Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Vrijstelling van de leerplicht?

Hoi iedereen,

Mijn zoon en zijn vader hebben dit jaar meegedaan aan de ‘Green Card Lottery’, dat is een loterij waarmee je een permanente verblijfsvergunning voor de VS kan winnen. De uitslag is op 8 mei, alleen ze gaan er al wel van uit dat ze winnen, ze hebben een bepaald gevoel erbij. Mochten ze winnen moeten ze waarschijnlijk vaak naar de Amerikaanse ambassade in Berlijn (zijn vader is Duits). Mijn zoon heeft ook kenmerken van autisme en wilt ook een diagnose. Hij zit nu in 2 HAVO en gaat volgend jaar (hopelijk) naar 3 HAVO. Maar waarschijnlijk kan hij niet naar 3 HAVO als hij de Green Card wint aangezien hij vaak naar Duitsland moet, ernaast een online bijbaan heeft en (zeer waarschijnlijk) autisme heeft. Om uiteindelijk naar de VS te gaan met de Green Card duurt ongeveer een jaar. Kan hij met deze redenen een vrijstelling van de leerplicht krijgen? 

PS: Zodra hij in de VS is gaat hij wel weer naar school


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik zou het aan de leerplichtambtenaar vragen.  Die beoordelen dit soort dingen. Forumleden hebben daar geen zeggenschap over.  Wellicht een mening maar daar ben je niet naar op zoek. Elke gemeente heeft een afdeling die zich bezig houdt met leerplicht.  

Klinkt totaal niet reëel. Een bijbaan als reden om niet naar school te kunnen, zou ik niet aanvoeren. Wat is ‘vaak naar Duitsland’? Is dat zo absurd vaak dat hij niet naar school kan? Kan vader niet de meeste dingen voor hem regelen, met een volmacht? Is zoon ook Duits? Of kan hij zijn zaakjes ook in NL regelen? En autisme, dat is weer een totaal ander argument. En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat ze ‘het gevoel hebben’ dat ze die loterij gaan winnen. Ik heb dat ook wel eens gehad maar helaas ben ik geen miljonair geworden. 

Ik zou met dit verhaal niet naar een LPA gaan, wekt alleen maar wantrouwen op.

Ik zou even wachten met alles en iedereen overhoop halen tot je het zeker weet.

En misschien is af en toe ziekmelden voldoende. Want af en toe vrij vragen is ingewikkeld. 

Pas als je echt weet welke afspraken wanneer zijn, moet je iets gaan regelen. Hoe prettig het ook lijkt om dingen van te voren te regelen: je loopt meer risico op tegenwerking en je staat meer in de picture staat. 

Onder de radar blijven dus en als school aan jullie kant kan staan is er misschien veel meer mogelijk dan je denkt. 

gr Angela

Ingridtiem6

Ingridtiem6

10-04-2021 om 12:15 Topicstarter

Mija schreef op 10-04-2021 om 11:53:

Klinkt totaal niet reëel. Een bijbaan als reden om niet naar school te kunnen, zou ik niet aanvoeren. Wat is ‘vaak naar Duitsland’? Is dat zo absurd vaak dat hij niet naar school kan? Kan vader niet de meeste dingen voor hem regelen, met een volmacht? Is zoon ook Duits? Of kan hij zijn zaakjes ook in NL regelen? En autisme, dat is weer een totaal ander argument. En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat ze ‘het gevoel hebben’ dat ze die loterij gaan winnen. Ik heb dat ook wel eens gehad maar helaas ben ik geen miljonair geworden.

Ik zou met dit verhaal niet naar een LPA gaan, wekt alleen maar wantrouwen op.

Zoon is ook Duits ja. Hij moet zeker vaak naar Duitsland aangezien ze daar bijna elke maand wel papieren moeten invullen enzo.

Ingridtiem6 schreef op 10-04-2021 om 12:15:

[..]

Zelfs als dat waar zou zijn, dat hij in persoon een dag in de maand moet missen om op te draven in Berlijn, dan is dat toch nog geen reden om vrijstelling leerplicht aan te vragen? Als het al doorgaat, kan hij idd beter onder de radar blijven. Desnoods blijft hij zitten. Dan heeft hij dezelfde uitgangspositie in de VS als dat hij na dit jaar stopt. 

Misschien bedoelt ze of je verlof kunt krijgen van school als hij naar de ambassade moet?

Of het loopt niet zo lekker op school en ze ziet dit als een uitweg?

Ik snap er niks van. Vadercen zoon zijn duits waarom moeten ze dan naar de Amerikaanse ambassade in Berlijn?

Wonen ze nu in Nederland en hij moet regelmatig naar Berlijn?

Vriendin van me is ook duits en dat hoeft maar 1x per x aantal jaar om vergunning en paspoort te verlengen. Zeker niet elke maand. Erg vaag verhaal.....

En waarom dan naar de Amerikaanse ambassade?

Ik vind het ook raar. Zelfs mijn Braziliaanse vriendin hoeft maar 1 keer per jaar naar de ambassade, en Brazilië is niet eens een EU-land.

guera schreef op 10-04-2021 om 12:48:

Ik snap er niks van. Vadercen zoon zijn duits waarom moeten ze dan naar de Amerikaanse ambassade in Berlijn?

Wonen ze nu in Nederland en hij moet regelmatig naar Berlijn?

Vriendin van me is ook duits en dat hoeft maar 1x per x aantal jaar om vergunning en paspoort te verlengen. Zeker niet elke maand. Erg vaag verhaal.....

