kroontjespen
14-04-2012 om 19:34
Waarop zou een school kunnen bezuinigen
in tijden van een krappe beurs?
Wie heeft een originele suggestie?

Angela67
14-04-2012 om 20:49
Hmmm
op het management?
op studieboeken/studiemethodes?
op overbodige dingen die niets met basistaken te maken hebben?
Groet,
Angela

suus36
15-04-2012 om 07:58
Leuke vraag
Ik ben juf en denk er heel vaak over na.
Wat ik bizar vind is dat er bij ons in de wijk 2 openbare, een christelijke en katholieke school zijn. Ieder met eigen directeur, eigen lesmethodes, eigen gebouw, conciërge enz. Gemiddelde grootte van de scholen is 200 leerlingen. Daar begrijp ik dus niets van. Kun je prima samenvoegen. Ik ben niet altijd voor schaalvergroting, maar als je scholen samenvoegt wordt de schaal niet eens zo groot. en dan kun je heel wat bezuinigen. Sterker nog....ik denk dat de kwaliteit ook omhoog gaat door bundeling van kennis etc.
Binnen de scholen wordt volgens mij al heel zuinig gedaan. Echt ...... Ik ben zij-instromer en kom uit het bedrijfsleven. Ik wist in het begin niet wat ik meemaakte. Echt zuinig hoor. Je krijgt niet eens een nietmachine als die kapot gaat....geen geld. Dat soort dingen koop ik zelf, haha. Knutselen voor Moederdag? (iets anders dan van papier) Koop ik zelf. Onze directrice werkt heel hard en verdient geloof ik 4200 bruto. Voor een managmentfunctie niet overdreven vind ik. lesmethodes worden jaren gebruikt. De werkboeken bestellen we 1 keer. Mag niet in geschreven worden, want dat doen de kinderen in schriften. Op dat soort dingen bezuinigen is kruimelwerk denk ik.
Ik zeg dus.......geen bijzonder onderwijs meer.
Groetjes,
Suus
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Leen13
15-04-2012 om 11:54
Niet bezuinigen
Misschien meer fondsen werven en particulier geld als de overheid het af laat weten. Absoluut geen grotere scholen, dat weten we nu wel, die leerfabrieken zijn voor veel kinderen ongeschikt en stressvol en schooluitval.
Wat mij betreft is er niets mis met het samen werken aan een identiteit, welke dan ook, het geeft een ritme aan van samen doen en samen horen. Ik verwacht dat er meer schoolgeld gevraagd gaat worden van de ouders of anders moet er gewoon meer belastinggeld naartoe. En het geld voor (het onderhoud) van gebouwen moet beter ingezet worden. En het niveau van de leerkrachten moet omhoog.

Gerry D
15-04-2012 om 12:06
Moet er wel bezuinigd worden?
In het kader van dit onderwerp is deze site een hele belangrijke: http://hoerijkismijnschoolbestuur.nl/protected/index.php
Moet er wel bezuinigd worden? Kun er werkelijk geen nieuwe nietmachine af?
"Actuele stand van zaken:
In november 2009 concludeerde de Commissie Vermogensbeheer Onderwijsinstellingen onder voorzitterschap van Henk Don dat scholen te veel sparen. Om het spaargedrag te beteugelen stelde hij een nieuwe norm voor: de kapitalisatiefactor. Daarnaast wil hij dat scholen geld kunnen lenen bij de staat en dat de inspectie scholen met veel geld strenger aanpakt. Het advies werd integraal overgenomen door het kabinet en begin 2010 gaf de Tweede Kamer groen licht voor de aanpak. De 400 ergste oppotters worden op hun spaargedrag aangesproken. Uit een eerste analyse van de nieuwste cijfers met gebruikmaking van de kapitalisatiefactor blijkt dat ruim de helft van de scholen in basis- en voortgezet onderwijs te hoge vermogens heeft. "
Ik kan me niet voorstellen dat in krap drie jaar tijd de nood ineens zo hoog is...

