Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lady Grey

Lady Grey

16-02-2009 om 11:38

Wat is er mis met thuis eten tussen de middag?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mem

mem

19-02-2009 om 17:47

Ook belgie nu

school is al vroeg open, tot .. is het betaald oppassen en vanaf .. is het gratis tot de school begint. Van 12 tot half 2 pauze, keuze tussen brood mee of warm eten van school. Er gaan best wel kinderen naar huis , vooral de islamitische. Drinken 's ochtends mee van huis maar mag alleen water en tussen de middag mag er alleen gekocht drinken gebruikt worden ( 10x thee/melk kost 2 euro 50 cent, ook soep is mogelijk) Vrij om 15.20. Gratis opvang tot 16.00 en daarna tot 18.00.
Ervaring in NL: basisschool 1 had wel opvang tussen de middag maar daarvoor moest je betalen ( wel zelf brood en drinken meenemen), ik haalde ze toen op. Haastig haastig want vaak te laat uit en we hadden maar 1 uur. Tweede school had al jaren een continurooster ivm regiowerking. Maar een ruim half uur pauze en alle kinderen aten in de eigen klas met de eigen meester/juf. Voor mij geen stress meer rond snel halen, vlug weer terug. Geen stress meer in een winkel van haal ik het nog wel voordat ze op het schoolplein staan te wachten. Op zich heb ik geen probleem mee om ze tussen de middag thuis te hebben maar dan niet binnen 1 uur heen en weer. Maak er dan anderhalf van.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-02-2009 om 20:02

Vervelende..

Miriam: "Dat werkte veel prettiger dan die lange saaie pauze op school met toen nog een klein aantal kinderen onder leiding van wat zich vervelende moeders."
Okee, de pauze kan als saai worden aangemerkt, maar ik hoop dat dat niet je algemene mening over overblijfouders is.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-02-2009 om 20:09

Ervaren mensen

"ik wil een GOEDE overblijf, eentje waar niet gepest wordt en waar ervaren mensen bij zijn"
De scholen in onze directe omgeving maken tegenwoordig gebruik van overblijfkrachten die ingehuurd worden via een overblijfcentrale (zo noem ik het maar even). Er worden geen specialere eisen gesteld dan 'als je het leuk vindt om te doen, enz.'. Ik zou het ook kunnen doen als ik daar tijd voor had.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-02-2009 om 20:17

Zo lang mogelijk pauze

Probleem is in Nederland dat leerkrachten gewoon een zo lang mogelijke pauze willen===
Ik weet echt niet hoe het op alle scholen geregeld is, maar mijn dochter heeft inmiddels ruime ervaring als stagiaire op basisscholen en uit haar verhalen maak ik op de werkelijke pauze voor veel leerkrachten toch echt maar een half uur is. Misschien doen ze iets fout en moeten ze hun tijd beter indelen, maar ze hebben het tussen de middag druk met van alles en nog wat.

Iris

Iris

19-02-2009 om 20:31

Miriam lavell

Even voor alle duidelijkheid. Ik heb in eerste instantie alleen maar gereageerd op de vraag waarmee deze discussie is gestart: "Wat is er mis met thuis eten tussen de middag".
Ik ben van mening dat daar helemaal niets mis mee is. Waarbij ik ook direct heb gezegd dat er ook niets mis is met het overblijven.

De discussie is zich verder gaan ontwikkelen over het feit dat sommige mensen van mening zijn dat een continurooster verplicht zou moeten worden. Daar ben ik het gewoon helemaal niet mee eens.

Ik ben niet in "verzet" gegaan tegen een continurooster, ik heb alleen een reactie gegeven op de voorstanders van dit rooster.

Over de kleine, de tso en de pauze van de leerkracht

Punt van Asa vind ik wel herkenbaar: thuis eten is lastig met een dreumes die moet slapen. Ik laat hem toch niet alleen achter omdat ik dat niet durf - wat iedereen ook roept - en neem die kleine dus ook mee, al tollend van de slaap in zijn buggy. Dat toch liever dan overblijven terwijl ik vrij ben. Gezellig vind ik het ook als mijn zoon thuis eet.
Op zijn school is de TSO uitbesteed aan gediplomeerde krachten die ook de VSO en NSO doen. Nooit problemen.
En ik weet het niet meer precies maar de Arbo heeft ook eisen wat betreft de lengte van de pauze van leerkrachten. Als je van 8 - 12 werkt, vraag ik me af of een half uur wel "mag". Het druk zijn met van alles en nog wat is eigen keuze, ja veel leerkrachten zouden hun tijd misschien beter moeten indelen, maar je kunt ze denk ik niet standaard slechts een half uur geven, na 4 uur gewerkt te hebben.
(nogmaals: weet de eisen van de Arbo niet precies).

