Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Hilde

Hilde

19-02-2010 om 10:42

Warm eten op school


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Dirksmama: goed lezen

Dirksmama,
Herhaaldelijk is hier al geschreven dat het in België niet verplicht is om je kind met de warme schoolmaaltijd te laten mee-eten. Je kunt je kind ook boterhammen meegeven, of thuis te eten geven. Dat is veel meer keuzevrijheid dan bij het Nederlandse continurooster.
En verder is geschreven dat veel Belgische scholen een eigen keuken hebben, zie onder. En trouwens, massaal klaargemaakte maaltijden hoeven niet slecht of smerig te zijn, ook daar is e.e.a. over geschreven in dit draadje.

Ben je zelf erg ontevreden over de schoolmaaltijden in Indonesië?

Hilde:
"In België (of toch in Vlaanderen) kan je dus op bijna elke school over de middag warm eten of je boterhammen, in de basisschool, maar ook in het secundair."

Sinilind:
"In Frankrijk moeten de maaltijden dat op school aangeboden worden voldoen aan bepaalde regels, en in mijn tijd waren de maaltijden best wel lekker: meestal slaatje of soep als voorgerecht (geraspte wortels waren favoriet met daarna keuze uit 2 gerechten en toetje of kaas toe."

Katrien:
" Op de middelbare school waar ik ging, kon je 's middags ook warm eten als je dat wou. Er was een keuken en een kok. Het eten werd ook altijd vers bereid.

Op de school van mijn neefje (een klein dorpsschooltje) is er ook iemand die iedere middag komt koken. Ook daar is het eten vers.

Natuurlijk zullen er ook scholen zijn waar er met opgewarmde of geleverde maaltijden wordt gewerkt. Maar over het algemeen zijn de scholen voorzien van minstens een eetzaal en vaak ook een keuken."

Martien:
"Bij vele grotere werkgevers wordt de gelegenheid gegeven om warme maaltijden op het werk te nemen. Ook die zijn meestal grootkeukens en de ene is al lekkerder dan de ander. Ik vind de keuze gewoon een groot gemak."

Ja, ik kan lezen

En ik heb gelezen dat warm eten in Belgie niet verplicht is. En ook dat het vaak prefab aubain marie is of in elk geval grootkeukenspul. Geen soort eten dat ik dagelijks verkiesbaar vind voor mijn kinderen.

Ik heb een tijdje in een land gewerkt waar warm eten tussen de middag door het werk verschaft werd. Prima eten, we hadden een goede chefkok die er voor zorgde, 4 gangen. Geen wijn, alcohol on jobsite was ten strengste verboden. Het eten was heerlijk, maar die tijd erna op het werk...man van zo'n warme hap word je enorm slaperig! En dan hadden wij nog een siesta van ruim 2 uur, dus je kon na het eten even uitbuiken.

Ik moet er echt niet aan denken om als juf een klas kinderen voor me te hebben die net hun piepertjes achter de kiezen hebben, die zijn dan megasloom, daar valt niets meer aan te leren in de middag.

Ik heb ook in Portugal gewoond. Daar wordt op school warm gegeten, soms 2 keer. Maar daar wordt ook op school geslapen. Ouders werken beiden fulltime, en zijn meestal niet voor een uur of 19-20 thuis. Die zien hun kinderen vooral slapend en in het weekeinde. Leuk voor de Portugezen, het is daar een onderdeel van de cultuur.

Wat mij betreft: de primaire taak van een school is onderwijsgeven en een beetje opvoeden. Niet voeden.
WAT en HOE je eet vind ik een thuistaak, geen schooltaak. Doe anders je kind naar een kostschool.
Leuk dat het in andere landen anders gaat, en als ik in een ander land ben, dan zal ik wel meedoen. Maar laten de Nederlandse scholen nou gewoon het Nederlandse cultuurgoed gewoon een beetje bijhouden. Ook op het gebied van hoe je luncht.