ivdh
15-04-2012 om 14:48
Bundelen
Bundelen van kennis en fte's op de overhead. Zit zelf in (G)MR van een 16tal scholen waar op elke school juist de overhead zaken nog zelf gedaan worden. Directeur die digiborden inkoopt, tegeltjes uitzoekt, een leerkracht die ICT erbij doet. Iedere school ontwerpt zelf een eigen website.
1 schoonmaakcontract voor alle 16 en niet alles zelf regelen.
Ieder wiel wordt zo 16maal uitgevonden. Niet zozeer om te bezuinigen maar juist het beschikbare geld en fte's zo efficiënt en effectief mogelijk in te zetten.

bibi63
15-04-2012 om 15:37
Ik weet wel een fikse bezuiniging!
Ouderschapsverlof! En nee, niet het afschaffen van het (betaald) ouderschapsverlof opzich, maar wel de methode die nu gehanteerd wordt. Volkomen onredelijk en kost handenvol met geld. Een veel voorkomende situatie: leerkracht werkt fulltime (of 4 dagen, maakt niet uit, maar ga in het voorbeeld even uit van fulltime). Wil na het zwangerschapsverlof een dag minder gaan werken, maar maakt eerst gebruik van betaald ouderschapsverlof. Dat betekent dus dat deze leerkracht gedurende de periode dat ze recht heeft op ouderschapsverlof gewoon fulltime krijgt uitbetaald minus het deel wat ze in moet leveren voor het ouderschapsverlof (45% over de dag dat ze minder werkt). Na de periode ouderschapsverlof gaat ze terug naar 4 dagen definitief. Dit is echt volkomen flauwekul. Ze wilde immers toch al definitief terug naar 4 dagen, waarom zou de overheid de eerste periode deels betalen? Zo werkt het, maar zo is het in beginsel niet bedoeld. In beginsel is bedoeld dat een leerkracht tijdelijk op, deels, kosten van de overheid minder gaat werken. In het voorbeeld zou het m.i. wel gerechtvaardigd zijn als leerkracht bijv. definitief 1 dag minder wil gaan werken, maar de eerste periode (kleine baby) 2 dagen. En deze 2e dag als ouderschapsverlof opneemt. Óf, andere variant, als kind 4 wordt, tijdelijk wat minder gaat werken om de eerste periode op de basisschool te overbruggen. Maar NIET al zelf de keuze maken om een dag minder te gaan werken en dit eerst deels door de overheid te laten betalen.
Dit kost echt BAKKEN met geld en in mijn ogen totaal onredelijk en onlogisch.
Gr. Bibi

Marianne
15-04-2012 om 17:33
Bibi klopt niet
Na je ouderschapsverlof moet je een bepaalde tijd eenzelfde aantal uren blijven draaien op straffe van boete oid. Tenminste, dat was 8 jaar geleden nog wel zo. Voor kind 1 heb ik daarom geen verlof opgenomen.
Zwangerschapsverlof ook bijzonder: Ik wilde 1 week voor de uitgerekende datum met verlof omdat ik dan aansluitend aan zomervakantie met verlof kon gaan. Dit mocht niet en ik moest het verlof laten samenvallen met de vakantie.
Bezuinigen... Hmm op veel van die onzinnige nutteloze cursussen en studiedagen die we moeten doen. Dat zou een goede zijn!

Vic
15-04-2012 om 17:34
Bibi
Voor de kosten maakt het toch geen verschil of iemand tijdelijk 4 dagen gaat werken, of definitief en het daarna zelf betaalt? Bij ons heb je dezelfde mogelijkheden. Toen ik er gebruik van maakte (jaren geleden) kreeg je van de niet gewerkt uren 75% betaald. Ik heb dus 2 maal 14 maanden 4 dagen gewerkt i.p.v. 5, wat me per maand maar een relatief klein bedrag aan inkomsten scheelde. Het kwam wel even aan toen ik daarna mijn contract liet verminderen Overigens werk ik nu weer 36 uur. Inmiddels is de regeling flink uitgekleed, maar hoe het er nu precies uit ziet weet ik niet.

gruffalo
15-04-2012 om 19:30
Naar mijn idee...
als ik naar onze school kijk dan kunnen ze nog bezuinigen op:
- feest voor 45 jarig bestaan, is naar mijn idee onzinnig maar er wordt een hele week allemaal bijzondere dingen georganiseerd inclusief een teamfeest.
- wekelijks op papier een info-blaadje dat kan makkelijk vervangen worden door een email
- godsdienst en handenarbeid les wordt door 2 aparte juffen gegeven, kan ook door de gewone leraar worden gedaan

