Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Waarom heeft vo langer vakantie dan bo?

Middelste is in groep 7 begonnen en vindt het vreselijk oneerlijk dat oudste (2e VO) nog 1,5 week vrij is. Hij vroeg waarom je op de middelbare school veel langer vakantie hebt. Tja, geen idee eigenlijk. Weet iemand dat misschien?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Caro

Caro

03-09-2010 om 18:59

En nog een keer bastet

"Bij militairen ben je militair,ongeacht het werk dat je uitvoert.Dus ga je vroeg met pensioen,omdat je theorie in oorlogstijd inzetbaar moet zijn"

Wil je die uitleggen??? Ik snap hem nog steeds niet.

Waarom mag een militair 8 tot 10 jaar eerder (betaald) genieten van zijn ouderdomsdag?

Caro

Ph 4

***Wij hebben het dan over slechts enkele avonden per jaar.

o ja?

***En het dan ook nog heel gewoon vinden dat ouders met gezin en baan maar gewoon jouw spullen moeten schoonmaken

Mijn spullen? Er komt hier bij mij thuis nooit een ouder de spullen schoonmaken of de afwas doen...

***Hun vrije dagen moeten plannen op jouw studiedagen

Daar kiest een leerkracht toch niet voor. Ik sta veel liever voor de klas dan dat ik en studiedag heb...

***Docenten die ik privé ken, wekken niet de indruk dat ze beredruk zijn.

ja? en?

***Wel merk ik vaak dat ze los zijn gezongen van de werkelijkheid van alledag en er daardoor rare normen op na gaan houden over wat druk is, wat hard werken is en vooral over wat veel werken is.

Goh... leuk... en zijn de docenten die jij prive kent een representatieve steekproef?

Ooievaar

Ooievaar

04-09-2010 om 08:56

Reina

Ik zou wel willen Reina maar ik zou een zij-instromer zijn. Die zijn in het verleden op veel scholen weg gepest door de collega's. Die pikten het niet dat lui die net begonnen hetzelfde salaris kregen. Er waren klachten dat men met te weinig leerkrachten zat. Toen daar middels zij instromen iets aan werd gedaan klaagden ze dat ze collega's moesten begeleiden en dat dat extra taken waren en daar was niks voor geregeld enz.
Het zijn weinig ondernemende mensen die voor echt alles op hoge toon eisen dat de buitenwacht met een oplossing moet komen. Het werk zou ik wel willen maar het klagerige sfeertje zie ik minder zitten.
De CAO is een voorbeeld. In veel andere beroepen regel je zelf dat je je vak bijhoudt evt met steun van de werkgever. Maar hier is zulks tot op het aantal uren geregeld in de CAO. En in welk ander bedrijf gaat de hele tent dicht omdat men de bijscholing moet doen waar men 'recht' op heeft? Ik zou niet goed worden van zo'n regel-het-voor-mij-sfeer.
Eerst die vakanties maar eens gelijk trekken er is geen enkele reden om vo-scholen langer dicht te doen

Ooievaar

Ooievaar

04-09-2010 om 08:56

Reina

Ik zou wel willen Reina maar ik zou een zij-instromer zijn. Die zijn in het verleden op veel scholen weg gepest door de collega's. Die pikten het niet dat lui die net begonnen hetzelfde salaris kregen. Er waren klachten dat men met te weinig leerkrachten zat. Toen daar middels zij instromen iets aan werd gedaan klaagden ze dat ze collega's moesten begeleiden en dat dat extra taken waren en daar was niks voor geregeld enz.
Het zijn weinig ondernemende mensen die voor echt alles op hoge toon eisen dat de buitenwacht met een oplossing moet komen. Het werk zou ik wel willen maar het klagerige sfeertje zie ik minder zitten.
De CAO is een voorbeeld. In veel andere beroepen regel je zelf dat je je vak bijhoudt evt met steun van de werkgever. Maar hier is zulks tot op het aantal uren geregeld in de CAO. En in welk ander bedrijf gaat de hele tent dicht omdat men de bijscholing moet doen waar men 'recht' op heeft? Ik zou niet goed worden van zo'n regel-het-voor-mij-sfeer.
Eerst die vakanties maar eens gelijk trekken er is geen enkele reden om vo-scholen langer dicht te doen

