Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
kroontjespen

kroontjespen

14-04-2012 om 19:34

Waarop zou een school kunnen bezuinigen

in tijden van een krappe beurs?
Wie heeft een originele suggestie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Angela67

Angela67

17-04-2012 om 16:10

Onderwijs

Bibi,
Ik realiseer me nu dat jij het natuurlijk over betaald verlof hebt. Ik heb alles zelf betaald . Toch denk ik dat de basis-regelgeving voor iedereen hetzelfde is ongeacht of je vergoeding krijgt of niet. In mijn tijd (ahum) mocht je werkgever verlof opnemen niet weigeren als het gedurende een half jaar de helft van je werktijd was. Elk ander voorstel kan je werkgever weigeren, maar deze moet ie toestaan. Er staat niets over wat je daarna dan wel of niet zou moeten of mogen doen. Maar dat komt dan mee met de onderwijs-aanbieding dat je een deel vergoed krijgt, dus ja, dat kan ik me dan voorstellen. Ik ben het wel met je eens dat het handen vol geld lijkt te kosten, maar aan de andere kant: je kunt soms niet alles voorzien en ik vind het ergens ook wel een mooie verworvenheid.
Groet,
Angela

bibi63

bibi63

17-04-2012 om 21:20

Angela

Natuurlijk is het een mooie verworvenheid, maar..... Realiseer je je hoeveel relatief jonge leerkrachten er zijn? Hoeveel baby's er geboren worden onder hen? Heeeel veel. Realiseer je ook dat elke dag dat een leerkracht er niet is, er een andere leerkracht extra ingezet wordt of ingehuurd wordt? Dat is met een kantoorbaan toch net iets anders. Daar kan iemand wel een paar dagen afwezig zijn, zonder dat de wg daar extra kosten voor moet maken. Ziektevervanging en zwangerschapsvervanging wordt vergoed door het Vervangingsfonds (maar daar betaal je natuurlijk wel bakken premie aan). Maar ouderschapsverlof wordt niet vergoed door het Vervangingsfonds. Dus school/overheid betaald én de niet gewerkte uren voor de helft door én de vervanger die voor de klas staat. Daar gaan aan miljoenen in om. Verworvenheid of niet, daar moet men wel eens over na gaan denken. Zeker als de verworvenheid (zoals in mijn eerdere voorbeelden), niet echt noodzakelijk zijn.
Gr. Bibi

Ely

Ely

18-04-2012 om 09:28

Eens met bibi

Als ik het zo lees ben ik het eens met Bibi. Wat ik me afvroeg: waar komt het vandaan dat je in het bedrijfsleven je ouderschapsverlof niet betaald krijgt en in (semi-)overheid wel?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

bibi63

bibi63

18-04-2012 om 09:56

Ely

Dat is goede vraag. De overheid is (soms) een goede werkgever, maar dat wordt wel betaald van ons belastinggeld. Ik zie eerlijk gezegd ook niet in waarom de overheid met sommige dingen zo gul is. Anderzijds heeft de overheid ook een voorbeeldfunctie als werkgever en wil stimuleren dat moeders werk/gezin kunnen combineren. Dus op zich is gedeeltelijk betaald verlof wel oke, maar dan wel zoals het oorspronkelijk bedoeld is.
Gr. Bibi

bibi63

bibi63

18-04-2012 om 09:59

Overigens

kent de overheid ook de BAPO regeling, waarin 'ouderen' vanaf 52! jaar minder uren mogen werken en over de niet gewerkte uren maar 25 of 35 % (afh. van je schaal) wordt ingehouden....... Tja, ook met een bedoeling ('ouderen' aan het werk te houden, het vol te laten houden), maar dat zit er in het bedrijfsleven echt niet in. Ook een punt waar maar eens over nagedacht moet worden.
Gr. Bibi

