Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Even zo...

Even zo...

13-10-2008 om 13:10

Wat kan een groep-2-er aan rekendingen?

Mijn zoontje (4 jaar en 4 maanden) zit net in groep 1. Na de herfstvakantie hebben we een gesprek met de juffen over zijn snelle ontwikkeling. Eén van de opties die is genoemd is versnellen. Dit zou betekenen dat hij in januari in groep 2 wordt geplaatst. Dit betekent dat in de periode november-december goed moet worden bezien of dit ook echt verstandig is. Omdat hij nog maar twee maand op school zit, hebben de juffen wel signalen opgepikt maar zijn heel veel dingen nog niet duidelijk. Zo heeft hij nog geen Citotoets gemaakt. Bovendien zit hij op school lekker in zijn vel, hij vermaakt zich opperbest in de huishoek en taalt op school niet naar lezen (zie hieronder).
Thuis heeft hij zich binnen vier weken lezen geleerd (middels een boekje van grote broer). Ik heb geen idee wat de officiele termen zijn, maar hakken en plakken gaan foutloos. Hij begint nu met schrijven. We snappen dus wel dat hij qua taal behoorlijk voorloopt.
Qua rekenvaardigheden loopt hij niet achter (denken wij) maar ik weet niet of hij nu echt behoorlijk voorloopt. Als ik kijk naar de leerdoelen in groep 1 en 2, dan zeg ik, hij loopt flink voor maar volgens mij zijn zijn rekenvaardigheden niet echt bijzonder. Ik zou graag willen weten wat een groep 2 leerling in januari ongeveer kan. Mijn zoontje kan écht tellen tot twintig, krijgt nu door hoe het na twintig gaat (met dank aan grote broer en zijn tienstapsprongbrug oid), kan optellen en snoepjes eerlijk verdelen. Begrippen als veel/weinig/groter/kleiner/meer/minder/helft/midden/eerste zijn geen probleem, kleuren kent hij ook. Is dit genoeg om hem in te laten stromen in groep 2?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Even zo...

Even zo...

13-10-2008 om 14:06

Pelle

Hij kan niet optellen en aftrekken t/m twintig. Ik weet niet of je dat goed had begrepen. Ik heb het idee dat veel kinderen in zijn klas wel weten welk symbool bij zes hoort en tot twintig kunnen tellen...

Even zo...

Even zo...

13-10-2008 om 14:36

Pelle

Cijfers t/m 10 kent hij al wel inderdaad...

Ook nieuwsgierig

dit vraag ik mij ook altijd af, mijn zoon van 5 kan al tot 100 tellen, en toen ie 2 was kon hij al heel goed tellen...
begint optellen ook door te krijgen,
is dat dan al bijzonder knap of hoort dat bij die leeftijd???
ik weet ook gewoon niet wat ze al " horen/moeten" te kunnen op welke leeftijd
maar die van mij is wel een stille nummer 9, dus of dat op school ook naar boven komt??

judiths mama

judiths mama

13-10-2008 om 20:02

Ik begrijp het niet helemaal

Groep 1 en 2 zitten toch bij elkaar? Kan hij niet gewoon wat dingen met groep 2 meedoen en andere dingen met groep 1? Waarom moet er officieel een overstap gemaakt worden? Dat zou ik eerder verwachten bij de overgang van groep 2 naar groep 3.

Moeilijke beslissing hoor, als hij ook nog zo lekker kan spelen in de huishoek, heeft hij daar dan wel genoeg tijd voor als hij naar groep 2 gaat en dan dus volgend schooljaar naar groep 3.

Hoe is zijn concentratie? Want in groep 3 moeten ze volgens mij echt zelfstandig kunnen werken.
Bij mijn dochter vind ik het heerlijk dat ze dat nog niet hoeft. Die staat om de haverklap bij de juf om wat te vragen of te vertellen.

Succes met je beslissing.

Groetjes, Saskia

ayla

ayla

14-10-2008 om 09:06

Mijn dochter

van ruim 4 kan de cijfers tot en met 10 herkennen en begint nu met de cijfers na 10. 11 en 12 en 13 en 14 kan ze al, ze oefent zich steeds verder in de rest. Met behulp van vingers of balletjes kan ze al wat eenvoudige sommetjes maken. Dus bijvoorbeeld, ik heb 5 kleuters, er gaan er 2 naar huis hoeveel kleuters blijven erover. Dan rekent ze dan uit met haar vingers en kiomt ze wel uit op 3. Ze heeft wel nog iets nodig om het te visualiseren.
Qua letters is ze niet zo ver. Ze kan zelf de A schrijven en de O en de I en de L en de N. de rest niet. Ze begint wel steeds meer te vragen wat ergens staat.
Dochter zit trouwens net als zoon in groep 1. Meester vond haar een leuke slimme meid maar niet uitzonderlijk, ze kijken bij ons meer naar poppetjes tekenen

Even zo...

