Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Karlijn

Karlijn

29-11-2010 om 16:06

Vraagje over interpretatie nio resultaten en schooladvies

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over de resultaten van het NIO onderzoek en de interpretatie hiervan voor het schooladvies. Mijn zoon is nu 10 jaar (van maart) en zit in groep 8, hij is versneld van groep 4 naar 5 gegaan. We hebben nu de resultaten teruggekregen van zijn NIO onderzoek en daar staat een dubbele interpretatie van zijn score, nl ten opzichte van groep 8 en van groep 7. Weet iemand welke score nu gebruikt wordt als onderdeel voor zijn schooladvies? Is leeftijd hierin leidend of de groep waarin iemand zit?

Alvast bedankt,

Groetjes van Karlijn

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

29-11-2010 om 21:27

Hoi

Mij lijkt het resultaat m.b.t. groep 8. Immers het is de bedoeling dat hij volgend jaar naar het VO gaat, dus daar moet het huidige advies op gebaseerd zijn. Ik begrijp de dubbele interpretatie niet helemaal. Hij heeft groep 7 doorlopen en blijkbaar met voldoende resultaat om naar groep 8 te gaan. En nu gaat het er dus om welk schooladvies hij krijgt ervan uitgaande dat hij in z'n laatste jaar op de BS zit.
Het zou hooguit de bedoeling kunnen hebben om aan te tonen dat als hij nog in groep 7 zou zitten (omdat hij daar theoretisch kwa leeftijd zou horen) het advies hoger is en dat als hij groep 8 nog eens over zou doen dus een hoger advies zou krijgen. Maar of dat nou de bedoeling is?
Gr. Bibi

Annet

Annet

29-11-2010 om 22:52

Ik snap de dubbele rapportage wel

Een NIO is een soort intelligentietest voor een groep kinderen. Scores van intelligentietesten worden altijd gerelateerd aan de leeftijd van het kind. Omdat jouw kind versneld is, is ook vermeld hoe de intelligentie ingeschat wordt op basis van zijn groep 8.
Met NIO wordt volgens mij niet alleen het iq gemeten maar ook de motivatie en dergelijke.

Met de eindcito is het anders. Die meet wat je geleerd hebt. En dan moet een versneld kind natuurlijk evenveel stof beheersen als een kind dat niet versneld is. Daar verwijst Bibi naar.

Ik weet niet hoe het VO hiermee omgaat. Ik vind het heel correct dat de toets beide scores aangeeft.
Zit er zoveel verschil tussen dat er een verschillend schooladvies uitrolt?
Gaat je kind ook nog de eindcito doen?
Als je kind geen eindcito doet, hoe doet kind dan de gewone citotoetsen van groep 8? Of is de entreetoets van groep 7 gedaan en wat zegt die?

bibi63

bibi63

30-11-2010 om 15:53

Ja annet

Ik snap de link naar leeftijd en intelligentie, want daar gaat de NIO over. Anderzijds is de uitslag een basis voor het advies welk VO. Dus wat moet je ermee? Hij moet 2011 naar het VO niet in 2012. Je zou kunnen zeggen dat als hij in gr. 7 zou zitten met de huidige score na groep 8 bijv. VWO zou kunnen doen. En met de score nu (groep 8) het HAVO wordt. Dat zou dan kunnen betekenen dat hij eerst HAVO gaat doen en daarna VWO. Dat kost hem een jaar, maar hij heeft een jaar ingehaald op de BS.
Gr. Bibi

Gerry

Gerry

30-11-2010 om 20:14

Versnelde kinderen

Zouden gewoon een VWO advies moeten krijgen, ze zijn namelijk niet voor niets versneld. Op het HAVO gaan ze zich rotvervelen. Dat ten eerste.

De NIO is een groepstest met een uitslag gebaseerd op leeftijd en die zou dus bij versnelde kinderen gecorrigeerd moeten worden. Ik geloof dat het ook gebeurd, het zou kunnen dat het dat is?

Overigens schijnt het dat versnelde kinderen nog steeds regelmatig niet goed presteren op de NIO en de vraag is dus of de NIO wel een goed advies geeft in alle gevallen.

Annet

Annet

30-11-2010 om 21:01

De intelligentie is de basis

van het schooladvies bij NIO.
Als je slim genoeg bent voor VWO in groep 7, ben je echt wel slim genoeg voor VWO in groep 8. Je bent namelijk versneld en dat is niet voor niets. Je hebt de groep 8 stof gewoon gehad.
Het zou wat anders zijn als je ná groep 7 naar het vwo zou gaan. Dan moet je niet alleen het iq hebben maar ook de vaardigheden. Dan zijn de eindcito of methodetoetsen geen overbodige luze.