Marianna
15-04-2012 om 19:42
Godsdienst
Godsdienst kost net als HVO de school niets. Een handwerkjuf gaat van de formatie, net als de directeur, de ib-er en de concierge.
Er zou flink bezuinigd kunnen worden op energie: lampen die aan blijven terwijl de groep er niet is, beamers die blijven branden, verwarming die aan blijft in het weekend, kranen die vergeten worden dicht te doen.
Ook kan er bezuinigd worden op valse inbraakmeldingen: vaak gaat het alarm af omdat er een raam ooen is blijven staan of omdat een knutsel gezellig voor het oog van het alarm wappert. Kost 200 euro per valse melding. Koffie en thee betalen we zelf.

Marianne
15-04-2012 om 19:50
Ik was 1 week na de zomervakantie uitgerekend. Ik wilde aansluitend aan de vakantie mijn verlof opnemen zodat mijn verlof wat meer opgeschoven zou worden en ik meer tijd met baby zou hebben. In plaata van 10 weken erna 14 weken erna, zoiets. De exacte verlofduur weet ik niet meer.
Dit mocht niet waardoor mijn verlof grotendeels samenviel met de zomervakantie. Met de andere kinderen ook niet goed 'geregeld', hun geboorte viel in de zomervakantie. Die weken ben je dan kwijt, vakantiedagen worden niet doorgeschoven in het openbaar onderwijs. Ach, het gaat nu bij mij niet gebeuren, heb heerlijke kinderen en ik ben te oud voor een verse baby .

Marianne
15-04-2012 om 19:58
Excuus
Eenmalig excuus voor alle tiepfauten. Dat gaat zo snel op een iPad . Al die herstelberichtjes vind ik ook niets dus nu maar in 1x voor altijd.

Vic
15-04-2012 om 20:17
Marianne
Die zwangerschapsverlofregeling is tegenwoordig aangepast. Je kunt tot maximaal 3 weken verlof gecompenseerd krijgen als dat in de zomervakantie valt. Het valt me op dat veel mensen hier bezuinigingsmaatregelen noemen die rechtstreeks ten koste gaan van de arbeidsvoorwaarden van de leerkrachten. Lijkt me niet zo verstandig. Het is al geen vetpot, zoiets gaat ten koste van de uitstraling van het vak en dan lopen na de mannen ook de vrouwen weg.

Marianne
15-04-2012 om 23:38
Verlof en bezuinigen
Het was eerst zo dat de mensen in bijzonder onderwijs wel gecompenseerd kregen en mensen in het openbaar niet. Dat voelde wel een beetje zuur. Als ik griep heb in mijn weekend hoef ik echt geen compensatie maar het is wel soort van jammer als 6 weken van je verlof precies in je verplichte vakantie valt en hierin niets valt te schuiven.
Ik denk dat in het onderwijs veel aan overhead en op zinloze cursussen bezuinigd kan worden, maar dat voor bepaalde dingen geen geld schijnt te zijn is jammer. Dan heb ik het niet over heel bijzondere dingen: schrijfpotloden in een kleutergroep bijvoorbeeld. Niet begroot voor de kleuters, dus niet aangeschaft. Het neveneffect is dat veel spontaan pootjes krijgt en dat mensen gaan hamsteren om hun kinderen van voldoende materiaal te voorzien. Zo miste ik vorige week alle buddie uit mijn la (zelfs de voorraad was leeg en het lege doosje was terug gestopt) en alle punaises waren verdwenen. Iemand met een groot ophangprobleem denk ik dan maar.

Genista
16-04-2012 om 09:37
Ivdh
Maar wel slim bundelen dan. Zo moest hier voor een hele groep scholen de TSO (overblijf) centraal geregeld gaan worden. Voorheen had een aantal scholen daarvan het best knap voor elkaar, met lage kosten en een goede overblijf. En nu, door die verplichte bundeling, waarbij ze weinig rekening houden met de specifieke situatie op bepaalde scholen, is die overblijf voor ons veel duurder geworden en op een paar scholen ook nog achteruit gegaan. Daardoor, niet toevallig samenvallend met.

