Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
kroontjespen

kroontjespen

14-04-2012 om 19:34

Waarop zou een school kunnen bezuinigen

in tijden van een krappe beurs?
Wie heeft een originele suggestie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mea Proefrok

Mea Proefrok

23-04-2012 om 17:46

Als je het niet redt

Als je ons werkschema niet aankunt, zit er niets anders op dan een andere school of een compleet andere werkkring te zoeken. En ja, er zijn dagen waarop mij dat aanlokkelijk voorkomt - met name als mijn Terror Japie van 1 de nacht op stelten heeft gezet .
Nog een andere optie is om een andere functie te zoeken binnen de school (schoolmaatschappelijk werk, RT, ambulante begeleiding). Al wordt er momenteel fiks bezuinigd op die posten.

Manja

Manja

23-04-2012 om 18:40

Krin

Ik staar me niet blind op het plassen. Ik weet ook best dat een docent het heel druk kan hebben, net als heel veel andere werkende nederlanders.
Maar als er een voorbeeld wordt gegeven van een middelbare schooldocent die geen tijd zegt te hebben om te plassen kan het anders dat daar reacties op komen zoals nu gebeurt. En schept nou niet echt begrip voor zo'n docent. Ik kan dan alleen maar denken: regel het dan zelf beter. Er zijn op een dag minimaal twee pauzes en op veel dagen ook niet lesgebonden uren.
Ik kan mij de situatie van Mea veel beter voorstellen en vind ook dat zij op een middelbare school voor speciaal onderwijs meer recht van klagen heeft. Want blijkbaar moet zij in een pauze ook nog eten met een groep en toezicht houden. En dat zal op een school met een werkweek naar Rome echt niet aan de orde zijn. Daar zitten over het algemeen kinderen die niet onder begeleiding hoeven eten.

Angela67

Angela67

23-04-2012 om 19:05

Dus toch

Krin,
dit is dus wat ik bedoel: kennelijk heeft jouw vriendin stappen ondernomen om het structureel aan te pakken. Waarom vertel je dat dan niet direct erbij?

"Mijn hele punt, plassen daargelaten: als leerkrachten melden dat ze hun vak soms als zwaar en hun werkdruk als hoog ervaren, zie ik geen reden om te roepen dat ze \'dan dus iets fout doen\' en dat de hele beroepsgroep in vastgesleten patronen doorholt zonder ooit op het eigen functioneren te reflecteren"
het gaat erom dat er structureel kennelijk meer uren gemaakt worden en dat men dat maar normaal vindt. Als daar op gereflecteerd zou worden en dat dat normaler wordt gevonden dan kan je nog steeds roepen dat je het zwaar hebt maar dan zal er niet gereageerd worden met 'dan reflecteer je niet genoeg'. Maar jij doet alsof elke leerkracht die meer uren maakt ook zo'n coach gezocht heeft en dat het echt niet anders kan. Daar geloof ik niets van. En ja, volgens mij is best wel duidelijk dat werken in het onderwijs iets heel anders is dan werken in een winkel of op een kantoor. Maar om nou maar meteen die hele beroepsgroep in het onderwijs niet te mogen bevragen/bekritiseren omdat het nu eenmaal zo heel anders is, vind ik ook overdreven.

@Mea, is er geen superflexibele plashulp-invalpersoon die voor dit soort situaties als vliegende keep kan dienen?(en voor meer onverwachte zaken).

Ik zag je al het woord bezuinigen noemen, maar daar doel ik ook op: als je als onderwijsgroep niet zelf probeert de tering naar de nering te zetten, zal het 'management' (dat veraf staat) altijd ingrijpen op dingen waar ze beter vanaf kunnen blijven (omdat die indirect misschien heel veel problemen en kosten opleveren). Niet dat je nou zelf bezuiningsvoorstellen moet doen, maar zicht op je eigen werk, organisatie, methode van werken, overleg daarover en duidelijkheid maakt bezuinigingsmogelijkheden wel duidelijker (en de discussies met directeuren erover ook).
Groet,
Angela

