Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Vroege tekenen van dyslexie?

Dag, mijn zoontje, bijna 4, heeft een dyslectische vader en is laat gaan praten. Hij heeft dus 50% kans dat hij dit erft van zijn vader en het late praten zou daar ook op mogelijk op kunnen duiden. Althans, dat is een van de kenmerken die kinderen met dyslexi blijken te hebben wordt mij verteld. Een logopedist raad mij aan om hem in groep 2 een zgn. 'voorsschotbehandeling' te laten doen bij een logopedist, om te bezien of hij dyslectisch is en zo ja, hem al wat handvaten te geven bij het leren lezen en schrijven in groep 3. Ze zijn er gelukkig steeds vroeger bij dus.

Ik maak me er (nog) niet zo druk om, maar met de schookeuze in het achterhoofd, vroeg ik me af of er ouders zijn die wellicht achteraf bezien al op jonge leeftijd de kenmerken van dyslexi herkenden bij hun kind, en dat dat ook bewaarheid werd. Ik weet dat het op deze leeftijd nog niet te testen is, dus dat het allemaal een beetje lukraak gokken is, maar ik was toch benieuwd of er op deze jonge leeftijd al dingen specifiek opvielen die voorlopers bleken te zijn van dyslexi??

dank gr jopi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Merla

Merla

19-09-2008 om 17:22

Heb wel eens gehoord

Binnen onze familie komt ook veel dyslectie voor. Bij ons in het gezin gelukkig niet (al hebben wij dan weer andere dingen die iets minder prettig zijn ). MAar wat ik wel weet is dat er bij ons binnen de familie al zorgen gemaakt gaan worden als een kind niet gaat kruipen. Het schijnt dat veel mensen die later dyslectisch blijken te zijn als baby niet gekropen hebben.

Saartje

Saartje

19-09-2008 om 18:01

Laat praten niet

Hoi jopi

Bij ons in de familie komt ook dyslexie voor. Dus ik heb extra gelet op mijn zoon die heel laat ging praten. Maar tot nu toe geen dyslexie (12 jaar).

groet

Saar

abc

abc

19-09-2008 om 19:53

Signalen

geen versjes kunnen ontouden, kleuren niet kunnen onthouden, cijfers/letters lang omdraaien, namen van kidneren in de klas niet weten,niet op woorden kunnen komen als ze iets vertellen, hakken/plakken/rijmen .Dit zijn een aantal signalen! Let op...dat wil niet zeggen dat al de kinderen die hier""last"van hebben dyslectisch zijn!

kiek0001

kiek0001

19-09-2008 om 19:54

Hier 2 dyslecten

de ene begon al heel vroeg te praten, maar kon stotteren als de beste De tweede ging pas praten toen hij bijna 5 was. Ik zou gedurende groep 3 alles goed in de gaten houden, eerder kun je toch nog niet veel. De tweede hebben we begin groep 4 al laten testen omdat alles er wel heel erg op wees.
Schrale troost, de begeleiding van dyslecten gaat in de toekomst waarschijnlijk wel beter worden!
succes,
kiek

Engelandvaarder

Engelandvaarder

19-09-2008 om 22:52

Rijmen

Bij ons was het heel duidelijk dat onze zoon niet kon rijmen. Verder had hij moeite met leren tellen (terwijl hij wel kon rekenen!), en de dagen van de week en maanden van het jaar kreeg hij er pas heel laat in.
Vroeger was men ervan overtuigd dat niet kruipen een signaal was, maar daar is niet veel bewijs voor. Tegenwoordig wordt meer aan een probleem met de fonologische aspecten van taal gedacht (vandaar ook dat het rijmen moeilijk is).
Onze zoon praatte vroeg, kroop vroeg, liep vroeg, kende toen hij 2 was al alle letters, maar is behoorlijk dyslectisch.
Als je iets wilt doen kun je het beste rijmspelletjes oefenen, maw aan het fonologische begrip van de taal werken. Er zijn veel aanwijzingen dat dat helpt bij het leren lezen, vooral bij leerlingen die daar zwak in zijn. Bij ons heeft het niet veel mogen baten, hoewel je nooit weet of het nog lastiger was geweest als we dat niet hadden gedaan.
groeten,
José

ma

ma

21-09-2008 om 21:19

Onze zoon ook geen taaltalent

Onze 2e zoon is ook geen taaltalent. Kan inderdaad niet goed rijmen, terwijl zijn zus van 3 het moeiteloos doet. Zijn oudere broer had ook geen problemen. Hij had ook moeite met hakken en plakken. Hij zit nu in groep 3. In de vakantie heb toch wat met hem geoefend op het hakken en plakken en heb ik de eerste oefenleesboekjes van zijn broer erbij gepakt. Hij had er weinig zin in. Dus uiteindelijk mee gestopt. Toen ging hij er uit zichzelf toch verder mee. Kon ineens woordjes hakken en plakken en beetje spellen. Nu een maand in groep 3 en hij gaat als een gemiddelde leerling door de leesleerstof heen. Dus, ondanks de voortekenen, lijkt het allemaal op zijn pootjes terecht te komen.

Ma

Chantelle

Chantelle

22-09-2008 om 11:46

Een vroeg teken...

