Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jesse_1

Jesse_1

29-05-2014 om 12:39

Vrij vragen voor school (BO)


bibi63

bibi63

01-06-2014 om 21:40

Haha celine

Rk, ptotestants....? Het moet niet gekker worden! Meer leugenaars daar dan bij de atheisten.....waar slaat het op?

Urslau

"En met het passend onderwijs zal dat vast niet beter worden. Mijn jongste zit nu op cluster twee school.
Mocht hij zoals de verwachting is naar regulier moeten voorzien we leuke reacties van de komende school. Alle artsen mogen dan vast na schooltijd. Dat gaat bij mij niet.
Ook maar vaker ziek melden? Ik heb er een hard hoofd in."

Niet zo negatief. De soep wordt niet zo heet gegeten enz enz
Mijn zoon is vorig jaar overgestapt van cl 3 naar regulier en dat gaat prima. Artsen afspraken kunnen ook gewoon onder schooltijd (moet wel, want de meeste artsen zijn vrouwen en werken ook niet op de part time dagen van de meeste ouders). Dan valt trouwens ook pas op dat 'gewone' kinderen ook best vaak naar een arts o.i.d. gaan.

Ziek melden omdat je een doktersafspraak hebt is echt volstrekt overbodig. En sowieso, waar eindigt het liegen dan?

niet zoals je wil

tsjor, in al je verwarring en onduidelijke formuleringen wordt één ding wel volkomen duidelijk; van de werking van de leerplichtwet heb je echt helemaal niks begrepen.
Eens te meer schaar je je tot de club die wel aan anderen zelf verzonnen regels wil opleggen, maar die zich bij nader inzien eigenlijk zelf helemaal niet bij de wet neerlegt.
Alsof jouw wil wet is.

tsjor:"Zo is het uiteraard niet bedoeld, het gaat om vastgelegde rituele feestdagen. "
Heeft Celine toch gelijk, al is het kennelijk niet voorbehouden aan protestanten.
Vastgelegde feestdagen, yeah right.

# 54:"Ik denk dat dit soort discussies vooral groter is geworden met de toenemende vrijheid van scholen zelf om bepaalde dagen of weken vrij te 'geven'."
#54"Er is wel degelijk een verschuiving. Van: schoolplicht, naar directeur mag tien dagen vrij geven voor bijzondere redenen,"
Kwartiertje later
# 59 "Ik heb niet gezegd dat er meer vrijheid is gekomen."

Tssss, toe nou tsjor

Je trekt in volle galop ten strijde tegen hedonistische wensen. De levensbeschouwelijke component spat ervan af. Ik zou toch wat afstand nemen en het eens wat rustiger bekijken als ik jou was.
Mijn hemel zeg. Het gaat om een half dagje.

Oh, en trouwens; de kern van de leerplichtwet is juist dat ouders niet zelf beslissen. Ze zijn bij wet overgeleverd aan het bevoegd gezag van de school (wel of geen verlof), aan een levensbeschouwing of ziekte (overmacht).

"Maar ik zou er ook helemaal geen probleem mee hebben gehad als ik die keuze had moeten verantwoorden tegenover een leerplichtambtenaar of een arts of iets. "
Je valt hier vreselijk door de mand.
Als je werkelijk meent dat ouders zelf beslissen wat goed is voor hun kind, dan ben je het eens met de vader die heeft besloten dat zijn kind niet nog eens en om louter bureaucratische redenen door de onderzoeksmolen hoeft. Dat kind heeft al een arts. Er is al lang bekend wat er mis is.
Maar je vindt niets dat deze vader niet zelf daarover mag beslissen. Je vindt dat hij moet doen wat jij zou doen, al heb je daarvan de portee kennelijk niet begrepen. Die extra controle was juist bedoeld om ouders ook nog eens het oordeel over ziek of niet uit handen te nemen.