Ooievaar

Ooievaar

04-09-2010 om 08:57

Iphone

Verstuurt mijn bericht twee maal excuus

Bastet

Bastet

04-09-2010 om 09:08

Bijscholing

De enige bijscholing die ik kreeg,was in werktijd.Ik ken nog vele collega's die nog wel in de zorg werken,en geen extra tijd kwijt zijn aan dergelijke zaken.
Bastet

Bastet

Bastet

04-09-2010 om 09:18

Nog een keer

Als je militair bent,zelfs als je gewoon achter een bureau zit,of in het militair hospitaal werkt,ben je inzetbaar in oorlogstijd.Dus kun je ook uitgezonden worden.Kennelijk heerst tot op de dag van vandaag de mening dat iemand boven een bepaalde leeftijd te oud is om nog inzetbaar te zijn in oorlogstijd.Kun je over discussieren,tuurlijk,maar dat is wat mij altijd is verteld.
bastet

Bastet

Bastet

04-09-2010 om 09:21

Ik begrijp jullie uitgebreide verhalen over vakanties volledig maar ik reageerde op deze zin:Ik heb de grootste moeite gehad om een docent ervan te overtuigen dat anderen echt, echt niet standaard vier weken met zomervakantie kunnen.
Mijn opmerking was dus dat dit soms wel degelijk voorkomt,en ik zat mensen ken die vier weken de hort op gaan in de zomer.Dus het is niet ongewoon,dat is alles wat wilde zeggen.
bastet

reina

reina

04-09-2010 om 09:55

Ooievaar (ot)

Je kunt ook gewoon de opleiding gaan volgen naast je werk, dan ben je geen zij-nstromer als je gaat beginnen, toch? Ik ken meerdere mensen die dat doen, hoor.
Waar haal jij je 'kennis' vandaan? Het klinkt een beetje als borrelpraat. "Zijinstromers - Die zijn in het verleden op veel scholen weg gepest door de collega's" Zal gebeurd zijn, maar er zijn er ook heel veel die met plezier werken. Het is soms zuur als iemand die nog niks weet en jou van alles en nog wat moet vragen (wat je veel tijd kost) meer dan jij gaat verdienen, dat vond ik ook geen slimme zet, maar eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee wat mijn collega's verdienen, ook niet van degenen die zij-ingestroomd zijn (en die dus niet zijn weggepest....) en het interesseert me ook geen biet. "Het zijn weinig ondernemende mensen die voor echt alles op hoge toon eisen dat de buitenwacht met een oplossing moet komen. Het werk zou ik wel willen maar het klagerige sfeertje zie ik minder zitten." is dat geen vooroordeel? Hoe kom je daarbij? Misschien slechte ervaringen of gewoon weer de 'borrelpraat' en van horen-zeggen? Natuurlijk zijn er mensen die klagen, maar die heb je overal. Een discussie als deze is ook niet representatief, als je kijkt hoe ouders hier klagen krijg je ook het idee dat er nauwelijks tevreden ouders zijn, wat gelukkig zeker het geval niet is. 'weinig ondernemend' Ik hoor juist vaak dat leraren overal in zitten, besturen, politiek etc 'vast omdat ze zoveel tijd over hebben', dat past weer niet bij jouw 'weinig-ondernemend') De bijscholing: Gelukkig is dat verplicht, er zijn nl ook, zoals overal, mensen die dat anders niet zouden doen en het is hard nodig in een sector waarin constant veranderingen zijn. Jij doelt ws op de studiedagen, die zijn verplicht, maar dat is lang niet alle bijscholing. Bij ons moet je de helft zelf invullen en dat gebeurt in de avonduren en na schooltijd. Enne, mijn huisarts is er regelmatig niet vanwege ...bijscholing. Mijn man heeft jaren cursussen gegeven (nog steeds zo nu en dan) in een technische sector en degenen die die volgden deden dat echt allemaal in de baas z'n tijd, dus er zijn meer sectoren waarin dat gebeurt.. Natuurlijk is het per school, per onderwijstype, per niveau heel verschillend wat je aan werk moet verzetten en hoe zwaar het is, maar in jouw plaatje herken ik mezelf en de meesten van mijn collega's en vrienden die in het onderwijs zitten echt niet. Nee, ga toch maar niet het onderwijs in, ik ben bang dat de hoeveelheid werk je erg tegen zou vallen en dat je teveel zou klagen, als ik dit zo lees......

