kroontjespen
14-04-2012 om 19:34
Waarop zou een school kunnen bezuinigen
in tijden van een krappe beurs?
Wie heeft een originele suggestie?

skik
21-04-2012 om 13:38
Jip, moet andersom zijn
De verhouding is ongeveer 60% lesgebonden uren en 40% overige uren. Ik heb het verkeerd om geschreven in mijn vorige bericht. Het verandert verder niks aan mijn standpunt: of die overige uren zijn niet genoeg of de leerkrachten doen teveel of te omslachtig.
skik

Marianne
21-04-2012 om 22:49
Skik
Het gaat me helemaal niet om de exacte uren of wie er gelijk krijgt. Wat mij stoort is een houding alsof leerkrachten enorm veel vrij zijn, te dom om uit hun ogen te kijken of voor hun rechten op te komen, suf als ze klassikaal les geven, suf als ze veel tijd nodig hebben omdat ze niet klassikaal lesgeven, te lui zijn om iets te leren, te laks zijn om uit te zoeken hoe het zit met een IADHK, te hoogmoedig wanneer geopperd wordt dat er misschien iets aan de hand is met een kind, enzovoort. ik schrijf al lang op dit forum maar voor onderwijs gebruik ik dus een andere nick.
Ik kan hier best uitschrijven hoe mijn dag verloopt, maar het echte probleem is dat alles in regeltjes wordt gevangen en berekend is door mensen die een weinig realistisch beeld van de praktijk hebben.
Okee, klein voorbeeld:
Ik begin om 8.00. Ik zet de klas en de spullen klaar, start de computers op, controleer digitaal de afwezigen enz. Om 8.20 komen de kinderen binnen en sta ik eventueel ouders kort te woord. Dit half uur tot 8.30 telt als voorbereidingstijd. Voor de duidelijkheid: mijn voorbereidingstijd is nu 'op' terwijl er nog geen les voorbereid is.
In het onderwijs komt steeds meer bij en er moet steeds meer. Soms goed en terecht (denk bijvoorbeeld aan het clusteren van zorgleerlingen), soms ook tijdverspillende onzinzaken zoals Kwaliteit In Kaart.
Ik geloof best dat er onbekwame of onsymphatieke leerkrachten zijn maar ik krijg het gevoel alsof alle leerkrachten de schuld van die paar krijgen.

Marianne
22-04-2012 om 13:35
Even zo
Het maakt me niet uit dat ik dit even in eigen tijd moet doen, wat mij stoort is dat letterlijk tot op de minuut is uitgerekend hoeveel tijd ik waar aan moet besteden. Hier spreekt zoveel wantrouwen uit! Wanneer vervolgens gesteld wordt dat je je uren niet maakt en daarom nog -tig keer moet terugkomen, voelt dat niet prettig.
Een paar jaar geleden was dat niet zo, ik was toen regelmatig op een vrije dag op school te vinden om nog even een toets af te nemen of voor een oudergesprek. Dat doe ik nu niet meer.
Ik ben echt nog nooit een leerkracht tegen gekomen die vroeg klaar was. De een zal wat efficienter werken dan een ander, dat snap ik ook.

Manja
22-04-2012 om 13:36
Met evenzo eens
Ik ken ook op mijn gebied weinig banen waar je exact op deaangegeven tijd binnen komt rennen en dat je werktijd dan begint. Iedereen is er roch minstens een kwartier tevoren om alles op te starten en te openen. En ze rennen ook niet exact om 5 uur weg. Afsluiten, vuilnis weg, afwassen, alarm instellen enz. Of nog de laatste client te woord staan die om 1 voor 5 belt.
Zelfs mijn dochter die vakken vult in de supermarkt is 10 minuten tevoren aanwezig om ziich om te kleden en voor te bereiden. En ook zij is minimaal een kwartier later uit het pand met de hele groep em gezamelijk op te kunnen ruimen en af te sluiten.
Dat een leerkracht dat als werk ziet snap ik niet.

bibi63
22-04-2012 om 14:23
Nou
dat is toch niet altijd zo. Ik heb op heel wat kantoren gewerkt in verschillende brances. Maar de gemiddelde kantoormedewerker komt om ongeveer de 'contracttijd' binnen en gaat vervolgens pc opstarten, koffie halen enz. Ook om 5 uur zijn de meeste klaar met opruimen en afsluiten.
Gr. Bibi