Vic

Vic

18-04-2012 om 10:28

Ouderen

Die regel is bij ons (rijksoverheid) pas vanaf 57 jaar, en hoe ouder je begint met minder werken, des te minder kost het je. Overigens betaal je dat zelf, want het gaat af van je pensioenpot. Als je ongewijzigd (ft) doorwerkt tot 65, krijg je meer pensioen dan wanneer je gebruik hebt gemaakt van deeltijd-pensioen of minder werken.
Er is nog niemand ingegaan op mijn eerdere opmerking, dus ik herhaal hem nog maar even. Ik vind het nogal frappant dat jullie als bezuinigingsmaatregelen gaan inhakken op arbeidsvoorwaarden. Het salaris is niet riant, en als je dan ook nog secundaire voorwaarden gaat korten (zoals ook cursussen) verliest het beroep nog meer 'aanzien', en willen mannen (en kostwinnende vrouwen) al helemaal niet meer in het onderwijs werken.

bibi63

bibi63

18-04-2012 om 13:19

Vic

Dan werkt de BAPO bij de Rijksoverheid blijkbaar anders dan bij het Onderwijs (CAO PO en VO). Bij het Onderwijs is het vanaf 52 jaar en vanaf 54 meer uren. En er is geen sprake van vermindering pensioen.
En ik ben helemaal met je eens dat de bezuinigingen op het Onderwijs niet alleen het inperken van arbeidsvoorwaarden moet zijn. Neemt niet weg dat ook dat eens kritisch onder de loep genomen moet worden. Ik realiseer me ook dat het vak leraar/docent aantrekkelijk genoeg moet blijven om mensen aan te trekken, dus daar heb je zeker ene punt. Maar we moeten er ook geen heilige huisjes van maken. Het vak leraar/docent is iets wat je wilt, niet iets wat je maar gaat doen, omdat je niks anders weet. Dus als het goed is, is het een bewuste keuze van de betreffende personen. Gaat me iets te ver om het een roeping te noemen, maar je moet wel zeer gemotiveerd zijn om dat vak uit te oefenen en dan is salaris/arbeidsvoorwaarde een tweede.
Gr. Bibi

Chippie

Chippie

18-04-2012 om 13:26

Er valt weinig te bezuinigen...

Je kind zit 40 weken 25 uur op school dat is 1000 uur. Daar krijgt school nog geen 6000 euro voor. Dat is dus 6 euro per uur, dat is 150 uur voor een netto uur les. Daarvan moet alles voor een klas van 25 kinderen. Daar moet alles van worden gedaan (behalve onderwijshuisvesting): personeel, directeur, methoden, schriften, energie, meubilair, lesvoorbereiding, vakantie, schoonmaak, onderzoeken. 80% van de kosten zijn personeelskosten; daar valt weinig in te snijden. Tornen aan 'extraatjes' zoals ouderschapsverlof vind ik van de zotte. Vergelijking met bedrijfsleven gaat mank. Daar gelden andere 'extraatjes'.

sinas

sinas

18-04-2012 om 14:40

Zou dat nu echt zoveel opleveren?

Wel heb ik het idee dat het onderwijs veel te veel is geworden tot het invullen van allerlei uurtjes, dingetjes, formuliertjes enz. Als ik soms van de leerkrachten hoor hoe dat werkt. Veel te ingewikkeld volgens mij.

Ely

Ely

18-04-2012 om 15:10

Punt vic

Maar zou het dan niet handiger zijn om de beloning voor werken hoger te maken ipv een beloningssysteem te hebben voor niet-werken (ouderschapsverlof)? Dan liever de salarissen omhoog.

Ik heb vooralsnog te weinig inzicht in de gang van zaken op het basisonderwijs om met een reële bezuinigsoptie te komen. Ik zal me er eens in verdiepen.

Enne Chippie: welke extraatjes zie jij (structureel) bij het bedrijfsleven die de overheid niet biedt? Het enige wat ik kan bedenken is het werken met een flexibele/prestatie beloning (ergo bonussen, erg populair bij de semi-overheid) en dat is iets wat vaak van het structurele loon afgaat en zeker ook niet bij elk bedrijf en bij elke functie van toepassing is.

shantiee

shantiee

18-04-2012 om 15:55

Eur 6000 per kind

Ik denk dat een leerkracht niet meer dan Eur 60.000 per jaar kost. Dus met 10 kinderen heb je de leerkracht er al uit. Heb je dan 15 kinderen nodig om de overige kosten te betalen?
80% van de kosten is personeelskosten lees ik ergens, maar de leerkracht zelf is maar 40%. Het moet dan toch wel mocgelijk zijn om meer in de overhead (management etc.) te snijden. Of maak ik ergens een denkfout?

