Temet
04-03-2011 om 13:42
Wapenvrij carnaval?
Op zoons school (openbare school, Amsterdam) wordt vandaag carnaval gevierd voor de groepen 1 t/m 4. Zoon heeft een cowboypak dus dat kwam goed uit. Enkele dagen geleden bleek mij dat zoon zijn klapperpistool (overigens momenteel zonder klappertjes) niet mee mocht nemen. Dus de cowboy vertrok vanochtend met een leeg holster. Volgens mij zag ik de juf vandaag ook een piraatje zijn schuimplastic zwaard afhandig maken.
Zijn ze op zoons school nou zo streng, of is het gebruikelijk dat (klapper)pistooltjes en speelgoedzwaardjes niet mee mogen bij dit soort gelegenheden? Hoe zit dat bij jullie?
Groeten,
Temet

Vic
04-03-2011 om 13:50
Ik heb hier de kleuterjuf wel eens heel streng zien optreden tegen een jongetje dat met een stuk klei aan het 'schieten' was. Ik vermoed dat je ook echt niet aan hoeft te komen met pistooltjes en zwaarden. Ik vind het wat overdreven, maarja...

T&T
04-03-2011 om 14:05
Maar hier wordt gewoon gevraagd om geen "losse atributen" mee te nemen... dus de cowboy geen pistool en de holbewoner geen knots, maar ook geen confetti of slingers
Ik hoorde trouwens dat roodkapje wel een mandje met koekjes bij zich had, maar daar schijnt niemand zich druk om te maken ))
groetjes, Tess

ishtar
04-03-2011 om 14:11
Schuimrubber zwaard
behorend bij ridderpak, mocht hier gewoon, vorig jaar.

Fiorucci
04-03-2011 om 14:15
Tsss
Wat je al niet in die koekjes kan stoppen...tsss....
Nee maar even serieus,hier mag een schuimrubber zwaard wel gewoon.

Massi Nissa
04-03-2011 om 14:51
Ach die arme jongens
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het wel zielig vind. Jaha, het is natuurlijk aan alle kanten af te keuren, al die nepwapens, maar stiekem is een koiboipak zonder pistool toch niet eh, af. Wat zit er precies achter? De hoop dat al die kleine jochies straks *niet* massaal Call of Duty gaan spelen?
Groetjes
Massi

Tirza G.
04-03-2011 om 15:00
Mislukt
Goeie genachte. Je opzet mislukt, Massi Mijn zoon heeft als kind nooit naar wapens getaald en speelt Enge Spellen of zijn leven er van af hangt. Zegt helemaal niks.
Tirza

amk
04-03-2011 om 15:50
Jongens vs meisjes
scholen worden steeds vrouwelijker en vrouwen houden nu eenmaal niet zo van 'wapens' daarom wel toverstafjes maar geen klappertjes pistolen of zwaarden.

Temet
04-03-2011 om 15:58
Overigens
Ineens schiet me te binnen dat ik vanochtend een meisje zag - geen klasgenootje van zoon - dat als indianenmeisje was verkleed, en zij had een pijl-en-boog mee.
Ik smolt helemaal, niet alleen omdat ik zelf op 4jarige leeftijd de ambitie koesterde om indiaan te worden, maar vooral omdat de meeste andere meisjes een prinsessenjurk aanhadden (overigens waren veel kinderen ook niet verkleed, het leeft nou ook weer niet zo erg).
Maar goed, ik vraag me af wat er met Pocahontas' schiettuig is gebeurd.
Nou ja, het is dus niet ongebruikelijk begrijp ik. Maar inderdaad, Massi, een koiboipak zonder klapperpistool is inderdaad niet af.
Groeten,
Temet

Silone
04-03-2011 om 16:04
En weet juf wel
hoeveel schade zo'n toverstaf met puntig sterretje erop kan aanrichten?
In de handen van een boze of fantasievolle kleuter is alles een wapen. Zelfs een lunchtrommeltje

louise
04-03-2011 om 16:20
Hier
Hier zolang als kinderen al op de basisschool zitten geen wapens of andere dingen waarmee gestoken kan worden. Dus ook geen toverstafjes oid. Ook geen andere scherpe dingen. Vanochtend was zoon dus een pacifistische soldaat, evenals zijn vriendjes.

Nikus
04-03-2011 om 17:30
Tjonge
Dat is ook wat. Een piraat zonder zwaard is als een ei zonder zout.

Sera
04-03-2011 om 20:14
Hier
Hier mogen ze wel voorwerpen meenemen maar alleen als die geen kwaad kunnen. Hard plastic en hout mag niet maar schuimrubber mag wel. Mijn zoon mocht dus niet zijn houten zwaard en schild meenemen maar wel een schuimrubberen zwaard. Dat geldt ook voor toverstafjes en andere voorwerpen. De school is niet bang voor vechten maar wel dat tijdens het spelen ze elkaar toch per ongeluk pijn kunnen doen.

rozenstruikje
04-03-2011 om 21:30
Tjonge
Ik lees met verbazing alle carnavalsdraadjes.
Dat je geen zwaard mee mag omdat je dan anderen pijn kunt doen, per ongeluk, daar kan ik nog wel enigszins inkomen. En dan dus ook geen toverstokjes natuurlijk.
Maar waar kan je dan toch schuimrubberen toverstokjes kopen? En zouden prinsesjes daar wel mee gezien willen worden...
Vanmorgen hoorde ik via een ouder dat de creche het carnavalsfeest heeft verplaatst van vandaag naar dinsdag. Jammer hoor, want vandaag is niet zijn dag en dinsdag wel. Dus moet ik hem verkleedkleding meegeven. Gelukkig hebben we een (1) setje voor hem: een sinterklaascapeje, whoehaha!
En zo te horen heb ik het supermakkelijk: je moet de kleding mee geven want het mag pas aan als het feest begint. Ze worden geschminkt en weer schoongemaakt want ze gaan smiddags slapen en de lakens mogen natuurlijk niet vies worden. Misschien een tip voor de oudercommissie van HippeMama?
Rozenstruikje