M Lavell
16-04-2012 om 11:04
Afstandonderwijs
Zie http://www.onderwijsinspectie.nl/binaries/content/assets/Actueel_nieuwsbrieven/2011/Beoordelingskader+onderwijstijd+voortgezet+onderwijs+2011-2012.pdf
Afstandsonderwijs (ook wel:e-learning)
• Telt mee als maatwerkactiviteit op voorwaarde dat de school via registratie kan aantonen dat tijdens e-learning sprake is van frequent contact tussen leerling en docent.
12 jaar geleden heb ik geprobeerd om voor mijn oudste onderwijs op afstand binnen de lpw te organiseren. Mijn stelling was dat bezoekplicht ook ingevuld kon worden door de schoolwebsite te bezoeken. Nu, eindelijk, na al die jaren heeft men door dat dat inderdaad kan.
Er zit nog wel een beperking aan, want het valt onder de 'maatwerkactiviteiten' en die mogen maximaal 40 uur beslaan.
Dat gaat ook veranderen, mark my words. Overigens is 40 uur toch al heel wat. De toepassing levert op schoolniveau een enorme besparing op (1 leerkracht voor 120 leerlingen?).
Groet,
Miriam Lavell

Raisa
16-04-2012 om 13:18
Terugbetalen
Hoi, ons schoolbestuur had ook een flinke reserve, en daar had ik altijd veel kritiek op. Maar nu ben ik blij, want door een stuk reserve in te zetten, merken we op school de bezuinigingen en de terugloop van het aantal leerlingen wat geleidelijker (merk je in je personeel).
En inderdaad zoals iemand al zei, dat fulltime ouderschapsverlof opstrijken en dan pas minder gaan werken, is niet meer mogelijk want dan moet je terugbetalen. En terecht.

cqcq
16-04-2012 om 17:00
Bundelen van kennis
Sla even aan op het bundelen van kennis. Dat gebeurt toch al heel veel? Mijn indruk is dat er nog maar heel weinig eenpitters zijn (een school, een bestuur).
Ik heb juist de indruk dat al die centralisatie het zo duur maakt. Dat maakt professionele betaalde bestuurders nodig, die dan ook weer in een duur kantoor moeten zitten.
Hier gewoon één school onder één bestuur, bestuurt door vrijwilligers, die goed zicht hebben op wat onze school nodig heeft.

ivdh
16-04-2012 om 19:21
Centralisatie is maar zeer beperkt
Wat ik merk is dat juist de voordelen van een centralisatie niet worden toegepast. Er is alleen 1 nieuw topbestuur gekomen, HR en administratie zijn gecentraliseerd. Op de scholen zelf wordt alles nog gedaan alsof het nog een eenpitter is, waardoor heel veel zaken 16 maal herhaald worden.
Ondersteuning voor de directie voor de begroting bestaat uit het sturen van een onmogelijk spreadsheet met wat getallen zonder enige toelichting.
Als je dan toch gaat centraliseren, moet je het naar mijn mening niet alleen op bestuursniveau doen, maar zaken die efficiënter gezamenlijk kunnen ook gezamenlijk doen. En daarbij steeds de afweging maken of iets decentraal of centraal gaat.

bibi63
16-04-2012 om 22:14
Marianne
Maar dat bedoel ik niet: Je kunt inderdaad een half jaar na je ouderschapsverlof niet je werktijdfactor verlagen op straffe van een boete. Maar daar gaat het niet om. Het gaat erom dat je VANTEVOREN aangeeft ná je ouderschapsverlof 4 dagen te willen gaan werken. Dat had je dus al besloten en financieel overwogen. Alleen de eerste periode na je zwangerschapsverlof doe je dit dus deels op kosten van het onderwijs. Dat vind ik dus onzin. Ik zie betaald ouderschapsverlof als een periode dat je TIJDELIJK minder wilt werken. Dat jij voor je kind geen verlof hebt opgenomen is dus niet zo slim geweest. Waarom zou je dat niet doen? Als jij VANTEVOREN aangeeft daarna minder te willen werken, wordt hier rekening mee gehouden in de berekening van het aantal uren recht en is er geen sprake van een boete.
Vwb je zwangerschapsverlof: is volslagen onzin. Je MOET wettelijk gezien tussen 4 en 6 weken voor de uitgerekende datum het zwangerschapsverlof in laten gaan. Valt dit (deels) in de zomervakantie, dan heb je recht op (maximaal) 3 weken compensatieverlof aansluitend aan de zomervakantie (of na de verlofperiode als die pas na de zomervakantie eindigt). Gr. Bibi

