Danni
09-11-2008 om 17:32
Vrij van school vanwege sport (miriam?)
Mijn dochter maakt vanaf morgen deel uit van de topsportselectie turnen.
Op de doordeweekse dagen begint de training op ma,di,do om 15.30 en op wo,vrij om 15.00.
Ik wil school vragen haar schooltijden aan te passen.
Ik wil dan vragen of ze op de dagen dat de training om 15.30 begint om 14.30 uit school mag (normaal is dat 15.00) en 1 vrijdag als ze om 15.00 begint of ze om 14.00 de school mag verlaten.
Ik vraag veel van de school dat realiseer ik me maar ik hoop dat ze hun medewerking willen verlenen omdat dit een gouden kans is.
Ik heb begrepen dat de BS de laatste 3 jaar vrij mag geven zonder daarvoor de leerplichtambtenaar in te schakelen. Ik vraag me echter af of dat ook mag als het om structureel schoolverzuim gaat?

M Lavell
09-11-2008 om 18:20
Daar is vast een procedure voor
"Ik heb begrepen dat de BS de laatste 3 jaar vrij mag geven zonder daarvoor de leerplichtambtenaar in te schakelen."
Daar weet ik niets van. Er is in de Wet Primair Onderwijs de gelegenheid om aan leerlingen vrijstelling van bepaalde vakken/uren te geven. Dat moet wel gemeld worden aan de Inspectie van het onderwijs.
Voor sport topselectie zijn er overeenkomsten met het onderwijs, de Inspectie en lpa's. Dat moet wel iedere keer weer individueel worden ingevuld (om welk kind en welke selectie gaat het). Meestal is daar dan ook een standaard formulier en te bewandelen weg voor waarmee de betreffende sport (of muziek, dat kan ook) op de hoogte is.
Vraag het dus aan de selectie-leider/administratie, zoiets.
Ja, het kan en het mag. Hoe verschilt alleen een beetje.
Groet,
Miriam Lavell

muppy
09-11-2008 om 18:54
Voor danni
Hoi Danni, toen mijn zoon op de basisschool zat kregen we wel toestemming om op dinsdag een half uur later op school te komen. Wel hadden we daar schriftelijk een brief voor nodig van de vereniging, die ook op school tekst en uitleg kwam geven. Ze hebben het rooster van de klas omgegooid zodat de klas dan gym had dus miste hij niets. Later ging hij op di en vrij trainen in Den Bosch en zou hij anderhalf uur missen per keer. De school gaf toen aan dat er wettelijk niets geregeld was op basisschoolwetgeving, wel weer op middelbare school. Dus volgde overleg met de LPA. Voor trainingkampen hetzelfde en dat was soms wel moeilijk ook al omdat die vaak net voor of na vakanties vielen. Tussen LPA en school is toen afgesproken om de wetgeving voor middelbare scholen topsport aan te houden. Ik praat over 2002 t/m 2005.
Groetjes
Muppy

M Lavell
09-11-2008 om 20:14
Zo zie je maar
muppy:"De school gaf toen aan dat er wettelijk niets geregeld was op basisschoolwetgeving, wel weer op middelbare school. Dus volgde overleg met de LPA."
Tja, dat klopt niet. Art. 41 WPO geeft schoolhoofden de mogelijkheid om leerlingen vrijstellingen te verlenen. De LPA heeft daar niet eens wat mee te maken.
muppy:"Tussen LPA en school is toen afgesproken om de wetgeving voor middelbare scholen topsport aan te houden."
Dat bedoel ik. Zo verzient iedere sport/regio/schoolbestuur zijn eigen procedure. Lastig is wel dat je daardoor niet kunt weten hoe het in je eigen omgeving geregeld is.
Nogmaals: bij de slectie moeten ze iets weten. In uiterste nood kan art. 41 WPO nog redding bieden.
Groet,
Miriam Lavell

Danni
10-11-2008 om 12:13
School vooralsnog positief
Vanmorgen met de directeur van de school gebeld en de kwestie voorgelegd. De eerste gedachte was overplaatsen naar een LOOT-school maar ik vind dat te voorbarig omdat de trainingen voor het grootste deel buiten school vallen en het verzuim niet enorm zal zijn.
De directeur staat er absoluut positief tegenover en vindt het geweldig dat één van hun leerlingen deze kans krijgt. Ze willen er dan ook alles aan doen om het mogelijk te maken.
Morgen heb ik nog een geprek op school met de locatie en overkoepelend directeur om de details te bespreken maar het ziet er dus goed uit.

albana
10-11-2008 om 14:39
Hier is
oudste heeft ooit op de basischool deel uitgemaakt van een orkest dat speciaal samengesteld was i.v.m. een of ander project van de provincie. daar speelden alleen jeugdleden in die bepaald niveau hadden, daarvoor kreeg dochter 12 weken 1 dag in de week vrijaf. zo zonder problemen. een of ander formulier dat speciaal voor kunstzinnige/culturele/sport vrijaf aktiviteiten er is. (van de gemeente) het schijnt een geoorloofde reden te zijn voor verzuim. niks melden, de directeur mag toestemming geven en erna moet het gemeld worden. maar ze kunnen er niks meer aan doen. de muziekschool alhier heeft het formulier aangevraagt en toen kwam het via de gemeente op school, alwaar ik het moest invullen en erna moest het naar de muziekschool en die moesten het tekenen (dat dat de reden was) en weer naar school die het opstuurde en de toestemming verleende. een ander formulier dus dan het standaard formulier voor vrije dagen.
weet de vereniging hier niet van? ik weet nog wel dat het eigenlijk een regeling van voortgezet onderwijs was....daar kwam het meer voor, maar voor basisschool gelde de regeling ook.
groeten albana

Danni
11-11-2008 om 10:33
Geregeld
Ik heb vanmorgen een gesprek gehad met de directeuren en alles is geregeld. Ze waren een en al positief en zullen hun volledige medewerking verlenen.