Mea Proefrok
08-07-2012 om 08:35
Wat is normaal bij jou op school?
Op de basisschool van mijn kleuterdochter (openbare basisschool, grote provinciestad midden des lands, populatie vrij zwart) is het inmiddels bon ton dat jarige kleuters trakteren op een tasje/zakje met van alles erin. Dus niet een zakje chips maar een tasje met chips, een lolly, een ballon, een fluitje, van alles. En de gasten op het verjaardagsfeest krijgen bij het naar huis gaan een tas (niks klein tasje, dure grote cadeautas met Disneyprinses erop) met werkelijk een halve speelgoed- en snoepwinkel erin. Mijn ogen rollen soms bijna uit mijn kassen als ik zie waarmee dochter thuiskomt. Het lijkt een gevalletje overbieden, eigenlijk. Natuurlijk zijn er ook kinderen die 'gewoon' trakteren, maar de meeste moeders lijken mee te gaan in de tasjestrend. Nu is mijn vraag: waar woon je (neem een schuilnick als dat handiger is) en wat zie jij aan verjaardagstrends?

Heemstede
08-07-2012 om 10:45
Hier
Hier in Heemstede wordt bij de kleuters gewoon iets te eten/snoepen getrakteerd en soms (vaker niet dan wel) iets van een speelgoedje erbij, denk aan een stuiterbal of zo.
Groep 3 wel vaker een speelgoedje.
En na het feestje idd een zakje mee, maar dat beperkt zich altijd wel tot zo'n uitdeelzakje met een snoepje, prul, etc. Zeker niet overdreven.

Geheel geheime nick
08-07-2012 om 11:03
Groene hart
Hier in een tamelijk wit medium dorp in het Groene Hart: De meesten delen spiesjes met worst of kaas uit geloof ik, of cakejes. Rozijntjes of een schatkistje (snoepjes). Zelf heb ik aardig uitgepakt met zakjes toen kleuter 5 werd. Maar er zat alleen maar een snoepje in, een doosje rozijntjes en een ballonnetje.
Na feestjes is er soms (niet altijd) een zakje met een paar snoepjes en een gummetje of een stuiterbal.
Toen oudste vorige week 10 werd heeft hij Merci uitgedeeld, voor iedereen 2 stuks. Omdat normaal de leerkrachten dat altijd krijgen en de kinderen dát dus willen (maar nooit krijgen).

Eindhoven
08-07-2012 om 11:05
Zakje
Ik geloof dat de kleuter hier pas 3 feestjes heeft gehad. Meestal een klein zakje met wat snoep mee naar huis, of misschien ook wel een keer helemaal niks. Voor zijn eigen verjaardag hebben we dat ook gedaan. Paar snoepjes en wat stickertjes.
Op school verschilt het. Ik heb zakjes gemaakt met rozijntjes en een speeltje voor zijn tractatie. Ik wilde geen echt snoep. Soms komt hij echter thuis met behoorlijke snoepzakken. Vooral de allochtone kleuters en peuters tracteren op enorm veel snoep is mij opgevallen.
Wat vooral bij de peuters mode was, iets minder bij de kleuters, was een fotootje aan de tractatie met de naam en hoe oud. Daar begin ik ook niet aan. (Vind ik ook onzin, die kinderen kunnen helemaal niet lezen, dus dan zou het ter info van mij zijn?) Net als de knutseltractaties, dat doe ik ook niet.

Achterhoek
08-07-2012 om 11:35
Hier
heeft kleuter van bijna 5 nu drie feestjes gehad (2 x verjaardag, 1 x afscheid): bij t eerste feestje kwam er een klein bakje met suikerspin mee naar huis, tweede feestje een heel klein boekje, bij t derde, jawel hoor, een disneytas met veel snoep en andere dingetjes. Leuke tas, kleuter is er heel blij mee, maar in mijn ogen wel wat overdone. Op school hoor ik niets over zakjes en tasjes. Gelukkig maar, want ik hou er ook niet zo van.

Leidse
08-07-2012 om 11:37
Gemiddeld
Groep 1 t/m 3, ca. 20% 'zwart': Traktaties meestal een versierd cakeje, zakje chips of iets fruitigs (appellolly, roept kind). Eén keer een bulk snoep, maar daar heeft de juf tegen de moeder gezegd dat het veel te veel was. Daarna niet meer gezien. Soms zit er een klein cadeautje in (stift, pen, gummetje, speeltje).
- Na partijtjes krijg je ook een speeltje snoepzakje van die dingen - (toevoeging getypt door zoon).

