen. Wordt dat woord *fout* gelezen, dan gaat het ook fout het geheugen in.
Bijkomend voordeel van de teksten op die site is dat ze, in tegenstelling tot gewone verhaaltjes, mijn zoon ook prikkelen door de onderwerpen. We kunnen zó een kwartier over zo'n tekstje praten. Tekstbegrip is ook gigantisch verbeterd.

Vic

Vic

02-03-2011 om 15:58

Pelle

Ja, dat snap ik. Maar ik vind het dus heel bijzonder dat het ervoor zorgt dat het lezen over de gehele linie sneller gaat, dus ook bij nieuwe teksten.

Ralfi werkt als een trein

Heb het meerdere keren bij leerlingen gedaan. Helaas is dchter er nog niet echt klaar voor (en ze weigert vaak MET mij te lezen).
Je leest inderdaad mee, maar omdat het om aardige lappen tekst op een veel hoger niveau gaat lukt het maar heel weinig kinderen die hele tekst uit het hoofd op te zeggen hoor! Het wordt toch echt teksten LEZEN wat ze er mee leren!

Chippie

Chippie

03-03-2011 om 10:17

Vic en dirksmama

Zoon leest echt moeilijke teksten met Ralfi. Maar bij nieuwe teksten zie ik best vooruitgang maar echt wel de aanvankelijke leesproblemen. Met Ralfi leest hij 5 niveau's hoger, maar het is echt niet zo (helaas) dat zijn leesniveau omhoog schiet.

Wel vind ik Ralfi motiverend (al haakt mijn zoontje bijde 4e of 5e herhaling af) omdat je op zoek kunt gaan naar teksten die ze interesseren (ipv kees zit op de wip), de succeservaring, etc.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.