bibi63
16-04-2012 om 22:16
Vic
Waar het om gaat is dat je op kosten van het ministerie minder werkt, terwijl je van plan was dat tóch wel te gaan doen. M.i. moet ouderschapsverlof alleen maar betaald worden over een TIJDELIJKE vermindering.
Gr. Bibi

bibi63
16-04-2012 om 22:20
Nee raisa
als je van te voren aangeeft na de ouderschapsverlofperiode minder te willen gaan werken, wordt je recht op uren hierop aangepast. Dan is er geen sprake van terugbetalen.
Gr. Bibi

Raisa
16-04-2012 om 23:25
Aha bibi
Ik dacht te begrijpen wat je bedoelde, maar dat was toch niet zo, nu dus wel, dank je!

Marianne
16-04-2012 om 23:34
Bibi
Toen ik zwanger was waren deze compensatieregelingen er echt niet. Dat het nu wel zo is, is alleen maar prettig voor de huidige zwangeren.
Ik wist niet of ik hetzelfde aantal uren wilde werken met de baby en er werd vanuit het bestuur flink aangedrongen dat je je ouderschapsverlof aansluitend aan je zwangerschapsverlof opnam. Ik durfde het risico niet te nemen om terug te moeten betalen en heb urenvermindering aangevraagd. Prima, want ouderschapsverlof vond ik vrij duur. Bij het volgende kind heb ik het ouderschapsverlof van mijn ouders gekregen in de vorm van geld.
Maar goed, dit gaat wel heel erg OT. Over bezuinigen wil ik wel meepraten.

bibi63
17-04-2012 om 12:01
Vwb bezuinigingen
kom ik dus weer terug op het ouderschapsverlof. Ik vind dat het in de CAO zo geregeld moet worden: Als je na je ouderschapsverlof defnitief van plan bent minder te gaan werken, kun je over deze uren geen ouderschapsverlof opnemen. Je kunt alleen ouderschapsverlof opnemen over uren die je tijdelijk minder wilt gaan werken.
Gr. Bibi

Angela67
17-04-2012 om 12:22
Maar bibi, hoe stel je je dat voor?
Bibi,
ik werk niet in het onderwijs, maar ik heb mijn ouderschapsverlof gebruikt om te 'proberen' hoe parttime werken beviel. Ik wist dus niet goed wat ik wilde en kon op die manier een aantal maanden parttime werken ipv fulltime. Daarna heb ik besloten van 36 inderdaad naar 24 te gaan (inmiddels weer 28, een heel charmant midden).
Als ik - in het onderwijs dan - dit zou willen doen kan dat dus niet volgens jou. Of je krijgt het wel, of je krijgt het niet. Volgens mij krijg je dit wettelijk ook niet voor elkaar want dan zou je mij een mogelijkheid ontnemen als ik van gedachten wil veranderen. Of zie ik het verkeerd?
Groet,
Angela

bibi63
17-04-2012 om 14:33
Angela
Het is nu al zo dat je recht op uren is gebaseerd op het aantal uren dat je ná je ouderschapsverlof gaat werken. D.w.z. als je daarna (bijv.) weer fulltime gaat werken heb je recht op meer uren, dan wanneer je daarna minder gaat werken. Dit betekent dat op het moment dat je ouderschapsverlof gaat opnemen, je aan moet geven hoeveel je wilt werken daarna. Mocht je daarna toch ineens minder gaan werken (binnen een half jaar daarna), dan moet je de teveel gekregen uren terugbetalen. Dat betekent dus, dat als je ouderschapsverlof opneemt, je zowiezo van te voren moet bepalen hoe je daarna wilt gaan werken, immers, je recht op uren is daar op afgestemd. Dat betekent dus dat als je van te voren aangeeft na het ouderschapsverlof definitief een dag minder wilt werken, je dit al financieel enz. voor jezelf bepaald hebt en het ouderschapsverlof dus onnodig is (uiteraard lekker dat de eerste maanden deels vergoed worden, maar niet de oorspronkelijke opzet van het ouderschapsverlof).
Gr. Bibi