Wat de atw zegt

De Arbeidstijdenwet stelt een half uur middagpauze voor leerkrachten verplicht. Dwz geen toezicht houden, geen lesgebonden taken, niks. Tuurlijk zijn er leerkrachten die toch nog daarin doorwerken, maar dat half uur moet geboden worden. Vind dat ook prima hoor.
http://www.opock.nl/Informatie/Personeelsbeleidsplan%20PDF/OPOCK%2016.1%20Werk-%20en%20rusttijden%20onderwijspersoneel.pdf

Kaaskopje

Kaaskopje

20-02-2009 om 01:09

Pauze

Pelle, mijn punt is dat school gebruik maakt van een overblijfcentrale of hoe dat ook heet. Je zou als ouders dus kunnen concluderen dat dat vakmensen zijn, terwijl het eigenlijk gewoon mensen zijn die wat willen bijverdienen. Niks mis mee wat mij betreft, maar zonder diploma's dus.
Ik wil me echt niet voordoen als de grote onderwijzers verdediger, maar met "Blijkbaar weer niet duidelijk: tussen de middag zo lang mogelijk ZONDER kinderen! Als leerkrachten een uur zonder kinderen zijn zullen ze inderdaad een half uur ECHT pauze hebben en het andere halve uur bezig zijn met andere dingen die ook na schooltijd kunnen." vraag ik me echt af of je serieus inzage hebt in een dag van een onderwijzer. Ik zit er met mijn neus bovenop en ik zie dat ze vaak erg lange dagen maken. Ze doen veel onder schooltijd en ná schooltijd. Mijn dochter zit vooral bij de kleuters en die onderwijzers hebben hun tijd tussen de middag echt nodig om in de middag weer goed van start te kunnen gaan. Ze zitten niet uit hun neus te eten bedoel ik dus maar.

Neutraal

Iris:"De discussie is zich verder gaan ontwikkelen over het feit dat sommige mensen van mening zijn dat een continurooster verplicht zou moeten worden. Daar ben ik het gewoon helemaal niet mee eens."
Ik ook niet, tenminste zolang 'verplicht continurooster' wordt vertaald met 'verplicht te volgen door alle leerlingen'. Maar dat is een rare vertaling. Continurooster betekent niet dat kinderen de hele dag, ook de pauze, op school moeten zijn, het betekent dat de school de hele dag, ook tijdens de pauze, de zorg voor leerlingen heeft en daarop is ingericht.
Het gaat prima samen met de keuzevrijheid om toch thuis te eten. Zie Belgie en Frankrijk.
Groet,
Miriam Lavell

Overgebleven werk

Tops:"Hier ook een overblijf met daar de werknemers van de voorschoolse en naschoolse opvang. Wat zij in de tussenliggende tijd doen en waar ze vandaan komen doet er toch niet toe?"
Het is veel waarschijnlijker dat dat er wel toe doet. Overblijf levert kleine en grote problemen op op die plaatsen waar het 'er bij' wordt gedaan als een soort oppaswerk. Die problemen komen vooral voort uit het feit dat er geen professionele afspraken zijn over de omgang en dat private opvattingen van 'oppassers' de boventoon voeren.
Dan krijg je dat ze van de een hun bord leeg moeten eten en de ander niet. Dat de een vindt dat ze 'u' moeten zeggen en de ander niet. Wel of niet op de gang, wel of niet naar buiten, wel of niet helpen met opruimen, etc. Het werkt al snel als slechte communicatie tussen twee ouders: de kinderen spelen de volwassenen uit. Dat resulteert in ruzie en chaos.
Niet in de laatste plaats door de status van de opvang die ook bij de school (leerkrachten, directie) post vat als een vaststaand feit: het is maar oppaswerk en wij hebben er niets mee te maken.
Leerling breekt in de pauze de gang af (of scheldt een overblijfkracht de huid vol), leerkracht loopt voorbij en doet niets (mijn werk is het niet).
Tops:"Wil je niet geloven dat het bestaat een goed geregelde overblijf zonder dat dit een continuerooster is?"
Ach, aan geloven heb je niet zoveel. Ik ga met Pelle mee in de gedachte dat het voor goede overblijf noodzakelijk is dat de school zich continu, zonder onderbrekening, verantwoordelijk voelt en houdt voor de leerlingen op school. Overblijf overlaten aan een derde partij vooral als dat de insteek 'het is onze taak niet' heeft leidt tot chaos. Hoewel je best kunt geloven en soms zelfs constateren dat het wonderwel goed gaat.
Zie http://www.ouders.nl/moff2005-overblijven.htm
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