Gelukkig ging deze vader niet akkoord. Gelukkig is hij zelfs in hoger beroep gegaan. Daar heeft hij natuurlijk gewonnen. De onderzoeken-eis die de gemeente Amsterdam stelde, is onrechtmatig want niet beschreven in de leerplichtwet.
Zo is jouw opmerking over vastgelegde rituele feestdagen, ook niet vastgelegd.
Nee, die wet is niet zoals jij 'm wil.

Het spijt me voor je.

Krijg nou wat

gonniegans:"Ziek melden omdat je een doktersafspraak hebt is echt volstrekt overbodig. En sowieso, waar eindigt het liegen dan?"

Dat is bij behandelafspraken geen liegen, maar de waarheid. Op je werk vallen behandelafspraken ook onder 'ziek'.

isabella

isabella

01-06-2014 om 23:30

hier

Een kind dat het erg zwaar had op school. Hoewel er genoeg hulp op zat kon school dat toch maar moeilijk geloven. Een oplossing was geweest om hem vaker ziek thuis te houden, op ons initiatief, liefst voor dat hij zelf weer met lichamelijke klachten kwam. Maar ik durfde dat niet te bespreken, zouden ze niet gesnapt hebben. Als ik open was geweest en ze er niet in mee waren gegaan zou ik problemen hebben gehad bij elke ziekmelding.(en met mij dus zoon) Ik heb het niet besproken, en hem toch soms ziek gemeld. Veel minder vaak dan ik hem gegund had, maar toch af en toe. Als ik wel ruimte had gevoeld op school had ik het zeker besproken. Ik vind het vreemd, alle kinderen precies evenveel naar school. (behalve dat ik snap dat het handig is voor school)

bibi63

bibi63

01-06-2014 om 23:47

Tjonge jongejonge

Wat wordt dit weer een belachelijke discussie. Bijna zielig te noemen.
- het is 'oneerlijk' dat kinderen niet zomaar een dagje vrij kunnen nemen, want als werknemer kan je dat wel....
Tja zielig hoor. En denk svp ffff na. Als kind een keer bek af is, dan meldt je je kind ziek. Geen probleem, ziekmelden, kind is niet lekker. Punt. Gaat het hier niet over.
- als kind naar artsen moet, dan meldt je artsbezoek. Geen probleem.
- kinderen die op scholen geweigerd worden? Slechte zaak, maar heeft NIETS met deze discussie te maken.
- heilige insteek (rk, protestant)? Geen idee wat dat er mee te maken heeft, niet mijn ding in ieder geval.

Mij interesseert het geen bal of een andere ouder een kind ziekmeldt om een dagje rustig pretpark te doen, lekker zelf weten. Alleen ikzelf zadel mijn kind niet op met een leugen. Dat was wat ik wilde zeggen.

Bibi

bibi63

bibi63

02-06-2014 om 00:00

Isabella

Zelfde aan de hand gehad. Naar en moeilijk. Ik heb het voorgelegd aan school, verder basta. Als de lp aan de deur was geweest, jammer dan, zelfde voorgelegd en dan zien we wel. Duidelijk zijn. Maar niets te maken, met waar het hier over ging, ziekmelden van een kind waarmee het prima gaat op school, maar rustig dagje pretpark wil.
Jij had een goede reden, hoe school of lp daar ook over mag denken. Vervelend als het toestanden oplevert, meer dan vervelend, maar de achterliggende gedachte richting kind is in ieder geval van een heel ander kaliber.
Bibi

Celine

Grappig hoor, maar nee, ik ben zo atheïstisch als maar kan.

Ik denk dan altijd bij mensen die regels iets voor anderen vinden: Wat maakt jou zo bijzonder dat anderen maar last van je moeten hebben?

In onze minimaatschappij (ons gezin) bespreken we dat als je het niet eens bent met een regel, je die niet zomaar moet overtreden/negeren maar dat je 'm juist ter discussie moet stellen. Zorg maar dat hij wordt aangepast!