Karlijn

Karlijn

01-12-2010 om 14:03

Dank jullie voor jullie reacties!

Sorry voor een late reactie, maar mijn internet lag eruit....

Ik zal iets meer vertellen over mijn zoon, hij heeft vorig jaar in groep 7 de entreetoets gedaanmet een score van 87%.Op de NIO heeft hij 108 gescoord,HAVO is 102-114, VWO is 109-124. In vergelijking met groep 7 is de NIO uitslag 116.

Inmiddels heb ik het rapportgesprek gehad op school en is het voorlopige schooladvies een combiklas HAVO-VWO.

Wat Gerry zegt is precies waar ik bang voor ben, dat hij zich gaat vervelen in de brugklas. We hebben een behoorlijk traject met hem gehad, vooral voordat hij ging versnellen, als hij zich verveelt wordt hij lastig in de klas en is het geen gemakkelijke leerling. Na het versnellen is het een tijdje goed gegaan, maar in groep 7 gingen de resultaten weer achteruit en gaf hij weer aan dat hij zich verveelde. Nu gaat het naar mijn gevole wel beter, in groep 8 gebeurt zoveel dat hij zich nu wel goed bezig kan houden.

Altijd goede rapporten, hij hoeft er niets voor te doen.

Zijn motivatie is zeker niet optimaal.

School doet geen CITO eindtoets, wel komt er nog een drempelonderzoek.

Ik heb tijdens het gesprek wel aangegeven dat ik het niet eens ben met het advies van school,maar het is een voorlopig schooladvies. Eea hangt dus nog af van het drempelonderzoek en dat zal allemaal wel goed gaan, maar toch.. ik voel me er niet lekker onder

School heeft weinig ervaring met versnelde kinderen, het is de 2e keer in 10 jaar dat dit is gebeurd, meestal komen ze wel uit met verbreding en versnelling, maar bij mijn zoon dus niet.

Ik ga even speuren of ik wat meer kan vinden over versnelling en de NIO (ik heb wel gevonden dat er verschillen zijn als een kind is blijven zitten, volgens mij corrigeren ze daar wel voor).

Groetjes van Karlijn

Vic

Vic

01-12-2010 om 14:43

Nogmaals nio?

Bij ons op school is het mogelijk om, als de cito slecht gemaakt is, eind maart de NIO-toets te doen. Het is me niet helemaal duidelijk of we dat dan zelf moeten betalen. Misschien is dat ook wel mogelijk voor de cito-toets.
Overigens kun je vanuit een havo/vwo-brugklas ook naar het vwo. Dan moeten je gemiddeld minimaal een 7,5 hebben.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-12-2010 om 14:51

Karlijn

Dit was voor het eerst dat ik hoorde van het NIO maar ik begrijp dat het een algemene intelligente test is waar de CITO dus een feitelijke kennistest is van de basisschool stof.
Hier ook een (2x) versnelde zoon en ook al is de CITO nog niet gemaakt, hij krijgt gewoon Gymnasium advies op basis van zijn leerprestaties en zijn versnellingen. Zelfs al zou hij de CITO slecht maken vanwege onzekerheid, slordigheid of faalangst. Omdat zo'n test slechts een momentopname is en niet eenduidig is. Het mag niet de basis zijn voor een schooladvies.
Daarnaast moet je niet vergeten dat een kind dat versneld is opeens uitdaging krijgt en moet gaan leren leren. Dat de schoolprestaties dan tijdelijk wat naar beneden gaan hoort erbij. Het nare is dat school dan gaat denken: "Zie je wel, dit is toch te hoog gegrepen" terwijl dat dus absoluut niet het geval is.
Lijkt mij dat jouw zoon gewoon VWO-advies zou moeten krijgen.
Maar goed, er heerst nog veel onwetendheid bij scholen mbt versnelde kinderen en zeker als ze er niet zoveel ervaring mee hebben willen ze natuurlijk voorzichtig zijn. Ook hier zit school eigenlijk met de handen in het haar omdat ze een kwestie als met mijn zoon (naast hoogbegaafd heeft hij ook ADHD wat hem belemmert in het leren) nog niet eerder bij de hand hebben gehad.
Maar dus toch het hoogste advies omdat je dit soort kinderen geen plezier doet met weer leren onder hun cognitieve niveau. Ze moeten ook leren leren en hun uitdaging hebben. Daar trekken ze zich aan op. In het begin met wat vallen en opstaan maar ik denk niet dat jouw zoon op een HAVO tot zijn recht zou komen. Die van mij beslist niet in ieder geval. Alhoewel je natuurlijk altijd over kan gaan naar het VWO als het goed gaat...
Wat een gedoe met die scholen he? Succes!

