Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
19-02-2012 om 13:00
Zoon (14, 3 VWO) vindt dat het lezen voor school hem teveel tijd kost.
Als hij voor Nederlands boeken moet lezen, dan leest hij ongeveer 30 bladzijden per uur. Een verplicht boek van 240 bladzijden kost hem dus 8 uur.
Nu moet hij sinds kort ook meer lezen voor Engels, en volwassen lezen, dus geen 'easy' jeugdboeken meer.
Tot zijn ergernis haalt hij amper 20 bladzijden per uur. Hij zit er nu tegenaan te hikken dat hij een boek van 300 bladzijden over 2 weken uit moet hebben. Dat weet hij sinds 2 weken. Hij vindt zelf dat hij te langzaam leest.
Ik vind zelf een studiebelasting van 15 uur voor een boek eigenlijk best veel, maar aangezien zoon verder voor engels nooit iets hoeft te doen, vind ik het wel best.
Hij is overigens wel een veellezer, maar dan vooral non-fictie. Fictie is voor hem meestal een verplichting, vandaar zijn ergernis.
Maar waar ik nu benieuwd naar ben: leest hij nu zo langzaam of is dit eigenlijk vrij normaal?
Tihama
22-02-2012 om 13:41
Mwah
Zoon meldt inmiddels dat hij het boek best leuk vindt. Ik heb er niet zo'n medelijden mee. Hij hoeft gemiddeld per week hooguit 2 uur huiswerk te maken. De docent ken ik overigens goed en die heeft een behoorlijk goed inzicht van zoons interesses. Zoon zei gisteren zelfs: 'hee, mam, ik denk dat ik dat boek meeneem op wintersport, kan ik het lekker in de auto lezen'. Dus dat komt wel goed.
Het moest overigens juist een boek zijn in een bepaalde stijl en uit een bepaalde periode. Onderdeel van de literatuuropbouw.
Ik heb overigens inmiddels een website gevonden met tips voor snellezen, dus dat is wel handig.
Tihama
22-02-2012 om 16:57
Snellezen
Ik zag trouwens dat de LOI een cursus "snellezen" heeft waarmee je tot vijf keer sneller kan leren lezen.
Je kan een gratis proefles downloaden.