Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
martje

martje

29-03-2009 om 21:47

Vrijwilligerswerk voor de school- wat is de grens?

Ik zou graag een discussie willen starten over de hoeveelheid vrijwilligerswerk er van ouders gevraagd wordt op de basisschool. Aanleiding hiervoor is een geplande extra toneelvoorstelling die mijn basisschool ons 'cadeau' geeft;of we dan wel die dag de kinderen een uur later op school en 3 uur later op een andere plek willen brengen en ophalen-...en uiteraard heeft iedere klas meerdere ouderbegeleiders nodig, en o ja, dezelfde middag is de voorstelling- om half vier... Hoever mag een school gaan met het in de maag splitsen van dit soort vrijwilligersurenverslindende activiteiten? Wie herkent de frustatie? Wat er tegen te doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zover als

Een school kan zover gaan als ouders er in mee willen gaan, denk ik. Ik heb dit soort dingen niet bij de hand gehad toen mijn kinderen op school zaten, maar wel toen mijn schoonmoeder in een verpleegtehuis zat (al lijkt dat misschien een rare vergelijking), ook toen werd er van mijn man constant verwacht dat hij, liefst tijdens kantooruren, op kwam draven ("tja, dan kan uw moeder niet naar de voorstelling"), ook toen heb ik hem wel eens gezegd dat hij gewoon aan moest geven niet te kunnen, net zoals ouders dat moeten doen als de school iets vraagt wat eigenlijk niet kan.

Jesse_1

Jesse_1

29-03-2009 om 22:57

Tot zover de ouders gaan

In het geval van een voorstelling mag ik aannemen dat school brengen en halen coördineert.
Ik meen niet dat school kan eisen dat je kind opeens op andere uren 'les' heeft.
Zelf meen ik dat het leuk is dat school een extra activiteit (voorstelling) aanbiedt, en dat als zij zelf genoeg ouders kunnen ronselen, dat dat prima is. Als dat niet lukt gaat de activiteit niet door (en dat is jammer, maar niet meer dan dat; het is een extraatje).
Jesse

Caro

Caro

29-03-2009 om 23:18

Hier wordt ik er soms ook goed moe van

Sportdag....... leuk hoor, kinderen hoeven pas om 10.00 uur op school te zijn.

Kamp....... ook leuk hoor, hoeven ze pas om 11.00 op school te zijn en de volgende dag halen om 12.00 uur.
(erg leuk voor de kinderen maar voor mij als werkende moeder heel erg lastig) Bijvoorbeeld de beide kampdagen zijn toevallig ook mijn werkdagen. De ophaaldag is een dag waarop ze normaal overblijven.

Dus regel,regel, regel het maar weer.

Brrrrrrrrrrrrrrrr soms wordt ik er gek van.

Fijn is wel dat ik dit soort dingen, net zoals extra middagen vrij ivm studie van de leerkrachten wel ruimschoots op tijd weet.

Wat betreft dingen die erg kort voor de tijd "medegedeeld" worden. Daar pas ik voor en leg het probleem met dezelfde snelheid terug bij de leerkracht. Sorry juf dit gaat me niet lukken!

Groet Caro

Wilma

Wilma

30-03-2009 om 10:50

Graag of niet

Zoals iemand al schreef, gaat het vaak om extra dingen, dus als er geen ouders genoeg zijn als begeleiding of als vervoermiddel, dan is het helaas jammer, maar inderdaad niet meer dan dat.

Hier op onze school is het in principe goed geregeld, er hangt op tijd een briefje waarop je je kunt inschrijven voor vervoer naar 't een of ander en meestal zijn er ouders genoeg. Vaak dezelfde (ik), maar van de werkende ouders zijn er dan wel weer genoeg die op de dag dat ze kúnnen iets doen.
Op de andere locatie, onze school is gefuseerd, zijn er bijvoorbeeld niet veel ouders die dingen doen op school (willen of kunnen laat ik even in het midden) en daar is het inmiddels al zo dat er bijvoorbeeld niet eens een lentefeest (openbare school) komt, omdat er te weinig ouders zijn. Dat vind ik dan weer wat minder, is een beslissing van het team, het lentefeest (net als winter-, herfst- en zomerfeest) hoort bij school, staat zelfs op de schoolkalender. Als een team dan beslist dat het niet door kan gaan omdat er geen ouders genoeg zijn, dan vind ik dat wat kort door de bocht. Dan zorg je dat je iets doet met elke klas apart ofzo, zodat je als leerkracht er zelf een leuke dag van maakt voor je leerlingen, voor 't idéé een lentefeest dus. Maar goed, misschien komen ze nog op dat idee.

Verder vind ik dat je niks móet, als je wilt en kunt doe je 't, kun je niet, ook prima.

