Hillary
03-05-2010 om 11:53
Wat is tegenwoordig het instapniveau engels op vo?
Wilde eerst mijn vraag hierboven stellen. Toch maar even een apart draadje geopend. Vroeguh leerden wij geen Engels op de basisschool en begonnen we bij nul op de middelbare school. Tegenwoordig leert volgens mij bijna iedereen al wat Engels op de basisschool, maar vanaf welke klas is volgens mij redelijke verschillend.
Ik vraag me nu af of het wettelijk verplicht is vanaf een bepaalde groep en of de middelbare school dus rekening houdt met een bepaald instapniveau of dat ze gewoon nog steeds op nul beginnen. Ik vraag me dit concreet af omdat ik me wat zorgen begin te maken over dochters Engels op school. Heb een zoon in groep 8 en dochter in groep 7 en kan dus goed vergelijken. Zoon spreekt inmiddels best wat Engels en begrijpt ook al behoorlijk wat. Hij kan best al wat bestellen in een restaurant bijvoorbeeld en als hem dan vervolgens iets gevraagd wordt kan hij ook antwoorden (meestal met yes of no, maar ok hij begrijpt de vraag wel). Dochter echter geeft nauwelijks blijk van enige Engelse kennis, in ieder geval stukken minder dan zoon een jaar geleden. Zij zegt ook dat zij nauwelijks Engels heeft gehad dit jaar, in het begin stond het nog wel op de planning, maar kwam het er vaak niet van en de laatste weken stond het niet eens meer op de planning. Ik maak me nu wel een beetje zorgen dat zij met een achterstand aan de middelbare school begint straks, vandaar mijn vraag. Ik vraag me dus af of ik dit eens moet gaan aankaarten op school. Maar als ze op het VO toch bij 0 beginnen en de basisschool gewoon extra is, is het een minder groot probleem.
Misschien weet iemand die in het onderwijs zit antwoord op mijn vraag?

Vera*
03-05-2010 om 15:01
Ter geruststelling
Mijn zoon zit in een tweetalige vwo brugklas en daar wordt uitgegaan van het nivo 0. Dit omdat er grote verschillen zijn in het nivo waarop de leerlingen binnenkomen. Ze beginnen dus 'gewoon' bij het begin.

vivo
03-05-2010 om 16:39
Maak je niet druk
Ik kan je ook geruststellen, werk op een tweetalige school, wij testen de leerlingen aan het begin van het jaar en de niveau-verschillen zijn idd zo enorm, dat we vanaf 0 beginnen.

Astrid
03-05-2010 om 19:34
Maakt inderdaad niet uit
Hier zoon ook in een 2-talige brugklas en zijn engels was echt beroerd toen hij begon. Het engels bij hem op de basisschool stelt niet echt veel voor. Hij vertelde wel dat er ook kinderen bij hem in de klas zitten die al heel goed engels spraken. Nu is het niveau al aardig bijgetrokken. Zoon spreekt en schrijft al heel goed engels.
Het is het zelfde als met huiswerk. Er zijn scholen waar kinderen vanaf gr. 6 wekelijks huiswerk mee krijgen en al een agenda gebruiken, maar ook (dalton) scholen als waar zoon op zat die het woord huiswerk amper kennen, nou ja een werkstuk per jaar dan. Een agenda kende ze al helemaal niet. Ondertussen kan zoon als de beste plannen.

Vic
03-05-2010 om 21:13
Toch wel jammer
Mijn dochter beheerst al aardig wat Engels, spreekt dat altijd met haar vader, en krijgt het als pluswerk op school. Ik denk dat ze minstens op 3 VWO niveau zit. Dan vind ik het toch wel jammer dat ze op het vo weer bij 0 moet gaan beginnen. Is dat dan op alle scholen zo?

Apri
03-05-2010 om 22:18
Laag
Toen mijn dochter op het VO kwam, was haar Engels ook stukken minder dan het gemiddelde in de klas. Onderwijzer wist ook te vertellen dat hij kinderen van die basisschool er meteen tussenuit haalt. Maakte niet uit, begonnen weer onderaan en intussen is ze net heel goed in Engels. Doet ook Cambridge erbij sinds dit jaar.