Karlijn

Karlijn

01-12-2010 om 16:49

Elisa

Poeh, het klinkt alsof jij ook al het eea achter de rug hebt met jou zoon.. Zit hij nu in groep 8?

Het doet me erg goed om jullie input te horen, ik kan hier echt wat mee.

Mijn zoon, die er eigenlijk altijd vanuit is gegaan dat hij naar het gymnasium zou gaan is toch ook wel onzeker geworden na het schooladvies (mam, als juf zegt dat ik beter naar de HAVO kan, dan kan ik het misschien ook helemaal niet op het gymnasium...)

En ja, ik weet dat als hijn start in een combibrugklas dat hij gewoon door kan stromen naar het VWO, dat zou ook helemaal prima zijn, maar ik ben gewoon zo bang dat hij met aan de ene kant het cognitiewf niet uitgedaagd worden en het aan de andere kant wel uitgedaagd kunnen worden door alle andere mogelijke uitdagingen van een middelbare school (hormonaal, chemisch en gedragsmatig) dat hij afglijdt en gewoon helemaal niet goed meer gaat presteren puur en alleen door een verkeerd schooladvies. En dat wil ik voorkomen. Ik heb overigens meerdere HB familieleden (mijn zoon is nooit getest) waarvan een aantal (vooral de jongens) ook een slechte schoolcarriere hebben doorgemaakt die uiteindelijk ook echt wel gevolgen heeft gehad voor waar ze nu terecht zijn gekomen en dat wil ik gewoon niet voor mijn zoon.

Zucht... Als iemand nog linkjes heeft die me kunnen helpen met de discussie met school dan houd ik me aanbevolen,

Elisa Gemani

Elisa Gemani

01-12-2010 om 17:31

Karlijn

Ja, dat schoolgebeuren heeft me grijze haren bezorgd. Nog steeds moet ik er continu achteraan blijven lopen en ik zal heel blij zijn als het straks zomer is en we die school vaarwel kunnen zeggen. De keuze voor de meest geschikte middelbare school is ook een moeilijke waar ik me nu vooral mee bezig hou.
Laat je zoon zich alsjeblieft niet demotiveren door dat schooladvies! Faalangst, negatieve aanpassing en onderpresteren ligt al op de loer bij dit soort kinderen en dit soort zaken kunnen ze zich zo aantrekken dat ze zichzelf compleet naar beneden halen en zich gaan aanpassen aan wat er van hun (onterecht) verwacht wordt.
Is het een idee om nogmaals een gesprek met school aan te gaan waarin je duidelijkheid vraagt over waarom ze met dit schooladvies komen terwijl hij versneld is, goede schoolprestaties heeft en een toch goede NIO-uitslag? Die test zegt verder weinig. Door allerlei factoren kan een kind zo'n toets veel slechter maken dan er daadwerkelijk in zit. En dan kan jij je zorgen ventileren.
Dat je zoon niet officieel als hb gediagnosticeerd is maakt niet zoveel uit. Hij is in ieder geval zo te lezen in ieder geval meerbegaafd en heeft de ondersteuning en begeleiding nodig van school die elk meer- danwel hoogbegaafd kind nodig heeft. Plus dat hij versneld is en dat zegt ook genoeg. Een site waar ik veel aan heb gehad is de HIQ site www.hiq.nl en er is ook een goed forum voor ouders van hb kinderen waar je je probleem voor kan leggen http://www.hb-kind-forum.nl/
Het is heel fijn om op zo'n forum te lezen dat je niet de enige bent die tegen dit soort dingen aanloopt.
Heel veel succes hoor. Laat je niet kisten door school en blijf die discussie aangaan!

