Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
sinas

sinas

07-06-2011 om 19:32

Waarom de kinderen zo gek maken?

Vandaag aan tafel, dochter deelt mee dat juf heeft gezegd dat de kinderen maandag a.s. op tijd naar bed moeten omdat dinsdag de CITO-toets afgenomen gaat worden (groep 4!!!!) en dat de uitslag daarvan bepaalt of je naar groep 5 mag!
En ik denk dan, kan dat zomaar??? Maak je de kinderen hier niet extra zenuwachtig mee? En kun je inderdaad 1 uitslag van een cito aan wel of niet overgaan koppelen, zo op het einde van het jaar?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

07-06-2011 om 20:34

Verifieren

Het lijkt me eigenlijk dat dit niet zo gezegd is door de leerkracht. Dus ik zou dit eerst eens verifiëren.

sinas

sinas

07-06-2011 om 21:08

Gelet

op het feit dat ik het van 2 verschillende kinderen zo heb vernomen, mag ik er toch in alle redelijkheid wel op vertrouwen dat het wel op deze manier gezegd is eigenlijk. Misschien had ik dat er nog even bij moeten vermelden.

Stressreductie

Omdat mijn dochter zeer gevoelig is voor stress en gewoon omdat ik dat wilde weten vroeg ik aan de juf aan het begin van het jaar wat de school en de juf deden om de stress van de citotoets voor de kinderen te helpen hanteren?
Dat was een goede vraag. Zonder antwoord.
Gelukkig bleek het in orde toen het eenmaal zover was. Er werden geen onhanteerbare opmerkingen gemaakt en juf bleef concreet. In groep 7 was de cito om te oefenen en om te kijken of er ergens nog lacunes waren waar aan gewerkt kon worden. In groep 8 was het samen met de schoolresultaten en het overleg met kind, ouder en juf bepalend voor de keuze van het voortgezet onderwijs.
Ik zou tegen kind zeggen dat de juf het mischien erg spannend vind? Maar ook uitleggen hoe het werkelijk zit en ja, het is ook spannend wat kunnen we doen om stress te laten zakken?

Wordt niet verteld

Hier wordt de kinderen niet verteld wanneer de toetsen zijn (deze week dus kwam ik gisteren achter). Er is vooraf dus geen stress en het hele toetsgebeuren loopt ook heel relaxed. Ben er erg blij mee

Toetsen? leuk!

Oudste vertelde laatst dat de toetsweken de leukste weken op school zijn. Leuk allerlei opdrachten maken. Veel leuker dan oeverloze (?) rijen sommen en taal.
Vond ik wel leuk om te horen. Hier wordt er vantevoren ook niet al te veel aandacht aan gegeven.

ayla

ayla

08-06-2011 om 11:44

Juichstemming

hier ws oudste afgelopen 2 weken ook in juichstemming, yes cito's eindelijk eens wat anders dan die gewone werkjes. Ze was volgens mij ook de enige van de klas die baalde dat ze gisteren klaar waren.
De kinderen worden trouwens vooraf gewaarschuwd dat er cito's zijn en het wordt ook in de nieuwsbrief vermeld.

Mail cito

Stel deze vraag eens aan Cito zelf.
Kennelijk is het op deze school gewoon dat de Cito-toets als een examen voor het leerjaar gebruikt wordt. Wie niet 'slaagt' gaat niet over.
Vraag aan Cito of de toetsen zo bedoeld zijn. (het antwoord is voorspelbaar: nee, dat is de bedoeling niet). Met het antwoord van Cito kun je naar de school/leerkrachten en in gesprek gaan.
Ik zie er overigens geen kwaad in om de kinderen (en ouders) erop te wijzen dat er een toets aankomt en dat het de bedoeling is dat ze die serieus nemen/er hun best op doen.
Ik zou dat wel anders zeggen. Er zijn kinderen die hun werk op school wel eens slecht doen omdat ze geen zin hebben of een keer laat naar bed zijn geweest. Dat is niet erg, voor een keertje. Maar het is ook niet erg om op dit soort toetsdagen toch iets meer concentratie te vragen: op tijd naar bed en je bokkenpruik thuis laten.
Groet,
Miriam Lavell

