pilsje
03-01-2010 om 01:50
Vraag over iq/eq testen
Ik wil mijn dochter van 10 jaar, groep 6, graag laten testen omdat ik vermoed dat ze bovengemiddeld intelligent en misschien wel hoogbegaafd is. Het is erg prijzig om dit zelf te laten doen heb ik inmiddels ontdekt. Dat kan ik momenteel echt niet betalen. En ik betwijfel ten zeerste of de school haar wil laten testen. Daar ga ik overigens volgende week wel eerst naar informeren maar ik weet zoals ik al zei vrij zeker dat dat op niets uitddraait.
Weet hier iemand of er nog andere manieren zijn om een niet al te dure (laten we zeggen ongev. maximaal 200 euro?) maar wel redelijk betrouwbare test te laten doen?
Ik dacht heel misschien via mijn huisarts? Ik overweeg sowieso al serieus om naar de huisarts te gaan omdat ikzelf echt niet langer goed kan omgaan met haar. Onze relatie is momenteel dermate slecht voor haar en voor mezelf (ze heeft bijv. zeer heftige driftbuien en natuurlijk meestal als haar vader niet in de buurt is om me bij te staan), dat ik echt hulp nodig heb om haar goed te kunnen sturen/opvoeden of hoe je het ook wilt noemen. Het zou heel goed kunnen dat haar (en mijn) problemen te maken hebben met hoogbegaafdheid en daardoor verveling op school, maar dat is dus niet zeker en ik zou dat graag willen uitsluiten middels testen. Ik denk overigens niet dat ze een stoornis als ADHD of aanverwant probleem heeft, maar ook dat weet ik natuurlijk niet 100 % zeker aangezien ze bovenmatig actief is (lees motorisch hyperactief) en ik twijfel of ze zich wel langere tijd echt kan concentreren.
Heeft iemand hier ideën of adviezen hoe ik e.e.a. zou kunnen aanpakken?
Jullie zouden me echt enorm helpen want ik ben onderhand radeloos en bezig overspannen te raken vrees ik.

Sani
03-01-2010 om 10:25
Via psycholoog
Hallo,
Ik herken zeker stukken uit je verhaal en afgelopen jaar zijn we met mijn kind naar een eerstelijns psycholoog gegaan. Deze heeft haar getest en daarna een behandeling ingezet. Ook het IQ is getest. We hebben een bijdrage van € 10 per uur moeten betalen, dat is dus te overzien.
Dus..pak het telefoonboek en bel morgen een psycholoog voor een afspraak. Je kunt dit ook vragen via de huisarts, die heeft misschien goede namen voor je.
Sterkte!
Sani

M Lavell
03-01-2010 om 10:25
En dan?
Ik geloof niet dat er 'gratis' (of verzekerd) IQ onderzoek bestaat, tenzij je een verzekering hebt met een uitgebreide dekking.
Bovendien: en dan?
Een hoog IQ kan een verklaring zijn voor bepaalde problemen, conflicten en gedrag, maar al die 'afwijkingen' komen ook in meer of mindere mate voor bij kinderen die niet hb zijn. Bovendien ben je uiteindelijk op zoek naar een oplossing. Het lijkt mij slimmer om de problemen die je hebt helder te benoemen en te kijken welke oplossingen anderen daarvoor hebben bedacht.
Dan ben je sneller aan het werk aan een positieve weg.
"Onze relatie is momenteel dermate slecht voor haar en voor mezelf (ze heeft bijv. zeer heftige driftbuien en natuurlijk meestal als haar vader niet in de buurt is om me bij te staan), dat ik echt hulp nodig heb om haar goed te kunnen sturen/opvoeden of hoe je het ook wilt noemen."
Waar lopen jullie tegenaan? Wat zijn de problemen?
Groet,
Miriam Lavell

Annet
03-01-2010 om 10:55
Ook eerstelijns psycholoog
Zoon is via huisarts doorverwezen naar een eerstelijns psycholoog. De iq-test is genoteerd als een serie behandelingen. Op die manier vergoedt mijn verzekering het grootste deel van de test. Er is wel een eigen bijdrage. Die 10 euro per uur komt me bekend voor.
In overleg met psychologe is ook een persoonlijkheidsonderzoek gedaan, juist om verder te kijken dan alleen iq. Het gevolg was wel dat we daarmee over de grens van de vergoeding per jaar heen gingen. Dat onderzoek hebben we dus grotendeels zelf betaald.
Ik ben het eens met Miriam dat je niet voldoende hebt aan alleen een iq-test. Hoe ga je daarna verder? Welke hulp gaan jullie nodig hebben? Een bezoek aan de huisarts lijkt me een goede stap.

