Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

VWO of Gymnasium?

Dochter heeft gister schooladvies gehad. VWO.
Nu twijfelt ze tussen het VWO op een scholengemeenschap in de buurt, of een categoraal gymnasium in de buurt (Novum te Voorburg).
Nu ben ik zelf een Havo klant, dus heb met beiden geen ervaring.
Wat is nu precies het verschil? Op het Gymn krijg je 2 extra vakken toch? Grieks en Latijn.
Dochter is niet leergierig, heeft geen brede interesse en doet het liefst zo min mogelijk huiswerk...
Volgens mij wordt ze dan niet gelukkig van een Gymnasium...?


Jaina

Jaina

17-01-2017 om 13:40

VWO

VWO is een verzamelnaam voor gymnasium en atheneum.
Op het gymnasium krijg je ook nog grieks en Latijn.
Gymnasia heb je ook op scholengemeenschappen. Atheneum kan ook apart zitten.
soms heb je een atheneum met wat extra's (techniek, TTO)
Het maakt voor je vervolgstudie kansen weinig uit waar je voor kiest (vakkenpakket is daarin bepalend)

Ik zou gewoon op beiden gaan kijken en haar dan een keuze laten maken.

Mijn kinderen waren erg tevreden op een categoraal gymnasium want leuke, kleine school met zeer goede leerkrachten met enorme vakkennis. Grieks en Latijn zijn interessant en goed voor je algemene ontwikkeling.

Maar ik heb ook een zoon die atheneum heeft gedaan op een scholengemeenschap en dat was ook prima.

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een categoraal gymnasium maar ik hoef er natuurlijk niet 6 jaar rond te lopen.

Dus als beide scholen van goede kwaliteit zijn zou ik haar zelf laten kiezen.

Hemf

Hemf

17-01-2017 om 13:43 Topicstarter

Dank

Maar Gymnasium is dus wel 2 vakken extra? Lijkt mij zwaarder.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-01-2017 om 13:48

Wat zij wil

Mij zou het om het even zijn, gymnasium is 'gewoon' vwo met klassieke talen. Mijn dochter heeft een jaar Latijn gehad en toen had ze het wel gezien. Daar gaat namelijk best veel tijd in zitten, en in Grieks nog meer.

Nee

Binnen het vwo zijn er twee opleidingen atheneum en gymnasium die opleiden tot het vwo diploma. Beide opleidingen zijn gelijkwaardig en geven toegang tot de universiteit.

Het is voor heen enkele studie noodzakelijk om de gymnasium variant van het vwo te doen. Het is wel extra werk: de klassieke talen (Grieks en Latijn) zijn pittig en daarnaast heb je klassieke en kunstzinnige vorming (op het atheneum is dat klassieke culturele vorming). In klas 2 en 3 besteed je wel een derde van de tijd aan de klassieke talen, daar moet je wel zin in hebben.

Aks je dochter niet bijzonder leergierig en gemotiveerd is, zou ik zonder twijfel voor vwo atheneum kiezen. Het is een volstrekt opleiding.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-01-2017 om 13:51

Famh

"Maar Gymnasium is dus wel 2 vakken extra? Lijkt mij zwaarder."

De eerste jaren is het programma inderdaad zwaarder. Vanaf de vierde kiezen de leerlingen een profiel, en dan valt dat verschil eigenlijk weg. Dan is Grieks en/of Latijn geen extra vak meer, maar gewoon een van de vakken binnen het profiel.

Ik zou de scholen bezoeken en dochter een keuze laten maken. Een schoolkeuze gaat om meer dan wel/geen Grieks en Latijn.