Alsof er visite komt

Tot op zekere hoogte. Je kunt van kleuters nu eenmaal minder verwachten dat ze op afroep hun meest coöperatieve pet op zetten (van ouders weer wel dat ze aan de vooravond van de toets 'voor een keertje laat opblijven' achterwege laten).
Wat je met kleuters al wel doet thuis, is ze deelgenoot maken van het feit dat er visite komt. Dat je het een keer netjes wilt houden. Je vraagt ze te helpen met poetsen. Op die manier kun je ze ook betrekken bij een toetsdag (vandaag zijn we extra stil, of extra precies met de volgorde der dingen).
Een ander ding is dat ik vind dat je de leerlingen, ook de kleuters, moet voorbereiden op de toets. Ze moet vertellen (met voorbeelden) wat de bedoeling is.
Ik vind dat ook scholen de toetsen teveel inzetten als stiekeme meting/observatie achter glas (we zeggen niks, leggen niks uit om zo de meest 'eerlijke' uitslag te krijgen).
Ik vind dat juist niet helemaal eerlijk.
Groet,
Miriam Lavell

Moek

Moek

09-06-2011 om 13:55

Tandarts

Tja, en als je en afspraa met de tandarts had gepland op de dag dat er een CITO blijkt te zijn, kan je er als ouder niets aan doen. Ik zou het zelf dus liever wel weten. Helaas vertelt onze school niets.

Marieke

Marieke

09-06-2011 om 22:32

Bepalend of je "door" mag

Mijn jongste (groep 4) kwam ook thuis met het verhaal dat hij vroeg naar bed moest, want morgen was er cito toets en die zou bepalen of hij "door" mag. Ik heb hem uitgelegd dat die toets helemaal niet gaat bepalen of hij "door" mag en dat hij volgend jaar gewoon naar groep 5 gaat. Gelukkig nam hij dat ook van mij aan.
Ik ga juf er nog op aanspreken, want wij verwachten lage uitslagen op de taaltoetsen omdat wij dyslexie vermoeden. Ik vind het een belachelijke ondoordachte uitspraak van iemand die er toch voor heeft doorgeleerd om met kinderen om te gaan. Maar het schooljaar is bijna om, hopelijk volgend jaar een betere juf.

kaatje43

kaatje43

13-06-2011 om 00:04

Belachelijk

Als de Citotoetsen bepalend waren voor de overgang bij onze basisschool zat mijn oudste nog steeds in groep 4 ipv 4 HAVO.

Ik zou hier zeker mee naar de leerkracht gaan. Je maakt hier de kinderen onnodig nerveus mee.

En nee, m.i. kunnen ze niet alleen maar de uitslag van de CITO meenemen in hun beoordeling wel of niet over. Als ze dat wel doen, zou ik naar een andere school uitkijken.

sinas

sinas

15-06-2011 om 13:42

Dus echt zo gezegd!

want ook deze week is het nogmaals aangegeven dat de toets bepalend is, en zelfs het locatiehoofd zei het vanmorgen nog!!!

Sassie

Sassie

15-06-2011 om 14:43

Belachelijk

Hier zoontje in groep 1 en ook in groep 2 een CITO toets gehad! Kleuter nog! Ik vind het allemaal belachelijk! Maar ja, wat wil je in deze op prestaties gerichte maatschappij he…..

Sassie

Sassie

15-06-2011 om 14:47

Dus, sinas….

als jouw kind het hele jaar door goed gepresteerd heeft en alleen de CITO niet goed gedaan heeft, gaat je kind dus niet door? Ik zou direct een andere school kiezen.

Tineke

Tineke

15-06-2011 om 14:59

En ondertussen...

...bepaalt Cito steeds meer ons onderwijs. Wie heeft de nieuwste uitgave van de kleutertoetsen gezien? Kinderen van vier jaar (groep 1, nog niet leerplichtig), worden oa getest op tellen tot 100 (en terug) inclusief symboolherkenning.
Het is niet te geloven dat kinderen afgerekend worden op uitslagen van dit soort toetsen.

sinas

sinas

15-06-2011 om 15:28

Sassie

geen idee of mijn kind er toe behoort, volgens het locatiehoofd zouden de betreffende ouders op de hoogte zijn. Ik weet wel dat mijn kind met rekenen wat moeite heeft, maar er is nog nooit iets over eventueel zittenblijven tegen mij gezegd, wel dat er zorgen waren. Maar goed, we wachten het maar af dan.

sinas

sinas

15-06-2011 om 15:28

K. heksenvet

ja, inderdaad.

Fiorucci

Fiorucci

15-06-2011 om 16:13

Alhier...

Hier benadrukt school dat het uiteindelijke advies in groep 8 een blauwdruk is van acht jaar school, dus de cito's van alle jaren, + de entreetoetsen, + de indruk van de leraren,+ de nio allemaal samen bepaalt dat. Hier is het dus beslist niet zo dat cito's de uiteindelijke overgang bepaald,omdat men niet wil oordelen op basis van momentopname's. Cito is hier een hulpmiddel, meer niet. Hier begint men pas met cito eind groep 1.

