femke
15-04-2009 om 23:02
Wat is een normaal aantal ontevreden ouders in een klas?
De kleuterklas van ons 1e kind is het 't afgelopen jaar wat rommelig verlopen. Regelmatig een zieke leerkracht en invallers, chaotisch, druk. Dat roept bij een aantal ouders de vraag op of ze niet beter van school kunnen veranderen. 1 ouderpaar heeft daarvoor de eerste stappen gezet, anderen praten er nog vooral over (3 paar ouders). Is dat normaal bij een klas van 25 kinderen? Is dit 'gewoon een groepje ontevreden ouders zoals je overal wel hebt' of kun je daaruit afleiden dat een schoolwisseling nog niet zo onverstandig is? Dat vraag ik me af door de topics hierboven, waarin iemand zegt dat hij achteraf toch liever eerder van school zou zijn veranderd.
Jolijt
15-04-2009 om 23:18
Moeilijk
Ik draai al even mee met school (4 kinderen van 5 tot 14).
Een rommelig jaar kun je overal treffen; het gaat meer om de manier waarop het opgelost wordt. Is er bij regelmatige afwezigheid van de vaste leerkracht iets om op terug te vallen, of moet de invaller maar wat aan rommelen en weet hij/zij niet dat X naar het toilet gestuurd moet worden en dat Y al kan lezen...
Als er 1 ouder gaat piepen, en dan met name als er veel oudste kinderen in de groep zitten, gaan er vaak een flink stel mee, maar het aantal dat er daadwerkelijk wat aan doet is meestal minimaal.
En bedenk wel, op de school waar je bekend bent ken je alle rotte plekken... andere scholen weten die heel mooi te verbergen tot je binnen bent en ook daar het klappen van de zweep hebt leren kennen.
Er is echt overal wel wat. (waarmee ik niet wil zeggen dat van school wisselen soms niet heel zinnig is!)
Jaymza
15-04-2009 om 23:41
Pech
Dat het dit jaar rommelig was hoeft niet te betekenen dat het volgend schooljaar ook zo zal zijn.
en je kunt sommige zaken natuurlijk niet voorzien. het kan gewoon pech zijn en dat kan je volgens mij op iedere school overkomen.
jaymza
reina
16-04-2009 om 07:08
Tja
"Regelmatig een zieke leerkracht en invallers, chaotisch" Door zieke leerkrachten en daardoor invallers wordt het snel chaotischer en drukker. Helaas kunnen leerkrachten ook ziek worden...., voor hetzelfde geld wordt het volgend jaar een 'gezond' jaar en zijn er veel zieken op de school waar je kind evt naar toe zou verhuizen. En als er 1 ouderpaar daarover gaat zeuren, doen er al snel een paar mee, erg constructief is het niet (tenzij zij een goede oplossing weten tegen zieke leerkrachten)
T Slingerland
16-04-2009 om 09:05
Geef ze een kans
Ziekte heb je niet in de hand, en zie je helaas ook meestal niet van te voren aankomen. En meestal zijn de schema's in een school zo dichtgetimmerd dat als er plotseling ergens een gat valt, dat het dan niet eenvoudig is om dat op een goede structurele manier dicht te plakken. Dan krijg je verschillende invallers, opdelen van klassen; chaos. En daar kan eigenlijk niemand wat aan doen.
Maar ja, als het jouw kind overkomt is dat natuurlijk niet leuk. En ik begrijp heel goed dat er dan ouders zijn die gaan mopperen.
Maar als dit het enige is wat speelt zou ik zeggen; geef ze nog een kans. Dit was overmacht, het enige wat ze daar aan kunnen doen is proberen het zo goed mogelijk op te lossen, maar dat is niet eenvoudig. Ik vind dat je daar als ouder ook begrip voor moet proberen op te brengen.
Linda99
16-04-2009 om 09:45
Bij ons ook
Toen mijn odchter in groep 1 kwam was de grootte van de groep nog wel okee (oktober). Maar in de loop van het jaar stroomde de klas zo vol dat het geen doen meer was en het druk, rommelig en ongezellig werd. Omdat er maar 1 kleuterklas was heeft de school besloten een wteede te creeëren, nog datzelfde jaar. Het werd weer rustig en gezellig op school
Dus wat iemand al schreef, het ligt er echt aan wat school voor actie onderneemt. En ziekte, ja dat kan helaas overal gebeuren. Een vaste invaller is dan de beste optie.
Paula B
16-04-2009 om 10:34
Kan niet
Uit wat anderen doen of zeggen misschien te gaan doen, kun je nooit afleiden wat voor jou of jouw kind verstandig is! Schoolpleinpraat is vaak vooral ontladingspraat.
Ga eens na hoeveel ziekteverzuim en docentenverloop de school gemiddeld heeft, over de afgelopen jaren. Dat geeft een objectieve indicatie of er op deze school echt iets aan de hand is.
