Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wat moet mijn kind met vwo?


Hansje

Hansje

23-01-2024 om 10:34 Topicstarter

S.ndra schreef op 14-01-2024 om 17:50:

Met een diploma vmbo-b kun je doorstromen naar mbo niveau 2. En met dat diploma naar mbo niveau 3, en dan naar mbo niveau 4, daarna hbo en dan wo. Met vmbo-b kun je niet doorstromen naar de havo en daarna vwo, daar heb je vmbo-tl voor nodig.

Ik ken iemand die van vmbo-basis via het mbo en hbo P naar de universiteit is gegaan en die heeft gehaald. Je merkt wel aan haar dat ze een grote deficiëntie heeft in algemene ontwikkeling, vooral op taalvaardigheid. Ze heeft op de universiteit veel hulp gehad met het schrijven van papers en haar thesis omdat ze dat echt niet zelf kan. Bijna al haar papers zijn door anderen geschreven. Zij leverde alleen input. Ik hoor van haar dat dit de norm is bij stapelaars als haar die van het vmbo komen. Dit soort zaken worden verborgen voor de buitenwereld. Je leest soms heldhaftige verhalen op LinkedIn met titels als "van vmbo-kader naar de universiteit" maar ze vertellen niet het hele verhaal. Ze zeggen er wel subtiel bij dat ze zonder veel "steun" het niet hadden gehaald.

Hansje schreef op 23-01-2024 om 10:34:

[..]

Ik ken iemand die van vmbo-basis via het mbo en hbo P naar de universiteit is gegaan en die heeft gehaald. Je merkt wel aan haar dat ze een grote deficiëntie heeft in algemene ontwikkeling, vooral op taalvaardigheid. Ze heeft op de universiteit veel hulp gehad met het schrijven van papers en haar thesis omdat ze dat echt niet zelf kan. Bijna al haar papers zijn door anderen geschreven. Zij leverde alleen input. Ik hoor van haar dat dit de norm is bij stapelaars als haar die van het vmbo komen. Dit soort zaken worden verborgen voor de buitenwereld. Je leest soms heldhaftige verhalen op LinkedIn met titels als "van vmbo-kader naar de universiteit" maar ze vertellen niet het hele verhaal. Ze zeggen er wel subtiel bij dat ze zonder veel "steun" het niet hadden gehaald.

Wat een lulverhaal weer. Als iemand zich omhoog kan werken via basis naar mbo hbo en uni dan zitten er hersens in zo'n persoon. Dan kan diegene zich niet alleen de vakinhoud eigen maken maar ook de taal.  Je gaat veel om met mensen die een bredere taalontwikkeling hebben en gaat dat overnemen. Je kunt als stapelaar dus gewoon je thesis zelf schrijven.  De bronnen die je nodig hebt zijn dan geen vmbobasis boeken maar wetenschappelijke werken en als je die kunt lezen weet je hoe je thesis eruit moet komen te zien qua taalgebruik. 

Hansje

Hansje

23-01-2024 om 10:55 Topicstarter

Bakblik schreef op 23-01-2024 om 10:44:

[..]

Wat een lulverhaal weer. Als iemand zich omhoog kan werken via basis naar mbo hbo en uni dan zitten er hersens in zo'n persoon. Dan kan diegene zich niet alleen de vakinhoud eigen maken maar ook de taal. Je gaat veel om met mensen die een bredere taalontwikkeling hebben en gaat dat overnemen. Je kunt als stapelaar dus gewoon je thesis zelf schrijven. De bronnen die je nodig hebt zijn dan geen vmbobasis boeken maar wetenschappelijke werken en als je die kunt lezen weet je hoe je thesis eruit moet komen te zien qua taalgebruik.

Jij snapt er duidelijk niets van. Taalvaardigheid is geen garantie als je andere cognitieve vaardigheden in voldoende mate bezit. Ik ken ze persoonlijk en het zijn hun eigen ervaringen. Je kletst vanuit de zijlijn, dat is duidelijk.

Er zijn leerlingen die wiskunde D op vwo aan kunnen maar niet taal op tl en die leerlingen worden dan vaak naar kader gestuurd. Ik heb met hele slimme mensen gewerkt die van de mavo komen maar ze hebben daarna tot hbo of zelfs wo gestapeld en zijn in andere zaken niet minder intelligent maar ze hebben echt moeite met taal, ook later in hun leven.

Hansje schreef op 23-01-2024 om 10:34:

[..]

Ik ken iemand die van vmbo-basis via het mbo en hbo P naar de universiteit is gegaan en die heeft gehaald. Je merkt wel aan haar dat ze een grote deficiëntie heeft in algemene ontwikkeling, vooral op taalvaardigheid. Ze heeft op de universiteit veel hulp gehad met het schrijven van papers en haar thesis omdat ze dat echt niet zelf kan. Bijna al haar papers zijn door anderen geschreven. Zij leverde alleen input. Ik hoor van haar dat dit de norm is bij stapelaars als haar die van het vmbo komen. Dit soort zaken worden verborgen voor de buitenwereld. Je leest soms heldhaftige verhalen op LinkedIn met titels als "van vmbo-kader naar de universiteit" maar ze vertellen niet het hele verhaal. Ze zeggen er wel subtiel bij dat ze zonder veel "steun" het niet hadden gehaald.