Chippie

Chippie

18-04-2012 om 16:22

Elyi

Ik werk in de softe sector: 36 urige werkweek, ouderschapsverlof (zeer beperkt), flexibeler qua werktijden, weinig overwerk, heel gewoon mobieltje in niet-MT-functies, kerstpakket van 10 euro en vaste eindejaarstoeslag (ik zie dat, net als jou, als gewoon salaris).

Man werkt ik hardere sector: officieel 38 urige werkweek, maar werkt veel meer uren, geen ouderschapsverlof maar wel aanzienlijk hoger salaris, auto, laptop, smartphone, Ipad van de zaak, beperkte eindejaarstoelsag maar flinke winstuitkering, grote kerstpakketten, kleine paas/sinterklaas attentie, sinterklaas op werk met cadeaus van 25 euro per kind etc. Ik weet echt wel dat dat lang niet overal zo is, maar ik zie wel duidelijk een verschil. Softe sector is wat beter voor balans werk/prive en harde sector is wat beter voor je bankrekening.

Het gooien op 'roeping'

"Gaat me iets te ver om het een roeping te noemen, maar je moet wel zeer gemotiveerd zijn om dat vak uit te oefenen en dan is salaris/arbeidsvoorwaarde een tweede".

Ik kan wel gaan roepen, dat om mijn huis te schilderen, je 'zeer gemotiveerd' moet zijn.

Maar als ik niet fatsoenlijk betaal en op alles beknibbel, sja, dan komt er dus niemand om mijn huis te schilderen. Roeping of niet. En dan?

Marianne

Marianne

18-04-2012 om 17:08

Onderwijs

In het onderwijs: veel overuren, geen mobiel, geen reiskostenvergoeding, een 'dag van de leraar vergoeding' naar rato van je gewerkte uren (ik krijg geloof ik iets van €10 of €15), geen vaste werkdagen en terug komen voor studiedagen enz, (schijnt in je uren te zitten maar ik heb mijn uren op de dag al gemaakt), eindejaarsuitkering, als het lukt een kerstpakket van ongeveer €15, geen geld voor aankleding lokaal (planten, doek voor de kijktafel). Geen flexibele werktijden.
Man werkt in een iets hardere sector maar heeft echt niet de dingen die ik bij voorgangers lees. Zeer eenvoudige mobiel en reiskostenvergoeding en in een goed jaar een kerstpakketje.

Marianne

Veel overuren? Volgens de CAO mag je op fulltimebasis maximaal 1659 uur werken en geen minuut meer. Als je dat terugrekent naar 47 werkweken (de hoeveelheid weken die mensen in andere sectoren werken) is dat 35,3 uur per week. Als jij structureel teveel uren werkt moet je eens kritisch naar je normjaartaak kijken: als het goed is vul je daarop precies je lesgebonden uren in (930 ft), je deskundigheidsbevordering (166 ft) en je overige uren (536 ft). Deze verdeling moet altijd aangehouden worden. Heb jij een lestaak van 310 uur, dan moet je nog 55 uur deskundigheidsbevordering en 178 uur voor voorbereiden, nakijken, oudercontacten e.d. Als je daar structureel overheen gaat ben je ofwel inefficient bezig of neemt je werkgever een loopje met je.

Als je meer van 7 km. van je werk woont heb je wel degelijk recht op een reiskostenvergoeding. De Dag van de Leraar-uitkering is 200 euro bruto op ft-basis. Verder krijg je nog een eindejaarsuitkering van 6,3 procent. Je kan deels thuiswerken en buiten je lesgebodenen uren je werk deels zelf indelen, dus flexibel vind ik het toch wel.

skik

Marianne

Marianne

18-04-2012 om 19:19

Skik

Ik weet hoe de berekening is, de praktijk wijst uit dat een lesgebonden dag meer tijd kost dan er voor staat. Misschien werk ik wel heel inefficient, maar dan met mij heel veel anderen.