Marianne
22-04-2012 om 15:47
Laatste reactie
Het moet van twee kanten komen. Ik werk van 8.00 tot 17.30 met vaak nog 1 of 2 uur in de avond en 20 minuten pauze. Ik zit met een reguliere werkdag al ruimschoots aan mijn uren en dan komt er nog de nascholing, studiedagen, terugkomdagen ed bij omdat je te weinig uren zou maken. Dat is wat niet goed voelt, ik werk me drie slagen in de rondte, school me bij op diverse gebieden, heb studiedagen, werk een nieuwe collega in, begeleid stagiaires en dan krijg je te horen dat je te weinig uren maakt of dat je inefficient werkt of niet handig bezig bent.
De leerlingbegeleiding is veel intensiever dan een aantal jaar geleden. Ik heb in het speciaal onderwijs gewerkt en de type kinderen die ik daar had zitten nu in het reguliere onderwijs. Gaat prima, maar destijds had ik er 17 en nu 32. Dat zijn best veel kinderen en dat kost (terecht) veel tijd.
Een keer een veer in de bips van bestuur of ouders zou best fijn zijn.
Zo, en nu ga ik achter de computer voor mijn werk.

Angela67
22-04-2012 om 16:36
Je het telkens toch weer voornemen - marianne
hoi Marianne,
ik werk niet in het onderwijs, maar wel in een beroep waar het soms ook effe de 'spuigaten' uit kan lopen qua uren. Ik ben projectmanager en per definitie gebeuren er dus dingen die niet gepland zijn (anders hadden ze er geen project van gemaakt ) dus ook mijn eigen uren gaan soms over de grens heen. Ik houd die dus maar gewoon bij (more or less, niet supernauwkeurig) en zorg ervoor dat ik het op de een of andere manier compenseer. Ofwel in het lopende project op een rustiger moment, of ik probeer aan het einde wat tijd in te bouwen waarbij ik niet direct full time in een volgend project rol. En ik probeer elke keer te leren ervan waar het dan misging in de uren (niet alleen die van mezelf natuurlijk, ook waar het in het project misging) zodat ik de volgende keer iets minder in dezelfde kuil stap.
Probeer jij het ook zo te regelen? Dat je in principe alleen de uren werkt die ervoor staan en dat je bijhoudt waarom en wanneer je erover heen gaat? Want daarmee kun je natuurlijk wel voor jezelf (en evt voor anderen) een beter plan maken. En dan ben je ook af van dat 'minuten tellen' waarvan ik me kan voorstellen dat het best frustrerend zou zijn als je je er echt aan 'moest' houden. Maar ik denk dat de professionals in het onderwijs toch ook wel snappen dat je dit moet toepassen zoals het komt als het totaal maar aardig klopt?
Ik kan me bijvoorbeeld best voorstellen dat je in het begin vh schooljaar altijd meer uren moet draaien voor het opstarten van alles, en aan het einde ook. Maar dat je dus ervoor moet zorgen dat je in het midden je tijd terugpakt en dat dat ook gewoon bespreekbaar is met iedereen. Dan wordt het voor iedereen inzichtelijker, voor iedereen 'normaler' om efficienter te werken en elkaar te helpen met tips en verbeteringen daarin. Het is namelijk echt niet zo dat als iemand structureel meer werkt dat het dan per se beter zou zijn.
Ik kan me wel voorstellen dat die indruk jaren kan leven en dat niemand dat meer ter discussie stelt omdat het nu eenmaal zo is. En ik snap ook dat je als individu het systeem niet kan veranderen maar ergens kun je wel zelf inzicht krijgen en voor jezelf bijsturen?
Groet,
angela