ijsvogeltje
03-01-2010 om 11:28
Welk probleem wil je oplossen?
Als je ziek bent, wil je precies weten wat er aan de hand is (virus, bacterie). Virus A betekent pilletje A, bacterie B heeft weer een ander pilletje.
Bij gedragsproblemen werkt het anders. Er is geen standaardbehandeling voor kinderen met een IQ van 140. Natuurlijk kan het nuttig zijn om het IQ te weten, maar daarmee is nog geen probleem opgelost, en je dochter heeft morgen nog precies dezelfde driftbuien.
Je zou bij de huisarts een verwijzing kunnen vragen voor een kinder/jeugdpsycholoog (of misschien heeft de huisarts zelf nog betere suggesties). Wat anderen ook al zeiden: probeer met je dochter helder te krijgen welke problemen er zijn en waaraan jullie willen werken. Die driftbuien bijvoorbeeld. Een psycholoog kan met je dochter (en jullie) uitzoeken waar haar boosheid vandaan komt, en hoe ze daarmee beter kan omgaan. Ze is intelligent, daar kan een psycholoog gebruik van maken. Ze is waarschijnlijk heel goed in staat om zelf oplossingen te verzinnen en te analyseren.

Koffiekop
03-01-2010 om 13:34
Hier
Hier is de iq test door een vrijgevestigd kinderpsycholoog gedaan waar zoon toch al in behandeling was. Voor veel andere problemen.
Ik zou het noooooit door school laten doen. Ik ken iemand die dat wel heeft gedaan en die heeft nu een halfslachtige uitslag waar ze eigenlijk niets mee kan. 'De iq is hoogbegaafd, waarschijnlijk, maar we weten het niet zeker' Want het kind had geen goede tester en de test is halfslachtig uitgevoerd. Als je zoiets wilt testen, moet je het mijns inziens goed doen. Door een goede tester en volgens protocol van de test.
Verder vind ik dat scholen zich niet bezig dienen te houden met andere dingen dan kinderen dingen leren. Dat is al moeilijk genoeg voor ze. Mijn ervaring is dat ze van gedrag, hoogbegaafdheid en problemen van kinderen niet voldoende afweten. Hou zelf de regie in handen.

Anna
03-01-2010 om 13:47
Psycholoog
Het iq van mijn dochter is getest via een eerstelijns psycholoog, waar ze ook onder behandeling was. Tot (ik meen) 2008 moesten we zelf het gedeelte van de behandelingen betalen dat boven het maximum van de verzekering uit ging, maar inmiddels wordt het vergoed uit de AWBZ. Ik heb in 2009 i.i.g. geen rekeningen ontvangen.

Moppeke
03-01-2010 om 19:17
Orthopedagoog
Onze dochter heeft veel baat gehad bij de orthopedagoog.
Daar heeft ze trainingen gevolgd, maar ook individuele sessies. Hierdoor heeft ze meer inzicht gekregen in haar eigen gedrag, gevolgen en oplossingen.
Hiervoor hebben we een verwijzing via de huisarts gekregen. In eerste instantie hebben we eea zelf moeten betalen maar de vervolgsessies en de intelligentietest vielen onder de zgn. eerste lijn(zo heet het dacht ik). Wij hebben hier verder geen rekeningen van gezien, dat gaat via de verzekering.
Het heeft ons veel goeds gebracht. Met name door te werken aan gedrag, gevolg en oplossingen is ze een stuk zelfverzekerder geworden maar het is ook een stuk rustiger in huis en handelt dingen beter op school.
We zijn ook blij met de uitslag van de intelligentietest, we weten nu wat ze kan en kunnen daar met school mee aan de slag.