Op scholengemeenschappen is ook vaak gymnasium te volgen. In de praktijk betekent dit vaak: gewoon VWO + Grieks en Latijn. Zelfstandige gymnasia verweven het 'klassieke onderwijs' meer in het totale lesaanbod. Op een zelfstandig gymnasium zit je vast aan Grieks en/of Latijn (en aan het VWO-niveau) tot je eindexamen. Op een scholengemeenschap kun je eenvoudiger de klassieke talen laten vallen (gebeurt dan ook veel) en eenvoudig afstromen. Sommigen vinden dat laatste een voordeel, maar het kan ook juist een nadeel zijn.

Categoriaal

Als je categoriaal belangrijk vindt, dan zijn er tegenwoordig categorale vwo's waar zowel atheneum als gymnasium gedaan kan worden, ook in Den Haag. Ook zijn er lycea met havo, atheneum en gymnasium.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

17-01-2017 om 13:57

Achteraf

Zelf heb ik vroeger ook maar een blauwe maandag Grieks en Latijn gehad. Achteraf bezien vind ik dat wel jammer, want ik heb wel bewondering voor mensen die daar gewoon examen in doen. Plus dat je dan nog eens leuk kunt quoten in het Latijn. Dat was echter voor mijn dochter niet voldoende grond om het vak alsnog te houden

Ook na de onderbouw extra tijd

Afhankelijk van het gymnasium, maar de categorale gymnasia waar twee van mijn kinderen heen gaan blijft ook na de onderbouw de belasting zwaarder dan vwo atheneum. In de vierde blijven naast je profiel vakken en eventuele keuzevakken (wat velen hebben) ook geschiedenis en een tweede moderne vreemde taal verplicht voor iedereen. Dat zijn dus nog steeds twee extra verplichte vakken, naast Grieks of Latijn.

Quotes

Een van mijn kinderen koos vwo atheneum en geen gymnasium en heeft dus nooit Grieks of Latijn gehad. Dankzij de stripboeken van Astrix is juist hij degene die af en toe een rake quote in Latijn gebruikt

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-01-2017 om 14:27

niet overal

"In de vierde blijven naast je profiel vakken en eventuele keuzevakken (wat velen hebben) ook geschiedenis en een tweede moderne vreemde taal verplicht voor iedereen."

Hier niet. Geen geschiedenis, geen verplichte twee moderne taal.
(wel veel leerlingen die vrijwillig extra vakken kiezen, maar dus niet verplicht)

Triva

Triva

17-01-2017 om 15:10

Bermbrand

'In de vierde blijven naast je profiel vakken en eventuele keuzevakken (wat velen hebben) ook geschiedenis en een tweede moderne vreemde taal verplicht voor iedereen. '

Hier een atheneum én havo waar iedereen verplicht nog minstens 1 extra vak erbij moet nemen en een bepaalde tijd moet houden. In de praktijk doet bijna iedereen examen in een extra vak want zelfs na je examen kun je het vak nog laten vallen als je je daarmee wel slaagt. Een extra moderne taal is wel handig aangezien je een groot probleem hebt als je alsnog strandt op Latijn of Grieks omdat je dan een taal te kort hebt maar goed, je zegt dat het alleen maar in de vierde is? Dat is toch niet zo apart?

Triva

Triva

17-01-2017 om 15:13

femh

Het is mij niet duidelijk of je nu begrijpt dat ze ook op die scholengemeenschap wellicht gymnasium kan doen? Als die scholengemeenschap dat aanbiedt heeft ze als voordeel dat ze niet van school hoeft als Latijn/Grieks niet bij haar past of als ze gewoon later twee moderne vreemde talen wil en verder een bétapakket.

Kijk inderdaad eens wat atheneum aanbiedt. Soms tweetalig onderwijs, soms science, soms technasium (nee dat staat niet voor harde techniek maar voor heel veel samenwerken op projectbasis met een presentatie na afloop), soms nog wat anders en dat is voor sommige kinderen een stuk leuker dan Latijn en Grieks en soms hebben ze er ook nog eens veel meer aan.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-01-2017 om 15:17

apart?

"Dat is toch niet zo apart?"