20-02-2009 om 17:19

Een half uur pauze is genoeg voor een leerkracht

Neem me niet kwalijk zeg. Zelfs hersenchirurgen hebben genoeg aan een half uur lunchpauze. IC-verpleegkundigen ook. Receptionistes van SEH-posten ook. Het líjkt me toch dat die mensen nog net iets meer werkstress hebben.

Tirza

Tirza

Die mensen krijgen alleen wel "ietsje" meer betaald... Suus

liora

liora

20-02-2009 om 19:13

Oh ja?

Reken het eens om naar het aantal uren dat ze werken? En 12 weken vakantie per jaar?

Dan verdienen leerkrachten heel behoorlijk!

Leerkrachten uren

Leerkrachten werken niet van 8.30 tot 15, maar zijn vér voor tot vér na die tijd op school of mét school bezig. Voorbereiden, nakijken enz. Ook in de vakantie wordt er voorbereid, klas gezellig gemaakt, ingericht enzovoort. Sorry hoor, leerkrachten zijn (samen met de voorbeelden die jij ook al noemde, politie, SEH-verpleegkundigen enz.) zwaar Onderbetaald. Suus

Tirza G.

Tirza G.

20-02-2009 om 23:11

Suusmaria

Leerkrachten maken lange dagen en doen thuis ook nog het nodige. Maar: ze doen dat maar 40 weken per jaar. Ze hebben dus 60 vakantiedagen per jaar. Dat heeft de gemiddelde werknemer toch echt niet, die werkt net zoveel uren in een jaar, alleen uitgesmeerd over 48-49 weken.
Ik kan het je nog sterker vertellen. Tirzaman werkt continudienst. Die heeft géén pauzes, mag niet van zijn werkplek af, hooguit om even te plassen. Gewoon koffie tappen en doorbuffelen maar met de boterham in je andere hand. Enne.....best verantwoordelijk werk.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

21-02-2009 om 01:49

Pauze zonder kinderen

Het andere halve uur eten ze met de kinderen en bereiden ze ook eventueel nog wat voor voor de middag zo nodig. ===
De ene onderwijzer heeft er misschien geen behoefte aan en de andere wel, maar ik stel me zo voor dat het voor een leerkracht prettig is om alleen, dus zonder kinderen te kunnen eten en even een moment te krijgen waarin hij of zij de klas kan opruimen en klaarmaken voor de middag. Bij elkaar een uur zonder kinderen lijkt mij niet overdreven. Samen eten met de kinderen zie ik als werk en niet als ontspanning.

Lieverkoekjes

Kaaskopje:"Bij elkaar een uur zonder kinderen lijkt mij niet overdreven. Samen eten met de kinderen zie ik als werk en niet als ontspanning."
Daar kan ik me alles bij voorstellen, maar de vraag is of de inrichting van het onderwijs zich moet richten naar de liefste wensen van de kleinste groep participanten.
Van een half uur pauze, of lunchen met de leerlingen gaat de leerkracht niet dood. Van een korte pauze blijft een hele middag (vanaf 14 uur of zelfs eerder) over om zonder kinderen je werk te kunnen doen. Oplossingen te over dus.
De lestijden in het onderwijs zijn een belangrijke bepaler voor de inrichting van de maatschappij. Het lijkt me dat die inrichting zich eerst en vooral op efficient onderwijs moet richten en in tweede instantie op de meest praktische maatschappelijke inrichting.
Het zou best kunnen dat dat voor veel leerkrachten een rooster oplevert dat ze liever niet hebben. Maar ach...
Groet,
Miriam Lavell

Waarom dan?

