Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lady Grey

Lady Grey

16-02-2009 om 11:38

Wat is er mis met thuis eten tussen de middag?

In verschillende draadjes over continurooster etc. wordt er nogal negatief gedaan over je kinderen tussen de middag thuis laten eten. Maar waarom?

Persoonlijk vind ik het fijn om mijn kinderen tussendoor even te zien (we hebben een uur en 10 minuten), om even te kijken hoe het met ze gaat en (in de laagste groepen) te kijken of ze de schoolmiddag aankunnen. Ik zie niet in wat daar mis mee is. Ja het is druk, op tijd staan en racen. Maar ik heb ze liever tussen de middag thuis dan elke dag om 14.00 uur.

Maar ik hoor dingen als ´het zogenaamde tot rust-komen´ en dergelijke. Terwijl ik het wel als even een rustmoment zie, thuis is toch een vertrouwde en veilige omgeving. Maar leg mij eens uit wat er dan toch mis is met mijn opvatting, dan snap ik sommig opmerkingen misschien beter. )


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Takkie

Takkie

16-02-2009 om 11:48

Niks mis mee, maar

je vindt een continuerooster nu eenmaal fijner als je het ervaren hebt. Maar als jij dit prima vindt, dan is er toch geen probleem?

Met een continuerooster hoeft de school trouwens helemaal niet vroeger uit te zijn. Ligt puur aan de organisatie.

zon

zon

16-02-2009 om 11:59

Halen en brengen

Onze dochter gaat na de zomer naar school. Ze is de oudste van 3 kinderen. De school die het beste bij ons past is ongeveer een kwartier fietsen. Ik zie er best tegenop dit met drie kinderen te doen. Inclusief het aan en uitkleden (vooral in de winter) kost het mij, tussen de middag, dus twee keer 40 minuten. De tijd die over blijft om te eten is erg kort, het wordt sowieso haasten en dan zit ik ook nog met slaaptijden van de jongste 2. Als deze school een continurooster had, zou ik er sowieso voor kiezen. Nu twijfel ik nog.

T&T

T&T

16-02-2009 om 12:47

Niks mis mee

alleen had mijn zoontje dan altijd moeite om 's middags weer terug te gaan, hij was nu toch thuis?! en je werkdag is onderbroken, in mijn eentje krijg ik tussen de middag ook nog wel wat gedaan, met kinderen niet.
Ach het heeft allebei voor en nadelen, maar na het allebei geprobeerd te hebben... kies ik echt voor een continurooster! als die keuze er is. De dag is een stukje rustiger, en de speelmiddag wat langer...
groetjes Tess

Jolijt

Jolijt

16-02-2009 om 13:42

Zo was het bij ons

Hier ook een uur en 10 minuten... maar de kinderen kwamen altijd wat later, renden nog een rondje op het plein, even op het klimrek dus voor bij aankomst thuis waren de eerste 20 minuten al om (minimaal) een kwartier voor tijd moesten we dan weer weg (en dat was krapjes) dus roepen en zeuren voor jassen en schoenen. Effectieve tijd om te eten, 35 minuten. Maarrrrr kind wil niet eten, maar spelen. Vooruit, kan ik begrijpen... maar ik blijf roepen voor het eten... en de jas en en en..
Dan heb ik nog niet de dagen genoemen dat het stortregent en je eerst moet/wil schuilen voor je naar huis loopt, of je de kinderen moet omkleden. Of over de keren dat ik me zwanger en , misselijk heen en weer haastte om een onwillig kind een half uur thuis te hebben of een baby krijsend in de wagen had omdat het slaaptijd was... of me bijna een ongeluk renden omdat baby thuis lag...

Twee kinderen zijn op deze manier naar school gegaan voor we (om andere redenen) van school wisselden. Nieuwe school heeft continu rooster, ook daar zijn er 2 begonnen. Als je kind het moeilijk vindt, of nog erg moe is gaat het alleen de ochtenden dus hele dagen hoeft niet. (maar meeste kinderen willen hele dagen)
School duurt tot 14.45 (een kwartier korter dan niet continu scholen in de buurt)

Het zal heel erg aan de situatie en de karakters liggen hoe het tussen de middag uitpakt. Mijn idee van gezellig aan tafel is nooit uitgekomen. Als je sneller vervoer hebt en meer tijd over zal dat ook veel uitmaken of een oppasbuur, handiger leeftijden van andere kinderen..