Tineke

Tineke

15-06-2011 om 16:19

Pelle

Nee, het is echt de nieuwe groep 1 toets. Omdat kinderen in groep 8 onvoldoende reken-en taalniveau hebben, worden niet de methodes aangepast, nee, we beginnen gewoon eerder.
Daarom nu ook hele wiskunde- en taalmethodes voor de peuterspeelzaal, want ja, je kunt niet vroeg genoeg beginnen!

Te kort door de bocht

Kaatje, Cito stelt de eisen niet. Het is een meetinstrument, net als een weegschaal. Wat je zou kunnen beweren is dat er een meer precieze weegschaal wordt ingezet die bovendien al eerder op een ruimere schaal meet.
Daaraan de conclusie verbinden dat van kinderen gemiddeld genomen eerder een bepaalde ontwikkeling wordt gevraagd, is een beetje (excusez le mot) suf.
Het is bovendien zo dat bij wet er standaarden worden ingvoerd. Dat zijn de referentieniveau's. Daarbij wordt er dus niet meer uitgegaan van het gemiddelde, maar van vastgestelde functionele niveaus.
Zie http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-zijn-de-referentieniveaus-nederlandse-taal-en-rekenen.html
Daar hoort bij dat je ook wil weten hoeveel kinderen daar al boven zitten (excellent niveau). Geen wonder dat de nieuwe toetsen ook een bovengemiddeld niveau aanbieden.
In de links kun je de precieze referentieniveaus vinden. Ik heb nog niet gekeken, maar ik durf te wedden dat daarin niet staat dat jongste kleuters tot 100 moeten kunnen tellen.
Groet,
Miriam Lavell

Tineke

Tineke

16-06-2011 om 07:10

De daagse praktijk

Cito maakt toetsen, en uitslagen op die toetsen zijn van A (goed) tot E (zwak). Als alle kinderen op D of E zitten, dan stelt de schoolinspectie daar kritische vragen over. Hoe komt dat, kleuterjuf? En vooral: wat denkt u daaraan te gaan doen, Kleuterjuf? En tot slot: we komen later terug om te kijken of u dat gelukt is, anders is deze school zwak!
Dus Kleuterjuf gaat als een gek tekeer in de klas om alle kinderen naar A,B en C-scores te krijgen. Ook als dat tellen tot 100 is in groep 1.
Serieus, dit is de daagse praktijk (waar ik momenteel middenin zit, ik en medestudenten hebben het voor onze ogen zien gebeuren). Dus cito biedt een meetinstrument, maar bepaalt daarmee het onderwijs door tussenkomst van inspectie die Cito momenteel geweldig vindt.
en nu moet ik rennen naar de bus, naar de opleiding, je weet wel, debat over goed onderwijs.

Zwak onderwijs

Kaatje:"Cito maakt toetsen, en uitslagen op die toetsen zijn van A (goed) tot E (zwak)."
Hoe de letterscore zich gaat verhouden tot de functioneringsniveaus, weet ik niet. Ik kan me eigenlijk voorstellen dat die letters gaan veranderen naar 1F 2F, etc. Hebben jullie daar op de pabo nog geen instructie over gehad?
De verdeling wordt; onder niveau, op niveau, boven niveau.
Kaatje:"Als alle kinderen op D of E zitten, dan stelt de schoolinspectie daar kritische vragen over. Hoe komt dat, kleuterjuf?"
Ja. Dat zal natuurlijk blijven. Waarom zitten er zoveel kinderen onder niveau?
Kaatje:"Dus Kleuterjuf gaat als een gek tekeer in de klas om alle kinderen naar A,B en C-scores te krijgen. Ook als dat tellen tot 100 is in groep 1."
En dat komt dan vooral omdat de kleuterjuf (en de school als geheel) niet geleerd hebben hun werk voldoende te verantwoorden. Als het goed is heeft die Cito-test waar je nu over spreekt een toetsverantwoording met een schets van de uitkomst. X% zit op niveau zus, y% op niveau zo. Als het goed is weet een juf (school welk vlees ze in de kuip (klas) heeft. Dus als het goed is, kan die juf (school) de scores heel goed verantwoorden, zelfs als ze overwegend onder niveau zijn.
Vluchten naar het tot bovengemiddeld scoren pushen van kinderen om de inspectie de mond te snoeren, is luie suffigheid.
En ja, ik weet wel dat dat de gewoonte is in het basisonderwijs. Maar dat is toch echt een gewoonte van leerkrachten/scholen. Het is hun reactie op Cito en Inspectie. Het is niet iets wat hen wordt opgedragen.
Maar natuurlijk is het zo dat als jouw school vaker onder niveau functionerende kinderen heeft, dat daar vragen over gesteld worden. Uitleg over de schoolpopulatie zou voldoende moeten zijn. Tenzij er geen factoren zijn die een heldere verklaring kunnen geven. Dan is het onder niveau scoren hoogstwaarschijnlijk het effect van zwak onderwijs.
Pelle:"Ik kan niets vinden over kleuters daar. "
Ik ook niet zo snel. Eindeloos doorklikken en googelen moet wel wat opleveren. Maar als je een kei bent, dan mail je Cito even en vraag je wat zij met die referentieniveaus gaan doen en bovendien waar je kunt vinden wat dan de beschrijving voor bijvoorbeeld kleuters is.
Groet,
Miriam Lavell