Hillary
04-05-2010 om 09:50
Gelukkig
Ok gelukkig, hoef me dus geen zorgen te maken. Blijkbaar is er dus geen wettelijk vastgelegd minimumniveau dat ze moeten beheersen als ze van de basisschool afkomen. Logisch eigenlijk want dan zou het ook wel onderdeel van de eindcito uitmaken.
Wel raar op zich eigenlijk want degenen die al veel op de basisschool hebben gehad hebben dat eigenlijk voor niks gehad. Overigens geven ze bij ons inderdaad ook Spaans als plusprogramma en geen Engels omdat de kinderen zich dan op de middelbare school weer vervelen.

Temet
04-05-2010 om 09:51
Waarmee we dus kunnen vaststellen
...dat dat Engels op de basisschool kennelijk geen biet voorstelt en dus net zo goed afgeschaft zou kunnen worden.
Het verbaast mij overigens helemaal niet. Mijn moeder heeft wel eens verteld dat zij op de basisschool een jaar Frans had gehad, en vervolgens op de MULO weer gewoon opnieuw kon beginnen omdat het niveau niks voorstelde. Ik had toen het Engels op de basisschool werd ingevoerd al het idee dat daar iets vergelijkbaars zou gebeuren, en ja dus.
Ik zie werkelijk de meerwaarde van dat beetje Engels op de basisschool niet in en denk dan dat ze die tijd wel aan andere dingen kunnen besteden. Of zeg ik nu iets onzinnigs? Schiet maar!
Groeten,
Temet

M Lavell
04-05-2010 om 10:00
Voordeel
Ja, het vo begint bij 0. Maar dat betekent niet dat lln die al Engels gehad hebben daar geen voordeel van hebben. Die belanden toch met voorkennis in de klas. Die voorkennis neem je ze niet meer af.
In de klassen van mijn kinderen was er een aanwijsbaar verschil in prestatieniveau tussen kinden die wel en geen Engels gehad hadden op het bo.
En dat ligt volgens mij vooral aan de leeftijd waarop het kennismaken met die andere taal begint. Niet aan het instructieniveau, want dat is inderdaad bar slecht op het bo.
Overigens is Engels voor heel veel kinderen geen schoolvak, maar vooral onderdeel van de vrije tijd (muziek, clips, computergebruik). Het eindniveau vo komt ook niet veel verder dan een treinkaartje kunnen kopen (mondeling) of een Engelstalige handleiding van een doe-het-zelf meubel of apparaat kunnen lezen.
Eh.. ja. Vreemde talen op het bo zou wel leuk zijn. Maar je moet dat niet door bo leerkrachten laten geven. Die kunnen dat niet. Engelse/Franse/Duitse hoorspelen, video's of games horen/kijken/spelen, is genoeg.
Horen. Klanken herkennen.
Groet,
Miriam Lavell

Hillary
04-05-2010 om 10:00
Wettelijke normen
Er zouden wettelijke normen moeten komen voor het Engels dat ze moeten beheersen compleet met citotoetsen, dan heeft het zin. Nu blijkt het toch een beetje hobbyen.
Mijn zoon (groep 8) spreekt zoals gezegd al best een beetje Engels en daar zie ik ook wel het nut van in. Wij zijn toch redelijk vaak in het buitenland en ik merk dat hij zich best redt inmiddels, dus voor nu heeft het best even nut. Maar als je doel is dat ze op het eind van de rit beter het Engels beheersen dan wij dan heeft het op deze manier inderdaad geen zin, want ze beginnen op het VO toch weer op 0. En dan kunnen ze hun tijd inderdaad beter aan andere dingen besteden. Zo kon hij begin groep 8 best een leuk woordje Engels, maar had hij geen flauw idee wat het verschil was tussen balen en ballen of spellen en spelen, schreef hij gewoon allemaal met 1 medeklinker om over d'tjes en t'tjes maar helemaal te zwijgen. Had ook liever gehad dat hij dat gewoon had geleerd. Nu heb ik hem daarvoor op bijles moeten sturen.