Mijn kinderen zijn absoluut niet te spreken over de schoolmaaltijden hier in Indonesie. Ze vinden het eten doorgaans goor, en hebben veel liever een lekkere boterham en een appel voor tussen de middag.

mirreke

mirreke

25-02-2010 om 09:46

Hier ook grootkeukenspul

Hier is Duitsland, mijn kinderen kunnen warm eten tussen de middag op Kiga, basisschool en middelbare school. Ik schreef al eerder, de kwaliteit van het eten is voor ouders een heel belangrijke zaak. Bij ouderavonden gaat het vooral over het eten, tot mijn eigen ergernis. Ik vind het eten niet zo best, het is inderdaad gaarkeukenspul, met zo'n smakeloze smaak. Wordt in grote keukens bereid, en rond lunchtijd rijden er dan allemaal van die autootjes met warmhoudbakken rond. Het is ook nog niet zo lang, want tot voor kort waren de schooldagen in Duitsland erg kort, tot het middaguur meestal slechts. Het jaar van mijn zoon is bijvoorbeeld het eerste jaar van de Ganztag op zijn school, en dus ook het eerste jaar met warm eten, dat is er blijkbaar bij in bedongen.
Het eten kost geld (hoe zit dat in België of Engeland eigenlijk, moet je dat daar apart betalen of zit het bij school in?), en kost inmiddels drie euro per dag. Jongste eet wel elke dag, het is daar min of meer verplicht, en oudste mag 1 x per week kiezen wat hij wil. Op basisschool en middelbare is het niet verplicht, er zijn ook zat ouders die hun eigen warme eten brengen rond lunchtijd, of kinderen die brood meekrijgen.
Ik wil ook liever zelf bepalen wat mijn kinderen eten, (wij eten altijd erg lekker, vers, goed gekruid, veel groente, van (echt) Chinees en Mexicaans, tot hutspot aan toe). Bovendien kook ik voor zes personen goedkoper dan de 9 euro die ik anders per dag betaal en waarna dochter en wij ook nog warm moeten eten.
Hier verlaten veel ouders zich op de keuken van school, 's avonds wordt niet meer gekookt, wel soms soep of een warm broodje. Maar een eigen keuken heeft hier geen enkele school.

Hillary

Hillary

25-02-2010 om 10:22

Vroeguh

Vroeger at ik ook vaak warm tussen de middag. Meestal aten we de ene week 's avonds warm en de andere week 's middags. Niet vanuit een ouderwetse gewoonte, maar omdat mijn vader wisseldiensten had. Dan konden we gezamenlijk eten. Toen ik naar de middelbare school ging was dat over, toen aten we 's avonds en mijn vader kreeg een prakje tussen de middag als hij 's middags moest beginnen met werken. Ik kan me niet herinneren dat we nou 's middags slaperig waren ofzo. Ook mijn vader nooit over gehoord, die toch een baan had waarbij hij erg alert moest zijn. Zou dat nou zoveel uitmaken de temperatuur van je eten? Overigens hadden wij ook een megalange middagpauze vroeger van kwart voor twaalf tot half 2 als ik het me goed herinner en in de eerste en tweede klas zelfs van 11 tot half 2.

Hilde

Hilde

25-02-2010 om 10:43

Kostprijs

Ik heb de indruk dat hier een aantal dingen door elkaar lopen. Ik wilde gewoon weten of het klopte dat de kinderen in Nederland niet warm kunnen eten op school, of dat mijn vriend me voor de gek hield....
Of het nu lekker is of niet, dat is vaak heel persoonlijk, maar het feit dat we in België kunnen kiezen (meestal toch), vind ik mooi meegenomen.
Ik heb het eens nagekeken wat de kostprijs betreft: op de school van mijn zoon kost soep €0,40 en een warme maaltijd € 2,65, in de basisschool. In het secundair betaal je € 5,50 per keer maar als je een heel trimester of het hele jaar warm eet, betaal je € 636 per jaar. Elk trimester krijg je een schoolrekening waarop o.a. ook de maaltijden aangerekend worden.
Op de school waar mijn dochter zat (http://humaniora.sjc-gent.be/je-dag-op-sjc/middagmaal) is een eigen keuken voor de eerste twee jaren, en een traiteurdienst voor de oudere jaren. Een warme maaltijd kost € 4,00 per keer.
Ik eet in mijn kindvrije week in het studentenrestaurant van de universiteit waar ik werk, en ik eet daar een warme maaltijd die me tussen de 2,80 en 4,00 kost. Maar dan hoef ik ook geen boodschappen te doen, geen tijd in het koken te steken en niet af te wassen voor één persoon.