Het gaat er volgens mij niet om of iets 'apart' is (want dat hangt nogal af van wat je bent gewend). Het is wel belangrijk dat je je als ouder (die een school moet kiezen) bewust bent van de mogelijke verschillen. Die kun je dan eventueel laten meewegen in de keuze.

Ik hoor in mijn omgeving trouwens nooit iets over verplichte extra vakken, dus vanuit mijn perspectief is het wel 'apart'.

Hemf

Hemf

17-01-2017 om 15:23 Topicstarter

Triva

De scholengemeenschap biedt idd Gymnasium aan, vanaf de 2e of 3e klas.
Mijn dochter is nog niet zover dat ze kijkt naar het vakkenpakket, ze kijkt vooral naar de school / de sfeer / de uitstraling / het gevoel dat ze erbij heeft.
Als ze voor dat categoraal Gymn zou kiezen dan zou dat zijn om bovenstaande redenen.
Ik denk idd dat het beter is om voor het VWO op de scholengemeenschap te kiezen. Daar kun je na de brugklas kiezen voor Gymn of Atheneum, en zit je idd niet vast aan Grieks en Latijn als je dat niks vindt.

Latijn en Grieks

Eigenlijk is het best simpel: vindt ze Latijn en Grieks leuk en heeft ze bijzondere belangstelling voor klassieke culturen? En is ze bereid om extra uren in haar huiswerk te steken daarvoor? Dan is het de moeite waard. Het kost mijn zoon een paar uur per week extra les en ongeveer anderhalf uur per week extra huiswerk (nou ja, als hij alles zou maken dan... hij zit in 3 gym). Dat moet je er dus voor over hebben en je moet het dus wel echt leuk vinden. Andere vakken worden gecompact, dus je moet ook wel iets makkelijker kunnen leren dan de gemiddelde vwo'er. Of graag hard werken

Als een kind dat niet heeft zou ik idd naar een andere variant kijken. Er is veel leuks en uiteindelijk kun je er dezelfde studies mee doen (afhankelijk van het profiel dat je kiest), dus maakt het niks uit. Het gaat erom dat je je interesses een beetje kunt volgen in die zes jaar. Mijn oudste is nog steeds blij met zijn keuze voor gymnasium. Mijn jongste in groep 8 moet er niet aan denken. Heeft hele andere interesses, dus kijkt ook naar andere varianten.

Hemf

Hemf

17-01-2017 om 15:39 Topicstarter

Scholengemeenschap

het wordt niet het categoraal Ze komt net thuis uit school waar ze al had gehoord dat je op het Gymn verplicht nog Grieks en Latijn krijgt. Nul interesse daarvoor, ook niet voor klassieke culturen, werkt niet graag hard. Doet wat ze moet doen en gaat daarna het liefst naar de manege of vriendinnen.
Wordt dus het VWO op de scholengemeenschap, waar ze na de brugklas kan kiezen of ze alsnog daar het Gymn gaat doen of Atheneum kant.
Dank voor de input!

Triva

' Een extra moderne taal is wel handig aangezien je een groot probleem hebt als je alsnog strandt op Latijn of Grieks omdat je dan een taal te kort hebt maar goed, je zegt dat het alleen maar in de vierde is? Dat is toch niet zo apart?"
In mijn ogen niet nee, maar juist heel gewoon hier. Toch is dit kennelijk niet op allecategorale gymnasia verplicht t/m de vierde klas, zie de reactie van Ijsvogeltje.