krin

krin

23-04-2012 om 21:27

Waarom waarom

"dit is dus wat ik bedoel: kennelijk heeft jouw vriendin stappen ondernomen om het structureel aan te pakken. Waarom vertel je dat dan niet direct erbij?"
Geen idee. Omdat ik toen ik mijn voorbeeld gaf niet dacht de discussie zo'n slinger zou geven, denk ik. En ik doe zeker niet alsof elke leerkracht een coach zoekt. Ik ken elke leerkracht niet. En van mij mag je best de beroepsgroep bevragen, maar doe dan ten eerste niet alsof je die wereld uit en te na kent, en doe ten tweede de verhalen uit de praktijk dan niet af als onzin. Ik vraag je in feite om te reflecteren op je eigen denken (jakkes, moet ik weer mijn mond gaan spoelen). Zoals Mea zei: leerlingen zijn niet efficiënt. Verder zou ik jullie willen vragen te reageren op het stuk van skik. Die zei een stuk zinniger dingen dan ik met mijn eenpersoonsvoorbeeld. Mijn punt was een terzijde: neem wat de leerkrachten over hun eigen werk en werkbeleving zeggen serieus. Kijk door hun ogen, niet door management-ogen. Pas als je dezelfde kant opkijkt, kun je iemand adviseren dat linksaf gaan misschien handiger is dan rechtdoor of rechtsaf.

Maylise

Maylise

24-04-2012 om 12:50

Anders

Bij speciaal onderwijs is het natuurlijk anders. Ik kan me voorstellen dat je de klas dan inderdaad niet even alleen kan laten. Op een gewone middelbare school (of basisschool) kan je best de klas even een paar minuten alleen laten. Ik weet nog uit mijn jeugd dat we soms wel 30 minuten alleen werden gelaten omdat onze juf/non daarnaast ook moeder overste was en soms klooster zaken moest regelen. Dat was dan wel in de 5de klas en 6de klas maar dat kon dus best.

Gisteren was ik op de basisschool van mijn nichtje om iets te bespreken. Leraar had een afspraak met mij gemaakt onder schooltijd en liet de leerlingen gewoon alleen zitten tijdens die 10 minuten. Dat gaat om een gecombineerde groep 5/6.

Speciaal onderwijs is misschien wat anders.

Verder is onderwijs natuurlijk gewoon een baan waarbij de werkdruk anders is opgebouwd dan bij veel functies. Het is een combinatie van drukke en volle dagen met als compensatie lange vakanties. Dat behoort gewoon tot de functie.

Angela67

Angela67

24-04-2012 om 17:47

Beetje flauw krin

Krin,

"Kijk door hun ogen, niet door management-ogen. Pas als je dezelfde kant opkijkt, kun je iemand adviseren dat linksaf gaan misschien handiger is dan rechtdoor of rechtsaf."

Beetje flauw Krin, twee (paar ogen) zien altijd meer dan 1 . Ik vind ook dat het 'onderwijsmangement' de leerkrachten de ruimte en aanmoediging moet geven om met hun eigen ogen te kijken en verbetering te laten doorvoeren die helpend zijn. En een keer out of the box oplossingen aanreiken die een leerkracht-in-stress niet ziet maar wel wil proberen. Maar ik krijg helemaal niet het idee dat het onderwijsmanagement wil dat leerkrachten zo kijken want dat levert dan vast alleen maar ellende op denken die managers misschien.

Dan is het toch mooi als leerkrachten zelf gemotiveerd raken, desnoods door voorbeelden of methodes uit hele andere hoeken, om zelf aan de slag te gaan, op kleine schaal, om het anders te willen doen? Daar gaat het om, niet dat 'buitenstaanders' dingen beter zouden weten of niet zouden weten waar ze over praten en dan hun mond moeten houden.

Skik maakt die combinatie goed omdat zij zowel met proces/efficiency/uren bezig is als met het vak en wat dat inhoudt. Dus ja ik lees Skiks postings met belangstelling en ik zou het ook leuk vinden - net als jij - als leerkrachten daarop reageren.

Groet,
Angela

krin

krin

24-04-2012 om 21:26

Ik bedoel

Ik bedoel wat jij nu ook schrijft, geloof ik. Meekijken, meedenken. Veel van de eerste reacties op leerkrachten die het over de werkdruk hadden, bestonden alleen uit commentaar zonder het 'mee'. Die keken er van de buitenkant op en wisten het beter. Ze hoeven hun mond niet te houden, geenszins, zeker niet als iemand er wat aan heeft, maar niemand heeft er wat aan als je niet verder komt dan: je doet iets fout want ik doe het anders (zelfs als ze zelf heel ander werk doen).
Ik ben niet tegen commentaar, slechts tegen ongefundeerd commentaar.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