Voor ons was het continu rooster geweldig (en is het nog steeds) maar met jouw opvatting is in mijn ogen niks mis hoor!

Maylise

Maylise

16-02-2009 om 13:44

Nadelen

Als de kinderen een lange pauze hebben (minimaal 1,5 uur), de ouder toch thuis is en men vlak bij school woont kan ik mij voorstellen dat het een fijn rustmoment kan zijn. Eten, spelen en dan weer naar school.
Vroeger waren de pauzes tussen de middag lang, moeder was meestal thuis en vader kwam ook vaak thuis om te eten dus logischerwijs de kinderen ook. Die liepen overigens ook meestal zelf naar huis toe.
Echter de maatschappij is veranderd. Moeder werkt nu ook, vader komt niet meer thuis en de pauze is vaak niet langer dan een uur.
Voor veel ouders (en ook kinderen) zijn er nu alleen maar nadelen aan het thuis komen tussen de middag. Het is een heen en weer gevlieg, er is geen tijd om rustig te eten en nog even te spelen. Alles moet snel. Het geeft stress voor de ouder. De dag van de ouder wordt er enorm door verdeeld want je hebt 's ochtens maar een paar uur en de middag is helemaal kort. Kinderen worden veel vaker gehaald omdat het verkeer drukker en gevaarlijker is geworden. Voor kleine broertjes en zusjes betekent dit dat ze of alleen thuis gelaten worden of dat ze 4x per dag heen en weer gesleept worden naar de school. Geen van beide ideale oplossingen.
Bovendien werken de meeste ouders nu ook beiden waardoor de kinderen bijvoorbeeld toch twee dagen naar de overblijf gaan. De overblijf is vaak slecht geregelt, er wordt meer gepest en ruzie gemaakt en het is vaak druk en chaotisch. Daar staan dan misschien ook een paar gehaaste lunches thuis tegenover maar dat zou voor mij niet opwegen.
Daarnaast is het voor veel kinderen vanwege dat gehaast en vanwege het weer opnieuw moeten wennen aan school 's middags helemaal geen ideaal rustmoment.
Ik denk dat het voor kinderen prettig is om zo weinig mogelijk wisselingen in de dag te hebben. Dus school en dan thuis of school,BSO en dan thuis. Niet voorschoolse opvang, school, tussen schoolse opvang, school, BSO en dan thuis. Al die groepswisselingen geven veel meer stress.
In ideale omstandigheden is thuis eten vast heel relaxed maar alleen met een lange pauze, kinderen die zelf heen en weer kunnen lopen en een ouder die het niet erg vindt dat er niks van zijn of haar dag overblijft.

Maylise

Niks mis mee

Ik vind het ook gezellig om ze thuis te hebben, al dan niet met vriendjes, tussen de middag. Ik werk niet buitenshuis dus overblijven zou hier niet perse hoeven en een continurooster lijkt me wel wat maar dat hebben ze nu eenmaal niet.

Toch blijft mijn oudste dit jaar al vanaf de 2e schoolweek 3 keer over (ma, di, do) en mijn middelste sinds eind november ook. In het geval van de oudste komt het omdat de groepen 3 t/m 8 ivm renovatie van het gebouw op een andere locatie zaten en er tussen de middag te weinig tijd was om heen en weer te lopen en rustig te kunnen eten enz. Dit is na de voorjaarsvakantie weer afgelopen, de school is klaar. De middelste is over gaan blijven omdat ik zwanger ben en BI heb en het vanaf november erg lastig werd om 4 keer heen en weer te lopen.
Nu hebben ze vakantie, maar als ze over 2 weken weer naar school gaan moeten ze nog even overblijven tot ik bevallen ben (dan nog hooguit 3 weken), daarna laat ik ze tussen de middag weer lekker naar huis komen hoor. Gezellig juist!