Groetjes,

Wilma

Maylise

Maylise

30-03-2009 om 14:06

School eist te veel

Hier op de basisschool vragen ze ook vaak hulp aan de ouders voor van alles en nog wat. Soms voor dingen die in mijn ogen bij de onderwijskundige taken van de school horen (zoals leesouders en soms bij taken die in mijn ogen bij de logistieke verantwoordelijkheden van de school horen (schoonmaak, vervoer, bibliotheek ouders).

Ik vind eigenlijk dat de school alles zelf behoort te regelen en niet zich afhankelijk mag maken van de hulp van ouders. Misschien is mijn beeld wel te veel gekleurd door de franse school waar mijn oudste kinderen op hebben gezeten. Daar werd zeer zelden om hulp van ouders gevraagd. Ik vind dat veel beter.

Om eerlijk te zijn doe ik eigenlijk niks op de school van mijn kinderen. Deels uit principe, deels omdat ik wel wat beters te doen heb met mijn tijd. Ik wil best een keer per jaar koekjes bakken voor een bake sale of zo maar dan houdt het ook wel op. Oh nee, ik rij ook een paar keer per jaar als het zo uitkomt wel naar de een of andere activiteit. Maar zeker niks structureels.

Dat dingen op school niet door gaan als er te weinig ouders zijn (wordt hier vaak mee gedreigd) maakt mij niet zoveel uit. In mijn ogen moet de school vooral onderwijs bieden. Tuurlijk is een extra activiteit een paar keer per jaar leuk maar ik weet niet of het op alle scholen zo is maar hier verzinnen ze constant allerlei leuke activiteiten. Ik vind het best verder maar als je a zegt als school (we gaat dit organiseren) moet je ook b zeggen (en het dus organiseren). Ik voel me verder niet verantwoordelijk om logistieke problemen van de school op te lossen.

Als het toevallig uit komt & niet te vaak is dan wil ik wel een keer mee maar ik voel me absoluut niet schuldig als door ouders als ik een activiteit niet doorgaat.

Kinderen een uur later brengen komt mij extreem slecht uit dus dat doe ik zelden als er om gevraagd wordt. Er is namelijk meestal wel een extra opvang mogelijkheid voor kinderen van werkende ouders. Als het toevallig uitkomt (ik of een van de oudere kinderen zijn die ochtend thuis) dan vind ik het best. Echter de school moet er niet vanuit gaan dat dit voor alle ouders geen probleem is.

Maylise

ijsvogeltje

ijsvogeltje

30-03-2009 om 14:51

Eisen of vragen?

Vragen staat vrij. Dus een school kan ouders altijd vragen voor bepaalde klussen. Maar eisen kunnen ze het natuurlijk niet. Maylise, je schrijft 'school eist te veel'. Maar uit jouw berichtje maak vervolgens ik op dat ze dat de school vooral veel hulp VRAAGT. Dat is voor mij toch echt wat anders. Ik merk om mij heen dat sommige ouders het gevoel hebben dat ze geen nee mogen zeggen, en precies moeten uitleggen waarom ze niet kunnen helpen met een activiteit. Als ik niet wil of kan, dan zeg ik dat gewoon. 'Nee, helaas, dat gaat niet lukken.' Meer hoef je echt niet te zeggen, er is (hier tenminste) geen leerkracht die je ter verantwoording roept hoor.

Hillary

Hillary

30-03-2009 om 14:57

Uitleggen

Hier is het nog erger. Gaan die verzoeken per mail en reageren de ouders met reply to all met nee ik kan niet want...
Ik vertik het daaraan mee te doen. Reageer alleen als ik wel kan en dan nog alleen aan de klasse-ouder die het bericht stuurt. Ga ervan uit dat als er niet genoeg ouders zijn er nog wel een herhaald verzoek komt, heb echt geen behoefte om van alle ouders te weten waarom ze wel en niet kunnen. Heb wel eens gevraagd of al die adressen niet in de bcc kunnen, want heb geen behoefte aan al die reacties, maar daar werd nogal vreemd op gereageerd.

Fladderbeestje

Omdat het een cluster-4-school is komen de kinderen misschien van verder weg, dan zal de school ook minder gauw ouders hulp vragen, omdat dat voor de ouders vaak nog lastiger te orgaiseren is. Ik ben het met je eens dat je eerder iets voor school doet als ze zelf ook behulpzaam zijn,toen een van mijn kinderen langdurig ziek was regelde de school van alles voor ons, waren erg behulpzaam, daardoor raakten wij ook meer bij hen betrokken en hielpem graag waar het kon.

