Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wat moet mijn kind met vwo?


Hansje

Hansje

19-10-2023 om 21:52 Topicstarter

Poezenmeisje schreef op 14-10-2023 om 23:23:

MBO'ers worden bij mijn werkgever verdrongen door HBO-rechten.

Voor de MBO-functies hebben we als collega's het liefst "MAVO-met-een-typdiploma" omdat je meer kans hebt dat die mensen blijven. Maar nee, HBO is zo lekker snel ingewerkt volgens de leiding.

En nog veel sneller weer vertrokken, kunnen wij de volgende weer gaan inwerken.

Notsocool schreef op 15-10-2023 om 12:25:

[..]

Dat zal het zijn. Ga een hobby zoeken joh in plaats van hier lopen trollen. Als een kind vwo aankan, niks mis mee. Zo niet, zal het je ook niet lukken om je kind er doorheen te loodsen. Dus wat is het probleem nou precies?

Vanwaar de agressie? Ik stel een nette vraag. Je kunt hem ook gewoon beantwoorden. De vraag is of er anderen hier die vanaf de bodem tot de top hebben gestapeld en wat hun ervaringen zijn. Ik wil mijn zoontje hem valse hoop geven.

Ik ken iemand van mijn studie die mavo-havo-vwo-universiteit gedaan heeft. En zijn ouders moesten praten als Brugman om hem op de mavo te krijgen nadat de basisschool hem een lbo advies had gegeven. Geen idee wat hij later geworden is trouwens.

Mijn dochter: vmbo-kader, mbo4-, associate degree, en nu bezig voor een bachelor. Het zijn allemaal vakopleidingen, maar na iedere opleiding kun je nog alle kanten op. 

De vraag is of er anderen hier zijn die vanaf de bodem tot de top hebben gestapeld en wat hun ervaringen zijn. Ik wil mijn zoontje geen valse hoop geven.

Als dat je vraag is, jazeker kan dat. Kost alleen wat omweg en meer tijd. Man is op de mavo begonnen, toen volwassenonderwijs havo, propedeuse hbo, VWO aanvullende  examenvakken thuis, universiteit. Nu is hij pas op zijn 32ste van school gekomen, maar het kan dus zeker wel. Lange adem en veel motivatie en een beetje hersens. Hij heeft nu minder geld in zijn zak dan wanneer hij meteen had kunnen werken 10 jaar eerder maar alles heeft zijn prijs. Driehoogachter wonen is ook gezellig. 

EmmaT schreef op 19-10-2023 om 23:21:

Mijn dochter: vmbo-kader, mbo4-, associate degree, en nu bezig voor een bachelor. Het zijn allemaal vakopleidingen, maar na iedere opleiding kun je nog alle kanten op.

Correctie: na de associate degree ga je naar de aansluitende bachelor op dezelfde hbo-opleiding. 

Dat is juist het spannende van opvoeden; je hebt geen flauw idee wat de toekomst in petto heeft. Je kan je kind motiveren maar hij staat aan het roer van zijn carrière, welke richting dan ook en waar het strand. Dit is iets dat je als ouder hebt te accepteren maar wat je ook kan verbazen. laat je zoon eerst zonder stress of drukte zijn opleiding volgen.

Mijn jongste heeft meer in zijn mars maar heeft een hekel aan lezen en schrijven. Na afronding mbo, heeft hij al jaren een baan bij dezelfde werkgever. Ik zou tegen de haren instrijken als ik hem zou aansporen hbo te gaan doen. Die keuze mag hij zelf maken, als hij die behoefte heeft. De oudste heeft hetzelfde euvel, maar een grote drive verder te komen en doet nu masters aan een universiteit. Ook hier heb ik geen idee hoe de carrière er uit gaat zien, want deze werk drie dagen in de week bij twee verschillende werkgevers. Beide kinderen reizen betrekkelijk veel in een auto van hot naar her. Mijn zorg op dit moment zit niet zo zeer in hun carrière, maar of ze ‘s avonds veilig thuis komen.
Afgelopen week is een hele slimme jongeman met geweldige carrière door een noodlottige ongeval getroffen. Dergelijke berichten zet je weer met beide benen op de grond.

het maakt mij totaal niet uit wat mijn kinderen voor niveau hebben. Ik zie niet dat mbo slechter is dan hbo of universiteit. Ik heb juist liever dat ze geen universiteit doen. En daar heb ik zo mijn redenen voor. Maar, het is aan hun. Al worden ze putjes schepper. Als ze maar gelukkig zijn. Ik denk dat je geluk haalt uit andere dingen in het leven. Familie, gezin, vrienden, herinneringen maken enz. En ja daar heb je een bepaalde basis voor nodig, maar dat lukt naar mijn idee ook met mbo.