Ooievaar

Ooievaar

04-09-2010 om 10:26

Wat raar is

Reina, als men overal op en in zit zoals jij zegt ( besturen enz) hoe verhoudt zich dat dan met het werk dat zo loodzwaar zou zijn? En bijscholing in de baas zijn tijd is prima maar waarom moet de hele tent dan dicht terwijl de tent toch al vele maanden per jaar gesloten is? En als mensen in hun vrije tijd de hele opleiding volgen waarom moet een leerkracht met diploma dan in de CAO het aantal bijscholingsuren hebben staan?
Er zijn prima leerkrachten. Maar er is een deel, dat zijn mensen die hun hele leven ahw op school blijven hangen en dan gaan denken dat 12 weken dicht en dan extra enkele dagen xtra dicht daar bovenop om maar niet in de avond te hoeven vergaderen normaal is. Kost de samenleving bakken geld en maar jengelen overal dat het zo'n zwaar beroep is. Op een dag ben je dan gewoon niet geloofwaardig meer. Steun vragen door te laten zien wat je allemaal presteert levert meer op dan miepen dat je zielig bent en 'zo hard moet werken'

Ooievaar

Ooievaar

04-09-2010 om 10:26

Wat raar is

Reina, als men overal op en in zit zoals jij zegt ( besturen enz) hoe verhoudt zich dat dan met het werk dat zo loodzwaar zou zijn? En bijscholing in de baas zijn tijd is prima maar waarom moet de hele tent dan dicht terwijl de tent toch al vele maanden per jaar gesloten is? En als mensen in hun vrije tijd de hele opleiding volgen waarom moet een leerkracht met diploma dan in de CAO het aantal bijscholingsuren hebben staan?
Er zijn prima leerkrachten. Maar er is een deel, dat zijn mensen die hun hele leven ahw op school blijven hangen en dan gaan denken dat 12 weken dicht en dan extra enkele dagen xtra dicht daar bovenop om maar niet in de avond te hoeven vergaderen normaal is. Kost de samenleving bakken geld en maar jengelen overal dat het zo'n zwaar beroep is. Op een dag ben je dan gewoon niet geloofwaardig meer. Steun vragen door te laten zien wat je allemaal presteert levert meer op dan miepen dat je zielig bent en 'zo hard moet werken'

reina

reina

04-09-2010 om 11:45

Ooievaar

Je hoort mij niet zeggen dat het loodzwaar is, dus ik antwoord voor anderen. Ik ken heel veel leerkrachten die parttime werken, omdat ze het werk op school zwaar vinden (ik werk ook parttime, wegens lichamelijke klachten) en dan heb je naast je werk tijd voor iets anders. Het is ook goed om naast je werk op school, juist als dat je opslokt, iets heel anders te doen, dus zo raar vind ik het niet. Als goede leraar ben je meestal een goed organisator en dat kunnen bijv verenigingen goed gebruiken.
Natuurlijk is er een deel zeurpieten, zoals je die overal hebt en dat zijn vaak de hardste schreeuwers, maar om op hun gezeur je oordeel te baseren is wat kortzichtig.
Als jij je wilt omscholen omdat je bijv het onderwijs in wilt zul je dat niet in de baas zijn tijd kunnen doen, ik kan me ook niet omscholen tot iets anders onder werktijd, dat zal toch echt ook in mijn vrije tijd moeten. Bijscholing is werkgerelateerd, nu haal je 2 zaken door elkaar. En zoals ik al zei, er zijn veel meer sectoren waarin men bijschoolt tijdens werktijd. En ja, de tent gaat soms dicht omdat bijscholen met het hele team tegelijk goedkoper is dan in delen of individueel, en geld speelt een rol in het onderwijs, zoals je ongetwijfeld weet. Je kunt mensen niet verplichten in vakantietijd bij te scholen jij zou dat vast ook niet verplicht doen in je vakantie (hoe en wanneer word jij bijgeschoold?) en ja, ik weet het, jij hebt vast minder vakantie .... Enne, ook ik werk in het VO, maar ik heb nog nooit op een school gewerkt die enkele dagen extra dicht gaat vanwege vergaderen, hebben en na schooltijd, dus ook nu gooi je alles weer op de grote hoop. Ik wil je best eens laten zien wat ik allemaal doe op een dag, mensen die wel eens komen kijken (of die zij-instromer zijn) reageren steevast dat ze wisten dat het zwaar was, maar dat ze zich nooit gerealiseerd hebben hoeveel werk er naast het lesgeven gedaan moet worden. En nee, nu klaag ik niet, want ik heb plezier in mijn werk en voor mij hoort het erbij. Als ik het te veel vind moet ik iets anders gaan zoeken, maar daar heb ik helemaal geen behoefte aan!

reina

reina

04-09-2010 om 11:48

Oeps

Er is een zin weggevallen, zie ik, nogmaals het laatste deel, nu met de hele zin!

