Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Massi Nissa

Massi Nissa

02-07-2011 om 15:51

Vraagje over de cito groep 1

Let op: eerst even een disclaimer, deze vraag gaat pertinent niet over twijfels aangaande het niveau van mijn dochter. Hij gaat over de manier waarop de kleutercito wordt beoordeeld. Tegen het einde van dit schooljaar heeft de juf de kleutercito groep 1 (ik geloof taal en vormen ofzoiets, ben het weer even kwijt welke onderdelen precies) klassikaal afgenomen. Alle kinderen aan een eigen tafel en dan samen telkens een vraag opschuiven. Ze moesten een streepje zetten onder het juiste antwoord. Mijn dochter heeft niet zo goed gescoord op die cito (lage omdat ze bij veel vragen twee streepjes onder het juiste antwoord had gezet, "en dat mag niet". Nou okee. "Maar," zei de juf vergoeilijkend, "Ik heb natuurlijk alle vragen ook twee keer hardop voorgelezen, dus het is op zich niet vreemd dat ze voor alle zekerheid twee streepjes zette. Het mag alleen niet, dus moeten we het fout rekenen." Ik stond zo versteld dat ik het maar weggewuifd heb als (sorry) kleuterjuffenonzin.
Toch blijft het me wel bezighouden, vooral uit beroepsinteresse. Waarom is er in vredesnaam bepaald dat een kind in groep 1 iets fout beantwoordt als er een streepje teveel staat onder (let wel) het juiste antwoord? Weet iemand waarom? Zie ik iets vreselijk logisch over het hoofd?
Groetjes
Massi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dat ligt aan de juf

Ik vrees dat de juf de essentie van de toets niet snapt. Daar is niet zoveel aan te doen helaas.
Je zou je vraag wel ook even aan Cito zelf kunnen stellen. Ik ben wel benieuwd wat zij antwoorden.
Groet,
Miriam Lavell

Gerdina

Gerdina

02-07-2011 om 16:39

Nou ja zeg..

wat een suffe juf. Daar gaat het toch niet om in de toets? Gewoon uitleggen aan kind dat het de volgende keer 1 streepje moet zetten en de antwoorden goed rekenen.

Geen onderwerp

Kleutertoetsen.

Ik heb er niets aan toe te voegen.

Euhh...

ik had iets heel anders bij "onderwerp" staan:

*&$%#%^&^%*&^%$&$^&

Fiorucci

Fiorucci

02-07-2011 om 17:14

En..

Ik vraag me af of deze toetten wel klassikaal mogen worden afgenomen, hier werd dat toch een op een gedaan, juf keek namelijk ook HOE een kind met het maken van de toets omgaat. Zo zag ze dat dochter 'm doelbewust verknalde, madam had geen zin.

Rafelkap

Rafelkap

02-07-2011 om 17:18

Trouwens

een lage B is zo slecht nog niet. Een c is nog net voldoende.
Ik snap die kleutertoetsen ook niet, zoon kwam laatst met een blaadje thuis, moesten ze plaatjes inkleuren die met een B begonnen. Had hij een (moest voorstellen) boerderij niet ingekleurd. Ik vroeg hem: wat is dat? Zegt hij: een huis. Zeg ik: ik denk dat het een boerderij is, dat het daarom fout is. Zegt hij: maar er staan geen dieren op. Dat was zo. Zoon had het dus goed, maar dat valt niet te testen met 36 kleuters in 1 klas.
Verder werkjes mee thuis met dingen goed die fout zijn en dingen fout die goed zijn. Ik hoop dat het in groep 3 beter gaat..

juf

juf

02-07-2011 om 17:27

Haha

Sorry, hier moet ik wel om lachen. Je bedoeld serieus dat juf fout heeft gerekend omdat je dochter twee streepjes onder het JUISTE antwoord heeft gezet?? Kolder...wat een onzin.
Sorry...als juf dat echt doet is ze wel dom bezig.
Juf leest idd twee keer de opdracht voor zodat het kind de opdracht goed hoort en evt kan controleren op fouten. Jouw kind heeft misschien twee keer een streep gezet. Idd uitleggen dat dat niet de bedoeling is. Maar fout rekenen gaat wel erg ver...ik heb nog nooit gelezen dat dat fout gerekend moet worden.
Overigens mag de toets wel met meerdere kinderen tegelijk afgenomen worden.School beslist dat. Toets kan tegenwoordig ook met de pc afgenomen worden.

Vic

Vic

02-07-2011 om 17:29

Groep 1

Onze school neemt de groep 1 cito niet af, omdat veel jonge kinderen nog niet zo toetsvaardig zijn. Daarbij lijkt het mij ook een beetje vreemd om die toets klassikaal te doen. Als ik naar mijn dochter kijk, die zou op 4-jarige leeftijd echt niet klassikaal de instructies hebben kunnen volgen. Dikke kans dat ze halverwege was afgehaakt, achterstevoren was gaan zitten, of alle plaatjes ingekleurd zou hebben. De groep 2 cito was al een opgave voor haar, terwijl ze de getoetste kennis echt wel beheerste.