Ely

Ely

18-04-2012 om 21:15

Zwaar maar...

Het werk van een leerkracht lijkt mij behoorlijk pittig maar volgens mij is het niet alleen maar miserabel.
Nee er zit niet de flexibiliteit in dat je sochtends kan bedenken eens fijn thuis te blijven werken maar de meeste werkenden die ik ken kunnen dat niet spontaan. En zoals boven al iemand schreef: je kunt een deel thuis doen en binnen de normen (al is dat bij juf oudste nogal vaag) nog zelf bepalen wanneer ook.
Voor en nadelen dus en de lijst is natuurlijk veel langer.
Maar de extra's uit het bedrijfsleven die ik hierboven lees zijn er meestal voor het hogere kader en daar zou ik een leerkracht toch niet gauw mee vergelijken. Als komt er zeker leidinggeven om de hoek kijken en mogen ze de hele dag op een hele grote iPad van de zaak spelen hahaha.
Maar ik denk dat als je het vergelijkt met een baan in het bedrijfsleven van vergelijkbaar kaliber je niet zal omkomen in ipads en winstuitkeringen. Een laptop hier en daar en een eenvoudig telefoontje (plus bijbehorende bereikbaarheid) maar verder....

Marianne

Marianne

18-04-2012 om 22:24

Zwaar maar

wel ontzettend leuk. Het is heerlijk om te zien hoe het kwartje valt, om kinderen dingen te leren en meer te leren dan in de boekjes staat. Kinderen enthousiast maken en laten zien dat ze vertrouwen kunnen hebben in zichzelf en dat ze veel meer kunnen dan ze denken. Leren omgaan met elkaar, omgaan met verschillen, omgaan met problemen. Om deel te mogen zijn van het proces dat groot worden heet.

Doorwerken

Kinderen op eigen niveau laten doorstromen en verder laten werken. Dat kan geld opleveren, omdat kinderen sneller door de studie heen kunnen gaan. Bijvoorbeeld: in groep 7 eigenlijk al klaar met de basisschool, dan doorgaan met middelbare schoolvakken; in de derde van de middelbare school al bij een of meer vakken klaar voor het eindexamen, dan eindexamen doen. De klassen worden dan kleiner en kunnen samengevoegd worden.
Ik vond de constatering in de memorie van toelichting van de minister dat de meeste kinderen in het tweede jaar van het VMBO al aan het referentiekader (2F) voldoen, maar dat ze dan nog twee jaar lang die kennis moeten 'onderhouden' om pas bij het eindexamen de centrale toets af te mogen leggen bijzonder vreemd, duur en verspilling van de tijd van de kinderen. Liever na twee jaar dan die toets, om daarna een aangepast programma te hebben waarin kinderen verder leren of minder uren hoeven te draaien.
Efficiënte leerprocessen, zeg maar. Waarbij de scheidslijnen tussen basis- middelbaar en beroepsonderwijs of hoger onderwijs weg kunnen vallen.

Tsjor

Tsjor

De overheid zou veel geld kunnen besparen om kinderen die makkelijk leren, goed scoren en voorlopen sneller door de basisschool te laten gaan. Als de top-10 procent van de klas 7 jaar over de basisschool doet i.p.v. 8 jaar dan scheelt dat de samenleving zo'n 80 miljoen euro per jaar. Maar een individuele school bespaart daar niks mee, een kind een jaar eerder van school is wel een jaar minder kosten, maar ook een jaar minder subsidie voor dat kind.

skik

Tenzij

Je versnelde doorstroom gaat belonen met de helft van het geld: geen kind, wel een half inkomen extra. Scheelt de overheid ook geld.

Tsjor

kaatje1972

kaatje1972

19-04-2012 om 12:37

Zwemmen

Misschien het schoolzwemmen afschaffen? Vind ik toch ook meer een taak vd ouders?
Bijna alle kinderen in groep 5 hebben toch al 1 of 2 diploma's...