Tops:"Dat dat werk niet door professionele mensen gedaan zou kunnen worden omdat de werktijden zo vreemd zijn lijkt mij onzin."
Dat is geen onzin maar logica. Zolang 'overblijf' een onregelmatige bijkomstigheid is, wordt het nooit een vak. Zodra het geintergreerd is in beroepen die zich toch al met kinderen bemoeien, het onderdeel van een full-time baan is in dezelfde tak van sport, neemt de professionaliteit toe.
Tops:"Okee, het blijft een aparte organisatie, maar ik vraag mijn kinderen vonden het wel prettig dat de mensen van de overblijf dezelfde waren als van de voor- en naschoolse."
Het zijn ook dezelfde mensen als het wel 'echt' werk is met echte werktijden. Pelle propageert een continurooster met de betekenis dat er een korte pauze is. Of het haar werkelijk om die korte pauze te doen is, weet ik niet. De korte pauze heeft als neveneffect dat de leerkrachten de opvang kunnen doen, waarmee het automatisch geprofessionaliseerde opvang is. Die kans is aanmerkelijk kleiner als je het overlaat aan mensen die er een uurtje voor op moeten draven.
Ik denk dat het belangrijker is om de bedoelingen heel precies te benoemen. Misschien zijn andere tijden of andere werkverdelingen ook wel mogelijk om het doel, professionele opvang, te waarborgen.
Tops:"Ik wil niet dat mijn basisschoolkind al om 14.00 uur uit is. Geef mij dat Belgische model maar. "
Waarom dan? Zolang verborgen agenda's de discussie bepalen, is het zo lastig om concrete oplossingen te formuleren.
Groet,
Miriam Lavell

Mijn mening

Ik ben voor het Belgische en Franse model. Ik vind het het meest samenhangend. De schooldag duurt lang genoeg om te combineren met een werkdag. De opvang tijdens niet lestijden wordt georganiseerd op school (door gemeente en school samen). De school is dus ook ingericht voor opvang (eetzaal, speel- en sportruimte).
In Frankrijk levert die lange schooldag ook relatief veel lestijd per dag op, maar dat wordt gecompenseerd door een 4 daagse schoolweek. De woensdag is vrij. In Belgie zijn er minder schooldagen (relatief veel vakantie en feestdagen).
Deze opzet levert een betrouwbaar dagrooster op dat niet versnipperd is over verschillende partijen/lokaties. Dat is overzichtelijk. Het laat bovendien voldoende vrije tijd en gezinsdagen over. Last but not least: wie zich toch niet kan schikken naar dit algemene model, mag zelf onderwijs organiseren. Thuis of op een andere lokatie, waarmee je zelf (als ouders) weer overzicht kunt maken.
In Nederland kennen we dat niet en daarom ben ik voor een zo kort mogelijke schooldag met eventueel noodzakelijke opvang tussendoor op school en door school geregeld. Ook dat geeft overzicht: school is verantwoordelijk tot 1 of 2 uur, daarna kan ik het aan een andere partij overdragen of zelf doen.
Nog beter zou wat mij betreft een vierdaagse schoolweek zijn (woensdag vrij). Vier lange schooldagen van 8-9 tot 4-5 waarbij de pauzes op school door school geregeld worden.
Ik denk dat die vrije dag midden in de week voor zowel de kinderen als de leerkrachten een welkome pauze van elkaar en tijd voor voorbereiding op elkaar oplevert.
Opvang is in dat model wel weer een punt, want wie wil er nu 1 dag in de week werken?
Groet,
Miriam Lavell

Massi Nissa

Massi Nissa

21-02-2009 om 13:23

Kaaskopje

Ik vind het aardig dat je ons docenten een kindervrij uur toebedeelt midden op de werkdag, maar ik heb veel liever dat de kindertjes 's middags wat eerder vertrekken. Ik heb alles bij elkaar genomen maximaal 25 minuten pauze per schooldag (meestal minder), verdeeld over twee pauzes. Het is heel weinig, dus ik drink bijvoorbeeld bewust pas na schooltijd grote bakken thee - eerder is er vaak geen enkel plasmoment. Verder zie ik geen problemen. Integendeel, de pauze is bij ons op school HET moment waarop de meeste incidenten plaatsvinden, en dat terwijl er massaal gesurveilleerd wordt (en nee, dat is niet in een groepje staan kletsen, dat kan echt niet bij onze leerlingen). De kinderen hebben dus korte pauzes, eten met een docent en zijn vroeg uit. Het systeem is zo opgezet voor de leerlingen zelf, niet om de leraar maximaal comfort te bieden. Wie echt moeite heeft met zo'n systeem, zoekt een andere school of gaat helemaal iets anders doen.
Groetjes
Massi