24-04-2012 om 22:10

Niet zielig

Leraren zijn niet zielig. Of ze nu naar de wc kunnen of daarvoor iemand moeten aanspreken. Toen ik zwanger was, heb ik inderdaad maatregelen getroffen om vaker te kunnen gaan. Daar heeft het management niets op tegen, wat een vreemd idee dat leidinggevenden creatieve oplossingen zouden tegenhouden. Nu ik niet zwanger ben en dus meer controle heb over de hele situatie (om het maar eufemistisch te zeggen), vind ik het bezwaarlijk om - een enkele uitzondering daargelaten - de les van een ander te storen. Dat kan heel vervelend zijn.
En ja, het is een bijzondere doelgroep. Neemt niet weg dat ik zeker weet dat andere docenten misschien wel kunnen plassen, maar dat de pauze of lunch er bij mensen op andere scholen of soorten onderwijs ook regelmatig bij inschiet. Het is gewoon zo geregeld.
En dat is niet zielig. Leraren zijn geen slachtoffers. Ze zijn ook geen onmondige schapen die diep buigen voor de fratsen van de schoolleiding cq het bestuur. Ze hebben voor dit beroep gekozen met alle voors en tegens die erbij horen.

Toch raar dit zeg

"Gisteren was ik op de basisschool van mijn nichtje om iets te bespreken. Leraar had een afspraak met mij gemaakt onder schooltijd en liet de leerlingen gewoon alleen zitten tijdens die 10 minuten. Dat gaat om een gecombineerde groep 5/6."
Ik vind dit toch niet kunnen. Ik ben er onder lestijd voor de kinderen, dan ga ik toch geen oudergesprek plannen!! Ik zou het als ouder ook erg raar vinden: zowel als het de groep van mijn kind is waar de meester even onder lestijd uitloopt voor een oudergesprek, als ook als ik die ouder was (oke tante dan). Ik zou al zeer verbaasd kijken als die meester zou zeggen: "weet je wat? we kunnen wel even onder lestijd een afspraak plannen, laat ik de groep wel even 10 minuten alleen."
Ik zou als ouder dat gesprek dan ook niet onder lestijd willen hebben. Of mijn kind nu in die alleengelaten groep zit of niet.

madelief

madelief

26-04-2012 om 09:43

Heel even

Heb geen zin om in te gaan op alle rekensommen maar het lijkt nu net of wij in het onderwijs alles fout doen. Ik had vorig jaar een meisje in de groep waardoor ik echt geen 2 min de klas uit kon. Ze knipte in kleren, sloeg, beet etc. Tuurlijk kon ik dan om 12.00 even naar de wc maar soms was het echt heel moeilijk om het zo op te houden hoor! Daarnaast lijkt het nu net of wij leerkrachten alleen maar klagen. Als ik op zondag op school kom om mijn week voor te bereiden dan is het gewoon druk op school, daarnaast komen alle collega's elke vakantie wel één of twee dagen per korte vakantie terug om te werken. Oké alleen in de zomervakantie niet, maar dan eindigt hij na 5 weken want de laatste week zit iedereen weer elke dag op school. Dus ga ons nu niet vertellen dat we niks doen voor ons geld......daarnaast zou ik graag eens gebruik maken van de goedkope vakanties buiten schoolvakanties om maar dat mag niet dus ik zou best zelf mijn vakantiedagen op willen nemen. Ook als ik straks oud ben moet ik tussen de gezinnen op vakantie, niks gezellig in juni in de goedkope tijden. Dus oké we hebben veel vakantie maar niks flexibels, kost ons duS ook weer een hoop extra. Gelukkig geniet ik van mijn werk ondanks dat ik nu gewoon weer 35 kleuters heb in mijn eentje. Geloof me dat is hard werken, dus soms zou het best prettig zijn als mensen dat een beetje snappen.....