M Lavell
04-05-2010 om 10:03
Hobbyen
Hillary:"Er zouden wettelijke normen moeten komen voor het Engels dat ze moeten beheersen compleet met citotoetsen, dan heeft het zin. Nu blijkt het toch een beetje hobbyen. "
Dat bestaat ook niet voor taal of rekenen.
Engels wordt niet eens gecontroleerd volgens mij, maar als dat er ooit van komt zal de doelstelling liggen zoals het overal ligt: op het gemiddelde niveau.
Dat niveau ligt veel hoger dan de 0 waarmee in het vo gestart wordt, maar dat komt niet door Engels in het bo. Dat komt door Engels op de computer.
Hillary:"maar had hij geen flauw idee wat het verschil was tussen balen en ballen of spellen en spelen, "
Dat zeg ik. Ook daar is het een beetje hobbyen.
Groet,
Miriam Lavell

amk
04-05-2010 om 13:53
Altijd al zo geweest en voor alle vakken
de verschillen in uitstroomniveau zijn groot tussen basisscholen. De VO scholen houden hier rekening mee, en sluiten aan bij net iets onder het gemiddelde van de groep voor alle vakken.

Jakiro
04-05-2010 om 16:34
Tweetalige brugklas
Er is hier in de regio slechts 1 school die tweetalig onderwijs doet en om daarop toegelaten te worden moet je een schriftelijk en mondeling toelatingsexamen doen. Er is op dit moment ook slechts 1 VWO klas en 1 Havo klas.
Het instroomniveau in de reguliere brugklassen is inderdaad 0, maar in de tweetalige brugklas kan het toch geen 0 zijn, zoals sommigen hiervoor zeggen ?
Van de 13 vakken krijgt mijn dochter er 9 compleet in het engels, op niveau 0 had ze geen klap begrepen, van wat er stond.
Ze heeft net het anglia examen gedaan en kwam uit op het intermediate level. (level 7 van de 10)
Ik kan me niet voorstellen dat ze van level 0 naar level 7 is gegaan in slechts 8 maanden tijd, een groot gedeelte moet ze al op de basisschool gehad hebben, ik gok dat ze bij level 4 gestart is.
Groet,
Jakiro

soepstengel
05-05-2010 om 10:30
Dochter lipe echt wel achter hier....
toen ze naar de brugklas havo/vwo ging. Ze hadden hier op de basisschool nauwelijks engels gehad en kon het nivo samen met 3 klasgenootjes ook van onze school in het begin echt niet volgen. Ze hadden alleen maar een aantal woorden gehad; rare woorden en soms nog fout ook! laberatory bv ipv laboratory.( dochter had juf aangesproken..oo...is dat fout, nee hoor...jawel dus!...)
Nu is het nivo wel weer gelijk getrokken. Ik heb het aangekaart op de basisschool en zoon krijgt nu elke maandag wel engels( heeft een andere juf) en kan ook al best wat volgen en maakt van die kleine zinnetjes die dochter echt niet kon.

ChrisH
05-05-2010 om 10:49
Vraag over tweetalig vwo
Hoe zit dat eigenlijk met de leraren die lesgeven op een tweetalig vwo? Jakiro schrijft dat haar dochter van de 13 vakken er 9 compleet in het Engels krijgt.
Betekent dit dat de leerkrachten qua beheersing van het Engels allemaal op het niveau zitten van een bevoegde leerkracht Engels? Als dat niet zo is, zou ik me wel zorgen maken dat mijn kind de taal verkeerd aanleert.
Chris

Temet
05-05-2010 om 13:22
Trekken ze dan een blik engelse leerkrachten open?
Anna, ik kan me zo moeilijk voorstellen dat het op alle TVWO-scholen zo is. Waar haal je als school zoveel native speakers vandaan die dan ook nog een onderwijsbevoegdheid hebben en dan ook nog in de vakken die jij net nodig hebt? Dat je voor de les Engels een native speaker kan regelen wil ik nog wel geloven, maar ik kan me zoals gezegd niet voorstellen dat alle TVWO-scholen erin slagen om native speakers of mensen met een vergelijkbaar niveau te regelen voor alle lessen die in het Engels worden gegeven.
Waarmee ik niet zeg dat wat jij zegt niet waar is, maar ik vind het wel reuze knap van die school dat het ze gelukt is, en ik vraag me ook af hoe het buiten de grote steden moet. Amsterdam, bijvoorbeeld, heeft een grote Britse gemeenschap, daar kom je vermoedelijk nog een eind, maar hoe dat zou moeten in pakweg Enschede...
Groeten,
Temet

Yta Chalne
05-05-2010 om 14:49
Jujube, joehoe
Nou, hier hoor ik toch wel heel andere geluiden over tvwo. Bijvoorbeeld van Jujube, die er ook les heeft gegeven...jujube, waar ben je?