krin
22-04-2012 om 17:56
Vreselijk
dat geroep over dat een hele beroepsgroep het fout doet en niet mag piepen over hard werken. En dat op basis van de kinderen naar school brengen en af en toe op school rondlopen dat oordeel geveld wordt.
Het is heel makkelijk om te roepen dat iemand iets fout doet als die persoon zegt dat hij het druk heeft. Ik spreek eigenlijk alleen maar mensen die op de vraag: hoe is het op je werk, 'pfff, zo druk' antwoorden. Maar een leerkracht zou dat niet mogen, want dan doet ze iets fout?
Het is nauwelijks goed in te schatten wat de werkdruk is van een ander, in een functie die je zelf nooit hebt gehad. Mij lijkt het vreselijk om een hele dag (met 20 min pauze) niet weg te kunnen lopen, bijvoorbeeld, wat een vriendin van mij op de middelbare dus heeft. Die zal ook wel iets fout doen, maar als je haar hoort duikt ze om half negen onder en komt ze om half vijf weer boven, en heeft ze in de tussentijd haar boterham achter haar bureau opgepeuzeld (en van haar ll commentaar gekregen omdat 'wij dat ook niet mogen') en is ze niet naar de wc geweest.
Maar ja. Ik ben geen juf, nooit geweest ook. Als iemand zegt dat ze het druk heeft, ben ik alleen wel geneigd dat te geloven.

Manja
22-04-2012 om 18:13
Krin
Wat je over je vriendin schrijft snap ik werkelijk niet. Een fulltime docent op de middelbare school heeft 25 lesuren van 50 minuten, dus ca 21 uur voor de klas. dan blijft er gedurende de week nog erg veel tijd over die je wel werkt, maar geen les geeft. Hoe het dan kan dat jouw vriendin onderduikt om half 9 en bovenkomt om half5 zonder tijd voor toiletgang? Het bestaat niet dat ze in die tijd continu een klas heeft gehad. Ja, misschien een keer een dag. Maar dan heeft ze een andere dag bijna geen klassen. Dus misschien moet je het haar toch eens vragen.

krin
22-04-2012 om 19:20
Dat bedoel ik
geen hond die je gelooft. Ik had er 'op schooldagen' bij moeten zeggen, waarschijnlijk. Op thuisdagen bereid ze voor. Ze heeft een arbeidsintensief schoolvak, zonder methode of boeken, dus moet heel veel zelf bedenken en uitvinden en voorbereiden. Wat betekent, in haar geval, dat ze een op een draait wb de verhouding les en voorbereiding. En dan heb je nog vergaderingen, gezeik bij de directeur over gegeven straffen, eindeloze sessies schrijfwerk voor de rapportage) en jaarlijks een weekend naar Rome (tel uit je winst, dat is vier uur slaap per nacht en twintig uur werk per dag).
Er zijn er vast meer die het druk hebben. Zoals ik al zei, vrijwel iedereen die ik ken heeft het druk. Als de vrouw van de directeur in het draadje bij relaties verzucht dat haar man wel eens wat eerder thuis zou mogen komen, wordt ze een verwend nest genoemd, en hoort dat nou eenmaal bij de functie. Niemand die zegt dat hij vast wat fout doet, als hij elke dag 10 uur werkt. Vreemd. Vooroordeel. Lijkt mij.
Ik ben de dochter van een docent, en de vrouw van een (rijks)ambtenaar. Mijn vader werkte hard en veel, mijn man werkt hard en veel. En het gros van de reacties die ik kreeg en krijg, kwam neer op 'zo, lekker veel vakantie, relaxed' en 'zo, ambtenaar, veel uit het raam kijken van onze centen'. Dat maakt mij wat stekelig als het om het onderuithalen van andermans beroepseer en werkdruk gaat.

Angela67
22-04-2012 om 20:18
Krin
Krin,
Ik heb zelf niet de indruk uit deze draad dat Marianne niet geloofd wordt, integendeel, het klinkt allemaal zeer plausibel en het verheldert best veel voor mij als buitenstaander als zij dit beschrijft. En daarbij gaat het niet om verantwoording afleggen, dat is wat zij voelt en jij kennelijk ook. Echter, waar het om gaat is dat het zo vreemd is dat er niet meer retrospectie is, niet meer discussie, niet meer verwondering, bij de beroepsgroep zelf, etc. Ja misschien is het al lang zo en ja misschien vinden de leerkrachten het zelf niet zo raar meer maar het is natuurlijk bizar. Of de berekeningen kloppen niet en daar moet wat aan gedaan worden of de verwachtingen die men elkaar (onbewust) oplegt kloppen niet. Krijg ik de indruk dat dit taboe is om te bespreken? Alsof het dan per definitie een aanval is? Dat hoeft toch niet?
Groet,
Angela