Madelief, dan heb je me verkeerd begrepen

Ik vind juist dat leerkrachten veel te hard werken. Ik vind het namelijk helemaal niet wenselijk dat leerkrachten structureel veel meer uren maken dan ze betaald krijgen. Maar ongetwijfeld verschillen we van mening waarom leerkrachten zoveel uren maken.

skik

Maylise

Maylise

26-04-2012 om 15:44

Geerke

Ik weet eigenlijk niet of deze leraar vaker afspraken maakt onder schooltijd. Ik denk het eigenlijk wel want volgens mijn nichtje laat hij ze een paar keer per dag even alleen om te werken dus dan kan hij inderdaad wat anders doen. Overigens vind ik het niet zo raar. Het zijn geen kleuters meer dus even alleen kan best. Ze werken toch wel vaker periodes zelfstandig binnen de klas. Het was overigens echt zijn idee om onder schooltijd af te spreken. Ik was de hele dag thuis dus ik kon elk tijdstip wel.

een juf

een juf

26-04-2012 om 21:17

Raar

Ik vind het ook raar.De leerkracht zou de tijd dat de kinderen zelfstandig werken moeten gebruiken om extra zorg te bieden of uitdaging. Gesprekken met ouders zijn na school .

bibi63

bibi63

26-04-2012 om 21:55

Uren

Volgens mij is het zo dat er standaard vanuit wordt gegaan dat een leerkracht 4 x 8,5 uur werkt en 1 x 6 uur (woensdag). Dus een week van 41 uur. In die 41 uur zitten alle andere zaken zoals vergaderen, lessen voorbereiden, nakijken, klas opruimen, gesprekjes met ouders enz enz. Een leerkracht kan zelf kiezen om een deel in het weekend te doen, of alles 's middags na scholtijd. Verder zitten er ook de niet wekelijks voorkomende zaken in verrekend, zoals 10-minuten gesprekken e.d. Al met al wordt er dus vanuit gegaan dat een leerkracht over de schoolweken van het hele jaar 41 uur werkt. Als er ouderschapsverlof wordt opgenomen, dan soepeert een leerkracht dus ook 8,5 uur per dag. Maar.... de leerkracht krijgt voor 36,86 uur betaald. En dat is om een deel van de vele vakantiedagen te compenseren. Dat zijn 12 weken schoolvakantie, waarvan minstens 10 a 12 dagen afgaan aan werkzaamheden tijdens de vakanties. Als we dan uitgaan van 41 uur werken en 36,86 uur betaald krijgen, dan houdt je 4,5 uur per week onbetaald over. Vermenigvuldig dat met 40 (schoolweken), dan is dat 178 uur per jaar. Deel je dit door een werkdag (4 x 8,5 + 6 gedeeld door 5) van 8,2 uur, dan kom je op 21,5 dag niet betaald. Dus de daadwerkelijk doorbetaalde vakantie van een leerkracht is: 12 x 5 dagen is 60 dagen, daar gaan dan die 21,5 dagen vanaf (de uren per week die niet betaald worden. Houdt je over 38,5 dagen. Daarvan af, de gemiddeld 10 dagen die je binnen de vakantie werkt, is dus 28 dagen. Valt wel mee dus, die doorbetaalde vakantiedagen.....
Gr. Bibi

bibi63

bibi63

26-04-2012 om 21:58

Overigens

Ik werk op een scholenbestuur op de administratie. Ik kan zelf kiezen of ik 12, 10 of 7 weken vakantie wil. Als ik kies voor 12 weken vakantie, dan verdien ik dus veel minder dan wanneer ik 7 weken vakantie wil. Zelfde systeem.
Gr. Bibi

Bibi

Bij leerkrachten in het basisonderwijs geschiedt de salarisberekening niet op een bepaald aantal uren per dag. Er wordt per aanstelling een werktijdfactor toegekend. Fulltime is uiteraard wtf 1,0. Voor parttime is de wtf afhankelijk van combinaties van dagen en van lestijden per school (bijvoorbeeld verschillen in onderbouw en bovenbouw). Die werktijdfactor wordt tot 4 cijfers achter de komma berekend. Volgens mij klopt er dus niets van je berekening van ouderschapsverlof, want dat gaat naar rato van je wtf. Ook je berekening over al dan niet doorbetaalde vakanties kloppen niet, want leerkrachten krijgen gewoon 1659 of je wtf-deel daarvan betaald, of ze die uren nou allemaal in de 39 lesweken stoppen of voor een deel in de vakanties werken.