Ik ben ontzettend blij dat mijn kinderen, ieder met een keer blijven zitten op de middelbare school, écht op hun niveau een vervolgopleiding doen (of dat MBO, HBO of universiteit is laat ik hier even in het midden). Ik zou voor beide kinderen, die ieder iets anders doen, echt niet anders willen. Ze moeten voor de opleiding wisselend moeite doen, de een wat meer dan de ander, maar ze willen het echt en het loopt behoorlijk goed. Dus goede keus!
Mijn jongste lijkt qua intelligentie en capaciteiten het meest op mij (de oudste heeft bijvoorbeeld een beter geheugen ). Bij mij is het na Havo niet meer goed gegaan met opleidingen door een combinatie van factoren die binnen en buiten mezelf lagen. Ik hoop dat mijn jongste de opleiding in ieder geval afmaakt.

Universiteiten hebben de laatste jaren veel opleidingen verzonnen die voor geen enkel beroep verplicht zijn. PPLE wat Amalia doet is wel een van de bekendste voorbeelden.

En een universitaire opleiding hebben afgerond heeft ook voor een hbo-functie voordelen. Zeker als er op diezelfde afdeling veel mensen lopen die de route mbo-hbo doorliepen. Het is toch een zeer aanvullende manier van denken. 

Myrrha1 schreef op 07-01-2024 om 21:55:

Universiteiten hebben de laatste jaren veel opleidingen verzonnen die voor geen enkel beroep verplicht zijn. PPLE wat Amalia doet is wel een van de bekendste voorbeelden.

En een universitaire opleiding hebben afgerond heeft ook voor een hbo-functie voordelen. Zeker als er op diezelfde afdeling veel mensen lopen die de route mbo-hbo doorliepen. Het is toch een zeer aanvullende manier van denken.

Universiteiten leidden van oudsher al niet op voor een beroep. 

Mevrouw75 schreef op 07-01-2024 om 21:57:

[..]

Universiteiten leidden van oudsher al niet op voor een beroep.

Zonder specifieke diploma's word je toch zeker geen arts, advocaat of psycholoog. 

Oh, ik heb me zó geërgerd aan de moeder van een vroeger schoolvriendje van zoon. Die van haar doet "maar" MBO. 

Hoezo, "maar"? 
Man en ik hebben een prima baan na onze MTS en MEAO.

We hebben zoon gestimuleerd om naar het MBO Techniek te gaan i.p.v. nog een jaar met een te slecht PTA in Havo4 (wel een overgangsbewijs) alsnog een jaar te verspillen in Havo5. 
Wellicht had hij -ondanks dat te slechte kernvak- een coronadiploma kunnen krijgen, maar nu is hij blij dat hij inmiddels in het vierde jaar op MBO4 zit en zijn vroegere klasgenoten in de tweede of derde.

Myrrha1 schreef op 07-01-2024 om 22:00:

[..]

Zonder specifieke diploma's word je toch zeker geen arts, advocaat of psycholoog.

Dat klopt, maar voor leraar in het basisonderwijs heb je pabo nodig, dat is HBO.

Maar genoeg andere universitaire opleidingen die niet voor een specifiek beroep opleiden of beroepen waar geen specifiek diploma voor vereist is. 

Beetje flauw om dan specifiek de opleiding van Amalia te noemen, want ook met economie, geschiedenis of sterrenkunde wordt je niet voor een beschermd beroep opgeleid. 

Mijn zoon doet en opleiding waar hij niet rijk mee wordt,  maar wel waar zijn hart ligt.  Dat vind ik heel belangrijk. 
Mijn dochter wel het liefst voetbalvrouw worden.  Dat is een mooie ambitie,  maar ik wil toch dat ze gaat studeren. 

Met een diploma vmbo-b kun je doorstromen naar mbo niveau 2. En met dat diploma naar mbo niveau 3, en dan naar mbo niveau 4, daarna hbo en dan wo. Met vmbo-b kun je niet doorstromen naar de havo en daarna vwo, daar heb je vmbo-tl voor nodig. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.