Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jacobien

Jacobien

30-07-2011 om 16:10

Wat leren ze in groep 4

Zoonlief gaat na de zomervakantie naar groep 4. Nu hoor ik wel eens dat groep 4 qua leren niet zo'n bijzonder jaar is. Als dat zo is, wat doen ze dan een heel jaar?

Wie kan mij vertellen wat ze in groep vier allemaal moeten leren.

Ben benieuwd.

Jacobien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kobalt

Kobalt

30-07-2011 om 17:01

Euhm

Ze leren wel veel in groep 4, maar het zijn niet zoveel nieuwe dingen. Het gaat met name om automatiseren met rekenen, een begin met de tafels, oefenen met taal, leeskilometers maken, schrijfmotoriek, beginnen met spelling, dat soort dingen.
Bij mijn dochter die moeite heeft met automatiseren, was het een lastig jaar. Ze kreeg het gevoel dat ze 'niets kon', omdat de rest van de klas makkelijker rekende dan zij. Maar gelukkig is dat toch ook weer helemaal goed gekomen.
Mijn twee oudsten hebben zich erg verveeld in groep 4, maar die zijn nogal slim, dus dat rekenen tot honderd, konden ze allang, en dat lezen van die avi boekjes vonden ze alleen maar saai. En dat schrijven, dat vonden ze absoluut overbodig. Voor hun was het dus met name een jaar waarin ze veel leerden over 'werkhouding en dingen doen waar je zelf het nut niet van inziet.' En dat maakte het voor hen ook een zinvol jaar.

ayla

ayla

30-07-2011 om 18:20

Hier

tafels tot en met 5 en die van 10, plus en min sommen tot 100, een stuk spelling en veel lezen. Ook idd een stuk werkhouding, concentratie etc. Ik durf niet te zeggen hoe zinvol het is, mijn dochter is versneld naar 4 gegaan maar was binnen een half jaar alweer klaar ermee.

Sociaal

Verandert er ook van alles. Kinderen hebben vaker en meer gecompliceerde interactie waar je soms goed sturing aan moet geven. Ook wordt er meer uitgescholden en gepest en buitengesloten als de juf even niet oplet. Kinderen worden zelfstandiger en gaan bijvoorbeeld voor het eerst alleen naar school. De school gaat ook meer consequenties verbinden aan het gedrag. Hier een basisschool waar kinderen al straf kregen als ze bijvoorbeeld gymspullen vergaten omdat ze dat op het voortgezet onderwijs ook zouden moeten kunnen. Soms beginnen ze al met het aanleren van het werken met een agenda. Je krijgt de eerste werkstukken of spreekbeurten, huiswerk kan een rol gaan spelen.
Allemaal zaken waar je als ouder moet meebewegen met je kind en met de school.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

30-07-2011 om 22:04

En hier

is het de bedoeling dat kinderen aan het eind van groep 4 hun tafeldiploma hebben.
Er blijven bij ons op school weinig kinderen zitten. En als ze blijven zitten is dat in groep 2 of in groep 4. Volgens mij toch wel een belangrijk jaar.

Dendy

Primavera

Primavera

31-07-2011 om 11:58

Ayla (licht ot)

Zonder al je berichtjes weer op te zoeken. Wat hebben jullie verder gedaan om je dochter op school bezig te houden? We zijn er namelijk net achter dat onze jongste de stof van groep 4 ook al beheerst en ik heb het idee dat het beter is als we haar juffen volgend jaar wat ideeën kunnen aanreiken.
Je kunt me eventueel ook mailen als je mijn adres nog hebt.
Groeten Primavera

ishtar

ishtar

31-07-2011 om 13:16

Zoals ik het begreep

van een juf: in de oneven jaren komen er nieuwe dingen bij (in 3 lezen, in 5 wo ed) en in het jaar daarop wordt dat uitgediept. Dat maakt de oneven jaren moeilijker, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat de even jaren een 'eitje' zijn

Vic

Vic

31-07-2011 om 15:26

Lezen en tempo

Ik kan me nog herinneren dat de leerkracht van groep 4 van oudste tijdens de informatie-avond een aantal ouders flink bezorgd had gemaakt. Ze vertelde dat (begrijpend) lezen heel belangrijk werd in groep 4, en dat het tempo een stuk hoger lag dan in groep 3. De meeste zittenblijvers bleven volgens haar zitten in groep 4. Ik kan me niet meer herinneren hoe dat vervolgens in de praktijk was, maar volgens mij viel het allemaal wel mee.

Wat ishtar en vic al zeggen

.. het is de uitwerking van waar ze in 3 mee zijn begonnen. Meer van hetzelfde, en dan sneller en langer. De basis wordt gelegd in rekenen en taal zodat in 5 de zaakvakken erbij kunnen komen. Het is allemaal een stuk serieuzer en sneller dan in 3, waar veel tijd op gaat aan het wennen aan schools werken. Dat kost zoveel energie van de ex-kleuters dat ze in 4 veel efficienter kunnen leren.

Met het ontbreken van de zaakvakken is het dus puur door projecten e.d. dat er wat aardrijkskunde of geschiedenis aan bod komt. De nadruk ligt op meer rekenen en meer taal.

ayla

ayla

02-08-2011 om 08:49

Primavera, lang

omdat ze nieuw op school was en versneld was heeft ze een paar maanden nodig gehad om te wennen aan het systeem en planmatig werken. Vlak voor de herfstvakantie werd het plusprogramma in werking gezet. Ze deed bij alle vakken compacten, moest wel luisteren naar de instructie maar minder oefenstof maken. Ze hoefde niet meer mee te doen met avi lezen. Ze kreeg een tutor uit groep 8 om mee samen te werken aan projecten. Die projecten bestonden oa uit het zelf verzinnen en schrijven van een prentenboek, dat boek heeft ze later moeten presenteren in diverse klassen waaronder de kleuters en groep 8. Ook werkt ze met de pluiswerkserie http://zze.nl/start/?page_id=64
Bij rekenen werkt ze met Kien, bij taal met Slimme Taal.
Bij begrijpend lezen is ze in de plusgroep ingedeeld, verder krijgt ze nog 1 ochtend plusklas per week. Dit werkt aardig, al gaf de directeur aan dat je bij haar altijd achter de feiten aan zult lopen. Voor komend jaar hebben we het zelfde probleem alleen is de voorsprong alleen maar groter geworden. Vanaf dag 1 weer een aangepast programma, compacten, verrijken en ook zal ze spaans gaan krijgen via school.

Jacobien

Jacobien

03-08-2011 om 22:06

Dank

Dank voor jullie reacties. Weet ik een beetje wat ik kan verwachten komend schooljaar.

groetjes Jacobien

Primavera

Primavera

08-08-2011 om 15:38

Bedankt ayla

Op veel dingen zal ik moeten googlen, want hier in Italië kennen ze die lesmethoden natuurlijk niet. Het is hier t/m groep 5 nogal eenheidsworst wat aanbod betreft. Ik zoek juist naar dingen om daarnaast eventueel te kunnen doen.
Dochter maakt uit haar zelf al allerlei boekjes, waarbij ze plaatjes uit informatieve boeken overtekent en hele verhalen in corsief er bij schrijft. (vandaar dat ook haar handschrift zo met sprongen vooruit gegaan is).
Maar nu eerst vakantie... we tellen de dagen af.
Groeten Primavera

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.