Lady Grey
13-02-2009 om 09:53
Warme truiendag?
Hier kregen mijn kinderen gisteren de opdracht vandaag warm gekleed op school te komen. Want vandaag is de verwarming UIT ivm warme truiendag. Verwarring alom, een graadje lager staat er op een website die we kregen, helemaal uit zeggen de juffen. Nou kan op school de verwarming best een graadje lager, het voelt alsof het daar 24 graden is, maar UIT?
De kinderen van de lagere groepen zoals die van mij weten dus van school helemaal niet waarom het is, kennelijk wordt het milieu nog niet behandeld in groep 3 en 4.
Maar goed, hebben jullie ook warme truiendag, is dat wel voorbereid, en wat vinden jullie daarvan? Hier op school waren veel ouders bang voor zieke kinderen volgende week in de vakantie....
Stelle
13-02-2009 om 10:01
Hier 1 grd kouder
Hier ook een warme truiendag, maar ik moet zeggen dat ik niet echt verschil merkte. Het leek mij nu 22 ipv 23 graden - volgens de juf was het 18. Aan de kinderen (gr 3) was wel uitgelegd waarom, maar school is ook erg bezig met thema 'milieu' dit jaar. Ik vraag me sowieso af of de verwarming niet standaard wat lager kan. Wat een broeikas zo'n klas! (Verwarming uit is dan weer een beetje overdreven...)
Volgensm ij is het overigens een fabeltje dat je ziek wordt van kou, maar das weer een ander verhaal
reina
13-02-2009 om 10:05
Ach
Het idee is leuk..., een goede gelegenheid om eens extra met schoolkinderen stil te staan bij het milieu. Eerlijk gezegd heb ik geen vaste temperatuur in mijn lokaal, ik heb altijd een raam opengeschoven en daardoor is het de ene keer kouder dan de andere keer. Ziek worden van een kouder lokaal is onzin, als je gezond bent maakt dat echt niet uit (ik denk eerder dat te warme lokalen ongezond zijn...).
Lady Grey
13-02-2009 om 10:17
Reina
een goede reden om eens stil te staan bij het milieu, zeg je, maar dat is hier vooraf in de lagere groepen niet gebeurd. Het is uit de lucht komen vallen wat dat betreft.
Wat betreft het fabeltje, bij astma is kou wel degelijk een trigger, dus ik hoop echt dat ze de verwarming niet onder de 18 graden uit laten komen, anders heb ik wel degelijk een zieke (hij is al erg moe dus snel getriggerd, maar je zou hem eens moeten horen blaffen als ik savonds de verwarming op zijn kamer niet aanzet, maar dat terzijde).
Ik vind het eerlijk gezegd grote onzin, het is veel beter voor het milieu om de verwarming standaard wat lager te zetten in zo´n schoolgebouw dan 1x per jaar uit of heeel erg laag.
Hillary
13-02-2009 om 11:09
Wel verband kou en verkoudheid
Er is wel een verband tussen kou vatten en verkouden worden. Ik riep ook altijd hard tegen iedereen die zich daar druk om maakte dat het onzin was. Onlangs las ik een artikel dat in Engeland onderzoek was gedaan en er werd wel een verband aan getoond. Even gegoogled en hier info over het onderzoek gevonden http://www.psycholoog.net/?p=806
Het komt erop neer dat doordat het koud is in je luchtwegen, je de virussen minder goed kunt bestrijden.
reina
13-02-2009 om 14:25
Lady grey
Mogelijk is het wel een eye-opener voor sommige leerkrachten dat dit ook iets is om bij stil te staan met de klas, beter wat later mee beginnen dan helemaal niet. Ik weet dat er onderzoekers zijn die zeggen dat er wel een verband is tussen kou en verkoudheid, anderen ontkennen dat echter. Als je asthma hebt is het anders, maar dan is een té warm lokaal ook slecht (weet ik uit ervaring). Ik kan me niet voorstellen dat ze de verwarming echt uit zetten (zou ik mooi niet doen als mijn school eraan mee zou doen
), maar een graadje kouder doet naar mijn mening in veel lokalen meer goed dan slecht (maar je hebt gelijk, niet alleen die ene dag).
Ingrid
13-02-2009 om 16:26
Niks op tegen.