In de 'grote' maatschappij zie ik dat niet anders. En het kan ook (ook op dit vlak dus): er zijn scholen die er 'zonder gelieg' prima mee om kunnen gaan. Zelfs scholen met een soort snipperdagsysteem. Helder en duidelijk en voor iedereen gelijk.
Ook op andere vlakken heb ik toch meer waardering voor mensen die regels aankaarten, dan voor degenen die zich er gewoon niets van aantrekken. En al helemaal als ze zichzelf dan ook nog eens heel bijzonder vinden daardoor ('ik' ben niet zo strikt hoor, haha, kijk mij toch eens niet-burgerlijk zijn, nou ik ben wel een boefje hoor... enz. enz.)

huh Miriam

"gonniegans:"Ziek melden omdat je een doktersafspraak hebt is echt volstrekt overbodig. En sowieso, waar eindigt het liegen dan?"

Dat is bij behandelafspraken geen liegen, maar de waarheid. Op je werk vallen behandelafspraken ook onder 'ziek'."

Waarom zou je jezelf ziek melden als je naar de dokter gaat?? Vreemde redenering. Op mijn werk moet ik die uren 'gewoon' verantwoorden als zijnde dokters/tandartsbezoek. Mijn kind moet vanochtend naar de dokter en zo meld ik dat ook op school.

Misschien doe jij het zelf zo, maar dat betekent niet dat het zo hoort.

Dalarna

Dalarna

02-06-2014 om 09:12

tsjor

Wat bedoel je met posting 60? Ik heb een kind in groep 8 die naar basis gaat. Die ook overigens helemaal klaar is met school dat is niet voorbehouden aam vwo kinderen!!!

Celine

Celine

02-06-2014 om 09:27

Jippox

"Ik denk dan altijd bij mensen die regels iets voor anderen vinden: Wat maakt jou zo bijzonder dat anderen maar last van je moeten hebben? "

Mijn reactie: school heeft er meer last van als ik eerlijk zeg wat de reden is (overigens: in ons geval ging het niet om een rustig dagje pretpark wat steeds wordt aangehaald) en vervolgens zeg dat ik kind zal ziekmelden. Daarheeft onze school (directeur) een probleem mee. Dus meld ik kind ziek, is school ingedekt (dus geen probleem voor school) en hebben wij ook geen probleem. Mijn stelling is dus dat niemand er last van heeft als kind er dat dagje niet is omdat hij ziekgemeld is terwijl hij niet ziek was!

Ik ben het met je eens dat regels er niet voor niets zijn en dat je je daar in principe aan moet houden, ZEKER als anderen er last van hebben als je je niet aan de regels houdt ("Gij zult niet moorden" etc.). Maar het punt is dus dat het hier helemaal geen probleem is! Jullie (jij en jouw medestanders) maken er een probleem van.

En voorzover je je kind wil leren dat je niet moet liegen (heb ik mijn kinderen natuurlijk ook bijgebracht: "eerlijk duurt het langst"), vind ik dat je je kinderen ook moet leren dat een leugentje om bestwil (in ons geval: het de directeur makkelijker maken dan eerlijk de reden te vertellen, want dan weet hij dat kind niet ziek is en moet hij, voor zijn gevoel, erom gaan liegen als de lpa langskomt) af en toe kan als smeerolie voor de maatschappij. Dat je daarmee het leven makkelijker maakt voor iedereen.

Vraag: leer je je kind dat als iemand vraagt of hij zijn trui mooi vindt om dan eerlijk "nee" te antwoorden, of om daar wel een leugentje om bestwil te hanteren (sociaal wenselijk, maar toch ook een leugentje...)?

Jij schrijft: "In onze minimaatschappij (ons gezin) bespreken we dat als je het niet eens bent met een regel, je die niet zomaar moet overtreden/negeren maar dat je 'm juist ter discussie moet stellen. Zorg maar dat hij wordt aangepast!"