Utrecht calling
08-07-2012 om 13:32
Mea
Wat een leuk draadje, om iedereen weer te herkennen
Weet je meteen waar ze wonen!
Hier is het op school gewoon een cakeje, zakje chip oid.
Bij partijtjes wisselend, gisteren een zakloos feestje gehad. Meestal wel een zakje met wat snoep en een weggevertje. Geen halve speelgoedzaak.

Vinexwijk bij Delft
08-07-2012 om 19:43
Zeer wisselend
Hier zeer wisselend (school is aardig gemeleerd; ik gok zo'n 40-50 procent niet-Hollandse kinderen. Meestal is traktatie een cakeje ofzo (kleutergroep), maar ook wel regelmatig een zakje met diverse soorten snoep/chocola/chips. Vind ik zelf veeeel te veel. Laatst een Surinaams jongetje dat trakteerde (hele kleutergroep, 28 kinderen!) op een opbergdoosje van IKEA vol met zakje chips, zakje koekjes, chocola EN meerdere soorten snoep. Daar waren de meeste ouders toch wel verbouwereerd over. Ik weet trouwens niet of de juf er iets over gezegd heeft. In de schoolgids staat trouwens dat de traktaties "in principe gezond" moeten zijn, maar volgens mij houdt echt niemand zich daaraan. Raar vind ik dat: zet het dan niet in de schoolgids, OF zorg dat mensen de regels naleven.
Kind zit trouwens op een vrij conservatieve PC school. Of de openbare vlakbij schijnt nog veel meer gesnoept te worden...

amk
08-07-2012 om 19:51
Klein
meestal iets kleins varierend van een bekertje popcorn (zelf), bekertje aardbeien tot een lollie.
Bij de feestjes zijn het meestal de knutsels die meekomen, geen zakjes snoep.

Mea Proefrok
08-07-2012 om 20:22
Aha
Ik vermoedde een sociaal-economische-status-dingetje en dat lijkt inderdaad zo te zijn. Ik vind het ook verbazingwekkend dat de juffen niet ingrijpen bij die hoeveelheden snoep. Op een klas van 32 kinderen is het bijna wekelijks raak, en dan wordt er ook nog uitgedeeld op de verjaardag van juffen en stagiaires, juffendag, Sinterklaas en weet ik veel wanneer nog meer. De regel in de klas is: 1 ding opeten, de rest mee naar huis. Maar ja, de regel in de klas is ook: elke dinsdag en donderdag fruit mee. Houdt ook geen hond zich aan. Het komt erop neer dat ik regelmatig een dochter van de bso haal die trots op haar vingers natelt hoeveel koek en snoep ze vandaag naar binnen heeft gewerkt. En dat vind ik niet leuk, want ze eet dan niets/niet veel gezonds ernaast.
En die tassen met snoep en speelgoed na afloop van feestjes, ik kan er met mijn verstand niet bij.
Ik ga het volgend jaar toch maar (weer) aankaarten bij de nieuwe juf en bij de moeder die de meeste invloed op de andere moeders heeft (er is echt zo'n regeltante bij die iedereen kent en alles weet).

dc
08-07-2012 om 20:56
Engeland
Hier heb je inderdaad altijd die party-bags voor de kinderen die weggaan van een feestje. Maar het zijn goedkope kleine tasjes, gevuld met grappige kleinigheidjes. Ik geloof dat ik voor zo'n 10 partybags in totaal misschien 8 pond kwijt was, dus ik vind het ondertussen wel een leuk iets.

dc
08-07-2012 om 20:58
Op school
Op school wordt altijd een klein iets gegeven bij het weggaan. Meestal een lolly, of een koekje. Die party bags zijn echt voor na feestjes.

Mea Proefrok
08-07-2012 om 20:59
O ja
Dat stomme fotootje bij de traktatie heb ik dus ook gedaan toen dochter vier werd op het kdv. Achteraf denk je dan: waarom ga ik in vre-des-naam een hele avond knutselen om indruk te maken op ouders die ik nauwelijks ken en met 98% zekerheid nooit meer zal zien na morgenmiddag?