Vic

Vic

02-07-2011 om 18:33

Pelle

Hoe bedoel je, 20x3 minuten toetsen? Er zijn hier twee kleuterklassen 1/2. Ca. 70 kleuters dus, die in een paar dagdelen getoetst worden door een leerkracht of LIO. Zo'n toets zal toch niet veel langer duren dan een minuut of 5? Ik weet trouwens niet 100% zeker of ze het hier individueel doen, of in kleine groepjes.

"heel slecht gemaakt"

Ja, ik zal het nog een keer typen zoals ik het hierboven had getypt: mijn zoon had volgens juf de groep 2 cito Heel Slecht Gemaakt. Met zo'n zucht erbij. Hij moest die toets doen aan het eind van groep 1 op verzoek van de IB-er. Ze had er dus geen zin in.

Ik heb niet verder doorgevraagd.

Een jaar later krijg ik mijn kind van school, doorgetoetst, gaat naar Leonardo, met een DLE van 30. Dat is dus eind groep 5. Volgens de externe adviseur was zijn oorspronkelijke didactische voorsprong van 2 jaar inmiddels opgelopen tot 3 jaar. Daar gaat m'n nick-voor-de-kinderen. Maar ik had het wel zo enorm gehad met die hele testsjit. whhahaahahaaaa.

Echt, breek me de bek niet open over kleutertoetsen. Ja, er zijn nog steeds mensen die er wel voorstander van zijn, om een 'onafhankelijke niveaubepaling' te krijgen, of wat dan ook. We zijn met zijn allen echt helemaal gek geworden.

Enneh... jammer dat je niet op de meeting was, dan hadden we nog een scone'tje kunnen nemen op de kleutercito....(wegens geen alcohol voorhanden, anders een flinke neut).

Massi Nissa

Massi Nissa

02-07-2011 om 19:19

Het maakt wat los. Dochter (van eind nov.) stroomt gewoon door naar groep 2, niks aan het handje. Juf maakt zich ook niet druk, want die weet wel wat dochter kan. Ik vond het gewoon zo bizar om iets fout te rekenen om een extra streepje. Blijkbaar ben ik niet de enige .
Het is wel een juf die in mijn beleving precies, maar dan ook letterlijk, zal doen wat er in het antwoordenboekje staat.
Ja, Miriam, ik ben inderdaad benieuwd wat de Citogroep (of hoe heten ze dit jaar) hiervan vindt. Zal er eens een mailtje aan wagen.
Groetjes
Massi

Massi Nissa

Massi Nissa

02-07-2011 om 19:22

O en juf

Ik mocht de toets inzien en inderdaad, ze had vaak twee streepjes gezet. Het verhaal klopt dus wel.
Groetjes
Massi

Fiorucci

Fiorucci

02-07-2011 om 19:26

Pelle

Hier 70/80 kleuters, drie klassen, die allemaal persoonlijk een op een de toets maken. Vaak gaan de kleuters dan buiten spelen onder toezicht van twee juffen, terwijl juf drie de toetsen afneemt.

Yta Chalne

Yta Chalne

02-07-2011 om 22:16

Vooruitgang

Ha, de belachelijkheid van (kleuter-)cito. Hier begin van het jaar een kleuter die met enige twijfel gewoon van 1 naar 2 ging (ipv naar 3). Eerste cito (december) een invaljuf wegens zwangerschap. Kleuter had 'alles fout' en niets hoger dan een c. Heel zorgelijk, vond juf. We hebben vriendelijk geknikt en er verder niet meer aan gedacht. Tien weken later tweede cito, en nu alles goed. Alles hoogste A-score. Commentaar van de juf: "Ja, hij heeft een hele goede vooruitgang geboekt qua leren, we hebben op school ook extra aandacht gegeven bij de wat zwakkere kinderen aan de taakjes en nu gaat het dus zo goed." Ze kon ook goed merken dat we 'thuis meer oefenden met hem".
Met droge ogen.
Ik bedoel maar. Het ging hier om een invaljuf, dus wij hebben er werkelijk geen enkel woord aan gewijd, maar zo werkt dat dus, die kleutercito. Wat een gek ervoor geeft.

Het is wel van belang dat je tegenover de juf doet alsof je het serieus neemt. Dat scheelt van beide kanten veel ergernis. En tijd.

Krin

Krin

02-07-2011 om 22:18

Juffen en toetsen

Het wil wat. Hier had zoon begin groep 2 toch maar een leestoets voorgezet gekregen (vnl omdat juf niet wilde geloven dat hij al las). Hij had het heel goed gedaan, meldde ze, alleen voor het eerste onderdeel was hij gezakt, dat was wel jammer. O? vroegen wij. Ja, hij had alle letters goed benoemd, maar hij zei wel AAA ipv ah en zo, en dat was natuurlijk fout. Sucht.

Tijgeroog

Tijgeroog

02-07-2011 om 23:01

Klassikaal maken

Hier worden ze ook klassikaal gemaakt, groep 1 in groepjes van een stuk of 5 kinderen, groep 2 met de hele groep.