Ho ho

Nu gebeurt hier weer iets vreemds.
Miriam is niet de enige, maar ze geeft wel een mooi voorbeeld:
{
Kaatje:"Als alle kinderen op D of E zitten, dan stelt de schoolinspectie daar kritische vragen over. Hoe komt dat, kleuterjuf?"

Ja. Dat zal natuurlijk blijven. Waarom zitten er zoveel kinderen onder niveau?

}

Ho ho. Die kinderen zitten niet onder niveau. Die kinderen maken een citotoets onder niveau. Dat is iets heeeeeel anders. Cito krijgt opeens een soort eeuwige gelding, een universeel gelijk.

Ik ken zat voorbeeld van prima functionerende kinderen die een cito verknallen. Juist bij de kleuters. Vorig jaar is dat onderwerp hier ook al langs geweest. Plaatjes van fluitketels enzo.

De Inspectie hoort dus te vragen "waarom maken die kinderen de cito zo slecht" en niet "waarom heb je zoveel zwakke kinderen in de klas".

Echt hoor, cito heeft de wijsheid niet in pacht!

Oh, en had ik al gezegd dat ik een hekel heb aan cito's?

Vastgestelde niveaus

Rodebeuk:"Ja. Dat zal natuurlijk blijven. Waarom zitten er zoveel kinderen onder niveau?

}

Ho ho. Die kinderen zitten niet onder niveau. Die kinderen maken een citotoets onder niveau. "
Dat ligt toch een beetje anders. Met de referentiekaders worden er een soort van verplichte minimumniveaus vastgesteld. Kinderen moeten 1f halen aan het eind van het bo. Wie dat niet haalt zit toch echt 'onder streefniveau'. Dat zal ook zo gaan heten.
Dat betekent overigens niet dat dat de school of de juf per definitie kwalijk wordt genomen. Het is bekend dat er een percentage lln is dat onder niveau blijft. Als het er meer zijn dan voorspelbaar, dan zal de vraag van de Inspectie dus inderdaad zijn: waarom zijn er _zoveel_ (het aantal is relevant, niet de persoon) kinderen onder niveau.
Rodebeuk:"De Inspectie hoort dus te vragen "waarom maken die kinderen de cito zo slecht" en niet "waarom heb je zoveel zwakke kinderen in de klas"."
De Inspectie beoordeelt niet de leerlingen, maar het onderwijs. De vraag over het lesniveau van de kinderen heeft dus nooit betrekking op de kinderen zelf. De verklaring die je zelf geeft voor het verknallen van toetsen, is een legitieme verklaring. De school/juf kan die geven.
Als ze dat nalaat, dan zal de Inspectie volhouden dat er sprake is van zwak onderwijs.
Het werkt in die zin net als de belastingdienst: je krijgt een ambtshalve aanslag als je verantwoording onbevredigend is. Kun je dan alsnog uitleg geven, dan is er niks aan de hand en moet je gewoon belasting naar rato betalen. Kun je het niet uitleggen, dan geldt die ambtshalve aanslag, ook als je al dat geld helemaal niet verdiend hebt.
Het gaat dus om verantwoorden. Het gaat er dus eigenlijk om dat scholen en leerkrachten niet langer angstig met toets- en methodemakers en Inspectie meedansen, maar dat ze zelf nadenken over hun onderwijs en de gevallen van uitzonderingen goed en gemotiveerd in kaart brengen.
Groet,
Miriam lavell

Miriam

als jij nou zegt " Met de referentiekaders worden er een soort van verplichte minimumniveaus vastgesteld. Kinderen moeten 1f halen aan het eind van het bo. "

Dan zeg je dus dat citotoets=niveau.