Hilde

Hilde

25-02-2010 om 10:47

Kostprijs keukenpersoneel

Voor zover ik weet wordt het keukenpersoneel, koks enzo door de school zelf betaald, maar helemaal zeker ben ik dat niet. De school waar mijn zoon is, hangt af van een rijke kloosterorde (jezuieten). Kleinere scholen, zoals de buurtschool waar mijn kinderen vroeger gingen, werken vb met een traiteurdienst en die kostprijs wordt verrekend in de prijs die de ouders betalen.

Hillary

Hillary

25-02-2010 om 11:03

Dus

als je heel veel boterhammen eet heb je hetzelfde effect? Dan maakt het dus toch niet uit of je warm eet of brood tussen de middag. Je moet alleen op de hoeveelheden letten. Ja dat is wel een verschil met op school eten of zelf mee geven inderdaad, dan heb je zicht op de hoeveelheid. Toch denk ik dat op school warm eten een goede oplossing zou zijn voor al die slechte eters, waarover je regelmatig in basisschoolleeftijd leest. Als gewoon alle kinderen sla eten of spinazie dan doe jij het gewoon ook en ga je er niet over zeuren zoals thuis.

En hier

in Schotland kan ook op school warm worden gegeten. Onze jongste is al 5 jaar van de basisschool dus misschien wat verouderde info. Kleine school van 120 kinderen met eigen keuken en keukenpersoneel. Er wordt in de assembly hall gegeten aan lange tafels en stoelen. De concierge zet de zaal klaar en leraren houden toezicht en krijgen dan hun eten gratis. Eten is goed en gevarieerd, ja het is geen sterren restaurant, maar smakelijk en vers. Super gezonde keuzes worden beloond met een "Healthy Point" die goed zijn voor een cadeautje. Na het eten hebben de maaltijd-leraren even vrij en hebben de andere leraren pleinwacht. Geen ouder te zien dus.
Eten kost inderdaad geld, kinderen van 1 ouder gezinnen en "uitkeringsgerechtigden" krijgen het gratis.
Jamie Oliver's school is volgens mij wel een uitzondering, het was een leuk item voor een TV programma. Het is gewoon een cultuurverschil: voor Nederlanders ( ja ook voor ons) is het belangrijk om om 6 uur gezamenlijk achter de aardappels te zitten ( even kort door de bocht).

Pelle

Je hebt helemaal gelijk, hier werken veel ouders allebei full time, Nl loopt hierin "achter" ;o).
Toen ik hier kwam vroeg men me of ik niet "hoefde" te werken: een lady of leisure dus.
Ik vertelde dat kinderen altijd woendagmiddag vrij hadden en ze verbaasden ze zich want hoe moest dat dan met de opvang.
Nee je kunt geen landen vergelijken, maar wel goed om te lezen hoe het in andere landen gaat.