Hier was het vandaag ook warme truiendag. persoonlijk heb ik er niets op tegen, goed idee om aandacht te geven aan het milieu. Virussen en bacterien gedijen juist beter als het warm is, dus wat minder warm is alleen maar beter voor je gezondheid. Ik vind het wel gezeur hoor, dat van dat ziek worden en zo. Kinderen worden tegenwoordig overbeschermd. Onze kids (trouwens ook één met astma) spelen bijna altijd buiten zonder jas, onze kachel staat thuis op 19 graden en we zijn nooit verkouden of wat dan ook.
Emmawee
13-02-2009 om 22:05
Hier ook
haha hier ook warme truiendag, gecombineerd met een verkleedfeest. Hier waren ook wat verontruste ouders en ik vroeg me ook af hoe die dan tegen buiten zijn aankeken. Slecht ventileren is ziekmakender. Maar goed.
De grap op deze school was dat vanmorgen bleek dat het uitschakelen van de verwarming niet helemaal gelukt was. Waarschijnlijk had de kachel de hele nacht staan loeien, het was een graad of 21. Hahaha, alle deuren en ramen stonden open om nog enigszins het 'koude effect' te verkrijgen. Pfff... ik heb er erg om moeten lachen. Misschien is e.e.a. wel gesabotteerd door het commité van verontruste ouders...?!
Groeten, Maw.
Lady Grey
14-02-2009 om 16:48
Het was 17 graden in zijn klas, er stond dus maar 1 bovenraampje open ipv de gebruikelijke 2, en hij is met een heel verkouden stemmetje (koude keel zei hij) thuis gekomen. Je hoort het nog en is erg snel moe en jammerig. Verder heeft hij zelden piepende aanvallen maar meer langdurigere periodes van hoesten en benauwdheid.
Natuurlijk speelt hij in deze tijden van veel vrieskou wel buiten, maar warm aangekleed met jas en handschoenen buiten in beweging zijn of in de vochtig-koude klas (de gang stonk ook ´oud´ terwijl het gebouw opnieuw ingericht is) stil zitten werken, dat is natuurlijk een wereld van verschil.
En wat die astma betreft, maar dat hoort in gezondheid denk ik, mijn man en zoon hebben astma die door koude getriggerd wordt. Vooral de waterkou is erg vervelend, vrieslucht is te doen. We stoken thuis dus altijd ook snachts 18 graden ook in de slaapkamers en we ventileren ons suf. En ja, het warme schoolklimaat is ook niet goed, maar dan staan er wel weer meer ramen open en is de lucht in elk geval wat droger, waar de huisstofmijt dan weer niet zo blij mee is
)
Maar goed, ik hoop dat ze het volgend jaar wat eerder aankondigen, dan kunnen we ons er qua medicijntoediening wat meer op voorbereiden. Verder heeft hij zelden piepende aanvallen maar meer langdurigere periodes van hoesten en benauwdheid.
Emmawee
14-02-2009 om 21:46
Nee toch...
Gingen ze echt zitten werken in de kou?!! Jee, dat heb ik niet eens bedacht. Hier was het hele programma er juist op gericht dat je door beweging en je warm te kleden zelf voor je warmte kunt zorgen.
Ik zou mijn kind gewoon thuis laten in jouw geval.
Groeten, Maw.
Monique D*
15-02-2009 om 19:38
Je wordt niet ziek van kou, maar..
.. hoe werk je dan in de klas? Met koude vingers schrijven is niet prettig. Of schrijven ze met handschoenen aan? En als het toevallig die dag vriest en je moet de hele dag stil zitten is ook niet leuk.
Dan kan je de kinderen liever, zoals hierboven is gezegd een bewegingsprogramma geven, waarbij ze zich warm kunnen houden.
Overigens doet onze school er niet aan.
Damajo@
15-02-2009 om 23:15
Elke dag
Hier thuis is het bijna elke dag warme truiendag.( behalve als er visite komt want die willen we wel te vriend houden)
We zijn dat helemaal gewend.Ik heb het op veel andere plaatsen vaak snikheet.
Damajo
groene specht
16-02-2009 om 10:35
Gewenning aan frissere omgevingstemperatuur
Onze school doet ook al een paar jaar mee met de Warme Truiendag. Van mij mogen ze het hele jaar de verwarming lager zetten, maar het blijkt dat veel kinderen in de winter niet gekleed in een trui maar in een shirt (met lange mouwen) komen. Soms gaan de leerkrachten extra drukke spelletjes doen tijdens het buiten spelen om die kinderen warm te houden.
