bobbit
06-06-2009 om 20:08
Vreedzame school, zie ik weer beren op de weg?
Bij jongste zoon wordt op de basisschool gewerkt met de methode vreedzame school om zo het leefklimaat op school te verbeteren. Ik weet niet of jullie deze methode kennen?
Wat ik ervaar is dat er heel veel belang wordt gehecht aan het onder woorden brengen van je gevoelens. Kinderen zouden hier socialer en competenter door worden. Op ouderavonden klinkt het allemaal erg goed. Zoon in groep 7 ( is wel weer wat gevoeliger om dit moment ,juni maand,vermoeidheid,) maar komt vandaag met een beschouwing dat mij aan het denken heeft gezet. Volgens hem pakt dit allemaal helemaal averechts uit in zijn klas. Hij is een type die verbaal sterk is, ook uit zich zelf al veel (soms teveel ?) met zijn gevoelens bezig is.
Hij zegt nu te worden teruggepakt op de besprekingen over wat hij heeft vertelt bij een conflict. De echte stoere jongens die zouden moeten veranderen, manipuleren de boel met wat ze leren en hij wordt in zijn hemd gezet. Voelt zich alleen maar machtelozer worden. In kort een poging om zijn verhaal samen te vatten.Hij heeft zich voorgenomen om bij conflictbesprekingen niet meer het achterste van zijn tong te laten zien en daarin steun ik hem ,heb ik gezegd.
Maar nu zit er over na te denken,en dit gevoel had ik ook al op de ouderavond. Gevoelens zo centraal stellen, in een klas waar ook veel kinderen zitten uit een stoere macho-straatcultuur, wordt je daar als gevoelig kind niet juist het mikpunt en wordt hier juist niet een pest-situatie gecreeerd ?
Hebben jullie ervaringen hiermee. Ik ben gewoon nieuwsgierig .
rodebeuk
06-06-2009 om 20:21
Positief
Hier op onze school gaat het heel goed. Maar onze school doet het al jaren, dus als het rauw op je dak valt in groep 7 is het misschien heel anders. Het voorkomt ook zeker niet al het gepest en de ouders zijn lang niet altijd tevreden bij ons over hoe daarmee om gegaan wordt, maar oha draagt het bij aan goede omgangsvormen.
Moet er wel bij vermelden dat we een nogal homogene schoolbevolking hebben, rustige stadsmensen, dus niet al te veel potentiele conflicten. En allemaal kinderen van hoogopgeleide ouders die al goed hebben leren praten. Verder is de school proefschool geweest voor vreedzame school en nu weer voor democratisch burgerschap, dus het personeel is er ook echt mee bezig.
purk
06-06-2009 om 20:56
Hier ook vreedzame school
oudste zoon zit op speciaal basisonderwijs en daar hanteren ze ook de methode Vreedzame school. Tot nu toe geeft zoon aan het leuk te vinden als ze 'vreedzame school' hebben.
Nu kan ik niet inschatten waar ze het allemaal precies over hebben en hoe hij zich er bij voelt. Deze methode hanteren ze al een aantal jaar en zoon zit sinds eind september op deze school. Ik heb het verder nooit echt met hem over gehad. Hij geeft aan het leuk te vinden. Daar heb ik het eigenlijk bij gelaten.
groetjes van Purk
p.s. niet dat het mij niet interesseert, maar gezien de problematiek van zoon geeft ik prioriteit aan andere dingen waar hij over wil praten w.b.t. school.
Tirza G.
06-06-2009 om 23:39
Bobbit
Ik snap het niet. Wat is nou het probleem? Er wordt een conflict besproken, je zoon is verbaal erg sterk maar nu zijn er andere jongens die zijn woorden tegen hem gebruiken?
Tirza
bobbit
07-06-2009 om 00:14
Tirza
Het gaat bv om het volgende incident:jongens geven een stomp en dan moet zoon uitleggen hoe dat voelt en waarom dat niet fijn is en dat hij wil dat ze daar mee ophouden. Even later lopen ze weer langs zoon en herhalen dan wat zoon gezegd heeft,maar zeggen dan erachter.....maar we stompen je toch nog wel hoor.
Of ze oefenen in de kring wat je moet zeggen tegen iemand die iets onaardigs doet en dat wordt dan uitgeprobeerd in de pauze. (zo van ik geef je een schop, nu moet jij zeggen dat je dat niet leuk vindt en dat ik moet ophouden, maar dat doe ik lekker toch niet).
Het lijkt voor die jongens een spel, maar voor zoon niet.
kanonkel
07-06-2009 om 07:52
Herkenbaar
Als jouw kind verbaal sterk is, en er zijn er in de groep kinderen die weinig inlevingsvermogen kennen.