Engelandvaarder

Engelandvaarder

25-02-2010 om 12:15

Nagevraagd

Ik moet bekennen dat ik niet eens wist hoe het toezicht in de lunchpauze geregeld is, dus ik heb het even nagevraagd vanmorgen. Tijdens het eten houden 'dinner ladies' toezicht, een in de klas, waar de kinderen die brood meehebben eten en een aantal in de eetzaal. Na het eten gaan de kinderen naar buiten en daar lopen dinner ladies en leerkrachten rond om toezicht te houden.
Ik denk wel dat er hier veel nadruk op discipline is tijdens het eten zelf, zodat er niet zoveel volwassenen nodig zijn om de boel in goede banen te leiden. De kinderen leren al snel dat ze gewoon rustig moeten zitten eten, en dat doet het overgrote merendeel ook gewoon.
Dinner ladies komen vaak alleen voor de lunch op school, en zijn niet speciaal opgeleid. Het zijn vaak moeders die wat bij willen verdienen. Ouders hoeven geen bijdrage te leveren voor het toezicht (wel voor de maaltijden), de school bekostigt de kok en de dinner ladies. Overigens wordt hier wel met verse ingredienten gewerkt, sinds Jamie Oliver's actie zijn er strenge regels opgesteld voor de maaltijden die de school aanbiedt.
Zoals ik al eerder zei eten mijn kinderen niet warm op school, maar ik kan me voorstellen dat het voor veel families wel heel prettig is dat het kan.
En natuurlijk kun je goedkoper koken voor je familie, maar het is ook een dienst die werkende ouders het leven makkelijker maakt. Je betaalt voor een rustige avond met meer tijd voor de kinderen omdat je niet hoeft te koken. Ik vind het een prima service, ook al is het voor ons niet nodig of zelfs wenselijk (ook al is het eten prima, ik ben ook een beetje een controlfreak en bepaal graag zelf wat mijn kinderen eten).

Engelandvaarder

Engelandvaarder

25-02-2010 om 13:42

Pelle

Iedereen blijft over hier. In onze buurt werken relatief weinig moeders, maar dat is in andere delen van het land wel anders en daar vinden ze de krachten ook. Ik denk dat als het echt te moeilijk zou zijn dinner ladies te vinden, ze de klassenassistenten en leerkrachten meer zouden inzetten. Warm eten op school is hier zo normaal dat men het systeem wel zo zou veranderen dat het nog steeds kan.

Maylise

Maylise

25-02-2010 om 13:58

Warm eten fijner

Ik eet zelf echt veel liever een warme maaltijd tussen de middag dan wat broodjes. Niks mis met een lekker vers belegd broodje maar ik heb 's middags liever wat substantieels. Bovendien krijgen kinderen op school geen vers belegde broodjes maar van boterhammen die de 's ochtends zijn klaar gemaakt en waarvan het brood soms al enkele dagen oud is. Ik vind dat inderdaad eigenlijk helemaal niks. Ik ben ook helemaal niet extreem sloom na een warme maaltijd.

Toen ik net in Nederland woonde moest ik hier er ook echt aan wennen. Hiervoor woonde ik in Frankrijk en mijn kinderen aten altijd warm op school behalve als ik toevallig een middag vrij was want dan aten ze thuis. Ik vond dat veel relaxter.

Overigens was het eten van prima kwaliteit en niet erg duur. De prijs verschilt per regio maar mijn nichtjes/neefjes die nu op de basisschool daar zitten betalen 2,40 per keer. Op privé scholen ligt het bedrag vaak hoger omdat er geen subsidie op zit.

De kinderen aten apart in een kantine. Vaak met vaste plaatsen voor maximale rust.Ik heb verschillende scholen gekend. Een kleine school waarbij het eten door het plaatselijke restaurant werd afgeleverd (nog warm dus niet opgewarmd) en een grotere school met een eigen keuken en dus verse maaltijden. Dat laatste was overigens van een stuk betere kwaliteit. En een andere kleine school waarbij er elke dag iemand kwam om te koken.

Toezicht op de kleinere scholen was door de leraren/zusters (katholieke school). Toezicht op de grote school door surveillanten die ook toezicht hielden tijdens de pauze en verder onderwijsondersteunende taken uitvoerden (dus hadden een volledige werkdag).

Inmiddels ben ik ook wel aan het Nederlandse systeem gewend maar ik zou het wel fijn als het overblijven in een aparte ruimte zou zijn en als er wat meer verse/warme producten zouden zijn.

Maylise

Hanne.

Hanne.

25-02-2010 om 15:05

Blè warm eten

Meen je dat nou, dat je liefst tussen de middag warm eet.

Vind ik nl zo verschrikkelijk. Word er af en toe toe verplicht als ik met (buitenlandse) familieleden uit lunchen ga. Krijg je ineens een drie gangen menu geserveerd ipv een lekker broodje. Dan krijg ik dus echt geen hap weg.