krin
22-04-2012 om 21:02
Angela67
Het lijkt me geen taboe, hoor. En alles bij elkaar heeft het soms in dit soort draadjes wel degelijk iets van een aanval. Leerkrachten werken helemaal niet zo hard, ze hebben aan de lopende band vakantie, als ze niet om half vijf de deur uit kunnen lopen doen ze iets fout - dat klinkt toch echt als: je hebt een luizenleventje of je zou het kunnen hebben, als je nadacht. Ik zie niet hoe je hier op een forum van de buitenkant als een soort amateur-organisatieadviseur voor een hele beroepsgroep kan analyseren wat er fout zit. Je hebt de ervaring niet, het complete beeld niet.
Ik denk bij de verhalen van ambtenaren-man over zijn dagen vol besprekingen ook geregeld dat ze vast meer gedaan zouden krijgen als ze eens aan het werk gingen in plaats van erover te praten, maar tegen een ambtenaar die hier schrijft dat ze het zo druk heeft en zo geleefd wordt, dat ze van vergadering naar bila holt en thuis nog eindeloos stukken leest, zou ik geloof ik toch niet roepen dat ze iets fout doet en dat de hele beroepsgroep nodig eens het algehele functioneren onder de loep moet nemen omdat ze duidelijk iets fout doen als ze 's avonds nog zitten te werken. Niet zonder me een Telegraafreaguurder te voelen die overal 'van onze centen' achteraan zet, in elk geval.
Ik maak me geen zorgen over hoe (in)efficiënt) leerkrachten in het basisonderwijs hun dag indelen. Wel over het niveau van nu afgeleverde Pabo-studenten, wel over passend onderwijs, wel over testfetisjisme. Zijn dat dingen die leerkrachten moeten oplossen?

Angela67
22-04-2012 om 21:20
Kwaliteit
Krin,
jij maakt je geen zorgen daarover? Ik citeer: "Ik maak me geen zorgen over hoe (in)efficiënt) leerkrachten in het basisonderwijs hun dag indelen. "
Nou ik wel . En ja ik maak me ook zorgen over het niveau van de pabo. Dat kan namelijk allebei.
Het is toch van de zotte dat er gesteund en gekreund wordt (en dat wordt er in het onderwijs, lees de draadjes er maar op na, heel veel leerkrachten voelen zich aangevallen). Terwijl er ontzettend veel methodes zijn om werk/tijd onder de loep te nemen op een zinnige manier die voor iedereen een verbetering zouden betekenen. Voor de leerkracht zelf in de eerste plaats, daarmee voor de kinderen, voor de school als organisatie, voor het geld, voor de waardering voor het vak etc. Ik vind wel degelijk dat er elke dag iets van ' continu verbeteren' moet zijn, hoe klein dan ook. En iets accepteren wat fundamenteel verkeerd zit lijkt me een hele treurige bezigheid. Dan neem je toch ook je organisatie niet serieus meer? En waar haal je dan uiteindelijk je lol en energie uit? Personeel is vrijwel altijd de belangrijkste asset, zeker in het onderwijs. Dan mag je toch wel wat beter met die mensen omgaan en hen faciliteren in een goede bedrifjsvoering? En dat zijn echt geen hotemetotentermen hoor, gewoon met gezond verstand proberen om juist die leerkrachten het leven beter te maken zodat ze hun vak goed kunnen uitvoeren.
Groet,
Angela

Manja
22-04-2012 om 23:02
Sorry hoor krin
Maar ik blijf het waanzinnig en ongeloofwaardig vinden dat je vriendin van 8 uur tot half vijf geen tijd vindt om naar het toilet te gaan. Dan kan je het nog zo druk hebben, maar dan doe je toch echt iets fout. En dit soort overdreven voorstelling van zaken maakt dat ik dit soort verhalen niet serieus neem. Het gebeurt blijkbaar, maar dat kan alleen zijzelf voorkomen. En je maakt mij niet wijs dat er niet 2 maal drie minuten zijn geweest waarin ze naar de wc kon. Dit is vragen om een burn-out.