Dat is nu juist mijn grootste kritiekpunt.

Snap ik niet

"Dan zeg je dus dat citotoets=niveau.

Dat is nu juist mijn grootste kritiekpunt. "
Eh... nou nee.
Ik zeg dus dat de niveaus bij wet zijn vastgelegd. Cito maakt toetsen om die niveaus te meten. Als het goed is geeft de uitkomst van die toets inderdaad de relatie tot het vastgestelde niveau weer.
Of begrijp ik je helemaal niet, soms, kan gebeuren....
Groet,
Miriam Lavell

Juist - dat bedoel ik

"Als het goed is geeft de uitkomst van die toets inderdaad de relatie tot het vastgestelde niveau weer. "

Daar heb ik mijn twijfels bij. Maar dat hangt natuurlijk af van je definitie van het begrip "niveau". Als je zegt "niveau" is hoe je de citotoets maakt ben je uitgepraat.

Ik zou de discussie liever zuiver houden en met "niveau" niet refereren aan hoe de cito gemaakt is maar wat het daadwerkelijke relatieve niveau is van een kind in didactisch opzicht uitgedrukt ten opzichte van zijn leeftijdgenoten.

Arbitrair

Ik snap er geen bal van. Volgens mij zoek je te ver en dat probeer ik nu dus ook. Ik krijg daar altijd een stekende pijn van in mijn slaap, rechtsboven, voor de kijkers links.
Ik krijg de indruk dat je iets principieels bedoelt met het begrip 'niveau'.
Ik heb daar geloof ik niet zo'n last van. Bovendien en vooral: het is tamelijk arbitrair. Het is al vastgesteld. Het is niet anders dan de examens. Die worden ook door Cito gemaakt, stellen ook vast of je 'op niveau' bent of niet (geslaagd of gezakt), maar toch stelt Cito de exameneisen niet.
Het is geen autonoom effect van de toets, maar een arbitrair besluit.
Groet,
Miriam Lavell

Beg to differ

Nee joh Mirjam, die citotoetsen zijn een soort monster geworden wat niemand meer in de hand lijkt te hebben. Wanstaltig vind ik het. En ja, inderdaad, volstrekt ongeschikt om niveau te bepalen.

Neem alleen al het feit dat alles met meerkeuzevragen werkt.
Of de ervaring dat slimme kleuters er geen hout van bakken.
Of het feit dat kinderen die niet in die starre toetsstructuur passen maar wel complexe problemen op een elegante manier kunnen oplossen buiten de boot vallen.
Of de 'vals-positieven': ijverige meisjes die braaf de opgaves kunnen maken maar op de middelbare school nog geen deuk in een pakje boter kunnen maken.

En zeer recent het kind in mijn kennissenkring met een IQ van 145+ en een constant wisselend beeld in zijn cito's, zoals een D/E voor woordenschat. Rustige gezellig aangepaste jongen waar je dat echt niet van verwacht.

Mgoed, da's allemaal anekdotes.

We hebben helder dat jij wel in cito gelooft. Ik niet. Dan kan je nog een hele principediscussie beginnen waarvoor het gebruikt wordt. Maar die laat ik nu maar zitten. Ik vind de manier waarop cito het onderwijs beinvloedt gruwelijk. Juffen sidderen voor cito en passen het hele onderwijs aan, incl lessen toetsen maken. Alle contekst-onderwijs wordt geschrapt, verbreding/verdieping valt weg omdat ze zo druk zijn om de meute door de cito te krijgen zonder aanziens des persoons....

nee, ben der wel klaar mee.
Jij veel plezier nog ermee.

Is niet waar

Rodebeuk:"We hebben helder dat jij wel in cito gelooft. "
Ho, wacht even, schuif me nou niks in de schoenen!
Er is niks te geloven. Ik bedoel: ik geloof ook niet in het CBR theorie-examen. Maar dat is er gewoon en het is gewoon zo en het is in zekere mate arbitrair en laat zo brokkenpiloten op de weg en waanzinnige talenten op de fiets.
Ja,ja, allemaal waar. Maar om je rijbewijs te krijgen moet je het gewoon halen.
Rodebeuk:"Ik vind de manier waarop cito het onderwijs beinvloedt gruwelijk. "
Maar dat _is_ dus gewoon niet zo. Cito heeft die niveaubepaling niet gemaakt. Het is alsof je de weegschaal de schuld geeft van verschijnselen als anorexia of obesitas.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.