Ik zou het dus ook verschrikkelijk vinden als er tussen de middag warm gegeten wordt door de kinderen. Want dan moet ik óf zelf ook warm gaan lunchen of 's avonds apart van de kinderen gaan eten.

Van mij mag je veel doen, korte pauze, lange pauze, met vrijwilligers, zonder vrijwilligers, maar als je blieft geen warme maaltijd!

amk

amk

25-02-2010 om 15:25

Hanne

er is nog een optie: 2x warm eten. Doet mijn dochter ook en dat gaat prima. Alleen eet ze 's avonds minder dan wannneer ze brood gegeten heeft tussen de middag.

amk

amk

25-02-2010 om 19:48

Didi

die portie die je er in 1x in wilt krijgen wordt gewoon gesplitst in 2. En zien eten in een groep is toch heel anders als thuis binnen het gezin.
Er zijn bij mijn dochter maar heel weinig kinderen die matig eten tussen de middag. Echt slechte eters hebben ze niet volgens de leiding. Nu heb ik ook al regelmatig voorgesteld of ze geen bakjes voor de ouders kunnen maken voor 's avonds. Want ze eten erg lekkere dingen. En ik kan me al een maand of 2 vooruit verlekkeren want het menu per kwartaal bekend.

die van mij denkt alleen in eetbaarheid. Als ik zeg dat je het kunt eten zal ze het ook proberen. Tot nog toe lust ze alleen geen stoofpeertjes. Niet dol op: de beruchte 4p-s. En dan krijg ik dus wel eens te horen dat ze niet zo goed gegeten heeft want 1x per kwartaal worden er frietjes of pannenkoeken geserveerd.

Zelf eet ik ook graag 2x warm. Bij winterkamperen is 3x ook prima.

goudvis

goudvis

25-02-2010 om 21:03

Griekse variant

Hier in Griekenland zijn de schooltijden van 8.15 tot ongeveer 13.00 uur, hangt een beetje af van welke klas je kind in zit. Daarna kunnen de kinderen nog tot 16.00 op school blijven, ze eten dan samen, maken hun huiswerk en er zijn activiteiten als gymnastiek, muziek, computerles etc. Er komt voor deze naschoolse opvang een speciale leerkracht die met de kinderen eet en huiswerk maakt, en voor iedere extra activiteit komt weer een aparte leerkracht (gymjuf, muziekjuf etc.) Het eten moet voor ieder kind tussen de middag gebracht worden door familie. Aangezien in Griekenland de broodmaaltijd als volledige maaltijd niet bestaat en iedereen twee keer per dag warm eet krijgt ieder kind dus een bakje met z'n eigen prak, aangeleverd door ouders/opa/buurvrouw/tante, wie er maar in de mogelijkheid is het eten even te brengen.

Pelle: aantal leerlingen

"De meeste scholen hier [in NL] hebben minstens het dubbele aantal leerlingen." (als reactie op Shonaghs voorbeeld van een school met 120 leerlingen)

Pelle, er zijn in deze draad voorbeelden gegeven van buitenlandse kleine scholen, maar ook van buitenlandse scholen van 400 en 1000 leerlingen, die allemaal goede maaltijdvoorzieningen bieden.

Zien eten?

Zien eten doet eten werkt echt niet voor ieder kind. Op een school heb je veel minder mensen die op je letten, dus als je al slecht eet heb je dan veel meer kans op de boel weg te moffelen.

amk

amk

26-02-2010 om 11:48

Kleine groepjes

bij ons op de bso zitten ze met 6 kinderen en 1 begeleider aan tafel. Dus zo veel valt er niet weg te moffelen denk ik. De groepjes worden ook bewust ingedeeld, dus het is niet zomaar gezellig aan de tafel schuiven waar je zin in hebt.

amk

amk

26-02-2010 om 13:19

Medewerkers bso

het zijn vaste medewerkers van de BSO. BSO gaat al om 7 uur in de ochtend open. Alle middagen kunnen lange middagen zijn want dat is niet gelijk hier in de stad. Dus ze hebben dienst van 7 tot 1 of van 12 tot 7. Het uur 12 tot 1 is dubbel bezet. En we hebben voor de middagen extra docenten muziek, beweging, etc en die zijn er dan ook.

en nee, ik betaal geen enorm bedrag want het uur bedrag ligt onder de vergoedingsnorm van het rijk.

amk

amk

26-02-2010 om 14:23

Pelle

maar een bso werkt wel voor meerdere scholen. De kinderen komen dus niet allemaal tegelijk binnen vallen. Afhankelijk van de afstand school - BSO.