Even zo...

14-10-2008 om 11:36

Judiths mama

Hier zitten 1 en 2 niet bij elkaar in de klas. Was het maar zo... dat maakte het veel gemakkelijker. Qua keuze maar ook qua wennen... Ze kunnen wel groep 2 spelletjes en werkjes voor hem ophalen maar daar wordt het probleem niet echt kleiner van. Wat moet hij dan volgend jaar in groep 2 doen?

Concentratie is goed, vooral met de nieuwe werkjes. Herhalen vind hij nu al vreselijk. Iedere dag een liedje zingen wat je op dag 1 al uit je hoofd kent. Tja, ik kan me er iets bij voorstellen.

Het moeilijkste aan de beslissing vind ik dat ik hem inderdaad ook nog zo graag een jaar spelen, veel naar buiten, niet te veel verplichtingen etc, gun. Maar ik begin ook in te zien dat er problemen in groep 3 en mogelijk al in groep 2 op de loer liggen.

Als versnellen de meest verstandige keuze is, dan wil school dit het liefst zo vroeg mogelijk.

Sjillie

Sjillie

14-10-2008 om 13:11

Kan en mag je zoon

niet half, half.

Bijvoorbeeld 's morgens groep 1 en 'smiddags op bezoek in groep 2 of andersom.

Nadeel is dat hij in 2 groepen zit, maar misschien tot aan de kerstvakantie en dan een defenitief besluit.

Maar toch

ze zijn niet de hele dag bezig met werkjes die zo specifiek educatief zijn als hier de voorbeelden gegeven worden (tellen, lezen). Goed (samen) kunnen spelen, dus met elkaar leren omgaan, de sociaal emotionele aspecten zijn mi net zo belangrijk.

Als hij zich echt verveelt en te weinig aanbod krijgt dan pas zou ik een jaar laten overslaan. Hij is nog maar zo klein ! Ik zeg dit omdat mijn eigen dochter (groep 2) het best pittig vond, al die sociale dingen, hoe ga je om met pesten, de drukte in de groep etc.

Nou ja, eerst nog eens goed gaan bespreken met leerkracht en directie, zij hebben de meeste ervaring hierin.

Even zo...

Even zo...

14-10-2008 om 14:00

Manda

Natuurlijk wordt er ook na sociaal-emotionele ontwikkeling gekeken. Na drie weken school (vorig jaar) bleek dat hij juist daarom veel beter zou passen als jongste in de oudste groep 1 (ipv oudste in de jongste groep 1). Nu blijkt dat hij het meeste trekt naar de zittenblijvers en oktober/november kinderen; de oudere kinderen dus.

Even zo...

Even zo...

14-10-2008 om 14:01

Sjillie...

Dat is een mogelijke oplossing die zal worden besproken.

Even zo

nou dan is er toch niets aan de hand, dan kan je hem toch naar groep 2 laten gaan ?

wat is dan het specifieke argument om het niet te doen ?

cqcq

cqcq

14-10-2008 om 21:46

Niet wat ze kunnen maar hoe snel ze het leren...

Bij zulke jonge kinderen heeft het weinig zin om de beslissing om wel of niet te versnellen te baseren op wat ze op dat moment kunnen. Dat gaat soms zo verschrikkelijk snel. Ik herken wat dat betreft veel in je verhaal over het lezen. Van niets naar vloeiend lezen in een maand is gewoon erg snel vergeleken met het gemiddelde kind, zeker als dat gegaan is zonder specifieke leesinstructie. Bij mijn dochter hebben ze haar rekenvaardigheden destijds beoordeeld door het afnemen van de cito rekenen midden groep 3. Ze kreeg de toets niet eens af, maar door het 1 op 1 afnemen kon de juf wel zien dat ze gewoon tijdens de toets de sommetjes aan het leren was. Eenmaal in groep 3 bleek dat het schijnbare verschil tussen haar leesniveau en haar rekenniveau er eigenlijk helemaal niet te zijn (alleen met rekenen was ze toen nog niet zo bewust bezig geweest).
Wij kregen destijds in januari de vraag of we zouden versnellen van 1 naar 2. Wij hebben dat toen niet gedaan... we waren toen nog helemaal niet bewust van hoe slim onze dochter eigenlijk was. Terwijl de juf op school dat wel goed ingeschat had. Uiteindelijk heeft ze daarom groep 2 helemaal overgeslagen, terwijl als we meteen gekozen hadden voor versnellen ze ook nog een jaar groep 3 had kunnen doen.