Wat mijn kinderen hielp (zelfde laken een pak)is het volgende:
word jij geschopt/gestompt? Dan waarschuw je. "hou op". Gebeurt het direct nog eens? Dan stomp/schop je terug, maar harder. Sommige kinderen zijn nou eenmaal nog niet zo ver. En sommige mensen leren het nooit, die stoppen pas bij sancties.
Je levert je kind uit aan een stel barbaren om als boksbal te dienen? Zijn ze nou helemaal gek, vreedzame school.....voor deze klas, met jouw zoon, werkt dat dus gewoon niet.
rodebeuk
07-06-2009 om 08:41
Kanonkel
Volgens mij is de vraag niet wat de zoon van bobbit beter kan doen, maar wat het effect is op de omgang op het schoolplein van een programma als vreedzame school.
MasterGoat
07-06-2009 om 10:43
Op zijn plaats
Te oordelen naar de beschrijving van hoe het er aan toe gaat in die klas lijkt mij een programma als de vreedzame school wel op zijn plaats. Of in ieder geval een vorm van actie om de sociale omgang tussen tussen de kinderen en de veiligheid op school te verbeteren. Hoe lang zijn ze hier al mee bezig? Want als dit de sfeer is in de groep verwacht ik dat het proces nog wel even bezig is...
marie
07-06-2009 om 11:28
Wibo
hallo
Op de school van mijn dochter heeft heel groep 7 (twee groepen) een Wibo-training (weerbaarheid in basisonderwijs) gevolgd. Daar leerden de kinderen ook over gevoelens praten enzo. Wat ik heel goed vond is dat de jongens getraind werden door een man en de meisjes door een vrouw. Eén van de belangrijkse afspraken waar ze zich aan moesten houden, was dat alles in de les besproken werd niet naar "buiten" zou gaan. Kinderen moesten zich veilig voelen. Wij als ouders hebben een ouderavond gehad waarin alles uitgelegd werd en moesten zelf ook oefeningen doen.
Als ik het verhaal van Bobbit zo lees is zo'n training misschien ook wel wat voor de klas van haar zoon.
http://www.weerbaarheidcursussen.nl/
groetjes
Vera*
07-06-2009 om 11:33
Bekende
De dochter van een vriendin van mij zit ook op zo een leuke school. Zij wordt gepest door een jongen maar dan heeft die pester een probleem en moet 'geholpen' worden en niet de gepeste. De gepeste kan nergens haar verhaal kwijt en moeder heeft nu maar gezegd dat ze terug moet slaan/knijpen schoppen.
Tango
07-06-2009 om 22:07
Het lijkt me dat
Er in de klas over zo'n incident moet worden gesproken. Niet alleen jouw zoon moet vertellen wat het hem doet, maar ook de jongens die hem pesten moeten vertellen wat het hen doet om iemand te pesten. Nu heeft alleen jouw zoon iets verteld, wat ik overigens wel heel knap vind, maar alle kinderen zouden dat moeten doen. Dat geeft dan weer meer inzicht in elkaars beleving.
Overigens heb ik geen ervaring met deze methode. Belangrijk lijkt me dat het gewoon goed toegepast moet worden zodat pesten juist minder vaak voorkomt. Heb je er al met school contact over gehad?
Lelietje van Dalen
08-06-2009 om 10:56
Goede ervaring
Hier op school wordt ook gewerkt met de Vreedzame School-methode. Ik herken niet de nadruk die er gelegd lijkt te worden opgevoel,zoals Bobbit omschrijft. Zoals ik het hier zie, is het meer een vorm om kinderen zelf de verantwoordelijkheid te geven bij het oplossen van conflicten. Dus in plaats van de leerkracht erbij te betrekken, kijken de kinderen onderling of ze tot een oplossing kunnen komen die voor beiden aanvaardbaar is. Eventueel worden ze daarbij geholpen door zogenaamde mediatoren; dat zijn kinderen uit de bovenbouw, die een training hiervoor hebben gevolgd en die herkenbaar zijn op het schoolplein aan een felgekleurd hesje.
In de onderbouw wordt gewerkt met 2 knuffels, waarmee de juf een conflictje uitbeeldt en samen met de kleuters kijkt naar beide kanten van het verhaal.
De sfeer bij ons op school is over het algemeen erg prettig. Zoals het bij bobbit klinkt, lijkt het meer te gaan om een stel kinderen dat sowieso niet zo fijn omgaat met hun medeleerlingen en lijkt het me niet echt een gevolg van de Vreedzame Schoolmethode. Ik denk dat deze kinderen in elke methode wel een manier vinden om anderen te koeioneren.
Knutselkei
08-06-2009 om 20:54
Her ook positief
net als bij lelietje wordt hier ook de nadruk gelegd op het zelf oplossen samen met de mediator die daar voor ook training hebben gevolgd; wordt er fysiek geweld gebruikt dan wordt de juf zowiezo ingeschakeld en ook wanneer de mediatoren zelf denken de situatie niet aan te kunnen. Maar eigenlijk gaat het altijd wel goed.