Ideale omstandigheden

Wij wonen 2 1/2 minuut fietsen van school, en hebben 75 minuten lunchpauze. De kinderen vinden het heerlijk. We zijn uiterlijk om 1215 thuis (en dan hebben ze dus al 10 minuten over het plein gestuiterd, een speelafspraakje geregeld etc) Dan hebben we een minuut of 50 om rustig te lunchen met een lekker afbakbroodje erbij of een wentelteefje of weet ik wat, en daarna nog even spelen, piano oefenen, gymtas voor de middag inpakken, etc.. Om 1305 (of 1310) weer op de fiets.

Voor de kinderen is het heerlijk relaxed. maar ik sluit me aan bij Cobi, voor mij zou een 'lange' kinderloze dag af en toe wel gemakkelijker zijn....

Ingrid

Niks, maar ik kan dan niet meer werken

Als onze oudste tussen de middag zou eten, zou ik niet meer kunnen werken zoals ik nu werk. (twee hele dagen)

Linda

Fonneke

Fonneke

16-02-2009 om 16:07

Ook lekker thuis eten

Hier eten de kinderen ook lekker thuis tussen de middag. In het verleden moesten ze wel een paar keer per week overblijven. Zij vinden het nu juist fijn om tussen de middag even rustig thuis te zijn. Mijn kinderen kunnen thuis beter tot rust komen. Wij wonen gelukkig wel dicht bij school. Ook al is de pauze maar een uurtje, er blijft genoeg tijd over.

Tirza G.

Tirza G.

16-02-2009 om 23:35

Tja

Een vriendin van mij heeft haar kinderen op 2 verschillende scholen, waarvan 1 speciaal onderwijs. Het kind op de "gewone" basisschool werd bij inschrijving gestimuleerd om voorál naar huis te gaan. Precies met jouw argumenten: even eruit, even lekker thuis relaxen.
Het andere kind werd bij inschrijving voorál gestimuleerd om over te blijven. Niet dat gesleep en gejacht, geen 2 keer een moeilijk afscheidsmoment, geen doorbreken van de groepsdynamiek..........

Wat ik van docenten wel eens hoor, is dat ze om 1 uur (na de lunch) weer helemaal opnieuw moeten beginnen met de groepsopbouw, omdát de kinderen er uit geweest zijn.

Maarre: Lady Grey, ik mag toch hopen dat jouw kinderen zich op school ook veilig en vertrouwd voelen?

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

17-02-2009 om 02:15

Niets

Ik had tijdens de basisschooljaren het voordeel dat ik, op een onderbreking van 9 maanden na, bijna altijd thuis was en de kinderen gewoon zelf op kon vangen tussen de middag en al met al ben ik wel blij dat het zo gelopen is. Mijn jongste dochter had duidelijk behoefte aan een momentje van rust tussen de middag. Lekker op de bank hangen, beetje tv kijken en dan weer naar school. De oudste vond het vooral leuk om haar vriendinnen mee te nemen. Voor de ouders had dat ook een praktische kant... kind was ook weer onder de pannen. Ik heb het nooit als probleem ervaren. Op dagen dat ik weg moest liet ik ze overblijven. Tot vreugde van de een en verdriet van de ander. Ik heb negen maanden lang een opleiding gevolgd waarvan ik net te laat thuis kwam om met de kinderen te kunnen eten. Dat vond de jongste best moeilijk.
Ik vind dat er voor en nadelen zitten aan een pauze waarin kinderen naar huis toe moeten of gaan. Bij zo'n regeling is overblijven nooit echt vanzelfsprekend. Thuis eten blijft een optie, dus 'waarom mag ik dan niet thuis eten en Jantje wel?' Het nadeel van verplicht op school eten is dat de kinderen die echt even bijtanktijd nodig hebben dat niet meer kunnen doen. Maar ja, als je niet beter weet mis je het ook niet misschien.
Na 10 jaar basisschool waarin ik graag fungeerde als overblijfadres voor mijn eigen kinderen en die van anderen vond ik wel dat ik genoeg mijn best had gedaan en was ik eigenlijk wel blij dat dat op het VO niet meer hoefde. Acht uur de deur uit, 3 - 4 uur weer binnen rollen en ik die al die uren de tijd aan mezelf had. Heerlijk