Een vroeg teken van dyslexie is dat kinderen de kleuren (rood-geel-blauw) niet snel achter elkaar kunnen benoemen).

jopi

jopi

22-09-2008 om 16:07 Topicstarter

Dank jullie wel

voor de info! gr Jopi

iris rijks

iris rijks

22-09-2008 om 21:37

Schoolkeus

Vroege tekenen vind ik lastig met een slimme (maakt het lastiger te herkennen) zoon van 8. Hij rijmde alles aan elkaar al heel jong, liep heel vroeg, houdt van boeken al heel lang, maar ja de D bleef omgekeerd en dat kan toch niet zitten in dat hij die niet zag, zijn naam is Daan. Wat ons achteraf opviel was spelletjes, memory, en andere dingen waar je het zelfde moet herkenen, daar had hij geen voorliefde voor.
Wat we wel geleerd hebben en ik toevallig met bijna het zelfde verhaal vorige week in de volkskrant zag staan was een verhaal over een monterossi school. Absoluut niet doen zeg ik als oud montesorri leerling en dus echt wel liefhebber. Op papier moet je kind het daar juist goed doen, maar helaas leert de praktijk dat op die school juffen en het erg laat herkennen, wordt veel gegooid op niet aan toe, komt nog wel, etc etc. Met het resultaat dat onze zoon 3 jaar uit elkaar liep met rekenen en lezen. Wij waren gelukkig net op tijd en hebben een goed normale school gevonden die hem afgelopen half jaar bijgepsijkerd hebben.

Dus let op, ondersteuning is belangrijk en regelmaat en structuur daarin is wel fijn. Je herkend bij klassikale les gewoon ook meer... Helaas is vond zelf montesorri onderwijs erg leuk, maar ook dochterlief gaat straks naar een normale school.

jopi

jopi

22-09-2008 om 23:07 Topicstarter

Sterkt mijn idee iris

Hi Iris, jouw berichtje sterkt inderdaad mijn (ons) idee om voor mijn zoontje geen Montessori onderwijs te kiezen. Als hij wel dyslectisch blijkt dan weet ik uit ervaring bij andere kinderen dat leren dan al snel niet leuk wordt of in ieder geval lastiger. Ik weet niet of de vrijheid van Montesorri dan de juiste basis is.
Maar goed, ik zal hiermee onbedoeld wellicht ook ouders op de tenen trappen wiens dyslectische kind het juist prima doet op Montesorri en ik heb te weinig kaas gegeten van dit soort onderwijs om daar van alles van te vinden. Maar het is een gevoel of vermoeden dat 'klassikaal' onderwijs in geval van dyslexi net wat beter is om hem erbij te houden.
Ik zal dat VK stuk eens proberen op te snorren.

Anneja

Anneja

23-09-2008 om 15:14

En omdraaiingen

hoorneekje ipv eekhoorntje, da's ook iets wat dyslectische kinderen wat meer doen (ik probeer me andere voorbeelden te herinneren, dyslectisch neefje heeft er soms hele mooie, maar dit is de enige die me te binnen schiet)

anne

iris rijks

iris rijks

23-09-2008 om 22:31

Jopi

ik wil geen mensen op hun tenen trappen, ik vind de achtergond en theorie van montessori heel goed, maar praktijk is helaas vaak anders. En je wilt uit eindelijk toch het beste voor je kind. Onze zoon zit nu op de christelijke school in het dorp en gaat heel goed. Wij zijn vorig jaar gewoon de twee scholen die nog over waren langs gegaan, gevraagd naar visie, mogelijkheden voor ondersteuning en hoe men het signaleerd (alvast voor de tweede) en deze school hebben we op gevoel uit gekozen. Heel veel succes ermee.

En maak je eigen keus en ga niet te veel af op leuke kinderen/ouders etc. bij een bepaalde school. Onderwijs is het belangrijkst!

kiek0001

kiek0001

24-09-2008 om 09:57

Ook geen montessori meer

Onze ervaring is helaas ook negatief, hoe goed ik het onderwijstype ook vind. Ook wij zijn weer terug in het klassikale onderwijs.

Jolijt

Jolijt

24-09-2008 om 10:06

Montessori

Hier een dyslect op een montessori school. Het derde kind in het rijtje, dus school is niet echt voor haar uitgezocht..meer het gevolg van broer en zus. Zeker had meer klassikaal onderwijs zijn voordelen voor haar gehad. Nu is het vaak zo dat haar werk niet af is en dat moet dan nog thuis, maar het gaat beter en in een klassikaal systeem was ze nu zeker al 1 keer blijven zitten, met zicht op de tweede keer. De kneep zit 'm in het bij blijven met de lesstof. Lukt het dan is klassikaal denk ik fijner voor het kind; lukt het niet dan biedt montessori meer mogelijkheden tot inlopen. En daarmee blijft het probleem hetzelfde, want dit weet je niet tevoren.
Hier ook veel dingen die omgedraaid worden :met lezen lege kaartjes - gele kaartjes (en dan 5 minuten nodig hebben om de fout te vinden) en spreken hoogverstoeler - stoelverhoger , bakouter - kabouter. Wel gekropen, vroeg met lopen, slecht met rijmen en knippen en plakken.
Achteraf hadden we veel eerder en langduriger logopedie moeten doen. Hier veel steun aan veel lezen/zien/horen. Met betere spraak ging het lezen vooruit, met meer lezen weet ze meer woorden goed te zeggen.
Heel veel oefenen is onze beste truc ... en beseffen dat het uiteindelijk wel gaat lukken maar veel dingen 1-2 jaar later dan verwacht (dagen/maanden, klokkijken, fietsen)
Vroegste teken hier (achteraf gezien) het rijmen. Zinnen werden hier afgemaakt op logica en niet op rijm. Hork hork soep eet je met een lepel... Moet je dat gezin eens zien, net als wij staan ze op om half zeven...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.