En waarom dan naar de Amerikaanse ambassade?

Ze hopen dat ze de loterij voor een verblijfsvergunning in de VS zullen winnen en verwachten dat er dan een jaar van bureaucratische rompslomp volgt om een en ander daadwerkelijk te effectueren. 

De kans dat ze winnen is waarschijnlijk net zo groot als de kans om de staatsloterij te winnen. 

Natuurlijk krijgt je zoon geen vrijstelling van de leerplicht en bovendien hoef je helemaal niet heel vaak naar de ambassade als ze wel zouden winnen. Misschien een paar keer waaronder een keer voor een interview (uit ervaring met vrienden die gingen werken in de vs was het een keer als gezin naar de ambassade). Wel is het enorm veel papierwerk maar dat is voor zijn vader. 

Waarom zou je - als dit al heeeel misschien gaat lukken, wat me echt bijzonder onwaarschijnlijk lijkt - dat jaar tussen de afspraken door niet naar school kunnen? Kinderen hebben in Nederland namelijk leerplicht zo lang ze hier wonen (dus ingeschreven staan bij de gemeente). Zelfs zonder verblijfsvergunning, want kinderen in azc's hebben ook leerplicht. En als hij dat jaar niet naar school gaat, wat gaat hij dan overdag doen als hij niet in Berlijn is? Werken mag op die leeftijd maar heel beperkt (daar is leerplicht ooit voor ingevoerd, om kinderen te beschermen en ontwikkelingsmogelijkheden te bieden). Wat het hebben van een bijbaan en autisme hiermee te maken hebben is me volstrekt onduidelijk. Een bijbaan is voor erbij, dus naast school en nooit ten koste van school. Dat mag op die leeftijd, ook online, maar een beperkt aantal uren per week. En kinderen met autisme moeten ook gewoon naar school, een ritme en structuur is juist goed voor die doelgroep. 
Een vrijstelling van de leerplicht betekent dat een kind ook niet meer inschreven staat op een school. Die krijg je alleen als je kind lichamelijk of psychisch zo ziek is dat het langdurig niet in staat is tot het volgen van onderwijs, dus ook geen afstandsonderwijs. Dat kan bijvoorbeeld als een kind terminaal ziek is of tijdelijk vrijstelling krijgt voor dagbesteding en intensieve behandeling van psychische problemen. Of als een kind 'onleerbaar' is en er geen ontwikkelingsmogelijkheden zijn. Dat geldt dan voor kinderen die ernstig meervoudig beperkt zijn en bij wijze van spreken hun hele leven op baby/peuter niveau blijven functioneren zonder uitzicht op verbetering en terecht komen op een dagbesteding/medische opvang.

Je zoon kan zich niet hebben ingeschreven, alleen mensen met een middelbareschooldiploma kunnen zich inschrijven. 
niet slim om te azen op een autismediagnose, want dat is weer een reden van Amerika om je zoon af te wijzen. Zelfs als zijn vader wordt ingeloot, betekent dat nog niet dat hij dan aan alle voorwaarden voldoet. 
raar verhaal dat ze naar Duitsland moeten voor de Amerikaanse ambassade. Ook al zijn ze Duits, ze hebben niks met Duitsland te maken, maar met Amerika, dus ze kunnen naar de ambassade in Amsterdam. Een ambassade zit toevallig in een land, maar handelt voor Amerika. 
verder heb ik de cijfers bekeken, de afgelopen jaren 1% kans voor Duitsers om ingeloot te worden. 
natuurlijk krijgt je zoon geen vrijstelling van schoolplicht om een hobby uit te oefenen. Die hobby is greencardpapieren invullen. Als je weet hoeveel moeite topsporters moeten doen om vrijstelling van lessen te krijgen van school voor wedstrijden, dan snap je wel dat dit geen reden is. 
wel een leuk verzonnen casus, ik heb weer wat geleerd.


Jammer. Dit verhaal gaat je niet helpen bij de leerplichtambtenaar. Sterker nog, je gaat belletjes doen rinkelen want er rammelt te veel. De kans is te klein, en als vader toch wint is er helemaal niet zo veel tijd nodig voor een bezoek aan de ambassade (want meeste werk is papierwerk en maar 1 ambassadebezoek) en dat kan in Amsterdam. 
Dus, de formulering hiervoor zou ik ook volgen; je zoon en zijn vader hebben als hobby dromen van leven in Amerika. Daar ga je geen vrijstelling voor krijgen. 

Misschien tijd om eens om tafel te gaan zitten en voor jezelf en kind uit te spreken waarom je deze vluchtroute wilde proberen en daar iets aan gaan doen?


'Als je weet hoeveel moeite topsporters moeten doen om vrijstelling van lessen te krijgen van school voor wedstrijden, dan snap je wel dat dit geen reden is.'

Topsporters op een LOOT-school of een topsportschool krijgen alle mogelijke medewerking. Dit zijn meestal reguliere scholen en opleidingen, met enkele topsport-leerlingen of -klassen, waar topsportbegeleiding vanuit de school of opleiding wordt gegeven, in nauw contact met de sportclub. 

Voor deze faciliteiten moet de sporter wel een NOC/NSF-status hebben. Hoe hoger het niveau/de status, hoe groter de mogelijkheden. 

Vrijstellingen voor trainingen, wedstrijden, traiiningskampen ed worden, mits de schoolresultaten voldoende ziijn, probleemloos gegeven. Sterker, het hele lesprogramma van de individuele leerling of student wordt er op aangepast.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.