Massi Nissa
05-05-2010 om 20:48
Vraag ik me ook altijd af!
Werkelijk, ik vraag me al jaren af hoe je op het TVWO vakken kunt aanbieden door bevoegde docenten die vloeiend en vrijwel accentloos Engels spreken. Ik ken namelijk zelfs maar weinig docenten Engels die vloeiend en accentloos Engels spreken! Heel goede vraag waar ik graag het antwoord op zou willen hebben.
Groetjes
Massi

Minet
05-05-2010 om 21:21
Massi, het antwoord
Massi zegt: Werkelijk, ik vraag me al jaren af hoe je op het TVWO vakken kunt aanbieden door bevoegde docenten die vloeiend en vrijwel accentloos Engels spreken. Ik ken namelijk zelfs maar weinig docenten Engels die vloeiend en accentloos Engels spreken! Heel goede vraag waar ik graag het antwoord op zou willen hebben.
Mijn zoons volgen/volgden ook tweetalig onderwijs, ons werd gezegd dat ze zoveel mogelijk met native speakers als docent werken, maar er is nooit gesproken over docenten die accentloos engels zouden spreken.
Er zijn dan ook docenten uit Australie, Canada, de VS en Engeland, waardoor onze kinderen met verschillende accenten in aanraking komen. Niets mis lijkt me, ook de Nederlandstalige vakken worden gegeven door docenten uit Friesland, Twente, Amsterdam en Rotterdam.
Toch spreken ze gewoon Nederlands zonder deze accenten over te nemen, en dat geldt ook voor het Engels dat ze beiden zeer goed beheersen.

Astrid
05-05-2010 om 21:27
Weinig native speakers
Bij mijn zoon op het TTO zijn er alleen voor engels native speakers. Maar er wordt ook engels op het TTO gegeven door gewoon nederlandse docenten. Hij heeft zelf voor engels een native speaker. Naast die echte britse docenten lopen er ook australische docenten, ieren etc. Dus div. soorten engels. Maar is ook een rus die in het engels les geeft. Ze zijn wel allemaal extra opgeleid om in het engels les te geven.
Volgens mij is het voor een school gewoon niet haalbaar om alleen maar native speakers te krijgen.
Er wordt bij hem in de brugklas in 9 vakken uitsluitend in het engels lesgegeven. Leerlingen mogen onderling ook geen nederlands praten. Op zijn school zijn 3 TTO brugklassen en slechts nog 1 nederlands talige VWO brugklas. Idem over de hogere jaren.

Temet
05-05-2010 om 22:08
Accentloos engels en ttvwo
Zelf denk ik dat het niet per se noodzakelijk is om native speakers te hebben, ook Nederlanders (of Russen...) kunnen het Engels zeer goed beheersen en eigenlijk ga ik ervan uit dat wie Engels doceert op een TTVWO het Engels erg goed beheerst. Of zo iemand dan Nederlander, Brit of Aussie is lijkt mij niet zo heel belangrijk, al is het wel prettig als het Engels redelijk lijkt op standaard Engels. Een regionaal accent lijkt mij geen probleem, maar als iemand zo'n vet accent heeft dat de verstaanbaarheid in het geding komt (zegt de naam Rab C Nesbitt iemand iets?) dan is een grens bereikt.
Waar ik me meer zorgen om zou maken is de in het Engels gegeven wiskunde- of geschiedenisles. Want het lijkt me best doenlijk om een leraar Engels te vinden die het Engels perfect beheerst, maar een heel stuk lastiger om een leraar wiskunde, geschiedenis etc te hebben die het Engels perfect beheerst.
En dan laat ik nog even daar dat sommige termen in het Engels geheel anders zijn dan in het Nederlands (in de wiskunde bijvoorbeeld, met dank aan Simon Stevin, maar ik meen me ook te herinneren dat de Tachtigjarige Oorlog in het Engels The Dutch Revolt wordt genoemd. Dat onderscheid moet je wel weten). En als ik het goed heb moeten die kinderen uiteindelijk in alle vakken behalve Engels wel degelijk in het Nederlands eindexamen doen.
Groeten,
Temet