Enne, ook ik werk in het VO, maar ik heb nog nooit op een school gewerkt die enkele dagen extra dicht gaat vanwege vergaderen, wij vergaderen in augustus als de leerlingen nog officieel vakantie hebben en we vergaderen na schooltijd, dus ook nu gooi je alles weer op de grote hoop. Ik wil je best eens laten zien wat ik allemaal doe op een dag, mensen die wel eens komen kijken (of die zij-instromer zijn) reageren steevast dat ze wisten dat het zwaar was, maar dat ze zich nooit gerealiseerd hebben hoeveel werk er naast het lesgeven gedaan moet worden. En nee, nu klaag ik niet, want ik heb plezier in mijn werk en voor mij hoort het erbij. Als ik het te veel vind moet ik iets anders gaan zoeken, maar daar heb ik helemaal geen behoefte aan!

reina

reina

04-09-2010 om 15:59

Pelle

Dat denk ik ook, maar ook daarvor heb ik nooit vrij gekregen, alrijd na schooltijd...

Tirza G.

Tirza G.

05-09-2010 om 16:30

Wat alleen maar aangeeft

Dat het dus per school verschillend geregeld kan worden. Op de scholen van mijn kinderen worden de kinderen naar huis gestuurd om rapporten te bespreken. Daar kan het blijkbaar wel.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

05-09-2010 om 16:31

Master goat

Ik moet wel erg nadenken over het feit dat je een hekel hebt aan bijscholen. Grappig, dat het vak waar je zelf enthousiast over bent blijkbaar niet wilt "ondergaan" als leerling. Of (misschien nog wel bedenkelijker) stuit het concept bijgeschoolfd worden je tegen de borst?

Tirza

Bastet

Bastet

05-09-2010 om 17:59

Hier ook

Hier hebben kinderen een verkort rooster,en daarna beginnen de rapportvergaderingen.
bastet

Massi Nissa

Massi Nissa

05-09-2010 om 20:51

Verkort rooster

Hadden wij ook ooit, dan gingen de kinderen om half twee (meen ik) naar huis en vergaderden wij. Nu kan het niet meer vanwege de 1000-uren-norm. En zitten we tot zes uur. Wat ik dus niet zo erg vind. Het is maar een paar keer per jaar, opvang dochter regel ik ruim van te voren, het avondeten ook.
Ik blijf erbij dat de werkdruk die je ervaart voor de klas niet goed met andere soorten werkdruk te vergelijken is. Ik heb zelf veel verschillende soorten werk gehad. Alle banen hadden wel een soort druk: veel lawaai, harde deadlines, tijdsdruk, kifterige sfeer onderling, noem maar op. Is niet makkelijker dan voor de klas, wel totaal anders. Voor de klas ben je gewoon verantwoordelijk voor alles wat er gebeurt. Ik denk wel eens dat verpleegster of iets dergelijks er nog het dichtst bij in de buurt komt. Al zijn die clienten over het algemeen misschien iets minder mobiel .
Groetjes
Massi

Huh?

***Ik moet wel erg nadenken over het feit dat je een hekel hebt aan bijscholen.

Waar lees jij dan dat ik een hekel heb aan bijscholen?

Tirza G.

Tirza G.

05-09-2010 om 22:20

Nou, je schrijft

Ik sta liever voor de klas dan dat ik een studiedag heb. Daar lees ik dat dus

Tirza

Ik heb liever patat dan boerenkool

Toch lust ik best boerenkool.

Je leest iets wat er niet staat... En daarbij... Studiedagen en nascholing zijn niet één en hetzelfde... De meeste nascholing die ik heb gevolgd had niets van doen met studiedagen...

O ja...

en.... Ik vind het werk in de klas echt heel erg leuk

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.