Mijn reactie: Hartstikke goed, maar sommige dingen kan je als individu niet aanpassen. Je kunt het wel proberen, er daar megaveel tijd en energie in steken, maar niet iedereen heeft die tijd en energie. En bovendien, dat is vaak op langere termijn en lost het acute probleem dat je dan hebt, niet op. Maar ik vind het hartstikke goed als jullie het zo doen en hoop dat jullie wel vaak succes hebben met jullie op de barricade-acties.

creabea

creabea

02-06-2014 om 10:24

bijval voor Jippox (e.a.)

Ik vind het ook niet kunnen dat mensen hun kinderen ziek melden voor leukigheidjes, dus bijv. vanwege een concert van one-direction dat door de week is, of om niet in de file te hoeven staan op weg naar de wintersport, ja.... dat kan iedereen wel willen, dat is toch echt een luxe-probleem. Dan geef je je m.i. kinderen gewoon het verkeerde voorbeeld, nl. dat je alles naar je eigen hand kunt zetten en dat leuke dingen zomaar moeten kunnen. Niet veel anders als dat mensen lenen voor overbodige luxe bijvoorbeeld. Dat is wat ik er op tegen heb.

En inderdaad, op school doen ze de vrijdag(middag) voor de vakantie vaak niet meer zo veel zinnigs, maar maak dáár dan werk van. Of wees ik elk geval eerlijk met waar je vrij voor wilt hebben. Tenzij je verstandhouding met school niet goed is kan ik me niet voorstellen dat je geen vrij kunt krijgen (zelfs voor een leukigheidje) als je er echt een goede reden voor hebt. Als je denkt daarvoor te moeten liegen, dan is dat toch al een teken dat je iets doet wat niet helemaal klopt?

Ter illustratie kan ik nog wel wat voorbeelden uit mijn omgeving noemen van kinderen die gewoon vrij hadden gekregen nadat ouders dat hadden gevraagd:
Een week vakantie omdat het gezin de afgelopen 2 jaar geen gelegenheid had om eens een week samen te zijn tijdens schoolvakanties vanwege het werk van de vader (vader was militair die vaak werd uitgezonden).
Een dagje uit met een terminaal ziek beste vriendje
Opnames voor televisieprogramma waar gezinsleden aan mee deden.

En ik vraag me dus af voor welk 'acuut' probleem (Celine?) je geen vrij zou kunnen krijgen voor de kinderen?

En nee, ook ik ben niet protestants christelijk en ook niet anderszins gelovig (wat een idiote veronderstelling weer....

creabea

creabea

02-06-2014 om 10:28

regels ter discussie stellen

verder verandert er natuurlijk nooit wat als niemand zijn kop boven het maaiveld uitsteekt. Dat zie je toch vaker; iemand is het ergens niet mee eens, zegt er openlijk wat van, en opeens blijken veel meer mensen dat stiekem ook van mening te zijn geweest. Volgens mij hoef je daar niet persé voor op de barricades hoor.

creabea

"Tenzij je verstandhouding met school niet goed is kan ik me niet voorstellen dat je geen vrij kunt krijgen (zelfs voor een leukigheidje) als je er echt een goede reden voor hebt. Als je denkt daarvoor te moeten liegen, dan is dat toch al een teken dat je iets doet wat niet helemaal klopt?"

Als ik het goed lees zeg je: je hoeft niet te liegen, want je krijgt toch wel vrij als er een goede reden is, behalve als de verhoudingen slecht zijn.

Begrijp ik nou dat jij vindt dat als je geen vrij krijgt ondanks goede reden, kennelijk omdat de verhoudingen slecht zijn, je dus wel mag liegen?

Want dan ben je het eigenlijk eens met het merendeel van de posters hier.