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2017 om 16:27

Mijn duitje

Mijn dochter had een royaal vwo advies. Maar zodra het woord 'gymnasium' viel, raakte ze daarvan in paniek. Dat was een school voor nerds! Ze moest er zelfs van huilen. Omdat wij haar geen stress wilden bezorgen, nog voor ze eraan begonnen was, hebben wij toegegeven en hebben haar naar een scholengemeenschap laten gaan. En toch... toch... vragen we ons nog steeds een beetje af, of ze het op het gymnasium wél gered had. Op de scholengemeenschap dus niet. Het werd dus geen vwo, ook geen afgeronde havo... ze is naar het mbo gegaan zonder diploma. Ze zit nu op de hbo, maar moet nog een paar jaar. Het komt dus wel goed, waarmee ik bedoel passend bij haar intelligentie, maar wel na een omweg.

Fransien

Fransien

17-01-2017 om 16:34

Grinnik

Oudste dochter heeft over gymnasium nagedacht, ze vindt talen namelijk erg leuk. Dit ondanks wat vreemde vragen van klasgenootjes die het maar vreemd vonden dat zij dat wilde, ze was immers geen kakker.
Ze is gaan kijken en het categorale gymnasium bij ons in de buurt voldoet aan alle vooroordelen. Een vriendin van haar is er heen gegaan en gaat overstappen, ze speelt geen hockey en mist dus een enorm deel van het sociale gebeuren daar. Verder is het daar nogal gebruikelijk om drie keer per jaar naar het buitenland op vakantie te gaan, waarvan minimaal 1 keer naar een ander continent. Haar vriendin voelt zich er echt niet thuis, ze past er niet tussen al heeft ze het niveau absoluut wel.
Onze dochter is ook afgeknapt op het kak-gehalte, ook op de gymnasia die onderdeel waren van een scholengemeenschap, daar werd door de rondleidende gymnasium-bruggers heel duidelijk gemaakt dat het gymnasium toch wel apart was van de rest (lees: hoog verheven boven die rest).
Onze dochter is nu prima gelukkig op een scholengemeenschap op het VWO maar zonder latijn en grieks.

Zus

Zus

17-01-2017 om 18:38

atheneum vs gymnasium

Mijn oudste dochter doet atheneum op een school waar ook gymnasium aangeboden wordt. Toen ze er net op zat was haar streven om in de tweede gymnasium te gaan doen, maar dat idee heeft ze halverwege eerste klas laten varen. Ze vond het al druk genoeg zo met al haar hobby's en andere dingen naast school. Uiteindelijk heeft ze nu in de bovenbouw twee extra vakken erbij gekozen omdat ze zich anders zo verveelt . Maar deze keuze past prima bij haar. Jongste werd geplaatst op een categoraal gymnasium (loting/matching verhaal). Zij was een kind dat liever lui dan moe was, maar door de hele sfeer op de school heeft ze zich ontpopt als een enorm harde werker, op het streberige af. Ik denk echt dat dat niet gebeurd zou zijn op de school van mijn oudste dochter. Daar word je gezien als een nerd als je goede cijfers haalt. Op dat gymnasium is het raar als je dat niet wilt. Waarmee ik maar wil aangeven dat een 'lui' lijkend kind in een andere setting zomaar gestimuleerd kan worden om harder te werken.

later pas

Onze zoon begon gewoon op de scholengemeenschap aan Latijn en Grieks. Hij vond het wel aardig. Pas een paar jaar later werd duidelijk dat hij een echte talenpassie heeft. Hij begon met grote hartstocht te praten over de Bretonse taal ( in Bretagne ) en probeert Ijslands te verstaan wanneer ie naar een detective kijkt. Best nerdie, maar goed. Met Latijn is hij niet verdergegaan na de derde, maar Grieks, dat werd het helemaal. De combinatie met de oude cultuur is hem op het lijf geschreven. Hij zit in een heel klein klasje in 5V. Twee leerlingen. Wel bijzonder dat dit kan op de scholengemeenschap.

Sanne

Sanne

17-01-2017 om 20:55

Gymnasium

Hier een kind dat liever naar vloggers kijkt dan huiswerk maakt, maar zij kiest en wij kiezen wel vol overtuiging voor een categoraal gymnasium. Zij omdat ze graag moeilijke dingen wil leren en wij omdat we denken dat ze daar sociaal beter past en omdat wij zien dat in de opdrachten die wij hebben het gym een streepje voor heeft bij sollicitaties.