Een docent

Een docent

21-02-2009 om 13:43

Docenten

maken weken van 43 uur of meer ! Dit om het aantal vakantie dagen te betalen ! Het is dus niet zo dat wij zomaar even vrij krijgen, wij betalen het zelf !
Daarnaast heeft iedereen nog zogenaamde taakuren, taken die buiten het lesgeven vallen die je uit moet voeren.
En dan is vrij nog een relatief begrip, meestal ben je nog bezig met school, voorbereiden, uitzoeken, rapporteren etc.
Overdag heb ik welgeteld op een werkdag van 7.45-16.45 50 minuten pauze ! (een om 11 uur van 20 minuten en 1 van 30 minuten om 12.45) Die pauzes worden vaak nog benut om even iets te kopiëren, een gesprek met een leerling of ouders of wat anders te doen.
Na school (als de leerlingen weg zijn) zijn er nog de vergaderingen, het nakijk werk, voorbereidingswerk van lessen, uitwerken van extra werk, lesmateriaal maken, ouderavonden, open avonden, klassenavonden, rapportbesprekening en zo kan ik nog wel ff doorgaan.
Let wel dit gaat over het VO,dus bij ons is het tussen de middag thuis eten niet aan de orde.
Waarom reageer ik ? Omdat ik me stoor aan de manier waarop er over docenten gepraat wordt door een aantal.
Mijn baan is echt niet de best betaalde van Nederland, ik verdien een net modaal inkomen.... en dan sta ik al heel wat jaren voor de klas. Waarom ik het toch doe ? Omdat ik het lesgeven leuk vind, geniet van de kids en zo trots ben als ze zichzelf overtreffen !

reina

reina

21-02-2009 om 16:27

Zonder kinderen

Ook docent : ik werk officieel van 8 tot 16.45 (ik ben er altijd 7.45, maar dat is mijn keuze), wij hebben tussen-de-middag een half uur pauze waarvan je 15 minuten zonder kinderen mag eten als je dat wilt ( de kleine pauze en de andere helft van de grote pauze surveilleren we allemaal). Als de leerlingen weg zijn hebben we een kwartier theepauze, voor wie dat wil en daarna gaat iedereen weer aan de slag. Ik heb daar genoeg aan, hoor.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-02-2009 om 03:39

Pelle

Ik heb ook een half uur pauze en 2 x een kwartier voor koffie. Dat is eigen tijd.
Ik zeg ook niet dat ze een uur pauze tussen de middag moeten krijgen, maar dat een uur tijd voor voorbereidingen én eten mij redelijk lijkt. Maar ik denk blijkbaar te ruim

Kaaskopje

Kaaskopje

22-02-2009 om 12:40

Dochter

Tussen de middag kan ze een half uurtje de deur uit voor een lekker broodje bij Bakker Bart. Maar daar moet ze de benen voor uit het lijf rennen om dat half uur ook echt over te kunnen houden.
Ik als leek zou denken dat een onderwijzer het prettig vind om even niet in het gekakel te zitten. Even rust tijdens het opruimen e.d.. Dit geldt misschien meer voor de kleuteronderwijzers dan voor de klassen waarin niet meer gespeeld wordt.
Het komt er voor mij ook op neer dat ik het niet nodig vind dat ze in hun eigen klas eten. Het is misschien maar net wat je gewend bent hoor. Ik als werknemer vind het ook prettig om mijn broodje even aan een andere tafel te eten dan mijn bureau. Waarom zou een kind de hele schooldag in de klas moeten doorbrengen op het buitenspelen na? Er zijn ook kinderen die vriendjes in andere klassen hebben. Gezellig om daar samen mee te eten. Kinderen die thuis kunnen eten nemen ook wel eens iemand mee. Ik ga van mijn eigen ervaring uit, zoals de meesten denk ik. Het kan best zijn dat er kinderen zijn die het juist heerlijk vinden om de hele dag alleen in de eigen groep door te brengen.
O.t. terug: het is inderdaad erg leuk dat ze stage loopt op een basisschool. Ze heeft vorig jaar al stage gelopen voor 8 maanden en dat is dit jaar weer. Op het vmbo heeft ze ook al een paar dagen stage op school gelopen. Tijdens de open dag op het Horizoncollege waren ze erg verrast dat ze zulke lange stages hebben op de school van mijn dochter. Hopelijk helpt het haar om sneller door haar opleiding van onderwijsassistent te komen en eerder naar de Pabo te kunnen. Het zou fijn zijn als het lukt.