Ik heb van niemand gelezen dat die vindt dat er altijd maar om willekeurig welke reden met een smoes vrijgenomen zou kunnen worden. Iedereen vindt dat het gaat om vrij-met-goede-redenen. De problemen komen als de school ondanks die goede redenen dat vrij toch weigert, hetzij omdat ze niet willen, hetzij omdat ze (ten onrechte) menen niet te kunnen.

Voor de gezinsvakantie buiten de vakantie vanwege werk bestaat vziw een speciale regeling, dus daar is expliciet in voorzien.

Groeten,

Temet

Gonniegans

waarom ik mij zorgen maak met passend onderwijs? Om de simpele reden dat ik dat bij mijn oudste zie. Die moet dyslexie ook na schooltijd doen, omdat dat niet onder schooltijd hoort. Dan moet een ouder erbij zijn. Ik heb nog een ander kind, waar moet ik die dan laten?

Zo heeft de jongste nu kinderarts, revalidatiearts, kno arts en orthopeed. Naast regelmatig bloed prikken mogen we ook een paar keer per jaar voor deze artsen naar het ziekenhuis. Als hij naar regulier moet komt de fysiotherapeut, logopedie, audiologisch centrum er minimaal bij en ook vaker naar kno arts voor controles. Zijn huidige school zucht af en toe al als hij weer naar de arts moet. Dat wordt met regulier onderwijs vast niet veel beter. Binnenkort gaat hij ook met speltherapie beginnen. Kun jij mij dan vertellen hoe ik alles mag doen. Ik werk ook nog drie dagen in de week en sta er helemaal alleen voor met een man die op minimaal een uur rijden afstand in het ziekenhuis ligt en hoopt dat hij mag blijven leven.

Mijn jongste is ook vaker ziek dan gemiddeld. Ik heb al een keer bij de jeugdarts extra mogen komen. Zij geloofde er niets van dat hij dat allemaal nodig had. Ik ben wat dat betreft alleen maar sceptischer geworden als het om scholen gaat die vrij geven voor artsenbezoek.

En mijn kinderen nemen zo goed als nooit vrij voor iets. Een keer wilde school geen vrij geven, omdat het 40 jarig huwelijk van opa's en oma's volgens school niet onder vrij geven protocol stond. Heb zelf moeten aantonen dat dat toch echt een wettelijk geregeld iets is. Kind was toen nog geeneens leerplichtig.

Evanlyn

Evanlyn

02-06-2014 om 11:55

ik ben nieuwsgierig...

Even een vraagje aan degenen die zeggen zich altijd aan de regels te houden: doen jullie dat ook in andere dingen? Je fietst nooit over de stoep, rijdt nooit een paar kilometer te hard, zet nooit de vuilnis net iets te vroeg buiten, loopt nooit door rood als er toch niks aankomt? Want dat is wel de consequentie. Of gaat het vooral om de morele component: het liegen?

Zelf vind ik inderdaad dat ik een belachelijke regel wel mag overtreden. En anderen mogen dat van mij ook, dus niet "de regels zijn er alleen voor de anderen". Hoe meer mensen het doen, hoe groter de kans dat er eindelijk eens serieus over nagedacht wordt. Burgerlijke ongehoorzaamheid dus. En de regels aan de orde stellen gaat niet werken, dat heb ik allang gedaan. En dan? Moet mijn kind dan maar lijden onder de rigiditeit van de school?

En dan kan je wel stoer roepen dat je het dan maar met de LPA moet uitvechten, maar het is wel makkelijk om dat voor een ander te bepalen. Zelf heb ik genoeg aan mijn hoofd, dus ik zit daar niet op te wachten.

Niemand heeft er last van, niemand wordt geschaad, integendeel. Het probleem zit niet bij leugenachtige ouders, maar bij de school, die weer eens alle ruimte krijgt om onzinnige beslissingen te nemen.

creabea

creabea

02-06-2014 om 11:56

ja maar, dan zijn we het toch eens?

