Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Vrijstelling van de leerplicht?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Bericht van het forumbeheer.

Beste forumdeelnemers,

zowel wij van het forumbeheer als jullie, kunnen niet beoordelen of een verhaal klopt of niet. Daarvoor hebben we simpelweg te weinig informatie zowel over de situatie als over de taalvaardigheid van de draadstarter. Een vraag kan ook gewoon heel ingewikkeld zijn om uit te leggen of iemand is daar niet goed in.

Daarom graag, als jullie twijfelen, geen opmerkingen hierover op het forum. Stel je eens voor dat het verhaal wel klopt? Hoe kwetsend is dat dan wel niet? Natuurlijk kunnen en moeten jullie kritische vragen stellen en niet alles voor zoete koek aannemen maar we willen graag mensen het voordeel van de twijfel geven, zeker de nieuwkomers. Zou zonde zijn als we die meteen wegjagen.

Dus als jullie twijfels hebben, geen commentaar maar wel melden door middel van het uitroepteken. Bij je melding kun je ook schrijven wat je opvalt. Wij kijken er dan nog wat preciezer naar en we houden sowieso de opvallende draden extra in de gaten.

Met vriendelijke groet,

Heidi Sour

Forumbeheer Ouders Online

Ingridtiem6

Ingridtiem6

11-04-2021 om 18:09 Topicstarter

MeikeT schreef op 11-04-2021 om 16:13:

[..]

Gut, dat is snel gegaan dan. Gisteren om 11.23 uur nog niet.

Weer zo'n flauwekulverhaal.

We waren aan het wachten op een officiële diagnose Meike. Ga niet zomaar van alles uit.

Ingridtiem6 schreef op 11-04-2021 om 13:46:

[..]

Oh dus hun kunnen niks? Ik weet dat je jaloers bent.

waar ben ik volgens jou jaloers op? 

Bijzonder dat zo'n diagnose op een zondag komt...maar goed, volgens mij ontspoort de discussie nogal. Feit is en blijft dat jouw zoon leerplichtig is en blijft zo lang hij in Nederland woont en een eventuele toekomstige verhuizing naar Amerika verandert daar niks aan. Voor afspraken kun je enkele uren of een dag verlof van school krijgen maar niet voor een heel jaar. Als je zoon op school gepest wordt en het daardoor niet goed gaat en hij het niet naar zijn zin heeft, dan zou ik daar wel het gesprek over aangaan op school, te beginnen bij zijn mentor. Want stoppen met school is natuurlijk geen oplossing, eerder een probleem erbij, namelijk geen ritme en structuur en ook geen uitzicht op een diploma en vervolgopleiding.

...als je het mij vraagt, krijgt je zoon op de gronden die jij noemt,  geen vrijstelling van de leerplicht.

Als je precies wilt nalezen op welke gronden hij dit wel kan krijgen: het staat beschreven in het document dat je kunt vinden bij deze link.

https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwijssectoren/speciaal-onderwijs/documenten/publicaties/2018/09/24/stroomschema-afwijking-van-het-jaarlijks-minimum-urenaantal

Je kunt altijd de onderwijsinspectie bellen om het precies na te vragen.


Succes

Ik herhaal even de laatste regel van mijn reactie. Als je zoon een probleem heeft met school, dan is de ‘green card aanvragen‘-route geen oplossing om alle redenen die hier keer op keer herhaald worden, maar moet je het zoeken in gesprekken met school of anderen die daar verstand van hebben. 

Die opmerkingen komen dus niet uit jaloezie. Maar gaan over wel begrijpen hoe zo’n procedure in elkaar zit. En eigenlijk gaan veel reacties over dingen die je zouden kunnen helpen.  Je kind is niet gebaat bij vluchten in een onrealistische droom, maar bij het zoeken naar oplossingen. Een autistisch kind in de VS is op geen enkele manier een goed idee, en gokken op een lot uit de diversity lottery al helemaal niet. 
Dus herhaal ik mezelf; ga in gesprek op school over het pesten. Verdiep je in autisme en kijk samen met een behandelaar wat je kind nodig heeft. Een andere school, waar er meer ruimte is voor eigenheid? Een andere klas met een veiligere sfeer? Een ander leertype dat recht doet aan zijn manier van denken? Ik heb geen id, maar weet wel dat wat je nu doet heilloos is.

 Het is vluchten in dagdromen obv aantoonbaar foute denkbeelden, en jij helpt hem zo niet. 

Ben jij nog samen met de vader of gescheiden? Heb jij gezag? Wat wil jij dat er wel/niet gebeurt?

Als jij niet volledig van alle ouderlijk gezag bent ontheven, dan kan zoon niet naar de Verenigde Staten zonder jouw uitdrukkelijke toestemming. Sterker nog, hij mag niet eens naar Duitsland zonder jouw toestemming, hoewel dat ivm gebrek aan grenscontroles wat lastiger tegen te houden is. 

Een kind dat in Nederland woont (of ingeschreven staat), kan geen vrijstelling krijgen van de leerplicht omdat hij af en toe wat in het buitenland aanrommelt. Alleen als er sparke is van voltijd dagonderwijs in het buitenland is vrijstelling van de leerplicht mogelijk. 

Een bijbaan kan echt geen reden zijn voor vrijstelling van de leerplicht. Aangezien je kind pas in HAVO-2 zit, vermoed ik dat die bijbaan in overtreding van de arbeidstijdenwet is. 13- en 14-jarigen mogen nooit werken op schooldagen. 15-jarigen mogen maximaal 2 uur per schooldag en maximaal 12 uur per schoolweek werken.

Als een van de ouders door reizen niet kan zorgen dat het kind naar school gaat, is dat reden om verblijf aan de andere ouder toe te kennen. Als beide ouders door reizen niet kunnen zorgen dat het kind naar school gaat, is de gebruikelijke oplossing dat de ouders een internaat of gastgezin zoeken. Onderwijs is belangrijker dan 24/7 contact met de ouders.


Bericht van het forumbeheer.

Beste forumdeelnemers,

gezien de onrust die dit bericht veroorzaakt en de vele klachten die er over binnenkomen sluit ik deze draad.

Met vriendelijke groet,

Heidi Sour

Forumbeheer Ouders Online

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.