Lady Grey

Lady Grey

17-02-2009 om 09:41

Veilig en vertrouwd

ja dat wel maar tot op zekere hoogte. Oudste zit in een drukke klas waar heel wat extra begeleiding op is gezet,kan-ie tussen de middag weer even afkoelen, de ander heeft een meisje in de klas wat hem nogal graag omverduwt en klaart tussen de middag weer helemaal op van de peptalk die ik hem dan kan geven.(komt neer op waarschuwen, nee roepen en terugduwen en voila, mevrouw van een kop groter heeft ook al een keer door hem op de grond gelegen)

En ze willen graag hun verhaal even kwijt.

Hanne.

Hanne.

17-02-2009 om 09:59

Niets mis mee

maar ik heb het geprobeerd en het bevalt mij absoluut niet.

Effectief kan ik 50 minuten thuis zijn. Bij ons was dat 20 minuten eten, 10 minuten jassen ed aan en vooral weer aantrekken, en 20 minuten 'je tijd volbrengen', want net te kort om echt iets te gaan doen, en net te lang om niets te doen.

wij hebben dus gekozen om tussen de middag over te blijven (20 minuten eten en 55 minuten (buiten)spelen.

Mamvantwee

Mamvantwee

17-02-2009 om 10:50

Hier ook overblijven

Wij hebben het ook geprobeerd om thuis te eten, op de vrije dag van mijn man en mijn eigen vrije dag (de overige dagen blijft ze over omdat wij werken). Maar het heen en weer lopen tussen huis en school, met ook nog een peuter, liep alleen maar uit op "schiet nou op, doorlopen, kom nou".

Plus dat de korte tijd na het eten thuis ervoor zorgde dat mijn dochter half instortte en niet meer naar school wilde. Zelf werd ik er ook erg gestresst door.

Dus is ze vanaf haar 3e schoolweek gewoon elke dag overgebleven. Veel gemakkelijker en veel meer rust voor iedereen.

Pippin

Pippin

17-02-2009 om 10:51

Bevalt hier prima

Voor mijn kinderen, die een hekel aan school hebben en zich er niet veilig voelen, is het thuis eten een uitkomst. Ik heb al zo vaak gehad, dat ik ze om twaalf uur helemaal down van school haalde en dan vervolgens om kwart over een weer fris en vol moed terug kon brengen. Gewoon even een uurtje niet al die kinderen om je heen, even wat anders.
Pippin

Tinus_p

Tinus_p

17-02-2009 om 11:31

Gewoonte

Thuis lunchen is vooral een gewoonte. Pas zodra je die gewoonte verandert, merk je hoe lastig die gewoonte is.

Iris

Iris

17-02-2009 om 14:03

Wat willen je kinderen?

Dat is waar het voor mij om gaat.
Mijn kids vinden het fijn om naar huis te komen en dus eten ze tussen de middag thuis. Wij hebben als voordeel dat we 5 kwartier pauze hebben en dat we op 5 minuten afstand van school wonen.
Maar ook als de afstand verder zou zijn zou ik ze thuis laten eten.
Ik vind het ook hartstikke gezellig. Niks stress, gewoon even gezellig wat met elkaar eten en daarna is er nog tijd om te spelen o.i.d.
Ik heb als voordeel dat ik werk vanaf huis en dat ik mijn afspraken precies binnen de schooltijden kan plannen.
En op de enkele dagen dat ik buiten de deur werk, blijven ze wel eens over. Jammer genoeg, vinden de kinderen dit vreselijk. Ze vinden het niet leuk om te moeten overblijven. Wat mij dan weer een schuldgevoel geeft.....

Tinus_p

Tinus_p

17-02-2009 om 14:15

Iris

Iris:
"Wat willen je kinderen?"
Wat je kinderen willen, is ook voor een groot deel een kwestie van 'gewoonte'.

Iris:
"En op de enkele dagen dat ik buiten de deur werk, blijven ze wel eens over. Jammer genoeg, vinden de kinderen dit vreselijk. Ze vinden het niet leuk om te moeten overblijven. Wat mij dan weer een schuldgevoel geeft....."
Waarom eigenlijk? Omdat ze het niet gewend zijn? Omdat de meeste kinderen niet overblijven? Omdat jij uitstraalt dat het niet leuk is?

