Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anna N

Anna N

08-12-2008 om 23:08

Waarom wil een schoolbestuur veel geld op de bank hebben?

Het overkoepelende bestuur van onze school heeft waanzinnig veel geld op de bank staan. Ik wil dat in de GMR gaan aankaarten, want ik vind dat het geld bij de scholen terecht moet komen. Een buffertje, okee, maar miljoenen? Heeft een schoolbestuur nog meer inkomsten buiten de lumpsums (behalve misschien resultaat uit vermogen)? Weet iemand wat voor weerwoord ik kan verwachten van het bestuur als ik vraag waarom ze zoveel geld op de bank hebben, zodat ik daar alvast op kan anticiperen?

Anna

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Emmawee

Emmawee

08-12-2008 om 23:55

Salaris

Bij de instelling waar ik werkte (geen school) was de reserve zo opgebouwd dat daaruit in elk geval voor het voltallige personeel 2 maanden salaris betaald kon worden (in geval van nood) en verder werd er voor het onderhoud van de gebouwen nogal wat geld gereserveerd. Ik weet niet hoeveel scholen / gebouwen / personeelsleden er onder dit bestuur vallen, maar daar kun je wel een sommetje mee maken.
Groeten, Maw.

sw4

sw4

09-12-2008 om 15:25

Pensioenen

Anna, een schoolbestuur moet ook een flinke reserve hebben voor de personeelsleden die gebruik maken van de BAPO. Er is echt een heel groot bedrag nodig om aan alle door de overheid verplichte reserveringen (oa onderhoud) te voldoen.

Tinus_p

Tinus_p

09-12-2008 om 16:36

Stroppenpot

Dat geld op de bank is vziw ook deels stroppenpot voor oa ziektevervanging en wachtgeld. Veel van dit soort kosten moeten scholen zelf betalen.

Inge M

Inge M

09-12-2008 om 20:21

Basisschool of voortgezet onderwijs

Het VO heeft veel grotere verantwoordelijkheden voor het onderhoud dan het BO. VO moet ook zorgen voor de buitenkant van het gebouw, zoals bijvoorbeeld het vervangen van het dak. De reserves zijn daardoor groter dan in het BO.
Daarnaast sparen ze vaak geld om uit te geven bij nieuwbouw. De nieuwbouw wordt betaald door de gemeente maar soms wil school tegelijk het meubilair vervangen, extra's realiseren tijdens de bouw, etc. Of onderhoud gaat op een laag pitje omdat de school toch over 2 jaar (voorbeeld) nieuw gebouwd wordt. Dan ga je het buitenschilderwerk niet meer doen.
Sommige scholen (meestal de niet-openbare scholen) hebben van oudsher grond of gebouw in eigendom. Zij hebben daardoor een grotere reserve. Dat neemt niet weg dat je als GMR kunt vragen om deze reserve te besteden aan de school zelf.

Emmawee

Emmawee

09-12-2008 om 23:59

Anna

"Wat voor geval van nood zou zich voor kunnen doen binnen het bestuur? Dat ze geen lumpsum meer krijgen? Dan hoeven de leerkrachten ook geen les meer te geven, want dat houdt het een beetje op met de school."
Daar was in het geval van mijn vorige werkgever het geld voor bedoeld: voor als het een beetje op zou houden met de instelling. Welk geval van nood daartoe zou moeten leiden? Geen idee. Niet iets vrolijks in elk geval.
Verder kan ik niet de grote geldsommen verklaren en kan ook niet beoordelen of het onterecht is of niet... ben daar niet zo in thuis. Dit is het enige wat ik toevallig wist.
Groeten, Maw.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.