Vera*
05-05-2010 om 22:34
Van alles wat
Zoon zit op de/één van de grootste TTO-scholen van Nederlnad. Deze school zat er ook al van het begin af aan bij.
OT: de ambulant begeleider van dochter zat bij de eerste lichting op dezelfde school.
De brugklassen krijgen nog niet zoveel les van native speakers. Dit omdat er native speakers zijn die geen Nederlands spreken en als verse brugklasser is het wel handig om terug te kunnen vallen in het Nederlands. Van de 14 vakken heeft zoon er 7 in het Engels.
Nederlands leraren moeten een extra opleiding Engels doen om op een tto-school hun vak in het Engels te mogen geven.
Behalve native-speakers zijn er bij zoon op school ook veel near native-speakers. Er komen ook leraren van de internationale school.
Als de tweede fase in gaat moeten de leerlingen inderdaad wennen aan de termen in het Nederlands. Maar dat schijnt ook snel te gaan. Dat Engels zit er ook al snel in. Elk jaar komt op school de Phileas Fogg Theatre Company en dit jaar werd maar weer eens het compliment gegeven voor het hoge niveau van het Engels.
Voor mij was het niveau van het Engels wel het mogelijke struikelpunt voor tweetalig onderwijs. Ik had hier namelijk genoeg verhalen gelezen over het (slechte) niveau van het Engels.

Jujube
05-05-2010 om 23:34
Ja, daar ben ik
Nou, mijn ervaringen met TTO zijn niet bijster goed. Ik gaf les op een TVWO. De docenten die engels geven zijn doorgaans wél native speakers, maar de rest van de vakken werd gewoon door nederlandse docenten gegeven die een speciale cursus hadden gedaan om TTO te mogen geven. Een aantal sprak zo slecht engels, dat brugklassers hen al konden verbeteren.
Verder is het vreemde aan TTO dat je dus meer dan 50% van de vakken in het engels krijgt, alle vaktermen in het engels leert en dat je een nederlands eindexamen moet afleggen! Hoe absurd kan 't worden?!
Mijn oudste dochter doet cambridge engels (=versterkt engels) naast het gymnasium en zij behaalt hetzelfde niveau als mensen die TTO doen en behaalt ook haar certificaten in klas 3 en 5. Ik vind dit persoonlijk veel prettiger. Je leert heel goed engels en doet de rest van je vakken gewoon in je moedertaal waar je ook je eindexamen in doet.
Verder zie ik aan zoon en jongste dochter dat zij al zeer goed engels beheersen. Zoon staat nu, vlak voor z'n eindexamen, bijna een 9,5 gemiddeld. Hij spreekt veel beter engels dan een aantal leeftijdgenoten die TTO doen.
Naar mijn mening heeft TTO, op de manier waarop het nu is vormgegeven, geen meerwaarde.
Groet,
Jujube

Massi Nissa
06-05-2010 om 08:25
Temet legt het precies uit
Temet verwoordt mijn duistere vermoedens precies: het is nog niet eenvoudig om iemand te vinden die zijn/haar eigen vak in goed Engels kan doceren met de juiste vaktermen e.d. Met 'accentloos' bedoelde ik trouwens niet 'zonder regionaal accent uit een Engelstalig land', ik bedoelde 'zonder Ruud-Lubbers-accent'. Veel Nederlanders overschatten hun eigen beheersingsniveau van het Engels. Zoals het bij Anna gebeurt, lijkt me prima, zolang die Australiers dan ook inderdaad vakdocent zijn en geen aangewaaide toeristen die toevallig vloeiend Engels spreken en de leerlingen maar een half hoofdstuk voor zijn in de methode.
Jujube beschrijft de situatie zoals ik me die voorstel en waarbij Engels in feite voornamelijk in de weg zit. Laat die leerlingen dan inderdaad versterkt Engels volgen met een native speaker, dat is veel effectiever.
Ach, ik ben gewoon snel bang dat de taal die ik de mooiste van de wereld ben gaan vinden, wordt misbruikt .
Groetjes
Massi

Bastet
06-05-2010 om 08:38
Over engels (ot)
Schrikbarend,het niveau van sommige docenten....mijn zoon doet de vavo,dus havo 4 en 5 in een jaar op een volwassenenonderwijs instituut.Zijn engelse lerares zegt doodleuk: Turn to page one-two-three.
Uiteraard dachten de leerlingen eerst dat het een geintje was,of dat ze het deed om een reactie uit te lokken,let wel,de leerlingen doen eindexamen havo over een paar weken.!Maar nee,ze is bloedserieus,en duid pagina's altijd aan op dergelijke wijze......
Ik heb mijn zoon,met zijn negens voor engels aangeraden om zelf voor de klas te gaan staan,zijn zusje van tien spreekt beter engels dan deze zgn. docent......dat is toch triest?
Bastet

irina
06-05-2010 om 09:16
Ook in amsterdam geen native
Het native TTO grjipt om zich heen en ook in een 'grote stad ' als Amsterdam zijn vaak overwegend lokale docenten aan zo'n school verbonden. Die native docenten zijn wellicht wel te vinden, maar een school die TTO gaat geven heeft gewoon al docenten in dienst die dan moeten overschakelen.