Iris

Iris

17-02-2009 om 18:53

Overblijven versus thuis lunchen

Mijn kids vinden het overblijven niet leuk omdat ze de overblijfjuffen niet zo aardig vinden. Dat kan en mag.

Ik vind trouwens wel dat de reacties van ouders hier een pro/anti kant opgaan.
Er is niets mis met overblijven, maar er is ook helemaal niets mis met thuis een boterham eten.
Dat mijn kinderen gewend zijn om thuis te eten is een feit. Maar dat is ook een bewuste keuze geweest. Ik heb heel bewust vanaf hun geboorte op mijn carriereladder een stap terug gedaan. Van een drukke baan in het bedrijfsleven naar een eigen bedrijf waarbij ik zelf mijn werktijden kan indelen.
Dat heb ik gedaan juist omdat ik graag zo veel mogelijk thuis wil zijn bij de kinderen. Dat is mijn keuze en in mijn beleving de juiste keuze.
Ik vind het ook geen verspilling van mijn opleiding en opgedane kennis. In tegendeel, voor mijn gevoel heb ik de ideale combinatie gevonden.
Dat andere het anders doen, dat is natuurlijk prima. Nogmaals er is helemaal niets mis met het feit dat kinderen op school een boterham eten.
Ik kan me alleen niet vinden in sommige standpunten dat een school voor oplossingen moet zorgen met een continurooster of een goed overblijfsysteem. School heeft niet voor onze kinderen gekozen, dat hebben wij zelf. De oplossingen zullen wij dan ook zelf moeten zoeken. Hoe iedereen dat doet mag men zelf bepalen. Maar schuif het niet op de scholen af. Het is niet de verantwoordelijkheid van school, het is de verantwoordelijkheid van de ouders

Vic

Vic

17-02-2009 om 20:19

Iris

In eerste instantie dacht ik dat je een opmerking wilde maken over dat de discussie te fel werd (wat ik wel vond meevallen). Je begon met '"Ik vind trouwens wel dat de reacties van ouders hier een pro/anti kant opgaan."
Vervolgens houd je een heel betoog waarin je (heel correct) zegt dat je het prima vindt wat een ander vindt, maar en passant wel allerlei oordelen in je verhaal verweeft. Zoals: "Dat is mijn keuze en in mijn beleving de juiste keuze.", en de opmerking dat school niet voor kinderen heeft gekozen blabla.
Ach, dat wilde ik even kwijt

Iris

Iris

17-02-2009 om 21:17

Pelle

Wat je eigenlijk impliceert Pelle, is dat het wel handig zou zijn voor werkende ouders als ik mijn kinderen voortaan zou laten overblijven......
Handig voor jou dus

Mhm, volgens mij heb ik hier nog altijd een vrije keuze in

Iris

Iris

17-02-2009 om 21:19

Altair

Er is toch wel een substantieel verschil tussen een juf op school niet aardig vinden waar je les van krijgt, of een overblijfjuf niet aardig vinden.

Bij de eerste heb je geen keuze, je kind is leerplichtig en moet naar school.
Bij de tweede heb je wel een keuze.

Iris

Iris

17-02-2009 om 21:22

Vic

Grappig, ik probeerde juist zo ontzettend iedereen in zijn waarde te laten door te schrijven dat iedereen zijn eigen keuze hierin mag hebben.
De oordelen die jij er in leest, zijn niet zo bedoeld.
Ik meen oprecht dat iedereen een eigen keuze heeft, ik probeerde alleen maar uit te leggen waarom ik mijn keuze had gemaakt.

Overigens sta ik wel achter mijn opmerking dat de ouders degene zijn die voor opvang moeten zorgen en niet de school.

Pelle,

toch is er een subtiel doch belangrijk verschil tussen school & overblijf.

Het instituut 'school' is niet in het leven geroepen om ouders een handig aantal kinderloze uren per week te bezorgen. Maar 'gewoon' omdat er leerplicht is. Service voor de kinderen zeg maar.