Manja
22-04-2012 om 23:08
Ik weet best
dat de meeste docenten gewoon hard werken. Ik ken er veel in mijn vriendenkring. Maar de hoeveelheid uren die zij maken per week zijn nauwelijks meer dan de uren die ik maak. Of die andere vrienden maken. Maar de docenten worden hierin gecompenseerd door veel meer weken vakantie dan ik heb. Een normale werknemer heeft 5 weken in het hele jaar. Een docent minimaal het dubbele. En natuurlijk moeten ze wel eens wat doen in een vakantie. Maar de docenten in mijn kenniskring gaan bijna allemaal 5 weken kamperen Frankrijk, terwijl de rest van ons groepje na 3 week weer aan het werk is.

denkster
23-04-2012 om 07:04
Meer uren buiten de vakantie om
De centrale directeur van onze basisschool legde dat ook altijd uit aan zijn leerkrachten; omdat zij zulke lange vakanties hadden, maar toch een 36 urige werkweek hadden, betekende dat, als zij vrij wilden zijn in de vakanties, dat zij dan meer dan 40 uren zouden maken in de schoolweken. Maar leerkrachten , ook parttimers, klaagden iedere keer dat zij gewoon niet uitkwamen met de toegemeten uren in de schoolweken...en vergaten de lange vakanties..
Een ander punt van time management is echt het gebrek van overzicht en planning bij leerkrachten.
Hoevaak ik wel niet bij de deur van het lokaal stond voor een afspraak maken, en de leerkracht uit het hoofd probeerde te bekijken wanneer dat mogelijk was, in plaats van zijn agenda te pakken.. hoezo kan je alles onthouden wat je doet? Hoe kan je ooit je tijd plannen als je geen overzicht hebt? Dan voelt alles al snel te veel en overwerk (en de extra tijd dan weer die nodig was om een nieuwe afspraak te maken, omdat de leerkracht een andere afspraak had vergeten, pff)
En nog terugkomend op de acht uur s ochtends beginnen: de leerkrachten op deze basisschool moeten het lokaal in orde hebben om stipt acht uur, en dus voor acht uur aanwezig zijn. En ze vertrekken na vijf uur. Lange dagen?
Iedereen zal toch wat meer uren voor hetzelfde geld moete maken om de economie van Nederland uit het slop te krijgen.. hoor je trouwens boeren en boerinnen ooit klagen dat ze om half vijf moeten opstaan voor hun werk?
Tis toch je roeping?

Mea Proefrok
23-04-2012 om 07:16
Niet alles gelezen
Ik heb helaas geen tijd om alles te lezen, maar krin heeft gelijk, lieve OO-dames. Er zijn dagen in het (speciaal en regulier) onderwijs waarop je niet kunt plassen. En ook niet even twee minuten uit het raam kunt kijken om je zinnen te verzetten, even na te denken over je reactie of op te laden. Want dan wordt er iets of iemand gesloopt, of gebeurt er iets anders naars waarvoor jij direct verantwoordelijk bent.
De werkdruk in het onderwijs is deels vergaderingen en papierwerk die de spuigaten uit lopen. Maar het is ook voor een groot deel de constante alertheid die je moet opbrengen. Je zou ze eens moeten zien zitten op mijn school in de tien minuten pauze die ze per dag hebben. Iedereen gaat in een soort off-stand. Heel even opladen, heel even niets.
En ja, het is treurig, en ja, we hebben het zelf laten gebeuren. En als er nu gemopperd wordt over de werkdruk, moeten we gewoon efficienter gaan werken. Jongens, efficient is een kantoorbegrip. Een leerling is niet efficient.

skik
23-04-2012 om 09:37
Lieve mea
Ik twijfel niet aan je inzet, motivatie, toegeweidheid, liefde voor het vak en de leerlingen, want dat blijkt onomstotelijk uit je postings.
Maar je hebt in het vo 750 lesuren. Over 38 weken maakt dat vier klokuren per dag op fulltime basis. Op basis van de wet heb je recht op 30 minuten pauze na 5,5 uur werken, of op 2x 15 minuten pauze. Hoe kan het dan dat je op een werkdag geen tijd hebt om naar de wc te gaan, of om even rustig je boterham te eten met een kop thee erbij, weg van de leerlingen? Ik weet dat je bewerkelijke leerlingen hebt, maar na 15.30 uur zijn ze toch wel naar huis? Waar en hoe gaat het mis, dat vraag ik me oprecht en niet-verwijtend af. De situatie die jij beschrijft gun ik de leerkrachten niet. Dat is niet goed voor hen, dus ook niet voor de leerlingen. En dat wil ik als ouder dan weer niet.
skik