Anouk

Anouk

30-03-2009 om 21:03

Schoolzwemmen

Hier gaan de groepen 3 en 4 elke dinsdag schoolzwemmen. In het "zwem-protocol" van school staat dat er bij elke keer 2 ouders mee moeten. Tot nu toe kon je je hier vrijwillig voor opgeven. Nu is dinsdag mijn werkdag en met het opvangen van alle vakantieweken, studiedagen etc etc kom ik net uit met mijn dagen. Nu kreeg ik deze week van mijn zoon een lijst mee van de juf. Omdat nog niet alle ouders mee zijn geweest en vaak dezelfde ouders gaan, heeft de juf een indeling gemaakt !!?
Ik vind dit echt niet kunnen. Ik ben toch niet in dienst van school. Ik heb haar dan ook vanmorgen gezegd dat ik niet mee ga. Ze reageerde hierop met "tja als alle ouders dat doen, dan kunnen we binnenkort niet meer schoolzwemmen"
Pffff heb de hele dag met een enorm schuldgevoel gezeten

groetjes,
Anouk

Pelle

"maar zelf nooit naar zwemles moeten is mij ook wel iets waard"

Zit wat in, maar de vraag is wanneer dat schoolzwemmen dan gegeven wordt.
De praktijk hier in Amsterdam lijkt te zijn dat schoolzwemmen wordt gegeven in groep 5. Dan hebben dus veel kinderen hun diploma al, want die ouders hebben kind al met 5 jaar op zwemles gedaan (lees: met 4 jaar op de wachtlijst gezet, als ik het wel heb). Kinderen die al hun diploma hebben zwemmen dan ook vaak maar een deel van het jaar mee. Ik weet overigens niet of het gebruikelijk is om ouders hierbij in te zetten
Als Anouk pech heeft, heeft zij dus zoiets: eerst je kinderen zelf naar zwemles slepen, en dan een paar jaar later nog eens als vrijwilliger worden aangewezen.

Groeten,

Temet

Nivea

Nivea

30-03-2009 om 22:22

Vragenof eisen?

De school vraagt regelmatig of ouders willen bijspringen. Ondankt het hoge percentage werkende ouders zijn er altijd meer dan genoeg ouders te vinden om te rijden naar een museum of theatervoorstelling. Ik realiseer me goed dat dergelijke zaken alleen mogelijk zijn als ouders rijden. Als ik niet zou willen of zou kunnen, zijn er genoeg andere ouders die wel willen.

Ik vind het juist jammer dat ouders niet meer worden betrokken bij juist de schoolse taken. Je kunt heel wat meer uit het lezen halen door leesmoeders, je kunt veel spannender dingen aanbieden tijdens techniek of handvaardigheid met hulp van ouders. Op internet zijn zoveel leermiddelen te vinden die je in de klas prima kunt gebruiken. Kwartetten, leesrupsen, memory, etc. Print dingen uit en laat wat ouders een avondje komen lamineren, knippen, etc. Dat lijkt mij gezellig én je hebt dan tig nieuwe leermaterialen (tja, het is een beetje mijn frustratie dat het aanbod in de klas marginaal is). Ik zou me zo graag inzetten voor het onderwijs aan mijn kind.

Nivea

Nivea

30-03-2009 om 22:24

Schoolzwemmen

Hier wordt schoolzwemmen gegeven in groep 3 en 4. Eigenlijk heeft iedereen dan diploma A of is hier al ver mee. Het is leuk dat schoolzwemmen (vooral om het te onderhouden). Eens in de 10 weken 2 moeders mee, betekent dat je 4 x een middag vrij moet nemen. Mwoah.

Hetty,*

Hetty,*

30-03-2009 om 23:18

Nivea + mijn dingetjes

Kunnen die vaders geen vrij krijgen?
Ik vind niet dat school moet verwachten dat ik vrij neem voor zoiets. Als je 2 dagen werkt en het is net op je werkdag, dan ben je dus wel heel snel door je vakantiedagen heen, want je bouwt minder op. 4 middagen vrij = dan 1 week.
Je gaat nu uit van 1 kind, ik heb er straks 3 op school, moet je dan steeds maar vrij nemen ofzo?
Verder heeft niet iedereen nog een extra auto voor de deur staan.
En wat me tegen staat: ik kan me niet herinneren dat we vroeger ooit ergens heen gebracht zijn door ouders? We gingen met een bus (via school), fiets op lopen.
Ik vind dat school ook wel eens te veel vraagt. Maar goed, ik help wel eens 's avonds schoonmaken of met iets anders als dat net is op de ochtend dat ik kan. Maar alleen als ik kan/wil en het leuk vind.
Groetjes Hetty,*

Mamvantwee

Mamvantwee

31-03-2009 om 09:27

Ik ga toch echt geen vrij nemen voor school

Het moet niet gekker worden zeg. Het idee dat je als ouder moet gaan vrijnemen omdat ze op school iets hebben bedacht waar ouders voor nodig zijn, kom nou. Nee, dat gaat mij echt 10 stappen te ver.