Ik kreeg de indruk dat er mensen zijn die vinden dat je best een leugentje om bestwil kunt doen om je kinderen ongeoorloofd vrij te laten krijgen. Dat komt bij over als een smoes om vrij te nemen, zoals jij het zegt.

En ja, als je écht een goede reden hebt om vrij te vragen, en je krijgt het niet voor elkaar vanwege slechte verstandhoudingen, dan zou ik inderdaad mijn kinderen ziekmelden. Maar ik geloof toch niet dat iedereen hier ruzie heeft met school?

Doet er niet toe

Crea, zie # 4. De verhouding is uitstekend. Desondanks meent het schoolhoofd ten onrechte dat ze er geen vrij voor mag geven.

Die verstandhoudingen doen er helemaal niet toe. Heel veel schoolhoofden denken ten onrechte dat ze nooit vrij mogen geven.

misdadig?

Gonniegans:"Waarom zou je jezelf ziek melden als je naar de dokter gaat?"
Dat hoef je niet te doen. Dat doet je baas. Het is bijzonder verlof wegens ziek.
Of wilde je er een vrije dag voor inleveren?

" Mijn kind moet vanochtend naar de dokter en zo meld ik dat ook op school."
Ja, is goed. Maar dat valt wel onder bijzonder verlof wegens ziek.

Of vind je dat misdadig?

Katniss

Katniss

02-06-2014 om 12:46

Ze hebben er geen zin in

Ik weet niet precies wat het euvel is, of schoolhoofden niet weten dat ze vrij mogen geven, of dat het ze administratief werk oplevert. Ik weet wel dat wij er nog nooit last van hebben gehad als ik meldde dat Marietje er die en dag niet zou zijn i.v.m. een feestje elders. Dan vraag ik dat natuurlijk wel altijd eerst, maar als de directeur zegt dat hij daar geen toestemming voor kan geven ga ik niet de discussie aan. Prima, dan komt ze niet die dag.

Katniss

Katniss

02-06-2014 om 12:47

Werk

Doktersbezoek op je werk valt overigens gewoon onder eigen tijd, waarvoor je regulier verlof op moet nemen. Veel werkgevers hebben een of andere regeling, maar wettelijk gezien hoeven ze je geen speciaal betaald verlof te geven.

Daar heb jij een punt

"Veel werkgevers hebben een of andere regeling, maar wettelijk gezien..."
Je hebt gelijk. Wettelijk gezien is er niets geregeld, maar in cao's meestal wel.
Daar doelde ik op.

Probleem presenteren niet de oplossing

Iedere 5 jaar nemen mijn ouders ons (3 zussen met mannen en gezinnen) voor een lang weekend mee naar een huisje of andere locatie om hun zoveelste huwelijks lustrum te vieren. Een hele puzzel, omdat 3 zussen en kinderen in verschillende vakantieregio's vallen.
Bij 45 jaar liep ik voor het eerst tegen vrij vragen aan. Ik heb het eerst overlegd met de directeur hem verteld hoe moeilijk het is om aan vakanties vast te houden met 3 regio's , niet meteen een verlof aanvraag ingediend, omdat ik wist dat 45 jaar niet binnen de wettelijk geregelde verlofdagen viel.
De directeur raadde mij aan geen verlofaanvraag in te dienen, dan bestond er geen verlofaanvraag met afwijzing als er controle van de inspectie zou komen. Ik moest hem op de dag zelf bellen en dan zouden we een oplossing vinden. Dat werd dus op zijn initiatief een "ziekmelding" geen ongeoorloofd verlof voor mijn kinderen geen gedoe met eventuele inspectie.

Toch wel uniek

Op de school van mijn zoon, weliswaar VMBO, krijgen ze aan het begin van het jaar een snipperkaart met 12 uren. In de loop van het jaar kunnen ze ook uren bij verdienen, d.m.v. vrijwillig meehelpen op open dagen.
In het jaar zijn een aantal dagen ROOD, verboden om je snipperkaart te gebruiken, voor de rest staat het mijn zoon vrij om uren te snipperen.