Eigen ervaring: onze oudste had een wat chaotisch eerste kleuterjaar omdat zijn juf - heel ervaren kleuterjuf - ineens overspannen thuiszat en in de loop van het jaar weer mondjesmaat ging werken. Gevolg: diverse invallers, onrust in de klas, kind enigszins van de leg. Maar het jaar daarna was de rust teruggekeerd. Alle zes jaren daarna ook. Kind zit inmiddels in de brugklas, heeft het uitstekend gedaan op die school en in grote lijnen zijn we nog steeds heel tevreden over de school.
En zoals iemand anders al zei: van je eigen school zie je de zwakke plekken. Steeds beter, in de loop der jaren. Maar reken maar dat andere scholen die ook hebben. Als dit alles is wat je op de school aan te merken hebt, zou ik zeker niet naar een andere school uitwijken.
Evenzootje
16-04-2009 om 11:09
Femke en paula
Femke, heb je het over onze school (woonplaats
?
Paula, onze school heeft een verzuim van 14%. School houdt vol, tot grote frustratie, dat het niets met de school te maken heeft etc. Arbo heeft er naar gekeken. Diverse keren vragen over gesteld etc. Geen oplossing. En inderdaad het heeft alles te maken met hoe het opgepakt wordt. Hier werden ouders niet geinformeerd over wie wanneer voor de klas kwam te staan, etc. Bij de oudste (grp 3) kwam een totaal onervaren juf voor de groep te staan voor een groot aantal maanden en daarna vele invallers kort naar elkaar. School geeft eindelijk toe dat het een drukke klas is (geworden) door alle invallers. En dan baal je als ouder wel verschrikkelijk; het is inmiddels half april en het was dus een belangrijk maar ook vreselijk chaotisch jaar met onervaren krachten die plotseling (binnen twee dagen) vertrokken.
En door al het gedoe zie ik gewoon uitgebluste juffen. Niks geen sprankelend enthousiasme. Niet een klein extra stapje (bv voor mijn zoontje grp 1 die goed leest, en school heeft geen idee ondanks dat wij dit al enige malen hebben aangegeven aan alle verschillende invalkrachten)
Tinus_p
16-04-2009 om 11:10
Verkeerde vraag
Femke:
" Wat is een normaal aantal ontevreden ouders in een klas?"
Dat vind ik een verkeerd soort vraag. Er is niet een 'normaal aantal', en andere factoren zijn belangrijker.
De situatie die je beschrijft wordt door 3 zaken beinvloed; 1. problemen op de huidige school,
2. de mogelijkheid om over te stappen (die is niet overal aanwezig oa ivm wachtlijsten),
3. het principe van 'als er 1 schaap over de dam is, volgen er meer'.
Dat laatste moet je niet onderschatten -als iemand besluit dat hij/zij wil overstappen, brengt dat anderen weer op ideeen.
rutiel
16-04-2009 om 13:09
Andere vraag
Femke, misschien heb ik het verkeerd hoor, maar bedoel je niet gewoon te vragen: "Die chaos, is dat normaal op scholen of moet ik stappen ondernemen om mijn kind over te laten plaatsen?"
Op grond van het gedrag van andere ouders zou ik nooit een beslissing over schoolwisseling nemen. Misschien zijn het wel categorische zeur-ouders. Of misschien zijn ze (net als jijzelf) nieuwkomers op school en denken dat het op andere scholen beter geregeld is.
Uit mijn eigen ervaring kan ik zeggen dat je goeie en minder goeie jaren hebt op een school. Een jaar wordt al snel chaotisch als de vaste leerkracht langdurig uitvalt. Da's gewoon dikke pech. Onze oudste dochter had die pech maar liefst vijf jaar achter elkaar. Niet leuk, maar het is uiteindelijk goedgekomen. En de vraag blijft of het beter was geweest als ze op een andere school had gezeten.
Als de school je verder aanspreekt en de chaos beperkt zich tot de klas waar je dochter inzit, dan zou ik me vooralsnog niet teveel zorgen maken.
n@nny
BizzyB
16-04-2009 om 16:22
Reden ziekte
Hallo Femke,
Kinderen -maar ook ouders- raken van de leg als de vaste juf tijdelijk wordt vervangen. Als dat incidenteel is, is het iets wat er (helaas) bij hoort. Is de reden echter meer structureel, zoals onderlinge spanningen, overspannenheid, conflicten binnen het team of met de leiding, dan wordt het een ander verhaal, want de oplossing is dan niet een twee drie gevonden.
femke
23-04-2009 om 09:13
Dank
voor alle reacties!
Evenzootje, het is niet woonplaats B. Een andere school dus. Over onze school staat in het inspectierapport wel dat er een hoog ziekteverzuim is. Ik weet niet of er veel spanningen in het team zijn, maar had wel de indruk dat de eigen juf niet goed lag in het team.
Wij denken zelf al sinds november over het overstappen naar een andere school. Er zijn meer dingen die niet helemaal goed zijn verlopen. Een probleem daarbij is alleen dat de school die ons meer te bieden zou kunnen hebben op een kwartier autorijden is, terwijl deze school op 5 minuten lopen van ons huis ligt. Dus we denken nog even verder.. eind mei hopen we de knoop doorgehakt te hebben.