pilsje
03-01-2010 om 20:48
Dank jullie wel
voor de als altijd snelle reacties.
Het gaat mij niet zozeer erom het iq van mijn dochter te weten, maar om te weten of haar problematische gedrag daarmee samen kan hangen. En als dat zo is, bijv. omdat de schoolstof echt te simpel voor haar is, zou ze wat moeilijkere opdrachten kunnen krijgen. En mijn gedachte hierbij is dat de school dan meer bereid zou zijn om haar hierin te begeleiden.
Ik ben best tevreden over de school maar het is wel een school die meer betrokken is bij kinderen met een achterstand dan kinderen met een voorsprong mijns insziens. En ik spreek uit enige ervaring omdat mijn oudste dochter dyslexie (en volgens mij ook dyscalculie) heeft en erg veel moeite heeft om mee te komen in de groep.
Dat onze jongste bovengemiddeld intelligent is twijfel ik niet aan, ze rekent al een groep hoger en vorig jaar is er nog over gesproken om haar een groep over te laten slaan maar dat heeft de school na overleg met ons toch besloten niet te doen.
-Wel typisch dat ik het vroeger ook zo makkelijk op school had, makkelijk een klas had kunnen overslaan maar dat kwam toen niet ter sprake, en me soms flink verveelde, maar desondanks geen drakengedrag ging vertonen thuis en op school.-
Dus al dan niet hoogbegaafd en/of motorisch hyperactief het is uiteindelijk inderdaad haar gedrag wat voor problemen zorgt en waarvoor ik graag hulp zou krijgen.
Dus het is inderdaad denk ik het slimste om gewoon naar de huisarts te gaan en een doorverwijzing voor psycholoog of orthopedagoog te verkrijgen en vandaaruit verdergaan.
Als antwoord op jouw vraag Miriam, ze is buitengewoon hyperactief wat erg onrustig is en vaak ronduit storend en niet te verdragen. Zelfs oudere (doorgaans zeer rustige) zus kan er soms slecht tegen. Voorbeeldje; regelmatig staat ze te tollen (rondjes draaien) en blijft dit rustig een halfuur aan een stuk doen als je er niks van zegt. Natuurlijk kan ik zelf ervan weglopen (maar dat wil ik niet altijd) of haar zeggen te stoppen of ergens anders te gaan draaien, maar je kunt je niet voorstellen hoe hardnekkig ze dit soort dingen volhoudt in onze nabijheid. Ze kan ook vrijwel niet stilstaan of stilzitten altijd beweegt er wel iets. Zefs als ze gaat slapen ligt ze een soort te 'shaken' tot ze in slaap valt.
Daarnaast is ze zeer licht ontvlambaar en wordt zeer snel boos als ze bijv. iets niet mag van mij. Met name als vriendinnetjes het wel mogen en zij niet. Dan gaat ze vrijwel meteen schreeuwen en dan wordt ik natuurlijk weer boos (ben ook tamelijk licht ontvlambaar, ze heeft het van geen vreemde) en dat wordt dan alleen maar erger ze gaat dan vaak compleet door het lint. Vaak zet ik haar op de gang om af te koelen en ook als straf voor haar gedrag maar daar gaat ze gewoon door met schreeuwen en jengelen of ze komt voortdurend weer binnen of maakt de deur een stukje open waardoor het geschreeuw weer niet te harden is. En geloof me ze kan dit soort gedrag letterlijk uren volhouden, echt ongelooflijk. Soms zakt ze van uitputting na een hele tijd bijna in elkaar, maar toegeven nooit.
Ze wil ook eindeloos discussieëren maar herhaalt voortdurend dezelfde argumenten tot ik er echt helemaal simpel van wordt. Haar stevig beetpakken of een paar tikken op haar kont of zoiets helpen ook niets. Ik ben daar trouwens faliekant tegen, maar kan mezelf soms echt niet meer inhouden. Ze vindt dat niet leuk, maar het weerhoudt haar er niet van om door te schreeuwen, discussiëren, jengelen enz. Miriam, ik kan zo eigenlijk nog wel bladzijden lang verder vertellen en voorbeelden aanhalen, maar het mag duidelijk zijn dat ik haar kennelijk niet goed aanpak/spreek.
Wat wel opviel laatst in het oudergesprek en wat mij stiekum wel een gevoel van opluchting gaf, is dat de beide leerkrachten (2 juffrouwen) ook aangaven dat mijn dochter met van alles en nog wat bezig is behalve met de les, dat ze erg slecht luistert en ik vrees dat ze ook ronduit brutaal is soms. 1 Juf vond het erg op (pré)puberaal gedrag lijken. Dus dingen die thuis ook zo zijn. Oftewel ik ben dus niet gek en haar gedrag is dus echt buiten proporties en dat ligt niet (alleen) aan mij.
Ik voel me in ieder geval gesterkt door jullie reacties dus nogmaals dank en ik ga zeer binnenkort naar mijn huisarts.

ayla
04-01-2010 om 10:05
Wij
zijn nu bezig met het opstarten van onderzoek bij onze 5 jarige dochter. Dingen wat jij zegt spelen bij ons ook. Ze is erg bewegelijk, ongeconcentreerd, afwezig, wel heel slim.
Ik heb contact gehad met onze verzekering en als we het via een 1e lijns psycholoog zouden doen doen kwamen we uit op 8 sessies per jaar met een eigen bijdrage van 1 euro per sessie. Voor de onderzoekeen die wij wilden doen betekende dat ongeveer de helft van de kosten (totaal 1250 euro). Zouden we het onderzoek via een kinderpsychiater laten doen dan kregen we alles 100% vergoed. dat gaan we nu doen, we staan opd e wacht lijst voor een vrijgevestigde psychiater en ik hoop over 8 weken op gesprek te kunnen gaan