Bij ons zijn ook kakkers, maar ook gewone kinderen en nu gaat de hele klas ook op heel andere vakanties dan wij en dat kan dochter helemaal niet schelen.

bieb63

bieb63

17-01-2017 om 21:43

Femh

Aan welke scholengemeenschap denken jullie dan? Dalton Vbg? Aangezien je het hebt over naar gym pas in 2e of 3e.

Hemf

Hemf

17-01-2017 om 22:21 Topicstarter

Bieb63

Stanislascollege in Pijnacker. Ze start daar in VWO plus en kan daarna óf naar Atheneum of naar Gymnasium (na de brugklas).

Ik hoop dat het niet te hoog gegrepen is. Ik was wel verrast over het volle VWO advies. Ze heeft altijd Havo-achtig gescoord, pas nu in groep 8 had ze enkel I-tjes. Ik had meer een combiadvies verwacht. Maar ze kreeg o.b.v. enkel haar laatste jaar een overtuigend VWO advies (Cito's B8 en cijfers in de klas, de juf vindt haar werkhouding best aardig, dan weet ze niet hoe ze altijd zeurt over het beetje huiswerk...).

lisbeth

lisbeth

18-01-2017 om 11:34

Bij ons

Oudste doet gymnasium, was van te voren nog twijfel over maar vriendin ging het doen dus zij wilde ook. Nu vind ze het geweldig, het hele cultuur en geschiedenis deel bij grieks en latijn interesseert haar enorm.
Jongste is afgelopen week bij de open dag gaan kijken maar was er snel over uit, geen gymnasium. Veel te veel gedoe en atheneum is ook prima

Wilgenroosje

Wilgenroosje

18-01-2017 om 12:31

Linkje

Link van het Stanislascollege. Daar hangt het dus af van de resultaten in de brugklas of het vwo of gymnasium wordt, als ik het goed begrijp.

http://www.stanislascollege.nl/pijnacker/onderwijs/afdelingen/brugklas/overgangseisen-na-de-brugklas/

Onze dochter zit in een vwo+-klas waar ze kunnen kiezen uit een gymnasium- of een uit ander plusprogramma. Als de gymnasiumkinderen grieks/latijn hebben dan hebben de andere kinderen hun plusvakken. Keus uit een aantal dingen. Verder zitten ze gewoon bij elkaar in de klas. Laag hockeygehalte hier.

Zij hoeven geen 7 gemiddeld te staan om op het vwo/gym te blijven trouwens.

Pauline

Pauline

18-01-2017 om 12:34

denken

Femh, jouw dochter lijkt inmiddels een keuze gemaakt te hebben. Veel succes voor haar!
Ik wil toch nog iets toevoegen. In de bovenbouw bij gymnasium ver valt in principe de keuze tussen Duits en Frans omdat je in het verplichte deel latijn of Grieks kiest. Nou kun je dat ondervangen door een extra vak te kiezen (en kennelijk ben je op sommige gymnasia verplicht om extra vakken te kiezen, gezien dit draadje) maar ook op gymnasia zitten jongeren die kiezen om het minimum te doen en dus geen extra vak (willen) kiezen. Nou heb je mensen die minder goed met moderne talen uit de voeten kunnen en beter met een klassieke taal, die zitten goed. Maar het is wel een aandachtspunt.
Nou heb ik zelf gymnasium gedaan, in andere tijden, anders dan tegenwoordig maar het principe van de klassieken blijft hetzelfde. Ik vond de onderbouw erg saai. Want het was stampen, stampen en nog eens stampen (waar ik nu nog een hekel aan heb) en de toepassing van dat stampwerk was wat eenvoudig. Veel woorden leren en veel grammatikarijtjes, die ik nu nog kan opdreunen. Pas in de bovenbouw werd het leuk, vond ik. Het puzzelen op proefvertalingen etc. Het voordeel was dat ik erg van puzzelen hield.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

18-01-2017 om 12:41

Nog even...