skik

bibi63

bibi63

27-04-2012 om 13:53

Nee skik

Wbt ouderschapsverlof: het klopt dat het aantal uren dat je recht hebt op basis van je wtf is. Maar met de berekening van hoe lang die periode dan duurt, wordt per opgenomen dag 8,5 uur berekend (of 6 als het een woensdag betreft).
Net als met vervangingen: kom je een dag extra werken om een zieke collega te vervangen, dan krijg je 8,5 uur extra uitbetaald. Op zich is dat niet helemaal terecht, omdat die vervanger (zeker als de andere leerkracht maar 1 dag ziek is of bijzonderverlof heeft voor een trouwerij) normaliter niet daadwerkelijk 8,5 uur die dag zal werken: geen lessen voorbereiden of nakijken. Maar er wordt wel 8,5 uur uitbetaald, omdat dat nou eenmaal voor een werkdag van een leerkracht staat.
Wat betreft daadwerkelijk verlof/uren/wtf: deel die 1659 nou eens door 40 schoolweken, dan krijg je dus die 41 uur per week (en dat is dus 4 x 8,5 + 6). Dat is dus het aantal uur dat ervan uit wordt gegaan dat je per week werkt (zoals al eerder aangegeven: zo wordt ook gerekend met de dagen die je opmaakt met ouderschapsverlof of uitbetaald krijgt met invalwerk). Maar een leerkracht krijgt maar 36,86 uur per week uitbetaald (zie CAO). Dat is dus 4,14 uur per week minder, dan dat hij geacht wordt per week aan uren te besteden. Dat maal 40 weken is 165 uur per jaar. Dat weer delen door 41 uur is 4 weken vakantie die hiermee is verrekend. Houden we nog 8 weken vakantie over. Maal 5 is 40 dagen. Dan daarvan aftrekken de dagen die in de vakantie gewerkt worden plus tafeltjesavond, kamp enz. enz., zeker 10 dagen. Dat houdt per saldo dus een betaalde vakantie van 30 in.
Zie ook www.drs-online.nl: "Rechtsgeldig
Hoeveel uur werkt een leerkracht per dag?
De CAO RPO kent een normjaartaak die is vastgesteld op 1659 klokuren per jaar. Dit wordt weergegeven in een werktijdfactor van 1,0000. Het bijbehorende aantal klokuren per week is 36,86 uur. Het is van belang om te weten dat het hierbij niet gaat om een gemiddeld aantal uren dat in een week gewerkt wordt.

Anders gezegd, in het onderwijs is geen sprake van een 36,86-urige werkweek. Indien de 1659 uur gedeeld wordt door 36,86 uur, dan is de uitkomst 45 weken. In het onderwijs kennen we in veel gevallen 39,22 schoolweken per jaar. Wordt van dit gemiddeld aantal schoolweken (39,22) uitgegaan, dan blijkt dat er bij een normbetrekking in een gemiddelde werkweek dus 1659: 39,22 = 42,29 klokuren per week gewerkt moet worden. Per dag is dit dan 8,5 uur gemiddeld.
Hoeveel uur werkt een leerkracht per dag?
De CAO RPO kent een normjaartaak die is vastgesteld op 1659 klokuren per jaar. Dit wordt weergegeven in een werktijdfactor van 1,0000. Het bijbehorende aantal klokuren per week is 36,86 uur. Het is van belang om te weten dat het hierbij niet gaat om een gemiddeld aantal uren dat in een week gewerkt wordt.

Anders gezegd, in het onderwijs is geen sprake van een 36,86-urige werkweek. Indien de 1659 uur gedeeld wordt door 36,86 uur, dan is de uitkomst 45 weken. In het onderwijs kennen we in veel gevallen 39,22 schoolweken per jaar. Wordt van dit gemiddeld aantal schoolweken (39,22) uitgegaan, dan blijkt dat er bij een normbetrekking in een gemiddelde werkweek dus 1659: 39,22 = 42,29 klokuren per week gewerkt moet worden. Per dag is dit dan 8,5 uur gemiddeld."

Bibi

Bibi, je rekent uren dubbel

Je zegt: een leerkracht wordt verondersteld 41 uur per schoolweek te werken en wordt 36 nogwat uur betaald. Vervolgens heb je het over in de vakantieweken waarin gewerkt wordt, tafeltjesavonden enzovoorts. Waarmee je vervolgens stelt dat er dus veel minder betaalde vakantiedagen zijn. Dat klopt niet. Want als je de gewerkte uren optelt die jij aangeeft, draait een leerkracht meer dan 1659 uur en werkt dus onbetaald over.