skik
23-04-2012 om 10:11
Denkster
"Iedereen zal toch wat meer uren voor hetzelfde geld moete maken om de economie van Nederland uit het slop te krijgen.. hoor je trouwens boeren en boerinnen ooit klagen dat ze om half vijf moeten opstaan voor hun werk? Tis toch je roeping?"
Wat een flauwekulargumenten zeg. Leerkrachten mogen niet meer dan 1659 uur maken, kunnen niet ineens meer lessen gaan geven dus hoe ze met harder werken de economie uit het slop moeten trekken? Je vergelijking met boeren die vroeg op moeten staan slaat nergens op. En roeping? Leerkracht is een baan. Het kan ook nog je roeping zijn, maar dat wil toch niet zeggen dat je dan maar je rechten als werknemer moet laten schenden omdat lesgeven je lust en je leven is?
skik

skik
23-04-2012 om 12:15
Marianne
Wat jammer dat je de normjaartaak als wantrouwen ziet. Hij is juist bedoeld om leerkrachten te beschermen tegen ongebreidelde werkuren en om inzichtelijk te maken hoeveel tijd je ergens aan kan of moet besteden. Als jij je normjaartaak invult, je daaraan voldoet en je directie vervolgens stelt dat je niet genoeg werkt, dan deugt je directie niet. Als je meer uren werkt dan je normjaartaak dan krijg je ofwel teveel taken op je bord of je werkt inefficiënt of je doet teveel.
Ik heb een tijd in de MR en GMR gezeten, daar is het Convenant Leerkracht uitentreuren besproken. Uit vragen uit het werkveld bleek dat er ontzettend veel onwetendheid, misverstanden en misstanden waren. Wij hebben daarop een informatieavond georganiseerd waarbij de personeelsgeleding van de MR-en konden komen om naar uitleg te luisteren van mensen van de vakbond, vragen konden stellen en misstanden konden melden. Vaak bleek dat directies de hand lichtten met de regels. Bijvoorbeeld dat ze maar 20 uur toekenden aan MR-werk, terwijl in de CAO 60 uur staat. Da’s fout of dom van die directies want die waren allemaal in een persoonlijk gesprek voorgelicht, maar ook verwonderlijk dat leerkrachten daarmee akkoord gingen terwijl ze allemaal een uitgebreide, duidelijke folder hebben gekregen met hun rechten en plichten en je dit soort dingen heel makkelijk op internet kan opzoeken. Maar soms bleek ook dat leerkrachten hun MR-werk als overwerk beschouwden omdat de vergaderingen ’s avonds plaatsvonden, terwijl de uren gewoon op de njt stonden.
Behalve onbekendheid of ontduiken van CAO-bepalingen denk ik dat er nog een paar oorzaken zijn voor de werkdrukbeleving in het onderwijs. De (al dan niet vermeende) wurggreep van de Inspectie waardoor er oeverloos geadministreerd en verantwoord wordt. Scholen doen doorgaans meer dan van ze verlangd wordt en dat genereert een enorme bult werk. Een beroepscultuur waarbij je door collega’s scheef aangekeken wordt als je je werk wel binnen de tijd afkrijgt (kan nooit goed zijn als ze nu al naar huis gaat). Die cultuur is trouwens allesbehalve exclusief voor het onderwijs. Te grote servicegerichtheid: als ouders eenmaal gewend zijn dat ze altijd binnen kunnen lopen voor een gesprekje zullen ze dat ook te pas en te onpas doen. Voor sommigen (of velen) geldt: geef ze een vinger en ze nemen je hele hand. Op onze school wilden veel leerkrachten niet aan een beperking van de inlooptijd, omdat ze bang waren de goede contacten met de ouders te verliezen. Nog geen maand na de invoering waren ze laaiend enthousiast over de rust die die nieuwe regel meebracht. De oudercontacten bleken er trouwens niet onder te leiden. Werk dat je jezelf oplegt: urenlang internet afspeuren voor een originele kerstknutsel, of heel vaak je mail controleren en bijna per omgaande reageren op totaal niet urgente mailtjes. Ik had de juf eens een link gemaild waar ze om gevraagd had. Ik kreeg per omgaande een bedankje, geschreven in haar pauzetijd. Dat alles maar leuk moet zijn. Als zitting in de Sinterklaascommissie zoveel tijd kost dat andere taken in het gedrang komen zou je tot de conclusie moeten komen dat de Sinterklaascommissie door iemand anders gedaan moet worden of dat die commissie in zijn geheel minder tijd moet spenderen aan de feestelijkheden. Werk dat je doet wat door een ander gedaan moet worden: leerkrachten die dagelijks stofzuigen omdat het schoonmaakbedrijf het niet doet. Die gaat het ook echt niet doen als de leerkracht het zelf doet. De klas is schoon, dus ouders klagen niet. De directie of het bestuur kan zich mooi geld besparen als de leerkracht het doet en ze het schoonmaakbedrijf niet voor meer uren in hoeven te huren. De Kaatjetheorie over het laatste wagonnetje. Marianne, je schrijft: “Ik heb in het speciaal onderwijs gewerkt en de type kinderen die ik daar had zitten nu in het reguliere onderwijs.” De afgelopen 10 jaar zijn er iets meer kinderen van regulier naar so gegaan en iets meer van sbo naar regulier. In totaal zijn er 4000 kinderen minder in het so/sbo, die zitten dus nu op het regulier. Er zijn een kleine 7000 basisscholen in Nederland. Da’s 0,6 zorgleerling per school. Dat kan de werkdruk niet verklaren. De ‘laatste wagonnetje-theorie’ wel.
Formeel hebben leerkrachten middels de CAO een goede arbeidspositie. Als het in de praktijk niet uitkomt zijn er mijns inziens grofweg twee oorzaken: je krijgt teveel werk (en da’s in strijd met de CAO), of je doet te veel werk (en dat doe je zelf. Als je teveel werk krijgt en dat niet okee vindt zal je je op je rechten moeten beroepen en er werk van maken dat je niet overbelast wordt. Als je teveel werk doet moet je dat minderen, of het gewoon doen omdat je het leuk of noodzakelijk acht, maar die ‘overuren’ dan geen werk maar hobby noemen.
Ik hoop dat leerkrachten hun werkdruk en werkdrukbeleving in overeenstemming kunnen brengen met de realiteit.
skik