Anderszijds zou je de beslissing ook nog een jaar kunnen uitstellen en ervoor kiezen om groep 2 en groep 3 in 1 jaar te doen. In groep 3 is namelijk voor slimme kinderen toch maar heel weinig te leren.

Het blijft een lastige afweging. Maar als ik terugkijk, en inmiddels heb ik een nog net tienjarige in twee gymnasium, dan zou ik opnieuw kiezen voor twee versnellingen. Ook ben ik heel blij achteraf gezien met het feit dat beide versnellingen in het begin van haar schoolloopbaan hebben plaatsgevonden, zodat ze toch nog ruim vier jaar in dezelfde klas heeft gezeten.

cqcq

cqcq

14-10-2008 om 21:47

Half half...

Wij hebben overigens ook een tijdje half half gedaan, en dan 's ochtends in groep 3, 's middag in groep 2. Ons is dat heel slecht bevallen, voor dochter was het daardoor niet goed duidelijk waar ze nu eigenlijk hoorde. Maar ook voor het integreren in de nieuwe groep is het gewoon lastig.

Sociaal emotioneel

Onze dochter van 8 heeft ook een versnelling doorgemaakt van groep 2 naar groep 3 en zit nu in groep 6. Ze doet het heel goed, maar toch twijfel ik achteraf wel eens over die beslissing.
(Ik denk trouwens dat je als ouders geneigd bent te blijven twijfelen over de juistheid van zo'n keuze).

Maar goed, achteraf had ik haar misschien liever niet na 1 1/2 jaar kleuteren door laten gaan naar groep 3. Niet zozeer vanwege cognitieve zaken maar meer voor haar eigen gevoel van zekerheid. Nu is ze een jaar jonger dan de meeste van haar klasgenootjes. En dat zie je toch in de stevigheid van het (dit) kind.

Mijn andere dochter van 6 heeft daarom wel ruim 2 jaar gekleuterd. Zij is nu een van de besten van haar groep en dat is voor haar (wankele) gevoel van zelfvertrouwen heel goed.

Het blijft moeilijk en je moet echt kijken naar het individuele kind. Gelukkig hoef je niet alleen te beslissen. Vraag regelmatig gesprekken aan met de leerkracht. Succes met de beslissing!

MveSlimmerik

MveSlimmerik

15-10-2008 om 13:06

Niet gedaan

Mijn oudste was heel erg voor met lezen (AVI 5 eind groep 1, en AVI 9 eind groep 2) en aardig voor met rekenen, maar toch hebben wij hem niet laten versnellen. Er gebeurt zoveel meer in de klas dan alleen lezen en rekenen dat we het gevoel hadden dat hij iets te kort zou komen als hij wel door zou gaan. Het is al een jonge (en kleine) leerling.

Omdat hij op een Montessorischool zit was er voldoende materiaal voor handen om verbreding en verdieping te bieden en met rekenen en lezen kon hij dus ook gewoon in z'n eigen tempo en op z'n eigen niveau verder, alleen werd daar minder de nadruk op gelegd. Hij heeft dus veel gespeeld bij de kleuters, knutselen, in de poppenhoek, maar ook werkjes die weliswaar onder z'n niveau waren, maar die hij wel heel leuk vond om te doen.

In groep 3 is hij begonnen met een flinke voorsprong en die heeft hij nu (groep 6) nog steeds. Het is een kind dat anders, sneller, leert dan andere kinderen en maar een keer iets hoeft te lezen om het voor altijd te onthouden. Dus het enige waar ik me zorgen om maak is dat hij misschien een luie-leerder wordt, net zoals z'n ouders. Aan de andere kant leert hij ook te leren door zich vol overgave op de piano of Mindstorms te storten.

