Anouk1234
10-10-2025 om 14:35
Vrijwillige ouderbijdrage
Betalen jullie de vrijwillige ouderbijdrage op de middelbare school? Ook als het met name gebruikt wordt voor zaken waarvan je kind geen gebruik maakt, zoals diploma uitreiking, hoogbegaafdheidsprofiel, noodfonds buitenlandreis.

lientje69
11-10-2025 om 10:15
Ik kom zelf nog uit de tijd dat niet betalen niet mee op reis was. Kwam uit een arm gezin. Alle klasgenoten gingen naar Parijs en lientje moest dagelijks in haar eentje 25 kilometer naar school fietsen om daar een verplicht alternatief programma te volgen. Iedereen naderhand leuke verhalen. Wat was ik daar verdrietig om. De geschiedenis herhaalde zich, toen onze kinderen op de middelbare zaten, maakten ook wij een slechte financiële periode door. Ik heb alles op alles gezet, verzocht om in termijnen te betalen en onze kinderen hebben dus gelukkig wel de mooie ervaring mee kunnen maken van een buitenlandreis. Het zijn idd beste bedragen, zeker als je het slecht kunt missen. Maar dus met mijn slechte ervaring in gedachten, heb ik altijd betaald. Wel met betalingsregeling en overleg dus.

Mugske
11-10-2025 om 10:28
Meesje schreef op 10-10-2025 om 20:47:
30 euro zullen de meeste mensen wel kunnen missen. En veel mensen ook nog wel het dubbele. Het voordeel van zo'n relatief laag bedrag is dat mensen dan meer geven en daarbij het gevoel hebben iets 'goeds' te hebben gedaan. Ze hebben een zielig kindje een cadeau voor sinterklaas gegund. Dat nodigt extra uit tot geven. Zonder dat het pijn doet.
Bij zo een hoog bedrag als bij TO; 340 euro, zullen de meeste mensen het wel voelen. Extra geven gaat dan zeker niet zonder pijn. En wanneer 'kun je het betalen'? Ik kan prima 340 betalen, maar zal daar wel andere dingen voor moeten laten. Dat zijn dan weer geen eerste levensbehoeften, maar meer luxe dingen als een weekendje weg in de herfstvakantie. Ik zou dus wel betalen. Er zal vast een groep mensen zijn die het makkelijk kan betalen en een groep mensen die het absoluut helemaal niet kunnen betalen. Maar ik denk dat juist de middengroep groot is. De groep die keuzes moet maken. En als Miep betaalt en centerparcs overslaat en Truus betaalt niet en deelt vakantie foto's op Insta. En Piet betaalt en stelt de verbouwing van de zolder nog een jaartje uit. En Klaas betaalt niet en staat met een peuk in de mond op het schoolplein. Dan krijg je scheve gezichten en mensen die zeggen; nou doei, ik betaal volgend jaar ook niet meer. Helemaal als het geld gebruikt wordt voor dingen waar mensen beperkt het nut van zien.
Je weet niet wie er wel/niet betalen als andere ouders. Ik heb jarenlang kascontrole op basisschool gedaan en dat is echt privacy-gevoelige info. Soms is ook niet aan de betaling te zien voor welk kind het is (betaald door ouder met andere achternaam dan kind)

RaSa
11-10-2025 om 10:39
Mugske schreef op 11-10-2025 om 10:28:
[..]
Je weet niet wie er wel/niet betalen als andere ouders. Ik heb jarenlang kascontrole op basisschool gedaan en dat is echt privacy-gevoelige info. Soms is ook niet aan de betaling te zien voor welk kind het is (betaald door ouder met andere achternaam dan kind)
Je weet niet wie het zijn. Maar wel dat er elk jaar weer minder mensen betalen. En dat is op de school waar mijn kinderen zitten echt niet omdat steeds minder mensen het kunnen betalen.
Zelf betaal ik het altijd braaf 65 euro per kind. Maar het voelt wel wat wrang dat er steeds minder kan. En je dus voor veel kinderen betaald waarvan de ouders het prima kunnen missen.

Decembermamma
11-10-2025 om 11:00
Mugske schreef op 11-10-2025 om 10:28:
[..]
Ik ben jarenlang penningmeester van een oudercommissie geweest en ik kan zeggen dat er verschillende redenen zijn waarom niet betaald wordt. Er zijn ouders die vinden die activiteiten helemaal niet nodig en betalen dus niet, als vervolgens blijkt dat de vegan opties van het paasfeest voor hun kinderen niet volgens haar normen waren dan wordt er flink herrie geschopt. We hebben ook een ouder gehad die zei "op school van mijn zus hoeft ze alleen voor 2 kinderen te betalen ieder kind erna is gratis". Toen we vroegen hoe ze dat zag, dat bijvoorbeeld alleen haar oudste 2 kinderen met Sinterklaas een cadeau en pepernoten zouden krijgen en haar 3 jongere kinderen niets, toen kregen we geen reactie meer, overigens heeft ze altijd maar de bijdrage voor 1 kind betaald want ze hadden het niet breed.
Bij ons betaalde zo'n 80% van de ouders wel, er was op de school van rond de 600 leerlingen 1 ouderpaar dat dubbel betaalde eventueel voor een kind wat geen geld had. Sommige ouders vroegen een betalingsregeling en daar gaf ik altijd aan, bekijk zelf maar wanneer je iets en hoeveel je kunt missen, die mensen hadden vaak aan het einde van het schooljaar de volledige bijdrage betaald.