Ik wil alleen inspringen als ik het zelf leuk vind, een uitje naar de kinderboerderij ofzo. Maar ik blijf vinden dat de school ook voor vervoer moet zorgen als ze dit soort uitjes in het lesprogramma inbouwen.

Dit jaar doe ik niet mee, omdat ik geen oppas ga zoeken voor mijn peuter omdat ik met school mee 'moet'. En zonder schuldgevoel hoor. Ik moet trouwens nog afwachten of ik volgend jaar ga inspringen. Ik zie het helemaal niet als mijn veratnwoordelijkheid. Ik heb het al druk genoeg.

groet, Mamvantwee

Tinus_p

Tinus_p

31-03-2009 om 10:46

Overvragen

Nivea:
"Ik vind het juist jammer dat ouders niet meer worden betrokken bij juist de schoolse taken."
Ten eerste hebben veel van die ouders het al druk zat; ten tweede is veel van die ouderhulp amateuristisch (met de nadelen die daarbij horen: inconsistente of gewoon foute begeleiding). Dat is ook precies de kritiek op het leesmoedersysteem. Verder is het maar de vraag of het veel oplevert, behalve dat die leerkracht het druk heevt met het coordineren van wat die ouders doen.

Overigens ben ik niet pertinent tegen ouderhulp (ben laatst nog meegeweest met excursie en heb ook wel eens met verkeersexamen gekeken of kinderen niet door rood fietsten), maar een school doet er verstandig aan ouders niet te overvragen en er niet structureel op te rekenen.

Yaw

Yaw

31-03-2009 om 12:57

Mijn voornaamste bezwaar

tegen al dat vrijwilligeren is gewoon dat ik vind dat de school zelf zijn zaakjes moet regelen en dat de ouders die iets willen doen zich zelf wel melden. Er is bij ons op school eigenlijk altijd animo merk ik.
En dat vind ik prima, want ik heb er geen enkele zin in. Waarom niet? Gewoon niet. Punt.

We werken hier allebei fulltime, ik continu, hij bij vlagen en dat is niet vaak goed vooruit te plannen en is hij vrij dan is er genoeg te doen en klussen in het huis, tuin wat was blijven liggen.

Overigens valt me nog iets op met al die dingen. Ik werk fulltime, mijn man zorgt meestal. En toch he als ik een keertje vrij heb en zoonlief de klas in begeleid, dan is er "toevallig" altijd net iets wat schoongemaakt dient te worden of een arme zielige plant die pension zoekt voor een vakantie oid. Tevens heb ik welgeteld één mannelijke klaarover gesignaleerd en er zijn ook al geen overblijfvaders.

Kortom: hulde aan al die mensen die zich nuttig maken voor de school, maar ben blij dat het niet verplicht is.

Voor de goede orde ook nog: ja, ik doe nog weleens wat, maar dan spontaan als er op de valreep nog mensen gevraagd worden en ik heb toevallig tijd. Oh ja, en zin

Eigen mening

Altair, dat kan jouw mening zijn (over wat jij leuk vindt als ouders.....) maar ik begrijp dt neit zo goed. Ik snap dat je een mening kunt hebben over wat je zelf wil doen. Maar waarom zou je een mening hebben over wat ouders op school moeten doen? Je hoeft als ouders niet iets te doen. Het is goed om de geschiedenis daar noge ens op na te kijken, te zien waar die ouderbetrokkenheid is ontstaan (wens van ouders die graag meer betrokken wilden zijn bij school). Prima, maar laat dat dan voor die ouders zijn. Andere ouders doen andere dingen, brengen hun kind naar vioolles, repareren de computer of lezen de krant. Voor de ontwikkeling van het kind zijn dat zeker even zinnige dingen, maar ik krijg het niet bedacht dat ik uitspraken zou gaan doen als : 'dat ik het leuk zou vinden als ouders een goede krant zouden lezen.'.
Ik zou zelfs niet de uitspraak durven doen dat ik het zinnig zou vinden als ouders thuis voor een paasontbijt zouden zorgen. Laat staan dat ze dat op de school van de kinderen moeten doen. Principieel vind ik dat een kind recht heeft op meerdere leefcirkels, waarbij het kind verschillende identiteiten kan uitproberen. Op school is mijn kind een ander kind dan thuis.
Wat wel belangrijk is, dat is dat de school de ouders respecteert in hun visie en opvattingen. De autoriteit/verantwoordelijkheid ten opzichte van het kind ligt toch bij de ouders en het zou goed zijn als de school dat aan het kind ook duidelijk zou maken. Ouders als meehulpjes laten knippen en plakken met de juf hoort daar wat mij betreft niet bij.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.