Fiorucci

Fiorucci

01-12-2010 om 18:19

Karlijn

Die angst dat hij afglijdt door alle andere mogelijke uitdagingen zal altijd bestaan, ook als hij wel naar het vwo gaat. Ik snap dat je het wilt voorkomen, maar als je iets niet in de hand hebt is dat het wel.
Mijn man is ooit vwo+ getest, maar heeft uiteindelijk mavo gehaald, omdat ook het vwo hem volstrekt niet boeide, alle uitdaging ten spijt.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-12-2010 om 20:49

Karlijn

Heb je al geïnformeerd welke score er nodig is om toegelaten te worden op het gymnasium waar je zoon naar toe zou willen?
Mijn oudste zoon zit op een zelfstandig gymnasium en daar worden kinderen toegelaten met een dubbel HAVO/VWO-advies. Dat wil zeggen dat zowel het advies van de leerkracht als de score van Cito of NIO moeten aangeven dat de leerling zeker HAVO/VWO aankan. Is dat bij jullie ook het geval?

Karlijn

Ik kan er niet echt iets over zeggen want ik ken jouw kind niet.
Wat ik wel weet is (wie opperde dat ook alweer?) dat je niet zomaar de NIO opnieuw kan doen. Dat mag geloof ik pas na 2 jaar (zou je moeten informeren).
Maar eerlijk gezegd, als ik hoor 108 voor NIO (HAVO), 87 voor entreetoets (VWO), geen optimale motivatie en "hij hoeft er niets voor te doen" dan denk ik:
- Waarschijnlijk kan hij cognitief VWO wel aan.
- Geen optimale motivatie: baart me zorgen (heeft hij die straks wel??)
- Er niets voor hoeven doen: baart me ook zorgen (moet hij straks ineens leren leren)
Al met al denk ik dat een combigroep HAVO-VWO geen slecht idee is, er wordt daar op VWO niveau les gegeven, de hoge HAVOklantjes (op de grens met VWO) zitten daarbij om te zien of ze toch verder kunnen in VWO. Laat maar zien dan, dat je VWO kan. Laat maar zien dat je een goede motivatie hebt en een goede werkhouding. Dat is niet wezenlijk anders dan op het VWO. Alleen hou je hier nog een deurtje open voor als het toch minder goed uitvalt (qua leren / werkhouding / motivatie).
Aan de andere kant zou ik als juf, op basis van deze gegevens, ook wel VWO durven overwegen.
Maar ik kan er niet echt iets goeds over zeggen omdat ik het kind niet gezien heb, niet heb zien functioneren in groep 8 op alle terreinen, ik wil niet zomaar vanachter mijn pc wat adviezen roepen. In elk geval succes! Op VWO of in HAVO-VWO (dwz VWO-ers met wat hoge HAVOklantjes) zal niet veel uitmaken.

Karlijn

Karlijn

02-12-2010 om 12:43

Fiorucci

Ben jij soms getrouwd met mijn broertje?

Je hebt helemaal gelijk en dat realiseer ik me ook wel. Het enige dat ik wel kan doen is de omstandigehedn waarin hij op dit moment verkeert zo optimaal mogelijk maken. Zo is hij ook door de basisschool gekomen met in ieder geval periodes dat hij het wél leuk vond. Als ik niets had gedaan en als school niets had gedaan dan hadden we met hem echt grote problemen gehad.

Karlijn

Karlijn

02-12-2010 om 13:31

Elisa

Mijn idee is (en dat heb ik ook aangegeven in het 15 minuten gesprek) om de resultaten van het drempelonderzoek af te wachten. Deze is in Januari. Als hij daar een goed resultaat op haalt op VWO niveau dan heeft de school naar mijn idee geen argumenten om een havo/vwo advies te handhaven. Mocht het resultaat achterblijven dan wordt het een lastig verhaal en heb ik denk ik niet zoveel argumenten. Ondertussen zorg ik dat ik zoveel mogelijk informatie heb over deze materie, ik ga zeker op de website kijken.

Tot nu toe ben ik (zeker in de periode dat hij ging versnellen) er wel veel bezig geweest, met de school, ik heb er destijds ook veel informatie bij moeten halen, maar dit had ik gewoon, eerlijk gezegd, ook niet verwacht. Ik was gewoon blij (net als jij) dat de basisschool gewoon bijna ten einde is... Iets te vroeg gejuicht dus...

