Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

VWO of Gymnasium?


Triva

Je schrijft #60 dat je bij vmbo GT examen doet in vijf theorievakken en één praktijkvoorbeeld en bij vmbo T in zes praktijkjaren - meer dus dan op basis en kader? Klopt dat wel? Of bedoel je in zes theorievakken examen (ipv zes praktijkvakken)?

Triva

Triva

21-01-2017 om 17:55

Precies

Er zat een kind tegen me aan te zeuren Bij T doe je examen in zes theorievakken (de mavo).

Triva

Au, dank! Weer wat geleerd. Vroeger bestond die combi theorie met 1 praktijkvak niet toch? Wel had je mavo D en C niveau (dat een jaar korter was als ik me goed herrinner).

Ik zie trouwens dat de autocorrect met mijn zinnen aan de haal is gegaan, "praktijkvoorbeelden' en 'praktijkjaren' moet natuurlijk 'praktijkvakken' zijn

Triva

Triva

21-01-2017 om 19:15

Bermbrand

Er zijn ook niet heel veel scholen die het aanbieden. Ik zie het voordeel ook niet zo. Met kader kun je, net als met mavo/T naar MBO4. Met mavo/T kun je naar havo. Ik vind de overstap GT naar havo niet de juiste keus maar een betere opstap naar MBO4 dan kader.

Marjoleine64

Marjoleine64

22-01-2017 om 14:49

Mijn jongste wilde echt niet naar het gymnasium

We hebben hem in groep 8 meegenomen naar een open dag van het stedelijk gymnasium (als één van de open dagen). En hij wilde daar dus echt niet naar toe, wilde eigenlijk al niet naar de open dag. Daar zaten alleen maar de nerds, de studiebollen, de strebers. Wij vonden dat hij in ieder geval zelf gekeken moest hebben voordat hij de beslissing kon nemen.

Hij koos uiteindelijk net als zijn broer eerder, voor de scholengemeenschap met focus op techniek. Beide zoons hadden een duidelijk VWO advies, maar kwamen daar in een HAVO-VWO brugklas omdat er geen VWO-technasium brugklassen waren. Maar na de proeflessen Latijn en Grieks en KCV was hij overtuigd dat hij toch gymnasium wilde gaan doen, en geen technasium meer, hij vond vooral de combinatie KCV en oude talen erg leuk. Nu is hij een echte beta, die eigenlijk alles goed kan waar hij de motivatie voor kan opbrengen. Na de 3e koos hij toch weer voor gymnasium, maar dan in combinatie met technasium, in een NT-profiel. Met Grieks, géén 2e moderne vreemde taal, maar wel mét een extra vak, wat ruim de helft van de VWO-ers daar op school doen. En veel ook houden tot aan het examen, maar is dus niet verplicht.

En ja, in de 2e en 3e is Gymnasium (of Technasium) echt wel zwaarder dan gewoon atheneum, omdat er met één lesuur meer per week wel 1 of 2 extra vakken gedaan moeten worden, en dat natuurlijk ook extra huiswerk oplevert. Voor de rest van de vakken moet je dus meer zelf doen. In de bovenbouw valt dat onderscheid weer weg.

afstand factor

afstand heb ik wel mee laten wegen overigens. Ik heb eerst gekeken naar welke scholen er in de regio zijn die het passende niveau aanbieden, hoe ze te bereiken zijn met fiets en ov. Het resultaat was vier geschikte scholen op min 5,5 km tot max 6,7 km. Allemaal slecht bereikbaar met ov en goed bereikbaar met de fiets. Dus kwam het echt aan op de scholen zelf. We hebben nog niet 100% zeker gekozen al zijn we vrij zeker dat het Novum wordt.

In de brugklas idd. Ik heb de term ook meer gezien als overgang tussen basissschool en VO-school. Voor gecombineerd niveau zie ik op veel plekken dakpanklassen als term gehanteerd zien worden.

Vesta

Vesta

23-01-2017 om 15:31

Bermbrand

op LTS/LHNO en Mavo had je verschillende niveau's van A tot D.
Maar ze duurden allemaal 4 jaar. Daar is met het onstaan van het VMBO niets veranderd. De niveau's zijn anders gaan heten, en er is wat gerommeld met praktijk uren, vakken en profielen.

En vooral met het imago.

Vesta

Dank voor je toelichting, helder!
Was er heel vroeger niet ook Mavo3?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.