Zus

Zus

22-02-2009 om 13:36

Andere zus?

Zou je een andere nick willen gebruiken? Ik ben al heel lang 'Zus' hier namelijk!

reina

reina

22-02-2009 om 13:46

Gekakel (beetje ot)

Zolang ik op school ben is dat gekakel best (al ben ik het soms best zat ), dat hoort er noiu eenmaal bij. Zodra ik vrij ben kan ik het niet meer horen! Baal dan ook best eens als ik een bus tref vol kakelende pubers

Zus

Zus

22-02-2009 om 14:48

Ja hoor, bedankt!

Wat leuk, ik heb een klein zusje erbij )

Kaaskopje

Kaaskopje

24-02-2009 om 00:58

Zus

Ik probeer gewoon positief mee te praten. Ik bedoel niets met dat bakker Bart 'verhaal'. Dat doet ze echt. Haar medestagiaire heeft een auto en daar scheuren ze in hun half uurtje mee naar die bakker. Gezellig voor ze.
Waarom zou je werkgever overigens op tilt slaan als je naar een andere gelegenheid gaat om even snel te eten? Als dat lukt heeft de werkgever daar weinig over te zeggen lijkt me. Mijn half uurtje pauze is geen werktijd. Ik mag daarin doen wat ik wil als ik maar exact op de juiste tijd weer terug ben.
Maar ik krijg de indruk dat ik het de onderwijzers harder gun dat ze wat rust krijgen tussen de middag, dan ze zelf nodig vinden

Reëel blijven

Kaaskopje:"Waarom zou je werkgever overigens op tilt slaan als je naar een andere gelegenheid gaat om even snel te eten?"
Niet, tenzij je werknemers een pauzeduur eisen die hen de gang naar Bakker Bart waarborgen. Het mag wel gezellig zijn, maar hordes werknemers werken op industrieterreinen waar niet meer te vinden is dan een haringkar of een frietkot. Er is geen Bakker Bart. Hij hoort dan ook op geen enkele manier tot de secondaire arbeidsvoorwaarden.
Nog een opvoedtip:"Haar medestagiaire heeft een auto en daar scheuren ze in hun half uurtje mee naar die bakker. Gezellig voor ze. "
Doen de andere leerkrachten dat ook, of worden ze er om achter hun rug wat meewarig besproken? Dat laatste zou me niets verbazen. Grow up please!
Groet,
Miriam Lavell

Rust

Om op de beginvraag terug te komen: wat er op tegen is, is op dit moment het ontbreken van rust. Tussen de middag eten bestond nog toen kinderen zelf naar school konden lopen of fietsen. Toen was het iets van: even de benen strekken, boterhammetje eten, en weer teruglopen. Nu kan dat niet meer. Ouders moeten komen om te halen en te brengen. die ouders leggen echter dubbele afstanden af: ze brengen het kind en lopen terug, ze lopen heen en halen het kind op, ze lopen met kind weer naar school en lopen alleen terug, ze lopen weer heen en lopen met het kind terug.
Als je niks anders te doen hebt in je leven is dat misschien aantrekkelijk, maar zodra je iets anders wil doen in je leven wordt het lastiger. En dat andere kan al iets banaals zijn als: nog een kind krijgen. (nou ja, is niet zo banaal natuurlijk).
Ik geloof niet dat iemand ooit onderzoek heeft gedaan naar de schade die babietjes oplopen als ze vier keer per dag op voor hen ongewenste tijden uit de slaap worden gehaald, aankleden, inpakken, buggy, fiets- of autostoeltje (foei, die auto). Maar misschien is er wel een verband met drukke kinderen en schoolgaande broertjes/zusjes.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.