Wat ik dus eigenlijk wilde zeggen is dat het vast niet te hoog gegrepen is als ze daar aan de eisen van de school voldoet. Voordeel van meteen gymnasium is dat ze aan veel minder strenge eisen hoeft te voldoen om naar 2 gym te gaan. Nadeel is natuurlijk dat ze van school af moet als ze het niet redt.

Ik denk dat het wel goed komt met je dochter. Ze maakt kennelijk een groei door op dit moment en als school er geen vertrouwen in heeft, dan geven ze geen vol vwo advies.

Onze dochter kreeg een havo/vwo advies (waar vmbo-bk voorspeld was in groep 7 op een andere school) dat en werd n.a.v. de cito nog eens opgehoogd naar vwo. Ik was ook heel bang dat het te hoog gegrepen zou zijn, maar het gaat gewoon goed. Geen kind met allemaal negens en tienen, maar ze staat een kleine 7 gemiddeld en volgens haar mentor zit ze waar ze hoort te zitten.

Basisscholen adviseren volgens mij liever te laag dan te hoog, dus vertrouw maar op het vwo-advies.

Novum

Wij zijn gister bij de voorlichtingsavond van het Novum geweest voor ouders.

Zoals ik begrepen heb van de docenten, leerlingen, ouders van leerlingen, ouders die leerlingen hebben op andere scholen, heb je op het Novum niet meer huiswerk dan op een andere school waar je vwo doet. Dat komt doordat ze meer vakken geven, Grieks, Latijn, Natech, thema, Klassieke cultuur, maar de andere vakken worden gecompact. Elk vwo heeft gewoon een bulk huiswerk, ook mijn zoon die liever youtube kijkt dan huiswerk doet moet ook gewoon aan de bak. En ik vermoed dat hij ook gewoon het minimale zal doen, al hoop ik dat hij in zijn middelbare schooltijd zijn passie gaat vinden en bereid is meer te doen om dat waar te maken. Ik denk niet dat Atheneum makkelijk is. En ook op havo is er veel huiswerk.

Wij hebben meer gekeken naar manier waarop school kan differentieren, hoe de school is opgebouwd, hoe groot, gebouw, sfeer, ben je een nummer, kan je hulp krijgen als er cijfers opgekrikt moeten worden. Hoe bevlogen zijn de docenten.

Verder kan je ook op Dalton, Ypenburg, Montaigne en nog ze maar op, ook vwo/ath/gym doen. En dan tellen ook al die zaken mee. Wij gaan dus ook nog naar deze scholen kijken. En dan onderaan de streep kijken.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-01-2017 om 12:33

Lalena

"heb je op het Novum niet meer huiswerk dan op een andere school waar je vwo doet. Dat komt doordat ze meer vakken geven, Grieks, Latijn, Natech, thema, Klassieke cultuur, maar de andere vakken worden gecompact."

Dat compacten klopt ongetwijfeld (is gebruikelijk op gymnasium of ander vwo+), maar de koppeling met het huiswerk zie ik niet. Ik kan mij eigenlijk ook niet voorstellen dat een gymnasium dat zo 'verkoopt'. Het is eerder andersom. Stel: de klas krijgt maar 2 uur Frans i.p.v. 3 uur. Aan het einde van het jaar moeten ze wel hetzelfde weten/kunnen als leerlingen op een gewoon vwo. Dat zal niet lukken door én minder les te geven én thuis minder te doen. Ja, ze zullen dan per week maar 2 x huiswerk Frans hebben (en niet 3x), maar uiteindelijk moeten dezelfde woordjes, grammatica, teksten etc. geleerd worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.