Temet
08-07-2012 om 22:18
Ja hoor mea, hier ook
Op zowel de(gemengde) creche als de (zwarte) school wordt hier getrakteerd op zakjes. Soms zit er vrij veel in, soms zit er heel veel in. Ik heb er een pest aan, en heb tot nu toe niet meegedaan op school. Op het kdv eerst wel, toen bedacht ik dat het onzin was en heb ik een doos soesjes gekocht.
Over feestjes kan ik niks zeggen, want zoon is nog maar 1 x op een feestje geweest (ze zijn hier niet zo van de feesten), dat was bij de Mac en toen kreeg-ie een Happy Meal (dus met speeltje). Toen hij zelf een feestje gaf kregen de gasten een zakje mee met wat prullaria en een paar snoepjes - dus zo'n klein uitdeelzakje. Daar waren ze wel zo blij mee dat ik niet de indruk kreeg dat ze meer gewend waren (maar zoals gezegd: er zijn niet vaak feestjes)
Zoon heeft nu op school 2 x getracteerd, beide keren niet op een zakje, zal mij benieuwen wat hij komende oktober wil en of ik het nog kan tegenhouden.
Ik heb nu het akelige vermoeden dat ik op creche en school voor een vrek versleten word omdat ik op iets kleins wil tracteren. Het hoeft van mij niet gezond, maar ik zou willen dat het gewoon ter plekke genuttigd kon worden en daarmee klaar was.
Groeten,
Temet

Vinex in de Haarlemmermeer
08-07-2012 om 23:15
Redelijk
Ik weet zeker dat ik op het kdv als vrek word gezien. Bij de 1e verjaardag weigerde ik nl altijd om te tracteren. Zag niet in waarom een kind dat niet snapt waar het om gaat iets moet geven aan een kind wat ook niet snapt waar het om gaat.
Muts op, liedje zingen en kind heeft meer dan genoeg aandacht gekregen.
Op school is het meestal wel redelijk beperkt. Hoewel ik ook wel eens een kind terug heb gekregen met een compleet lunchpakket of een lollie uit de categorie 'lollie waar ga je met m'n kind naar toe'.
Uitdeelzakjes na partijtjes zijn hier wel redelijk gebruikelijk. Al trek ik me meestal weinig aan van wat 'de rest' doet. Komend partijtje komt er niets (partijtje was al redelijk duur). Maar ik heb ook wel eens een doosje playmobile mee gegeven. Was ik toevallig voor een euro per stuk tegen gekomen en het paste erg goed in het thema van 't feestje.

Uit de bollenstreek
08-07-2012 om 23:24
Overdadig
Op onze gemengde basisschool worden ook regelmatig zeer overdadige tractaties gegeven. Vaak i.d.d. van die zakjes met bijv. 2 zakjes gummibeertjes, 2 chupachup lolly's, een spekje en een uitdeelcadeautje. Dat is dan wat er mee naar huis komt, want de regel is dat een van de snoepjes in de tractatie op school gegeten mag worden. Mijn kind heeft nu 3 verjaardagen gevierd op school, waarbij ze 2 keer cakejes heeft getracteerd en 1 keer bananenbootjes waar haar vader een hele avond aan heeft zitten knutselen. Onze tractaties vallen overigens ook prima in de smaak.
Gek genoeg is ze nog nooit met een zak snoep thuis gekomen van een partijtje. Zelf doe ik wel altijd zo'n uitdeelzakje, met 2 a 3 snoepjes en een cadeautje. Dat vind ik er toch wel bij horen (deed ik zelf 30 jaar geleden ook).

Tussen Delft en Zoetermeer
09-07-2012 om 09:31
Verboden
Bij ons op school is het verboden om meerdere dingen te trakteren. Je mag chips, cakejes of wat dan ook trakteren, maar de chips mogen bijvoorbeeld niet in een glas getrakteerd worden (dat gebeurde dus echt). Ik vind het een prima regel.

Mea Proefrok
09-07-2012 om 09:50
Cakejes
Hahaha Temet, ik heb toen zoon 1 werd ook niets gedaan op het kdv. Ga nou gauw, hij heeft geen idee. Dochter trakteert al jaren op cakejes die ze zelf maakt en die vallen in de smaak. Voor de juffen bak ik dan een grotemensencake met rozijnen ofzo.
Er zijn dus meer scholen waar de traktaties erg groot/uitgebreid uitvallen. Het is in mijn ogen onzinnig, kleuters hebben nog maar kleine maagjes, die zijn ook blij met een lekker dingetje in plaats van tien. En al die prullaria, wat moet je ermee?
Een moeder die ik sprak na afloop van zo'n themafeestje (waarbij werkelijk alles Tinkerbellgerelateerd was, van de pinata tot de taart en van de uitnodigingen tot de enorme Tinkerbelltas met Tinkerbellspullen die dochter mee kreeg) gaf wel toe dat ze er al maanden mee bezig was. Ik word altijd weer overvallen door die verjaardagen van mijn kinderen, dus misschien is het ook gewoon kinnesinne van mijn kant, hoor .