Sjansje

Sjansje

19-04-2012 om 14:26

I-pads

"Onze" school gaat volgend schooljaar nieuwe computers aanschaffen, want die er nu staan zijn "al" (???) 3 jaar oud.
Nu hebben ze zich bedacht dat het wel leuk zou zijn om in plaats van nieuwe pc's een stapel I-pads te gaan kopen, want dan leren de kinderen ook daar mee om te gaan.
Vind ik toch...tsja, hoe zeg je dat netjes...ietwat overdreven...

Ely

Ely

19-04-2012 om 19:50

Sjansje

In die understatement kan ik me zeer vinden.
Tsss

Bezuinigen? parttimers langer aan de slag

De scholen cluster waar mijn kinderen op zaten, daar werkten de Helft van alle leerkrachten MINDER dan 2 dagen...

De overheadskosten voor iedere leerkracht heb je natuurlijk wel dan, maar niet de uren voor de klas. Bezuinigen? Vraag / eis dat iedere leerkracht minimaal drie dagen werkt, of anders alleen met nul uren contract mag werken.

I pads in de klas; tja,I pads moet je ook weer een toetsenbord bij kopen, want van touchscreens leer je niet echt goed typen...
3 jaar is niet oud voor een computer, zoveel veranderingen zijn er niet geweest de afgelopen drie jaar...

Raisa

Raisa

20-04-2012 om 22:02

Betaald of onbetaald

Jemig er zijn maar zo weinig plekken waar ouderschapsverlof gedeeltelijk betaald is, laten we dat niet afschaffen zeg!! Maar uitbreiden!! Of, misschien ook niet verkeerd, inkomensafhankelijk maken.

Daarnaast zijn er ook bedrijven die betaald ouderschapsverlof hebben. Niet veel...! ABN AMRO is er eentje van. Misschien wel het hele bankwezen, dat weet ik niet maar dat lijkt me niet ondenkbaar.

Raisa

Raisa

20-04-2012 om 22:13

Flexibel uitzwaaien

Je moet eens kijken en luisteren bij het uitzwaaien van een schoolreisje. Hoeveel ouders even de bus uitzwaaien en dan gewoon wat later op hun werk beginnen.
Nee dan is het onderwijs niet flexibel. Je kunt niet eventjes een uurtje later beginnen.

Tja, en twee parttimers kosten meer dan 1 fulltimer. Maar ja daar wil je ook niet op bezuinigen, parttime werken moet juist kunnen.
De ipads zou ik niet doen. Zie niet zo goed wat het echte voordeel is tov gewone pc's.

Ely

Ely

21-04-2012 om 00:09

Raisa

'Jemig er zijn maar zo weinig plekken waar ouderschapsverlof gedeeltelijk betaald is, laten we dat niet afschaffen zeg!! Maar uitbreiden!! Of, misschien ook niet verkeerd, inkomensafhankelijk maken. '

Ehhhh suggesties hoe dat te betalen? Ik denk dat niemand tegen is hoor, als je ergens nog een enorme pot met geld vandaan kunt toveren?

Marianne, verhouding lesgebonden/overig

De verdeling is 40% lesgebonden uren, 60% overige taken. En dan heb ik de deskundigheidsbevordering nog buiten beschouwing gelaten. Voor elke vier uur lesgeven heb je 6 uur tijd om dat mogelijk te maken. Als jij en je collega's het daarmee niet redden, dan moet je jezelf eens flink achter de oren krabben. Ga je je werk anders aanpakken zodat je wel uitkomt met je uren of ga je met zijn allen naar het Malieveld omdat je collectief uitgeknepen wordt? Of zucht je eens diep, bedenk je hoe mooi je beroep is en schik je je in je lot, waardoor er nooit iets zal veranderen?

skik

Jip

Jip

21-04-2012 om 12:41

Huh

Skik, een fulltime leerkracht in het basisonderwijs werkt 1660 uur, waarvan 930 lesgebonden uren. Dat is geen 40-60 verhouding. Deskundigheidsbevordering (160 uur) zit in die overige taken, waarvan er dan nog 570 uur overblijven voor voorbereiden, overleggen, administratie ed.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.