AlisonH
11-10-2025 om 11:36
Bij mijn dochter op de middelbare school hadden ze een reisfonds: vanaf de brugklas elke schoolmaand 10 euro inleggen betekende dat het kind in de vijfde hoe dan ook mee mocht, ook als de reis duurder uitpakte.
Bij mij op school mag elk kind mee op reis, en school neemt de kosten voor wie niet betaalt. Dat bedrag wordt niet omgeslagen over andere ouders. Het budget van de school hiervoor is niet oneindig dus als te weinig ouders betalen gaat de reis niet door. Er zijn echt ouders wier kind mee gaat op reis die hardop zeggen dat ze niet gaan betalen hoewel ze het best kunnen omdat anderen dat ook niet hoeven. Wonderlijke redenering vind ik dat. Je kind gaat mee, krijgt dus iets voor dat geld, je kunt het betalen en je doet het niet?

MamaE
11-10-2025 om 13:21
Decembermamma schreef op 11-10-2025 om 11:00:
[..]
Ik ben jarenlang penningmeester van een oudercommissie geweest en ik kan zeggen dat er verschillende redenen zijn waarom niet betaald wordt. Er zijn ouders die vinden die activiteiten helemaal niet nodig en betalen dus niet, als vervolgens blijkt dat de vegan opties van het paasfeest voor hun kinderen niet volgens haar normen waren dan wordt er flink herrie geschopt. We hebben ook een ouder gehad die zei "op school van mijn zus hoeft ze alleen voor 2 kinderen te betalen ieder kind erna is gratis". Toen we vroegen hoe ze dat zag, dat bijvoorbeeld alleen haar oudste 2 kinderen met Sinterklaas een cadeau en pepernoten zouden krijgen en haar 3 jongere kinderen niets, toen kregen we geen reactie meer, overigens heeft ze altijd maar de bijdrage voor 1 kind betaald want ze hadden het niet breed.
Bij ons betaalde zo'n 80% van de ouders wel, er was op de school van rond de 600 leerlingen 1 ouderpaar dat dubbel betaalde eventueel voor een kind wat geen geld had. Sommige ouders vroegen een betalingsregeling en daar gaf ik altijd aan, bekijk zelf maar wanneer je iets en hoeveel je kunt missen, die mensen hadden vaak aan het einde van het schooljaar de volledige bijdrage betaald.
Hoezo moet je een betalingsregeling aanvragen bij een andere ouder? Ik snap wel dat ouders dat niet graag doen. Ik vind de ouderbijdrage iets tussen ouders en school. Als andere ouders daar inzicht in krijgen en je daar moet wezen voor een eventuele betalingsregeling, zou ik denk ik eerder gewoon niet betalen. Andere ouders hebben niks te maken met onze financiën.
Als ik niet zou kunnen betalen of dat in termijnen wil doen, zou ik dat met de leerkracht van mijn kind of de directie bespreken. Niet met andere ouders.

Annaniem2023
11-10-2025 om 13:24
AlisonH schreef op 11-10-2025 om 11:36:
Bij mijn dochter op de middelbare school hadden ze een reisfonds: vanaf de brugklas elke schoolmaand 10 euro inleggen betekende dat het kind in de vijfde hoe dan ook mee mocht, ook als de reis duurder uitpakte.
Bij mij op school mag elk kind mee op reis, en school neemt de kosten voor wie niet betaalt. Dat bedrag wordt niet omgeslagen over andere ouders. Het budget van de school hiervoor is niet oneindig dus als te weinig ouders betalen gaat de reis niet door. Er zijn echt ouders wier kind mee gaat op reis die hardop zeggen dat ze niet gaan betalen hoewel ze het best kunnen omdat anderen dat ook niet hoeven. Wonderlijke redenering vind ik dat. Je kind gaat mee, krijgt dus iets voor dat geld, je kunt het betalen en je doet het niet?
Dat was ook bj mijn kinderen op school voor de Romereis in de vijfde. Toen mijn dochter te ziek was om mee te gaan, wilden ze een deel van het geld teruggeven. Mijn man vroeg toen of er mensen waren die het niet konden betalen en of de school bijlegde, nou ja, dat werd schoorvoetend toegegeven want privacygevoelige informatie, dus toen hebben we het geld bij de school gelaten. Natuurlijk konden we die 400 euro gebruiken, maar anderen konden het beter gebruiken.
Verschrikkelijk wat Lientje heeft meegemaakt. Zijn er scholen die nog zo hard zijn?