amk
09-07-2012 om 10:39
Onhandig tdez
dat is onhandig, waar presenteer je die chips in dan? Want die uitdeelzakjes zijn ruime volwassene porties.
Mag een ouderwetse koffiefilter dan wel?

amk
09-07-2012 om 10:42
Mea
zo'n thema feest kan ook gewoon luiheid zijn hoor. Bij lobbes kun je hele thema pakketten in 1x bestellen. Hoef je alleen de slingers maar op te hangen en de tafel te dekken, bordjes etc allemaal in hetzelfde thema. Inclusief kant en klare uitdeel tassen
hele verjaardag geregeld in 1 muisklik.
(vorig jaar een vlinderfeest gehad)

Jillian
09-07-2012 om 12:40
Zakjes
Mijn kinderen trakteren ook vaak op een zakje met snoep. Bij de kleuters doe ik dan een paar verschillende snoepjes, niet zo gek veel maar wel een aantal. Daarbij dan een speeltje zoals een stuiterbal of een potlood. Voor oudere kinderen geen speelje meer maar alleen wat verschillende snoepjes.
We trakteren ook wel eens op iets anders zoals cupcakes of chips.
Vorige verjaardag bofte mijn zoon. Hij had mij gezegd dat hij op chips wilde trakteren dus die ik had de avond van te voren gehaald. Ik was echter vergeten tegen zoon te zeggen dat ik die avond de chips ging halen. Zoon was in paniek dat de traktatie er niet was en kon mij niet bereiken. Hij belde zijn vader en vroeg hem een traktatie mee te nemen. Mijn man nam van die mini mars dingen mee. Toen had onze zoon dus twee dingen om op te trakteren.
Ik vind zo'n zakje altijd wel leuk staan. Hier op school komt van alles voorbij schuiven. Van prachtig in elkaar geknutselde fruit dieren tot en met een doos met zakjes chips en blikjes fris van de Lidl.
Ik heb wel het idee dat hoger opgeleide autochtone moeders vaak proberen met een zo gezond mogelijke en zo orgineel mogelijke tractatie te komen terwijl de allochtone moeders en de laag opgeleide moeders meer van veel en lekker zijn. Scheidslijn is natuurlijk niet zo precies. De hoogstopgeleide ouders die ik ken op de school van mijn kinderen trakteren standaard op chips bijvoorbeeld. In elk geval is dit wat ik observeer.

Jillian
09-07-2012 om 12:42
Trouwens
De meesten hier zullen de trakaties van mijn kinderen ook wat te groot vinden als ik dat zo inschat. Ik vind het zelf redelijk maar ik heb wel eens afkeurende blikken gekregen van de moeders die meer op de gezonde orginele traktaties zijn.
Ze hoeven natuurlijk ook niet al het snoep in de klas op te eten. Ze kunnen het ook meenemen naar huis en daar misschien delen met broertjes en zusjes.

ChrisH
09-07-2012 om 16:42
Waarom?
Het uitdeelzakje aan het eind van een verjaardag is hier wel een bekend fenomeen, maar waarom zoveel trakteren in de klas of op de crèche? Als je nou gewoon 1 ding meegeeft dat de kinderen ter plekke kunnen/mogen opeten is het toch genoeg?
Op de crèche doen de leidsters snoeptraktaties altijd in het mandje, ze laten het aan de ouders over of het gegeten mag worden. Op school heb ik nog nooit gemerkt dat er zulke grote traktaties worden gegeven dat er nog een deel mee naar huis moet.
Wat Temet beschrijft heb ik echt eerlijk waar nog nooit gezien hier (wat verder natuurlijk niet wil zeggen dat het nooit gebeurt).
Chris

brabants grote koekendorp
09-07-2012 om 20:23
En bij ons
'onze' school is vrijwel geheel wit, midden in een vinexwijk. De traktaties op hett kdv zijn vaak inclusief speeltje. Op school in vrijwel alle gevallen een cakeje of beker popcorn. Soms een ijsje. Op de bso meestal een klein zakje snoep, en na een kinderfeestje rollen de snoepzakjes binnen.