krin
23-04-2012 om 14:28
Manja
Al is de roeping van een priester nog zo sterk, leven met het celibaat blijft vaak hard werk.
En verder ga ik het stuk van skik nog even herlezen, daar stond volgens mij veel zinnigs in.

Manja
23-04-2012 om 14:38
Krin
Ik heb het niet over roeping gehad hoor!
Docent zijn is gewoon een vak.

Mea Proefrok
23-04-2012 om 16:21
Kan wel
Tuurlijk kan ik naar de wc, maar dan moet ik wel een collega in het lokaal naast me inseinen dat hij/zij even een oogje op mijn groep moet houden. En dat doe je niet dagelijks, want dat stoort.
En ja, na drie uur zijn de leerlingen naar huis en is er van alles mogelijk qua eten, drinken, plassen en wat nog meer. Ik zeur niet. Ik heb een geweldig beroep. Ik wilde alleen even melden dat ik het verhaal van die vriendin van Krin herken. Ik heb dat soort dagen ook. Niet elke dag. Maar wel wekelijks een of twee.
En ik denk dat het moeilijk voorstelbaar is voor mensen die niet voor de klas staan (en al helemaal als het gaat om zorgleerlingen) hoe wakker je moet zijn. Ik heb ook kantoorbanen gedraaid en hoe hard ik daar ook werkte (want dat vind ik lekker), er was altijd wel even een moment om me te herpakken. Dat moment moet ik nu vaak enkele uren uitstellen. Nogmaals, voor mij geen enkel punt, ik ben een blije juf. Maar als je slecht slaapt, een doodzieke moeder hebt, een kreupel huwelijk of andere privezorgen, wordt het loodzwaar. Ik heb al heel veel mensen tijdelijk of permanent zien afhaken. En dat waren niet de minsten.

Manja
23-04-2012 om 16:40
Maar mea
Eerder in dit draadje ging het over een middelbare schooldocent die onderdook tussen 8 en half 5. Terwijl een middelbare schooldocent fulltime 21 klokuren een klas heeft. Die heeft niet tot 3 uur een klas. Dat bestaat niet. Die moet dus zichzelf de tijd gunnen om als ze geen klas heeft te gaan plassen.
Ik ben benieuwd op wat voor school jij werkt. Want op de basisschool van mijn kinderen is er in elk geval een koffiepauze voor de docenten en tussen de de middag zijn de kinderen ook 5 kwartier buiten de klas. Thuis of bij een overblijfkracht. Plastijd gemoeg dus.
Hoe zit dat bij jullie dan?