Groetjes,

Karlijn

Fiorucci

Fiorucci

02-12-2010 om 14:26

Karlijn

Nee, hij heeft twee broers..
Ik zeg dit, omdat mijn slimme zoons beiden een lager advies hebben gekregen,( de een havo en de ander vmbo T), dan op grond van hun slimheid verwacht kon worden. De een heeft de havo zonder al te veel problemen gehaald, en gaat HBO doen, de ander kreeg vmbo-t advies en is op mijn verzoek in een vmbo-t/havo klas geplaatst, onder het motto: mocht hij ineens zin hebben in leren, dan kan hij nog makkelijk doorstromen. Hij heeft er een potje van gemaakt en is blijven zitten, maar heeft nu wel zin om na dit jaar door te gaan naar havo 2, dus wie weet.

Karlijn

Karlijn

02-12-2010 om 14:48

Ijsvogeltje

Bij ons zijn de eisen voor toelating tot het categorale gymnasium: Entreetoets boven de 79, NIO > 108, cito eindtoets > 544 en drempelonderzoek minstens 2 A's en 2 B's. Een leerling moet om in aanmerking te komen in ieder geval aan 2 van deze voorwaarden voldoen. Daarnaast moet een leerling een VWO (atheneum of gymnasium) advies hebben. Het geeft wel aan dat het schooladvies zwaar weegt. En je hebt gelijk hoor, ook dan is het allemaal nog wel mogelijk, maar ik woon in een regio waar voor veel scholen (waaronder deze) geloot moet worden voor toelating

Karlijn

Karlijn

02-12-2010 om 15:14

Geerke

Hai Geerke,

Ik denk dat jij precies verwoordt wat het standpunt is van onze school. Ik begrijp dat standpunt ook heel goed, in de basis heb je helemaal gelijk. Wat ik probeer aan te geven voor mijn zoon, is dat zijn motivatie en werkhouding achteruit zijn gegaan (en ik formuleer het hier heel erg kort door de bocht hoor, daar zit natuurlijk wel veel meer nuance achter) doordat hij dingen die hij al heel snel begreep keer op keer opnieuw uitgelegd heeft gekregen en keer op keer opnieuw heeft moeten uitvoeren. Mijn dochter is 2 jaar jonger en die ondergaat hetzelfde proces, maar voor haar is dat nodig om de stof te begrijpen. Voor mijn zoon was (is) dat oervervelend. Hij heeft zich dus ook min of meer aangeleerd dat als de juf gaat praten hij niet hoeft te luisteren omdat 80% van wat juf vertelt voor hem al bekend is. En ja, dat is een slechte werkhouding en voor hem demotiverend. Hij vindt op dit moment ook de school niets aan. Wat het leuk maakt zijn z'n vriendjes en de dingen eromheen, de musical straks en het kamp. Neemt niet weg dat hij goede cijfers haalt met uitzondering van toetsen waar hij de informatie had moeten halen uit wat juf hem heeft verteld, want dan scoort hij wel eens slecht omdat hij niet (goed) heeft geluisterd. Momenten op deze school dat hij echt gemotiveerd was, was de eerste week in groep 3 en zo globaal het eerste jaar na het versnellen. Op momenten dat het een uitdaging is is hij wel gemotiveerd. En dat is de reden dat ik denk dat een zelfstandig VWO meer ruimte kan bieden voor uitdaging en dat hij daar beter op zijn plek zal zijn. Ik denk ook niet dat je een kind in een klas moet plaatsen "waar hij dan maar moet laten zien dat hij het kan" maar in een klas waarin hij het beste past. En ik zeg ook niet hij het zeker goed zal doen op een gymnasium en zeker niet als hij start in een HAVO/VWO, maar ik acht de kans wel groter.
Pfff, soms zou ik wel even in de toekomst willen kijken......

Karlijn

Dank je wel voor je uitgebreide uitleg! Ik snap het nu beter. Ben je bang dat hij in een combi HAVO-VWO zo achteruit zal gaan dat het daarna HAVO wordt? Want dat zou erg jammer zijn. Je keuze om de drempel af te wachten is verstandig, ik denk dat school dat ook wil. Wij hebben wel eens een kind toch HAVO-VWO advies gegeven ook al waren zijn NIO + drempel op VWO niveau. Omdat wij het kind vreselijk onzelfstandig vonden in alles. Uiteindelijk hebben ouders hun kind toch aangemeld op het VWO en een goed gesprek gehad, en hij is daar toch aangenomen. Ben ontzettend benieuwd hoe hij het nu doet, hij zit nu in de brugklas. Het kan dus wel dat een VO school je kind toch aanneemt tegen het basisschooladvies in. Zeker als de getallen allemaal goed zijn. Heel veel succes, ik ben benieuwd. Mocht het toch HAVO-VWO worden en je bent het er niet mee eens, ga dan vooral naar de school van je keuze en ga er een goed uitgebreid gesprek aan. Geef aan waarom je toch VWO wil. Best grote kans dat het dan nog wel lukt.