Betaald ouderschapsverlof wordt inderdaad berekend op ca. 8,5 uur per (lange) lesdag. Dat klopt. Een lange lesdag heeft ca. 5,5 lesgebonden uren. Voor elk lesgebonden uur staan 0,56 overige uren. Dan kom je inderdaad op 8,5 uur. Er is altijd een vaste verhouding lesgebonden/nietlesgebonden uren (1659/930 of naar rato). Jij stelt dat leerkrachten er bij inschieten dat er op basis van een 41-urige werkweek salaris afgetrokken wordt terwijl ze maar op basis van 36 nogwat betaald worden. Maar het salarissysteem deelt gewoon het jaarsalaris in 12 stukjes. Je krijgt ook salaris in de weken dat je niet werkt. Nou zullen de meeste leerkrachten niet al hun uren in de lesweken spenderen maar ook in de schoolvakantieweken, dus de uren dat je dan normaal gesproken buiten de lesweken werkt krijg je ook uitbetaald als je ouderschapsverlof hebt.

Maar dan maak je nogmaals de denkfout dat leerkrachten daadwerkelijk 41 uur per week moeten werken. Het is heel simpel, ze werken 1659 uur per jaar en krijgen 1659 uur betaald. Die uren kan je allemaal verdelen over de lesweken, dan hoeven ze in de vakantieweken niets meer te doen. Dit zal in de praktijk niet haalbaar zijn, omdat er bijvoorbeeld in de laatste vakantieweek al op school voorbereid wordt voor het nieuwe schooljaar. Andersom zou theoretisch ook kunnen, je werkt 7 uur per dag maar doet dat strak 47 weken. Dat betekent dat je vijf weken vrij bent en de andere weken, als de leerlingen vakantie hebben, 7 uur per dag doorwerkt. Is vast ook een beetje moeilijk te realiseren. Bottomline: leerkrachten moeten 1659 uur per jaar werken en krijgen 1659 uur per jaar betaald. Als ze veel vakantie willen moeten ze in de lesweken meer uren dan gemiddeld maken, als ze minder uren per dag willen werken moeten ze de uren over meer weken verdelen.

skik

Marjolein

Marjolein

28-04-2012 om 11:52

Uhhh bibi?

4 x 8,5 + 6 = !?
Verder leuke discussie tussen jou en Skik. Het geeft een boeiend inkijkje over het werken in het onderwijs en de mythe van "al dat doorbetaalde verlof".

nathalie

nathalie

28-04-2012 om 18:44

Werkuren van leerkrachten

komen op jaarbasis heel aardig overeen met werkuren in een gemiddelde andere baan. Dus buitenstaanders moeten niet 'zeuren' over de zg. lange vakanties van leerkrachten, en leerkrachten moeten niet 'zeuren' over hun lange werkweken. Het een hangt samen met het ander.
En ja ook leerkrachten zullen regelmatig werk dat af moet in hun eigen tijd doen, en daarmee zijn ze ook niet anders dan anderen. Dat zie ik hier thuis en om me heen ook heel vaak gebeuren hoor. Er zijn nou eenmaal veel banen waar je met een 9-5 mentaliteit niet ver komt.

Even zo

Even zo

28-04-2012 om 20:25

Besparen?

Een aantal mogelijkheden komen in mij op als ik naar de school van de kinderen kijk.

- De verwarming: in de winter was het zo warm in de klas dat mijn kinderen geen trui aan wilden en er rond konden lopen in zomer-shirts (wel lange mouwen).

- Potentieel van ouders: ik merk dat in ons geval, school slecht, te laat of niet de ouders informeert. Waardoor dingen onnodig blijven liggen of niet van de grond komen. Terwijl de ouders de wil en de bereidheid hebben hiertoe.

- Als ik denk aan efficiëntie, komt school niet bij mij op. Er wordt heel veel gepraat om net dat ene voor klas of voor kind voor elkaar te krijgen. Het praten erover kost veel meer tijd dan de tijd van het taakje voor kind zelf of het regelen voor klas (door ouders bijvoorbeeld). Verkwisting van uren, lijkt wel.