Wij hebben altijd gezegd: als het goed met hem gaat dan doen we niks, merken we dat het minder goed met hem gaat.. dan pas grijpen we in. En hij heeft wel een periode gehad dat het wat minder ging (eind groep 5 in een 3/4/5-combiklas), maar nu in groep 6 (6/7/8) is hij weer helemaal opgebloeid.

MveS

Even zo...

Even zo...

15-10-2008 om 20:33

Manda

Ik krijg het idee dat je er wel heel licht over denkt. Als hij in januari naar groep 2 gaat betekent dat hij - in mijn ogen - nog maar een paar maanden mag kleuteren: buiten spelen, bouwhoek, veel knutselwerkjes etc. Dat betekent dat hij over een goed half jaar de hele dag aan en tafeltje moet zitten in een klas met kinderen die een jaar ouder dan hem zijn. Aan de ene kant zal dat goed (beter?) voor hem zijn, aan de andere kant is hij nu nog maar een vierjarig kleutertje dat net is begonnen op school...

Even zo...

Even zo...

15-10-2008 om 20:37

Alle anderen...

Wij zien nog steeds het allerliefst dat hij twee jaar kleutert. Maar misschien moeten wij ook gewoon aan het idee wennen... We zien nu nog geen problemen maar hier en daar wel scheurtjes: ik heb alle spelletjes uit de kast al gedaan.... we moeten iedere dag hetzelfde stomme liedje zingen...
We zien wel dat hij zich vol overgave stort op alle nieuwe kinderen in de klas. In de zeven weken die hij op school zit, zijn er al 14 verschillende kinderen hier wezen spelen (of hij bij die kinderen). Herkennen jullie dat?

mama van twee

mama van twee

15-10-2008 om 20:52

Even zo..

Je schreef dat groep 1 en 2 niet samen zitten bij jullie en dat hij (bij versnellen) in jouw ogen nog maar een paar maanden mag kleuteren. Onze zoon is ook versneld (of heeft ook versneld, ik weet niet wat het juiste is) en dit was ook een van mijn "angsten", want hij wilde ook nog wel graag spelen. Bij ons zit groep 2 en 3 samen en dat houdt bij ons in dat groep 3 toch nog best veel speelmomenten heeft (in ieder geval meer dan als je alleen een groep 3 hebt). En omdat hij al goed kon lezen toen hij naar groep 3 ging, mocht hij in de tijd dat de andere groep 3-ers de leren-lezen-lessen kregen, (samen met een andere groep 3-er die ook al goed kon lezen) spelen (in de bouwhoek, verven, poppenhoek enz.). Maar na ruim een half jaar in groep 3 was hij het spelen toch echt wel zat, hij wilde leren en is nu in groep 4 helemaal op zijn plaats. Ook sociaal-emotioneel zit hij nu veel beter in zijn vel, hij trekt liever op met de jongens die zowat een jaar ouder zijn dan die van zijn "eigen" leeftijd. Ik weet niet op bij jullie groep 2 en 3 samen zitten. Als dat zo is, vraag eens na op school of er in groep 3 ook nog "speelruimte" is.

Even zo...

Even zo...

15-10-2008 om 22:47

Mama van twee...

Nee, groep 2 en 3 zijn ook apart. Hier is wel een sterk onderscheid tussen groep 2 en groep 3. Groep 3 kent wel bv inloop waarin educatieve spelletjes mogen worden gedaan, maar geen hoeken meer.

Iemand anders opperde om hem in groep 3 te laten starten en dan 's middags naar groep 2. Dat lijkt mij voor hem helemaal niets. Dan hoort hij helemaal nergens bij en maak je van hem een buitenbeentje.

judiths mama

judiths mama

16-10-2008 om 19:25

Spelen

dochter speelt hier ook graag met nieuwe kinderen. Zo veel als bij jou nog net niet, maar vaak staat ze wel in no-time met een nieuw kindje voor mijn neus. Volgens mij een beetje nieuwsgierigheid. De juf zei dat dat er bij hoort, ik hoefde het niet af te remmen. Want ik vond het zelf soms zo vervelend, dat ze 1 keertje met iemand speelt en vervolgens niet meer. Maar ondertussen zie ik al meer kinderen die dat doen.

Jammer dat groep 1 en 2 niet bij elkaar zit. Dat zou de beslissing heel anders maken. Kan je het niet gewoon proberen in groep 2, en vervolgens groep 3 en stel dat hij echt nog te jong is en graag wil spelen (na een aantal maanden proberen) dat hij dan toch weer teruggaat naar groep 2?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.