bons

bons

05-12-2010 om 20:47

Oh ja

Hier pas groep 7 maar ik herken het zo ontzettend goed. Ben nu al bang voor een te laag advies. Juist om mijn zoon de beste kansen te geven. Want mijn zoon heeft nl ook een slechte werkhouding. Maar de meeste kans op het afronden van een opleiding heeft hij echt op een zo hoog mogelijk niveau. Ik wéét gewoon dat hij een lager niveau echt niet gaat trekken. En dus echt niet omdat ik wil dat zoon zo hoog mogelijk komt. Maar ik wil er wel alles aan doen om hem de kans te geven iig iets af te ronden.
Geerke, ik heb een beetje moeite met je bericht. Haha, wellicht omdat ik in mijn gedachten de leerkracht volgend jaar zo al hoor praten over zoon. En zoals ik hem ken zou me dat niet verbazen. En jee, het maakt me ook ergens zo boos. Wat werkhouding? Hou eens op met achterover leunen en bied kinderen écht werk op niveau, help ze die werkhouding te ontwikkelen! En niet alleen bij dit soort problemen hoor, maar ik krijg wat kromme tenen van al het beoordeel van kinderen. Ik ben ervan overtuigd dat alle kinderen willen leren. Dus als kinderen dat niet willen, dan hebben leerkrachten een steekje laten vallen ergens. Maar nee, altijd hebben de kinderen het zelf gedaan. Prima zo'n meetlat om te kijken waar je nog iets kunt verbeteren, niet prima om er kinderen vrij statisch mee in hokjes in te delen.
Bovendien vind ik echt dat scholen er moeten zijn voor kinderen en niet andersom. Ook wat betreft middelbaar onderwijs.

Kobalt

Kobalt

05-12-2010 om 21:24

Werkhouding

Er zijn kinderen die het gewoon niet zo goed doen op de basisschool stof. Dat gecijfer met rekenen, die spelling, zinloze ellenlange schrijfoefeningen, dat eeuwige samenwerken in die rare tafelgroepjes. Ik zou zelf in vergelijkbare omstandigheden me ook kapot ergeren. Die schrijflesjes bijvoorbeeld, brrr. Als ik op inloopavonden in de boeken van mijn kinderen kijk vind ik dat ze zoveel saaie dingen moeten doen. Sommige leerkrachten maken van de knutselvakken zelfs nog een oncreatieve eenheidsworst, waarbij ieder kind hetzelfde werkje moet afleveren, productiewerk. Sommige kinderen willen nieuwe dingen leren. Geen geneuzel, maar kennis opdoen, nadenken, ideen uitproberen.
Heel veel basisschool vakken zijn op de middelbare school helemaal niet zo belangrijk. Wiskunde en rekenen hebben heel vaag iets met elkaar te maken. Het dictee is maar een klein onderdeel van het Nederlands cijfer. Schrijven is op de middelbare school goed als het leesbaar is, en samenwerken doe je alleen met mensen die je leuk vindt (net als in de echte wereld).
Maar op die franje worden de kinderen wel beoordeeld bij het middelbare schooladvies. Daarbij realiseren de meeste ouders en leerlingen zich niet eens het belang van de 'werkhouding'. Die denken dat het middelbar school advies gebaseerd zal zijn op de mogelijkheden van het kind.
Ik waarschuw mijn kinderen er in groep 7 al voor. 'Denk erom, meedoen in de les, opletten, recht zitten, huiswerk doen, netjes werken, want daar wordt je op afgerekend.'

Geerke

is 87 voor de entree een indicatie voor VWO? Ik meende havo!

Overigens ben ik het eens met je. Onze zoon was blindelings aangenomen op welk gymnasium of VWO dan ook als je naar het advies en de scores kijkt.

Hij zit echter nu in een havo/vwo klas omdat deze school het beste past. Het is een echte VWO-er en dat blijf je zien. Dus als het zoontje van Karlijn een VWOer is dan filtert zich dat vanzelf uit. En wat Fiorucci schrijft over haar man is ook erg waar. Hoewel ook ik VWO kon doen miste ik de omstandigheden en daardoor de motivatie om het waar te maken! Met intelligentie alleen kom je er niet!

Pelle

ow ja, zo zat het.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.