Mea Proefrok
09-07-2012 om 20:53
Jillian
O, van mij hoeven mensen niet origineel te doen, hoor. Al dat geknutsel, van mij mogen die moeders gewoon een leuk boek lezen 's avonds. Maar ik heb er toch wel bezwaar tegen als mijn dochter week in week uit jaar in jaar uit op school wordt volgestopt met snoep en chips en popcorn en ijsjes en weetikwatallemaal. Je ziet het niet aan haar af, maar er moet zo onderhand glucosefructosestroop deur haar aad'ren vloeien.

Temet
09-07-2012 om 21:15
Mea
Zit jouw kind op de opvang? Mijn zoon krijgt die handel dus al bijna niet op, want hij zit 4 dagen per week op de BSO waar hij dan natuurlijk niet in zijn eentje zijn tractatie mag leegeten, en uitdelen aan de hele groep gaat dan weer niet want er is te weinig. Dus dat komt mee naar huis. Vaak eet hij dan een snoepje na zijn toetje ofzo, maar sommige dingen zijn daarvoor ongeschikt (lollies) en die blijven eindeloos liggen. Zeker als hij 2 of meer tractaties in een week heeft gekregen, wat soms voorkomt, dan doet hij daar eindeloos mee. En dat is niet omdat ik een zero tolerancebeleid voer op snoepgebied.
Gewoon iets wat in de klas kan worden opgegeten, da's mooi zat.
Groeten,
Temet

amk
09-07-2012 om 22:30
2 dagen van te voren?
zo'n frobel tractatie vergt iets meer planning, denk eerder in weken.

Poppy
10-07-2012 om 06:35
Altijd mee naar huis
Hier ook in Engeland delen de kinderen pas bij het naar huis gaan uit. Dan krijgen ze meestal zo'n minizakje haribo, mini zakje chocola of lolly in hun handen als ze de deur uitstappen. Ik ben eigenlijk wel blij dat ze het niet op school opeten want dat exemplaar van mij kan er behoorlijk van gaan stuiteren.
Op het KDV was het voornamelijk taart wat mee naar huis ging, soms snoep of chocola maar meestal gewoon 1 ding. Een keer tracteerde een tweeling op een pakje drinken en een zakje met daarin minstens 4 snoepdingen en daar keek ik inderdaad wel van op.

Aatje77
10-07-2012 om 14:13
Hier...
....basisschool in Limburg, mag door de kinderen niet meer getrakteerd worden in de klas met verjaardagen. Dit is enkelen jaren geleden ingevoerd. Ik weet eigenlijk niet meer zeker waarom dit was (oudste zat toen net enkele maanden op school), het was of omdat er alleen nog maar snoepgoed werd getrakteerd i.p.v. het gezonde wat de school wilde of omdat het een soort wedstrijdje was geworden wie de leukste, origineelste enz. traktatie kon maken en het allang niet meer bij 1 eetbaar dingetje bleef of een combinatie van deze twee.
Uiteraard wordt er zeker wel aandacht aan de verjaardag van het kind besteedt. Bij de kleuters is er een taart (van karton, beplakt met (inmiddels uitgedroogde) spekjes) waarop waxinelichtjes staan die uitgeblazen mogen worden door de jarige, er wordt gezongen, muziek gemaakt door iedereen met instrumenten en de jarige mag een kleinigheidje uitzoeken bij de juf (denk aan grabbelton achtige cadeautjes) en er is een kroon. Ouders zijn hierbij welkom. Vanaf groep 3 mag je als ouders er niet meer bij zijn en wordt het iets minder uitbundig gevierd dan bij de kleuters maar wel zingen en kroon en bepaalde privileges die dag zoals met een speciale, mooie pen schrijven enz.)
Traktaties bij kinderfeestje zij eigenlijk altijd zo'n kleine zakjes die je in setjes van 6 of zo koopt (ieniemienie plastic draagtasje) gevuld met enkele snoepdingetjes en soms nog een kleingheidje zoals een pen, potlood, bellenblaas of iets dergelijks
op de peuterspeelzaal werd er wel getrakteerd met verjaardagen en ik merkte dat het daar ook steeds meer een wedstrijdje begon te worden wie het leukste kon bedenken.... Ik heb nu geen kinderen meer op PSZ dus of dit nog zo is daar weet ik niet. ook bij afscheid van psz naar basisschool werd getrakteerd trouwens. Meestal met een kaartje/briefje met een korte tekst en soms een foto van het betreffende kind er aan. Soms kwamen er wel grappige dingen voorbij, kind kreeg bijvoorbeeld eens een schepje voor in de zandbak met eraan een briefje " ik wil niet op'scheppen' maar ik word al 4 en ga nu naar de basisschool"