Chippie
04-03-2011 om 21:30
Alle jongetjes...
Alle jongetjes (ik schreef altijd jongentjes, maar het is echt jongetjes???) willen ridder, piraat, politie-agent of spiderman worden. Allemaal nogal heftige types. Allemaal verbieden! Ik ben ook absoluut tegen nep-wapens maar inderdaad, een ridder zonder zwaard?

Tijgeroog
04-03-2011 om 22:32
Toverstokje
Zoonlief ging naar de psz en later de basisschool. Bij beide het verzoek "geen pistolen, zwaarden en dergelijke mee te nemen.". Vind ik prima, want die probeer ik toch buitenshuis te houden.
Bij beide is hij als tovenaar geweest, toverstokje mocht op de psz wel maar op school niet.
Dit jaar wilde hij toch echt als ridder, helaas... Zonder zwaard, hij miste het niet en ik ook niet. De rest van het weekend krijgt hij er een gekregen zwaard bij, na carnaval "verdwijnt" dat weer.

Sera
04-03-2011 om 22:39
Chippie
Niet alle jongens willen zich verkleden als wat jij schrijft. Mijn zoon is dit jaar toevallig ridder met Carnaval maar vorig jaar was hij verkleed als Kuifje, het jaar daar voor als de bange leeuw uit de Tovenaar van Oz, het jaar daarvoor als hond.... Mijn jongste zoontje is dit jaar Mickey Mouse.

Vic
04-03-2011 om 23:30
Wel jammer
Volgens mij doen ze hier helemaal niets carnavalligs. Dat is wel jammer want mijn dochter wil graag zo vaak mogelijk haar Mega Mindy pak aan. Ze mag hem van mij niet aan op een gewone schooldag, arm kind.

Massi Nissa
05-03-2011 om 09:04
Hihi pelle
Ik zat ook al te denken: die juf heeft zich nooit gerealiseerd wat voor indrukwekkende wonden je kunt toebrengen met een beetje zwaard (ik denk meteen aan the Knights who say Ni). Aan de andere kant vind ik een 'realistisch' geweer op de een of andere manier ook ontoelaatbaarder aanvoelen dan een zwaard, hoe krom dat ook is:
http://www.youtube.com/watch?v=-p51Ic7kgpA.Groetjes
Massi

Valkyre
05-03-2011 om 09:59
Dezelfde kronkel
Ik heb dezelfde kronkel als Massi. Ridders hebben nog iets van romantisch, of fantasie (terwijl je natuurlijk echt niet moet denken aan wat de kruisridders allemaal uitvraten...) maar militaire pakjes en mitrailleurs... Dat komt te dicht bij de realiteit, denk ik. Het is, zoals Massi al zei, een gevoel.
Zowel Valkyreman als ik zijn erg tegen de verheerlijking van geweld. Maar we hebben een zoon, en kennelijk zit die voorliefde voor stoer toch in de genen. Zijn meest geliefde Sinterklaascadeau was dan ook een (houten) ridderzwaard en -schild. Maar dat gat dus niet mee naar de creche - mag vast ook niet, nooit gevraagd - want ik wil niet dat hij per ongeluk een ander pijn doet. Een schuimrubber zwaard vind ik dan nog wel kunnen. Een klappertjespistool? Tja, moeilijk. Zoals gezegd: vreemde kronkels.

Sera
05-03-2011 om 12:07
Pelle
Ik vind een soldaten pak anders dan een ridder pak omdat het actueel is. Als ik kinderen in een soldatenpak zie rondlopen met een nep geweer dan denk ik aan kind soldaten en ik vind dat geen fijn gezicht. Ridders zijn zo lang geleden. Wie of wat ridders werkelijk waren is niet meer relevant. Ik hoop dat er ooit een dag komt dat kinderen zich in soldatenpakken kunnen verkleden en het gewoon een leuk verkleedpartijtje is. Dat zou immers betekenen dat er geen militairen meer bestaan. Ik weet dat het niet gaat gebeuren in deze wereld.
Mijn man is het overigens met jou eens, hij vindt verkleden als ridder en zeker als ridder met zwaard eigenlijk ook niet kunnen. Hij wil alle imitatie wapens verbieden. Mijn zoon heeft twee jaar geleden een houten zwaard en schild gekregen omdat hij dat zo graag wilde. Mijn man had het daar best moeilijk mee maar is uiteindelijk toch hier mee akkoord gegaan. Nu is hij ook wel wat extreem want hij had een gewetencrisis over of we Mario spellen toe moesten staan of niet

Moek
05-03-2011 om 16:31
Rozenstruikje
Bij ons kwamen ze juist altijd geschminkt naar huis, ik heb dat altijd opgevat als een test om te zien of we ze wel wasten
Verder heb ik twee prinsesjes zonder interesse in schiettuig en een jongen die zich nooit zal verkleden vor wie of wat dan ook. Zelfs een cape weigert hij. Schiettuig daarentegen vindt hij prachtig. Erg rolbevestigend allemaal.