Decembermamma
11-10-2025 om 13:28
MamaE schreef op 11-10-2025 om 13:21:
[..]
Hoezo moet je een betalingsregeling aanvragen bij een andere ouder? Ik snap wel dat ouders dat niet graag doen. Ik vind de ouderbijdrage iets tussen ouders en school. Als andere ouders daar inzicht in krijgen en je daar moet wezen voor een eventuele betalingsregeling, zou ik denk ik eerder gewoon niet betalen. Andere ouders hebben niks te maken met onze financiën.
Als ik niet zou kunnen betalen of dat in termijnen wil doen, zou ik dat met de leerkracht van mijn kind of de directie bespreken. Niet met andere ouders.
Tja iemand moet de oudercommissie gelden beheren het is geld van de ouders en niet van de school. En ja ze vragen een regeling aan en in mijn geval zei ik gewoon "kijk maar wat en wanneer je wat kunt missen" deze mensen kregen van mij echt geen herinnering ofzo.

Rekenenisleuktaalook
11-10-2025 om 13:30
MamaE schreef op 11-10-2025 om 13:21:
[..]
Tja, je betaalt de vrijwillige ouderbijdrage aan de ouderraad/oudervereniging die los van school hun dingen regelen. Eén of enkele ouders uit die club zijn verantwoordelijk voor het financieelbeheer van die pot geld. Er is wel een kascontrolecommisie, en die weet wel wat er binnenkomt, maar niet wie er betaald heeft. De directie of de leerkracht gaat dus niet over een betalingsregeling.

MamaE
11-10-2025 om 13:32
Decembermamma schreef op 11-10-2025 om 13:28:
[..]
Tja iemand moet de oudercommissie gelden beheren het is geld van de ouders en niet van de school. En ja ze vragen een regeling aan en in mijn geval zei ik gewoon "kijk maar wat en wanneer je wat kunt missen" deze mensen kregen van mij echt geen herinnering ofzo.
Nee van jou niet, maar ik zou dat wel een drempel vinden om dat met een andere ouder te delen. Er zijn nu eenmaal ook roddelende mensen die snel hun mond voorbij praten met het risico dat de halve school weet dat je financieel krap zit.
Niet iedereen snap het concept van professionele discretie.

MamaE
11-10-2025 om 13:40
Rekenenisleuktaalook schreef op 11-10-2025 om 13:30:
[..]
Tja, je betaalt de vrijwillige ouderbijdrage aan de ouderraad/oudervereniging die los van school hun dingen regelen. Eén of enkele ouders uit die club zijn verantwoordelijk voor het financieelbeheer van die pot geld. Er is wel een kascontrolecommisie, en die weet wel wat er binnenkomt, maar niet wie er betaald heeft. De directie of de leerkracht gaat dus niet over een betalingsregeling.
Wij betalen dit gewoon aan de school. De oudervereniging (zo heet dat hier) beheert deze pot met geld. Er zit ook een leerkracht namens de school in de oudervereniging. Deze persoon zou ik dan benaderen indien ik een betalingsregeling zou willen treffen.

madee
11-10-2025 om 13:52
Op onze middelbare school betaal je apart voor de schoolreizen.
Tot en met de 3e klas is het een dag pretpark. In het 4e leerjaar is dat een week buitenlandse uitwisseling of, als je dat niet wilt, een week naar een buitenlandse stad (meestal Berlijn of Parijs). In 5 Gymnasium is dat de reis naar Rome. Vooral in de 4e en 5e klas hangt daar best een prijskaartje aan, en dat kan natuurlijk nooit van de vrijwillige ouderbijdrage van plm 50 euro.

Mama-Inge
11-10-2025 om 14:40
Hier ook altijd de ouderbijdrage betaald
Was niet een heel hoog bedrag 45 euro voor de basisschool
Oudste puber zijn bijdrage is nu ook niet heel hoog, zit in een klas voor kinderen met ass.
Enige wat ze met die klassen doen is sinterklaas viering, kerstlunch en aan het eind van het schooljaar bowlen, allemaal zo prikkelarm als maar kan en daar hebben ze het bedrag op aangepast
Zit nu in de 3e en heeft nog nooit kamp/ reisjes of excursie gehad
Bij jongste puber worden er wel veel dingen ondernomen
Maar de school word door verschillende bedrijven gesponsord, waardoor er niet veel hoeft worden betaald
Wel voor kamp een bijdrage en in januari gaan ze naar Oostenrijk te skiën, voor die reis word ook een bijdrage gevraagd en kan in termijnen betaald als dat nodig is

Spreekuurtje
11-10-2025 om 15:52
Ik snap oprecht niet waarom het vrijwillige ouderbijdrage heet.
Als je er immers voor kiest niet te betalen wordt je raar aangekeken. Maak het dan gewoon verplicht