Gemiddelde andere baan nathalie

In een gemiddelde andere baan van 40 uur per week werk je 47 weken per jaar, je hebt dan 5 weken betaalde vakantie. Dat maakt 1880 uur per jaar. Is toch wat meer dan 1659 uur of niet?

skik

Ely

Ely

28-04-2012 om 20:53

Misschien gaat nathalie uit

Van standaard 36 urige werkweek? Er zijn branches waar dat fulltime is.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

bibi63

bibi63

29-04-2012 om 16:57

Maar skik

Volgens mij maak jij een denkfout. Een leerkracht heeft een jaarnormtaak van 1659 uur. 41 uur per schoolweek dus (40 per jaar). Dat is ook waarvanuit wordt gegaan dat er gemiddeld per schoolweek wordt gewerkt (zie mijn gekopieerde stukje). De ene week zal dat minder zijn, de andere meer, maar gemiddeld dus 41 uur. Uiteraard wordt het salaris in 12 delen uitbetaald, dat staat er los van. Het blijft een salaris voor 1659 werkuren, verdeeld in betaling over 12 maanden. De uren die betaald worden per werkweek zijn er 36,86 (zie weer mijn gekopieerde stukje). Dus minder dan de daadwerkelijk gewerkte uren (41). Dus: je werkt 1659 uur, maar krijgt betaald 40/36,86ste voor die gewerkte uren en het totaal van die 40/36,86ste wordt verdeeld in betalingen van 12x per jaar. Hiermee worden de vele vakantieweken (12) gecompenseerd. Dus een deel van de vakantie wordt niet betaald. Daarbij komen de daadwerkelijke (onbetaalde) werkdagen in de vakanties (immers er is al 41 uur over 40 weken verdeeld (1659 uur totaal) en extra uren zoals 10 minutengesprekken enz. Dus de daadwerkelijk doorbetaalde vakantie is ergens tussen de 30 en 35 dagen. Geen 60 dus.
Gr. Bibi

nathalie

nathalie

29-04-2012 om 17:02

Skik

Ik ging er van uit dat de meeste cao's tegenwoordig 38 uur als fulltime beschouwen, er zijn er zelfs van 36 maar ik dacht niet zoveel meer van 40 uur.
Vijf weken vakantie (25 dagen) is redelijk gemiddeld denk ik, wettelijk is 20 dagen maar vaak wordt er iets meer uitgedeeld. Maar, daar komen dan vaak de feestdagen nog bij, die hoeven dan niet van je 'eigen' 25 dagen af. Dus nog gemiddeld zo'n 6 per jaar erbij, als je rekent dat er dagen zijn die altijd door de week vallen en dagen die wisselend door de week en in het weekend vallen.
Bij 38 uur en 31 dagen vrij zijn dat 1740 uur, bij 36 uur en 31 dagen vrij is dat 1649 uur. Dat komt aardig in de buurt.

nathalie

nathalie

29-04-2012 om 17:08

Bibi het maakt toch niet uit

hoeveel uur er precies per week wordt gewerkt, dat kan per week ook nog wel verschillen schat ik zo. Je moet het per jaar bekijken en de bottomline is dat er een jaartaak is van 1659 uur en dat is niet zo erg veel anders dan bij andere banen.
Je kunt dus niet zeggen 'Dus een deel van de vakantie wordt niet betaald.' Dat klinkt zieliger dan het is. Leerkrachten krijgen net als iedereen gewoon betaald wat ze werken.

Vic

Vic

29-04-2012 om 19:14

Vakantiedagen

Bij de rijksoverheid heb je bij lange na geen 25 vakantiedagen. Volgens mij heb ik 166 uur, dus krap 21 dagen. We hebben wel een 36-urige werkweek, dus als je 5x8 werkt, bouw je nog 4 uur compensatieverlof op per week. Volgens collega's is ooit 10% salaris ingeleverd toen ze van 40 naar 36 uur gingen.

Ely

Ely

29-04-2012 om 19:19

Bedrijfsleven

Ook in het mkb kom ik vaker 21 dagen dan 25 of meer tegen. Zeker in deze tijden is het een veelgebruikte manier om de productiviteit hoog te houden in moeilijke tijden. En de standaardwerkweek is 40 uur, alles daaronder heet parttime werken. (wat trouwens tot komische spraakverwarring kan leiden).

Bij grotere bedrijven is het geloof ik geregeld weer anders.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

nathalie

nathalie

29-04-2012 om 19:37

Vic en ely

Vic, bij een 36-urige werkweek komt 166 uur overeen met 23 dagen. En natuurlijk lever je salaris in als je werkuren per week verminderen. Het uurloon verandert niet door een andere fulltime-norm af te spreken.
En Ely, 40-urige werkweek, 21 vakantiedagen en ook geen adv-dagen? Poeh. Dat is een normjaartaak die flink hoog ligt. Daaraan zie je maar weer dat leerkrachten echt niet mogen klagen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.