Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Vrijwillige ouderbijdrage

Betalen jullie de vrijwillige ouderbijdrage op de middelbare school? Ook als het met name gebruikt wordt voor zaken waarvan je kind geen gebruik maakt, zoals diploma uitreiking, hoogbegaafdheidsprofiel, noodfonds buitenlandreis.

Spreekuurtje schreef op 11-10-2025 om 15:52:

Ik snap oprecht niet waarom het vrijwillige ouderbijdrage heet.
Als je er immers voor kiest niet te betalen wordt je raar aangekeken. Maak het dan gewoon verplicht

Omdat het wettelijk vrijwillig is en leerlingen hierdoor dus niet uitgesloten kunnen worden van activiteiten indien ouders niet betalen.

Dat je raar aangekeken wordt is echt niet overal zo hoor. Ik werk in het VO op een school waar nog geen 20% van de ouders betaald en nee daar kijken we ze niet op aan.

Gingergirl schreef op 11-10-2025 om 16:10:

[..]

Dat is dan vrij uitzonderlijk. Een oudervereniging heeft meestal een eigen bankrekening welke beheert wordt door de penningmeester wat meestal een ouder is. Het geld wat ouders betalen is van de oudervereniging niet van de school. De leerkracht die erbij betrokken is, is meestal erbij om de activiteiten te bespreken en data af te stemmen maar gaat niet over de financien.

Bij een basisschool betaal je aan een organisatie buiten de school. Middelbaar asn de school.

Zal wel een wettelijk stukje onder zitten waarom dat is.

Ysenda schreef op 11-10-2025 om 16:13:

[..]

Bij een basisschool betaal je aan een organisatie buiten de school. Middelbaar asn de school.

Zal wel een wettelijk stukje onder zitten waarom dat is.

Klopt op het VO is er meestal geen oudervereniging meer dan gaat het via school.

MamaE schreef op 11-10-2025 om 13:32:

[..]

Nee van jou niet, maar ik zou dat wel een drempel vinden om dat met een andere ouder te delen. Er zijn nu eenmaal ook roddelende mensen die snel hun mond voorbij praten met het risico dat de halve school weet dat je financieel krap zit.
Niet iedereen snap het concept van professionele discretie.

School bepaald wie penningmeester wordt, en zoekt daar echt wel iemand voor uit die ze als betrouwbaar zien. En je hebt als bestuurslid van de oudercommissie een geheimhoudingsplicht waarvoor je een document moet ondertekenen. 

Ik ben accountant ik weet wat geheim houden is. 

als kascommissie zag ik wel alle betalingen (om vast te stellen dat totaal klopt). Mij interesseert het niet wie wat betaalt. Dat houd ik geheim. Dat vertel ik dus ook niet aan mijn partner.

Op de basisschool van mijn kinderen een hele fanatieke penningmeester. Zij sprak ouders die nog niet betaald hadden op het schoolplein hierover aan. Was natuurlijk te gek voor worden maar het gebeurden wel. Niet iedereen gaat daar netjes mee om.

Anouk1234 schreef op 10-10-2025 om 14:53:

Het gaat bij mijn kinderen op school om 160 euro per kind.

Koopje! Ik betaal 350 per kind en ja ik betaal dat altijd. 

Zit overigens wel altijd een 3 daags kamp in die 350 euro. Alle klassen gaan tot hun buitenlandreis ieder jaar op kamp. 

Tuinfluiter schreef op 11-10-2025 om 18:53:

Op de basisschool van mijn kinderen een hele fanatieke penningmeester. Zij sprak ouders die nog niet betaald hadden op het schoolplein hierover aan. Was natuurlijk te gek voor worden maar het gebeurden wel. Niet iedereen gaat daar netjes mee om.

Wat deed de school hier aan? Ik vind het trouwens eigenlijk best een gek concept dat dit soort zaken bewust los van de school worden georganiseerd. Je hebt een sintviering, paasontbijt, sportdag etc. op school, onder schooltijd, onderdeel van het lesprogramma. Dan is dat toch gewoon de verantwoordelijkheid van de leerkrachten/school? 
Dat er een commissie is die dingen regelen is één ding, maar ik vind de financiën daarvoor toch echt bij de school horen te liggen. Geef die mensen een budget voor het hele jaar en laat ze shit regelen, maar wie wel/niet en hoeveel betaalt is niet hun zaak.

Toen mijn kind net op school kwam was de grootste roddelkoningin van het dorp ook nogal aanwezig in allerlei schoolse aangelegenheden. Die stond bij wijze van spreken nog net niet op de loonlijst. Die sprak niet de ouders aan op niet betalen, maar deelde wel gevraagd en vooral ook ongevraagd informatie over allerhande zaken voordat het bekend was. Die had ook altijd een mening over alles en iedereen. Had iemand bijvoorbeeld geen werk, dan vroeg ze zich altijd hardop af waar ze 'het van betaalden' als een kind dan bijvoorbeeld nieuwe schoenen, een nieuwe jas of een nieuwe schooltas had. Dat mens hield alles als een havik in de gaten en ze zag alles, het was bijna eng.
En dat commentaar zei ze ook gerust tegen kinderen zelf, heel naar.
Gelukkig zag haar man op enig moment het licht en ging van haar scheiden, waardoor ze moest verhuizen. Godzijdank. Was de grootste etter uit dochter haar klas ook meteen vertrokken.

MamaE schreef op 11-10-2025 om 19:06:

[..]

Wat deed de school hier aan? Ik vind het trouwens eigenlijk best een gek concept dat dit soort zaken bewust los van de school worden georganiseerd. Je hebt een sintviering, paasontbijt, sportdag etc. op school, onder schooltijd, onderdeel van het lesprogramma. Dan is dat toch gewoon de verantwoordelijkheid van de leerkrachten/school?
Dat er een commissie is die dingen regelen is één ding, maar ik vind de financiën daarvoor toch echt bij de school horen te liggen. Geef die mensen een budget voor het hele jaar en laat ze shit regelen, maar wie wel/niet en hoeveel betaalt is niet hun zaak.

Toen mijn kind net op school kwam was de grootste roddelkoningin van het dorp ook nogal aanwezig in allerlei schoolse aangelegenheden. Die stond bij wijze van spreken nog net niet op de loonlijst. Die sprak niet de ouders aan op niet betalen, maar deelde wel gevraagd en vooral ook ongevraagd informatie over allerhande zaken voordat het bekend was. Die had ook altijd een mening over alles en iedereen. Had iemand bijvoorbeeld geen werk, dan vroeg ze zich altijd hardop af waar ze 'het van betaalden' als een kind dan bijvoorbeeld nieuwe schoenen, een nieuwe jas of een nieuwe schooltas had. Dat mens hield alles als een havik in de gaten en ze zag alles, het was bijna eng.
En dat commentaar zei ze ook gerust tegen kinderen zelf, heel naar.
Gelukkig zag haar man op enig moment het licht en ging van haar scheiden, waardoor ze moest verhuizen. Godzijdank. Was de grootste etter uit dochter haar klas ook meteen vertrokken.

School niet echt iets maar andere ouders uit de oudercommissie hebben haar er wel op aan gesproken. Was een kleine school met veel welgestelde ouders zij ging ervan uit dat ouders wel wilden en konden betalen maar er nog niet aan gedacht hadden. Zij zag het als even onder de aandacht brengen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.