Dat zouden ze op elke school moeten invoeren, dan ben je van heel wat discussies af!

toch wat onduidelijk.

In #84 ben ik in de titel de komma vergeten.
Het probleem presenteren, niet de oplossing
Niet zeggen dat je vrij moet hebben voor je kind voor iets maar uitleggen met welk dilemma je zit, dan zijn de meeste directeuren wel bereid met je mee te denken en tot een passende oplossing te komen.

Moreel gelijk

Jasam:"Dat zouden ze op elke school moeten invoeren, dan ben je van heel wat discussies af!"

Ik vrees van niet.

Er zijn nu eenmaal mensen die vinden dat kinderen helemaal geen snipperdagen mogen hebben en of dat het opnemen van snipperdagen ten koste van anderen gaat.
Zie bijvoorbeeld #67 en #69

Dan is er vaak ook nog een afspraak tussen scholen dat zij onder elkaar niet concurreren met het uitdelen van snipperdagen. Allemaal niet, dat is allemaal gelijk.
En dan zijn er nog de leerplichtambtenaren die zich liever bezig houden met luxe verzuim dan (daar zijn ze weer) met al die leerlingen zonder onderwijs.

Kortom: er is een constante beweging tegen soepelheid en adempauze.
De beweging heeft de macht.
Ik denk niet dat die beweging de meerderheid heeft trouwens.
De meerderheid vindt het zo vanzelfsprekend dat je onder bepaalde omstandigheden wel vrij krijgt. Die weten helemaal niet dat dat niet zo is.

Je bent er niet klaar mee

LiesK, met de oplossing van jouw schoolhoofd ben je niet klaar.
Als er geen controle is lukt het zo (meestal dus), maar als er wel controle is dan kom je echt in de penarie.
Daarom vond ik dat verhaal van Vinkenoog in Amsterdam zo schrijnend. Die meldt zijn kind ziek, de school geeft geen commentaar, maar na een jaar volgt er wel een oproep bij de leerplichtambtenaar voor extra controle.
Die man is in het totaal ruim 3 jaar bezig geweest en duizenden euro's lichter geworden (advocaat kosten) vanwege een ziek kind. Echt ziek dus.

Er zijn ontiegelijk veel meer van die gevallen. Er zijn maar weinig mensen die het op rechtsgang aan laten komen. Alleen al om het gedoe.

Wanneer komt er controle?

Ja met controle kom ik zo in de penarie, dat zou kunnen. De leerplicht ambtenaar kijkt denk ik wel naar de hele dossiers van kinderen en bij een keer een dagje volgt niet acuut een spoedcontrole. Bij meerdere keren per jaar discutabele ziekmeldingen volgt eerder een spoedcontrole.

Automatisch

Daar zijn een paar versies van. Er is de automatische controle, die piept bij een totaal aantal uur. Maakt verder niet uit of het om geoorloofd of ongeoorloofd verzuim is. Op > x volgt per definitie controle.

Er is bovendien de aangekondigde controle (dag van de leerplicht, laatste dag voor een vakantie) en er zijn natuurlijk ook incidentele controles.

Jesse_1

Jesse_1

02-06-2014 om 16:51

Hoe het afliep

Discussie is inmiddels o.t. gegaan, maar ik zal nog even verduidelijken dat ik het idd had over komende vrijdag (met het Hemelvaartweekend in mijn hoofd had ik die vrijdag al 'overgeslagen').

Vanmorgen heb ik even met de directeur overlegd. Ik mag de kinderen gewoon een uurtje eerder uit de les halen. Ze mogen ook de middag vrij nemen, maar dan moet ik een formuliertje invullen (en krijg dan vrij).
Omdat ik zelf 's ochtends moet werken, kan ik eventjes de handen vrij zonder 'wachtende' kinderen ook wel gebruiken, dus ik haal ze gewoon eerder uit de klas.

*blij*

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.