ChrisH
06-05-2010 om 09:50
Wat ik al dacht dus
Er werd hier een tijdje terug gezegd dat het TTVWO het nieuwe gymnasium zou zijn, maar ik heb een beetje mijn twijfels hierover.
Het is gewoon onmogelijk om voor alle vakken een native of near native speaker te krijgen. Ik geloof best dat Nederlandse leerkrachten die in het Engels biologie, aardrijkskunde, wiskunde etc. geven worden bijgespijkerd als het gaat om de terminologie van hun vakgebied. Maar of ze dan ook allemaal het vereiste niveau qua grammatica en fluency hebben van een (near)native speaker hebben, daar geloof ik niks van. Er wordt nu al steen en been geklaagd over het gebrek aan competente leerkrachten die lesgeven in hun moedertaal, dus waar ze die wonderdocenten vandaan halen die het Engels er nog even bij doen vraag ik mij af.
Mijn neefje start met ingang van het nieuwe schooljaar op het TTVWO op een scholengemeenschap hier in het midden in het land, ik zal het hem nog eens vragen.
Chris

Astrid
06-05-2010 om 18:11
Tto ter voorkoming van verveling
Mijn zoon is alleen TTO gymnasium gaan doen omdat hij dacht dat hij zich zou gaan vervelen op een gewoon gymnasium. Nu na bijna een jaar brugklas gaat ook dit 'm makkelijk af, hij verveelt zich hier ook nog net niet. Staat nog steeds ruim een 8 gemiddeld. Het is in het engels, maar echt moeilijk is het nog steeds niet. Er is nu ook een school die volgend jaar met chinees begint, maar dan pas in de 4e, had 'm ook wel leuk geleken. Behalve TTO is hier in de stad niks uitdagends te vinden. Alle andere scholen hebben alleen gewoon VWO.

vivo
07-05-2010 om 15:31
Tto eisen
Ik hoor mensen zeggen dat TTO docenten doorgaans geen native speakers zijn, slecht niveau van Engels hebben enz....
Scholen (HAVO EN VWO) die echter een officieel TTO-school willen worden, Ze zijn verplicht om een flink percentage hun docenten het CPE Cambridge examen te laten halen. Dat certificaat halen is heel pittig staat voor een niveau gelijk aan een near-native speaker. In het begin mogen de scholen nog een lager percentage docenten met het certificaat voor de klas zetten maar na een jaar of 2 jaar moeten ze dat bewijzen, anders krijgen ze geen certificaat.
Voor het TTO-VMBO is dat voor docenten het Cambridge CAE examen. Dat is wel een niveau lager, maar ook heel behoorlijk.
Het heeft dus nogal zin om te vragen of een school wel een door het Europees Platform gecertificeerde TTO school is! Is dat zo, dan moet je er vanuit kunnen gaan dat het niveau Engels van hun docenten OK is. Is dat niet zo, dan zou ik me wel zorgen maken.

ijsvogeltje
08-05-2010 om 21:36
Laag niveau op basisschool?
Goh, ik heb mij juist verbaasd over het hoge niveau van het Engels van onze oudste zoon. Hij las in groep 8 al Harry Potters in het Engels. Maar misschien is dat dan vooral dankzij de Engelstalige computergames die hij speelt.

Karly
09-05-2010 om 00:16
Blunder
Wij hebben ons geörienteerd op het tweetalig VWO & Havo in een middelgrote plaats in het westen van Brabant. Volgens de leraren die hierover voorlichting gaven werd dit op zeer hoog niveau gegeven, want de betreffende leerkrachten moesten een bepaald Cambridge niveau behaald hebben alvorens les te mogen geven.
Alleen jammer dat dezelfde leerkrachten bij de bakjes voor het invullen van formulieren om je belangstelling aan te geven het volgende vernederlandste engels geplaatst hadden; fill in these forms........
Karly