Angela67
23-04-2012 om 17:36
Welke methode dan ook...
er moet een mogelijkheid zijn om van binnenuit, als je leerkracht bent, samen met je organisatie/collega's het zo proberen in te richten dat niemand structureel overwerkt en dat het niet als 'storen' wordt gezien als je moet plassen en je werkt op een school zoals Mea Proefrok. Oftewel gewoon kritisch kijken naar wat moet, wat kan en wat daar dus buitenvalt. En ik weet ook dat goede oplossingen vallen of staan met goede leiding die faciliteert ipv dicteert. Feit blijft dat er volgens mij nog niemand heeft gereageerd in dit soort draadjes die zegt: nou, bij ons liep het ook de spuigaten uit en toen zijn we eens metz'n allen aan de slag gegaan om het te verbeteren en dat is zo en zo verlopen. Skik die schrijft hierboven erover, dat zij voor informatie en discussie heeft gezorgd en toelichting. Maar van een leerkracht zelf heb ik zoiets nog niet gehoord. Zou dat not done zijn?
Groet,
Angela

Mea Proefrok
23-04-2012 om 17:38
Manja
Die gemiddeld 26 lesuren zijn niet evenredig over mijn vier werkdagen verspreid. Dat is roostertechnisch gewoon niet altijd mogelijk. Ik heb dus twee dagen met zeven uur achter elkaar en twee dagen met een tussenuur. Wij moeten een op de twee pauzes wachtlopen of met een klas eten. Pauzes zijn dus vaak ook gevuld. En tijdens de tussenuren (twee per week) moet ik meestal leerlingen spreken of bijspijkeren die na schooltijd niet kunnen (busjesprobleem bijvoorbeeld). Het is gewoon allemaal erg strak gepland. Wij zijn een middelbare school met extra zorg (vso).

Mea Proefrok
23-04-2012 om 17:42
Angela
Hoe zie je dat dan voor je? Onze leerlingen hebben geen tussenuren en worden veelal gebracht en gehaald, dus ruimte na schooltijd is er niet veel. Een docent heeft een vastomschreven aantal lesuren. Die prop je dan in die tijd tussen busje komt brengen en busje komt halen. Langere lesdagen is voor onze populatie niet handig, ze redden het vaak net (of net niet) om zes klokuren achter elkaar goed te functioneren. Na schooltijd is er ruimte voor jezelf. Met mate, want er wordt natuurlijk ook veel vergaderd. En 's avonds bereid je voor. En de uren die je extra werkt, krijg je terug in de vorm van vakantieweken. Ik vind het goed zo. Maar ik kan niet altijd plassen tussen half negen en drie uur. Dat is gewoon zo.

krin
23-04-2012 om 17:45
Manja
Je staart je zo blind op dat plassen. Ik heb dat voorbeeld er oorspronkelijk bijgehaald om duidelijk te maken waarom het leraarschap mij zwaar lijkt. Waarom ik niet in hoongelach uibarst als een juf of docent hier verzucht dat het pittig is. En dat is, wat Mea ook zegt, het continu alert moeten zijn, ogen in je achterhoofd en liefst nog elders ook, a la minute kunnen reageren en improviseren. En dat een dag lang. Vrijwel continu, zo continu dat rustig naar de wc gaan er bij inschiet. En ja, die vriendin van mij heeft een ongelukkige verdeling van uren, met twee lange lesdagen. Bot gezegd: jouw gebrek aan voorstellingsvermogen maakt haar nog geen leugenaar.
Met haar zelfreflectie zit het trouwens wel goed, want om er achter te komen waarom ze het gevoel heeft dat ze achter zichzelf aanloopt, heeft ze een coach gevraagd een tijd met haar mee te lopen en wekelijks te bespreken waar ze op vastloopt. En dat helpt.
Mijn hele punt, plassen daargelaten: als leerkrachten melden dat ze hun vak soms als zwaar en hun werkdruk als hoog ervaren, zie ik geen reden om te roepen dat ze 'dan dus iets fout doen' en dat de hele beroepsgroep in vastgesleten patronen doorholt zonder ooit op het eigen functioneren te reflecteren (yuk, even mijn mond spoelen).