Het instituut 'overblijf' is in principe (okee, ik snap dat er andere redenen kunnen zijn om voor een cvontinu rooster te kiezen) geregeld om het gemakkelijker te maken voor ouders om iets zinnigs te doen onder de schooltijd van hun kroost. Service voor de ouders dus.

Ik ben het trouwens absoluut eens met het feit dat 'de ouderwetse lunchpauze' een beetje achterhaald is ondertussen. En dat een goed georganiseerd continu rooster voor bijna iedereen best fjn zou zijn.

Overigens moet ik wel de kanttekening maken dat ik hier in landelijk Drenthe nog behoorlijk veel kinderen ken die tussen de middag (Samen met vader! Jawel!) een warme maaltijd naar binnen werken. Dus om nou net te doen of dat een inmiddels uitgestorve en achterhaalde gewoonte is gaat me ook weer wat ver....

Ingrid

Niks mis mee hoor lady grey

Lady Grey ik ben het helemaal met je eens, ik vind het heerlijk mijn kinderen tussen de middag even te zien als dat kan. Het is geen gerace omdat we anderhalf uur hebben en redelijk dichtbij school wonen. Mijn zoon komt thuis tot rust merk ik, al heeft hij geen problemen met overblijven (2 dagen per week). Hij eet wel het liefste thuis.

Iris

Iris

18-02-2009 om 06:53

Pelle

Touché
Sinds 2007 zijn scholen wettelijk verplicht om voor tussenschoolse en naschoolse opvang te zorgen.
Maar dat wil nog niet zeggen dat ouders verplicht zijn - zoals jij graag zou willen - om hier gebruik van te maken.

Mijn mening over mijn vorige stelling is hierdoor ook niet veranderd.

Bastet

Bastet

18-02-2009 om 10:52

Pelle

Het feit dat mijn kinderen thuis eten,wil niet zeggen dat ik tegen continueroosters ben.Mijn kinderen eten thuis omdat ik onder schooltijden werk,en de overblijf niet nodig heb.Er zijn al heel veel kinderen aldaar,ik maak er geen gebruik van als het niet hoeft,en dat scheelt ook behoorlijk in de kosten,vier euro per dag.
Groetjes,Bastet

Bastet

Bastet

18-02-2009 om 12:09

Tuurlijk

Ohja hoor,dat zou ik ook prima vinden,allemaal op school eten zonder extra kosten,dat bedoel ik dus ook.
Groetjes,Bastet

Asa Torell

Asa Torell

18-02-2009 om 13:07

Netto effect bij ons

Ik zie eigenlijk nog een heel andere belangrijke reden om overblijf standaard te maken. Hij is hier al eens genoemd, namelijk het mee moeten nemen van kleine broertjes of zusjes. Doordat de school van mijn zoon overblijf ontmoedigt als het niet perse nodig is, voel ik me bijna gedwongen mijn dochter slapend alleen thuis te laten. Ik zie in elk geval dat bijna alle andere ouders die ik ken, in die situatie daarvoor kiezen. Behalve een moeder met tweelingpeuters, die kiest voor overblijf en ik denk dat wij binnenkort, als dochter echt niet meer met 2 x per dag kort slapen uitkomt, daar ook voor kiezen. Maar eigenlijk vind ik het van de gekke dat het vrijblijvende van overblijf hierin resulteert.

Tinus_p

Tinus_p

18-02-2009 om 13:46

Principieel

Iris:
"Ik kan me alleen niet vinden in sommige standpunten dat een school voor oplossingen moet zorgen met een continurooster of een goed overblijfsysteem. School heeft niet voor onze kinderen gekozen, dat hebben wij zelf. De oplossingen zullen wij dan ook zelf moeten zoeken."
Dat ben ik -principieel- niet met je eens. Als je vind dat die school geen verantwoordelijkheid heeft, schaf dan de leerplicht af zodat ouders ECHTE vrijheid hebben en verantwoordelijkheid kunnen nemen.
OF regel het zo, dat je het ouders niet lastiger maakt dan strikt noodzakelijk is.
Met het argument dat je noemt, kan elke instantie zich op elk gewenst moment onttrekken aan haar verantwoordelijkheid.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.