Er blijven er hier op deze BSO locatie gemiddeld 60 per dag over. Op de andere locatie nog eens 40.

Op de schoollocatie van mijn dochter zitten maar 120 kinderen.
Dat zou dus te organiseren moeten zijn.
Waarom kan het in andere landen wel, en hier niet.

Idd de huidige schoolgebouwen zijn er niet op berekend, maar de brede school die hier gebouwd wordt is voor 2 scholen en 1 bso organisatie en die heeft wel al de mogelijkheid om eventueel later de faciliteiten aan te legen. Er gaan namelijk veel kinderen van deze bso naar die van mijn dochter juist vanwege de voorzieningen.

amk

amk

26-02-2010 om 16:59

Pelle (we dwalen wat af)

maar hier bereiden ze dan de activiteiten voor, de huiswerkbegeleiding, het overleg met de scholen en ook de kinderen worden door het pedagogisch team besproken.
Er zit echt een zeer gedegen beleidsplan en visie op kinderopvang achter. Ze hanteren het zweedsemodel opvang van 7 tot 7. Voor kinderen van 0 tot 12. Er is dus ook een onderdeel voorschoolse educatie en een gewoon kinderdagverblijf. En dat grotendeels op 1 locatie.
Nu klinkt dat als een kinderopvangfabriek, maar ik heb nog nergens zo'n persoonlijke betrokkenheid meegemaakt als hier.

Puck

Puck

26-02-2010 om 17:22

Amk

De BSO van jouw kind klinkt mij als een Utopia in de oren. Dat zou ik hier ook wel willen, maar ik denk dat dat in ons boerendurrep niet te realiseren valt. 's Middags zijn er max. 40 kinderen die er gebruik van maken (verdeeld over 2 locaties, gesplitst op leeftijd), op woensdagmiddag is er geen opvangmogelijkheid en op vrijdag maar tot 14:30. Tot vorig jaar moesten we in de vakanties uitwijken naar een andere locatie 10 km verderop en een jaar of 3 geleden was er geheel geen BSO.

amk

amk

26-02-2010 om 19:34

Puck

ik had dat ook toen ik het las. Eerst zien dan geloven. Maar nu een half jaar ervaring later weet ik dat het ook zo is.
De wachtlijst is ook behoorlijk lang. Dochterlief zit op een voorkeursschool dus voorrang op de wachtlijst maar dan nog minimaal 2 jaar wachten.

Het is hier in de stad (middelgroot) ook de enige opvang die het zo aanpakt.

amk

amk

26-02-2010 om 22:11

Pelle

die wachtlijst heeft vooral te maken omdat er niet meer ruimte is. Je kunt maar een beperkt aantal kinderen tegelijk in bestaande panden opvangen.

In de nieuwe brede school die hier gebouwd wordt kunnen alle kinderen gewoon opgevangen worden. Ze gaan er ook van uit dat dat gebeurt want beide scholen krijgen continu rooster.

Spanje

Hier in Spanje twee keer per dag warm. Fantastisch. De kinderen hebben een zeer gevarieerd menu op school, met vis, vlees, veel groente, linzen, kikkererwten, etc., fruit toe. Ze hebben dingen leren eten die ze thuis in hun leven niet zouden eten. Omdat ze tussen de middag gevarieerd eten houd ik het 's avonds simpel, maar wel warm. Om 5 uur een broodje en om 8 uur avondeten, en dan zijn we een van de vroegsten. Gezond eten kan warm en koud maar het mediterraanse dieet is heel compleet.
We moeten er voor betalen overigens: 120€ per kind per maand.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.