Massi Nissa

Massi Nissa

03-07-2011 om 08:27

O yta

Geweldig! "We kunnen merken dat u thuis meer oefent en we hebben de zwakkere kindjes extra taakjes gegeven." Schitterend. Ik heb er ook wel eens mee lopen spelen om al mijn leerlingen in het begin van het jaar een afgrijselijk moeilijke toets onder de neus te schuiven, zodat het aan het einde van het jaar met een veel redelijker eindtoets lijkt alsof ze alles van mij geleerd hebben. Dan heb je ijzersterk bewijs voor de functiemix, zakmaarzegge.
Groetjes
Massi

ayla

ayla

03-07-2011 om 09:28

Hier ook

een slechte score op de kleutercito, een C en een D. En dat bij een kind dat minimaal een jaar voorloopt. Ik heb ook niet gevraagd wat hij fout heeft gedaan, het zegt te weinig

Massi

Ik heb zelf kleuters en wat wij doen, is voordat de toets nagekeken wordt, alle boekjes doorbladeren. Heeft een kind een vraag vergeten of twee streepjes onder twee verschillende plaatjes gezet, dan halen we dat kind erbij en mag hij de vraag nog een keer doen. Staan er twee streepjes onder hetzelfde plaatje dan snap ik wel dat dat het goede antwoord moet zijn volgens het kind.
Het is zo simpel. Flauw om overgeslagen of dubbel beantwoorde vragen in groep 1 al fout te rekenen.
Ik vind een lage B trouwens prima aan het eind van groep 1 hoor!!

Massi Nissa

Massi Nissa

03-07-2011 om 21:58

Geerke (beetje ot)

Tuurlijk is een lage B prima, maar vier maanden eerder haalde ze bij mondeling afgenomen toetsen nog de hoogste score. De juf weet dus zelf ook wel dat het niet klopt, maar gaat (in mijn ogen heel idioot) op de regeltjes zitten. Nu doet die kleutercito er gelukkig niet zo toe, dus ik maak geen ruzie met de juf, maar vreemd is het wel.
Groetjes
Massi

margje van dijk

margje van dijk

04-07-2011 om 11:35

Massi

Mijn superslimme zoon (een beetje als die van Rodebeuk als ik het zo lees) had op zijn allereerste kleutercito's ook C-scores. En volgens mij lag dat niet eens aan de juf

Werkelijk, je moet je daar geen seconde druk om maken. Later snapt ze zelf ook beter hoe het gaat en kun je wat betrouwbaardere uitslagen verwachten.

Margje

mijk

mijk

04-07-2011 om 11:53

Zoon

ongetoetst van de slimme (Heeft eigenlijk altijd aan a voor zijn toetsen nu groep 5) moest bij de kleutertoets in groep 2 streepjes zetten onder de letter p. Ging helemaal mis. Juf snapte er niks van want hij kon al lezen.

Dus ik vraag om inzage in de toets staat daar een vragende zin. Iets als
Waarom hebben alle poppen petten op hun kop?

En daar had mijn mannetje eens lang over nagedacht en dan heb je natuurlijk geen tijd om streepjes onder de p te zetten....

Mijk

Rode pen

Op onze school worden bij de kleuters geen cito-toetsen afgenomen. Scheelt me heel wat ergernis/verbazing, zo te lezen.

Inderdaad flauw van de juf dat ze die twee streepjes fout rekent. Niettemin is het wel zo dat kinderen moeten leren dat ze straks bij toetsen die er echt toe doen precies de instructies moeten volgen, omdat het anders fout wordt gerekend, ook al was de intentie juist.

Ook als je later groot bent: stemmen met een rode pen en niet met een blauwe!

Chris

Ja chris

Ik vertel het mijn kleuters inderdaad wel, dat dat over een paar jaar gewoon fout gerekend wordt, ze moeten wel goed opletten wat ze moeten doen. Maar het fout rekenen bij kleuters vind ik echt flauw (en ik snap het ook niet want je resultaten geven geen realistisch beeld meer).

liora

liora

04-07-2011 om 16:10

Haha

Wat stom zeg! Mijn zoon had ook b's en een c in groep 1 enbin groep 2 werd het iets beter. Hij zette ook weleens twee streepjes maar dan onder de twee antwoorden waartussen hij twijfelde. Ik vond dat eigenlijk heel slim van hem.

Volgens mij zegt de kleutercito niet zoveel want hij is nu hyperslim en scoort heel goed!

Liora

Chris

Even wat zout op het slakje.
Ik denk niet dat het werkt om al te snel te roepen dat een kind iets nu moet leren omdat het het straks moet kunnen. Sommige dingen passen niet bij een kleuter, terwijl een kind van 7 het met een instructie van 1 zin snapt en nooit meer fout doet.

Ach, en anders wordt het schaap gewoon níet lid van de Pronvinciale Staten voor D'66... er blijft nog genoeg over !!

Pelle

Geerke schrijft toch 'trouwens'.

skik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.