Bij ons thuis staat de verwarming vrij laag omdat we anders helemaal suf worden (overdag op 14 en 's avonds op 16 graden, als er bezoek is zetten we 'm wel hoger en lopen wij dus te puffen in een kort shirt). We hebben dus de hele winter warme truien aan, en zijn daar helemaal aan gewend. Van warmte worden kinderen toch ook suf? Is dat niet van invloed op hun leerprestaties?
Lady Grey
16-02-2009 om 11:27
Zomer
Groene specht, wat zal de zomer dan vreselijk warm voor je zijn...
Kennelijk zijn jullie wat warmbloediger aangelegd dan wij hier. Ik ga bij lage temperaturen rillen van de kou en daar wordt ik dan juist weer suf van. Overigens staat hier thuis de verwarming nooit hoger dan 20 graden (´s avonds in ziekteperiodes) maar ook nooit lager dan 18. Dit in verband met de eerder genoemde astma, en de daarmee samenhangende luchtvochtigheid en huisstofmijt. Het voordeel van de gewone temperaturen op school (echt in de 20 voelt het) is dat de lucht in elk geval droog is, en in het ronddwarrelende stof dus wat minder huisstofmijt voorkomt.
En ja, van mij gaat er ook 1 in shirt met lange mouwen naar school, met daaronder een gewoon tshirt, omdatie het anders te warm heeft. Maar het jongetje waar het hier om gaat heeft gewoon een trui aan anders heeft hij het koud.
zon
16-02-2009 om 12:33
Ach
18 graden is koud maar best te doen als je je er op kleed. Wij hebben thuis de verwarming op 21 graden en ik heb echt een hekel aan kou maar voor zo'n dag zou ik mijn kind gewoon een t-shirt, shirt met lange mouwen en daar over heen een dikke trui doen en desnoods onder de broek nog een maillot of bij een jongen een jogging broek. Voor 1 dag maakt dat toch niks uit.
Ik vind wel dat als je als school aan zo iets mee doet je er ook echt iets mee moet doen. Kinderen informeren over het waarom, extra sporten om warm te blijven, 's middags lekker warme chocomel drinken, etc.
dirksmama
18-02-2009 om 05:36
18 graden is toch normaal?
Ik dacht dat 18 graden in Nederland de normale huis- en werktemperatuur was?
Bij schoonfamilie staat de thermostaat boven de 22 en ik moet dan altijd de neiging onderdrukken me helemaal te ontkleden (wat dochterlief trouwens tot voor kort wel deed, hooguit het broekje en hemdje bleef aan).
Bastet
18-02-2009 om 07:45
Dirksmama
Ligt eraan eigenlijk.Niet elke dag is het hier te doen met 18 graden.Als de oostenwind op het huis staat is het zelfs met 20 graden nog onbehaaglijk.Zal voor een gedeelte afhangen van je huis ook.
Groetjes,Bastet
Zus
18-02-2009 om 09:45
18 graden is koud!
In huis staat de thermostaat op 20.5 graad. Van mij mag het nog wel warmer ('s avonds doe ik het nog een graadje hoger), maar dat mag niet van mijn huisgenoten ![]()
mem
19-02-2009 om 00:07
Standaard op 19
was in het begin vd winter nog standaard 18 maar dat was toch net niet lekker. Een enkele keer gaatie een tijdje op 20, vooral als we lang stilzitten ( mooie film ofzo)
maggietel
19-02-2009 om 11:35
Standaard 19 graden overdag
's nachts 15 graden en als we overdag of 's avonds stil gaan zitten zet ik hem op 20 graden. 's Avonds met echte kou (vorst, oostenwind, hagel/sneeuw) soms op 21 graden een poosje. 18 Graden vind ik persoonlijk echt te koud.
MaximeM
19-02-2009 om 23:00
Te warm op middelbare school
Hoi,
Nou bij mijn dochter op school mogen ze hier ook eens aan beginnen. Ze koopt dus tegenwoordig geen leuke truien of vesten want die kan ze toch niet aan, zó warm is het op school. Ze draagt alleen nog t-shirts met korte of soms lange mouwen, maar altijd dunne kleding. Wel een warme jas, das en wanten voor het heen en weer fietsen. Ik zou eigenlijk eens moeten vragen op welke stand de kachels daar op school staan
Maxime
Marion
23-02-2009 om 22:40
Veel te warm
mijn kinderen willen ook alleen t shirts aan naar school! Het is er zo warm!