Tink
11-07-2012 om 00:08
Hier
... begint het ook steeds meer op te vallen dat het meermeermeer moet zijn, blijkbaar. Ik hoef maar zelden snoep te kopen, want de kinderen brengen doorgaans meer dan genoeg mee om dagen van te doen. En dan weet ik ook nog zeker dat ze niet eens alles mee naar huis brengen, er verdwijnt op school al het nodige in hun maag.
Perfecte knutselwerkjes ook soms. Ik heb niets tegen wat geknutsel, heb zelf ook bv. wel eens olifantjes gamaakt van een doosje Smarties (papiertje erom, oren en slurfje eraan, oogjes tekenen, klaar) maar het moet wel snel kunnen, en liefst iets zijn waarbij ze zelf kunnen helpen. Geen tot in detail uitgeknipte bouwpakketjes die je op 23 punten voorzichtig in elkaar moet lijmen ajb. Ik zou gek worden als ik dat 25x moest doen.
Jongste heeft op de psz getrakteerd op bellenblaas (Zeeman) met een papieren handje eraan met daarop geschreven 'ik zwaai jullie gedag omdat ik naar groep 1 mag' (of zoiets). En we hebben ook al eens een knapzakje gehad van een potlood (Action), servet eraan met een klein uitdeelzakje erin, van die gummibeertjes ofzo.
Feestjes. Pfff. Sommigen maken het zo ontzettend perfect dat ik er in elk geval nooit aan zou kunnen tippen (als ik dat al zou willen ), althans niet zonder draaiboek en 6 maanden voorbereiding. En dat zit niet in mijn systeem hoor, ik bedenk een week vantevoren dat er ooooohja, ook nog eentje jarig is, en help wat nu.
Zo werd mijn jongste dochter laatst op een feestje genodigd waar alles in 1 thema was, inclusief het shirt dat de ouders voor elke gast hadden bedrukt, met een foto van de jarige en alle andere gastjes. Erg leuk gedaan hoor (ze draagt het nu nog steeds af en toe) maar mijn hemel wat een werk. Verder de uitnodigingen, de prachtig gedekte tafel, versiering op de voordeur, de taart... ga zo maar door.
En dan krijgen ze naderhand naast een tasje met spulletjes vaak ook nog 1 of meer foto's van het festijn mee.
Meestal zit dat dan in zo'n mini draagtasje inderdaad.
Wat dat betreft kom ik zelf ook al niet verder dan een kleinigheidje. Na een bowlingfeestje hadden we bijvoorbeeld een stuiterbal (Action) met een klein uitdeelzakje snoepjes.
Het trakteren op school gaat hier ongeveer zoals Aatje hierboven beschrijft. Elke juf of meester heeft eigen details, zo krijgt de jarige bij een bepaalde leerkracht altijd het 'feestvarken' op zijn tafeltje, bij een ander is dat een dansende bloem van fluweel, of er is inderdaad zo'n versierde neptaart waarop waxinelichtjes worden gezet die dan uitgeblazen mogen worden. De naam van de jarige staat meestal groot op het digibord. En bij de kleuters uiteraard een mooie 'kroon' met de naam en de leeftijd er in grote letters op. De jarige mag de liedjes kiezen etc., en heeft de hele dag wat meer privileges dan anders. Na groep 3 of 4 word je als ouders hier geacht daar niet meer bij te zijn.
Oja, zuiden hier.

Tanneke
12-07-2012 om 02:52
Cup cakes
Bij ons mag er op school niet meer uitgedeeld worden tijdens schooltijd.
Na school staat er dan een ouder met cupcakes of koek bij de deur. De jarige mag dan als eerste naar buiten en deelt de traktatie uit terwijl de rest van de kinderen naar buiten komt.
Voorheen mocht je tien minuten voor de school uit was iets brengen en konden de kinderen het buiten aan de picknick tafels opeten.Mochten ze iets eerder uit en werd er gezongen.
Sommige ouders hadden dozen pizza mee en drinken. sommige hele taarten.
Het is hier om die reden afgeschaft (overigens is pizza hier een verjaardags ding. Je ziet het op elk partijtje.)
Ik vind het zo wel prima.