Mijn man begon op mavo en heeft universiteit gehaald op zijn 32ste. Hij kan heel goed Nederlands en Engels en heeft alles zelf geschreven. Door zijn add lukte de concentratie nooit goed en heeft hij een gigantische omweg genomen maar slim is hij dus wel. Zo ook al die stapelaars neem ik aan. Plus doorzetters eerste klas. Als je niet slim genoeg bent val je vanaf op tentamens door de mand lijkt me. Daar schrijft en leest niemand mee. 

Hansje schreef op 23-01-2024 om 10:34:

[..]

Ik ken iemand die van vmbo-basis via het mbo en hbo P naar de universiteit is gegaan en die heeft gehaald. Je merkt wel aan haar dat ze een grote deficiëntie heeft in algemene ontwikkeling, vooral op taalvaardigheid. Ze heeft op de universiteit veel hulp gehad met het schrijven van papers en haar thesis omdat ze dat echt niet zelf kan. Bijna al haar papers zijn door anderen geschreven. Zij leverde alleen input. Ik hoor van haar dat dit de norm is bij stapelaars als haar die van het vmbo komen. Dit soort zaken worden verborgen voor de buitenwereld. Je leest soms heldhaftige verhalen op LinkedIn met titels als "van vmbo-kader naar de universiteit" maar ze vertellen niet het hele verhaal. Ze zeggen er wel subtiel bij dat ze zonder veel "steun" het niet hadden gehaald.

Ik vind algemene ontwikkeling wel heel iets anders dan taalvaardigheid. Je kunt prima het een hebben zonder het ander, beide kanten op.

Ik snap het overigens prima als mensen met taalvaardigheidsproblemen (en dan heb ik het vooral over begrijpend lezen) niet op het vwo terecht komen. Daarvoor heb je toch een bepaald niveau taalbegrip en taalvaardigheid nodig. Dat zegt niets over de kennis die je inhoudelijk kunt hebben. Heel knap als je uiteindelijk dmv stapelen dan toch een universitaire studie kunt afronden. En dat dat alleen maar lukt met veel ondersteuning op taalgebied is dan wel logisch. Ik denk zomaar dat dat dan vooral om technische studies zal gaan.

Maar al lezend in dit draadje ontgaat me nog steeds je punt. Kun je dat nog eens uitleggen?

Moederkareltje schreef op 23-01-2024 om 11:01:

[..]

Mijn man begon op mavo en heeft universiteit gehaald op zijn 32ste. Hij kan heel goed Nederlands en Engels en heeft alles zelf geschreven. Door zijn add lukte de concentratie nooit goed en heeft hij een gigantische omweg genomen maar slim is hij dus wel. Zo ook al die stapelaars neem ik aan. Plus doorzetters eerste klas. Als je niet slim genoeg bent val je vanaf op tentamens door de mand lijkt me. Daar schrijft en leest niemand mee.

Nee, maar daar kijken ze minder naar taalgebruik, zeker in de technische vakken. 

Ik herken wel wat Hansje zegt. Ik ben ook begonnen op LHNO/LTS dat is nu VMBO basis kader, heb een blauwe maandag mavo, nu vmbo tl,(mei tot oktober van hetzelfde jaar) gedaan en toen uiteindelijk in november ingestroomd in 3 havo. Met een volledig beta-pakket en vrijstellingen voor Duits en Frans want dat was toch niet meer in te halen. (Ik kon wel heel goed technisch tekenen en handvaardigheid was ik vaardiger dan de docent maar daar heb je niet veel aan).

Vervolgens nog iets meer dan een half jaar VWO, en daarna HTS. Op de HTS veel practica met vastgestelde formats voor je verslagen, tentamens vol berekeningen en maar heel weinig echt schrijfwerk. Ik denk dat mijn stageverslag het eerste werk met meerdere pagina's was. Vervolgens naast mijn werk een universitaire opleiding gedaan. Ook daar vooral veel tentamens maken met weinig tekst en daar werd ook niet op de tekst gelet, alleen op de inhoud. Wel bij mijn eindscriptie, en dat was een drama. In het Nederlands gaat het nog heel vaak mis bij mij want dat heb ik idd gewoon nooit goed geleerd. Engels daarentegen groei je wel in omdat dat ook de taal is waarin ik werk, maar ja die @#$#$@!4 scriptie moest in het Nederlands. Ik kreeg dan ook een onvoldoende voor het schrijfwerk, inhoud was goed, en presentatie was uitmuntend, dus dan ben je gewoon geslaagd. 

Ik probeer het echt wel met dat Nederlands, en het gaat ook wel beter maar toch. Dus dat wat Hansje beschrijft dat klopt wel.

Mijn man heeft zijn verslag dat in het Engels moest naar een vertaalster gestuurd. (HBO Technische Bedrijfskunde).

Omdat het voor een opleiding was, rekende ze het studententarief. Het is die 150 euro echt waard geweest.

Ze vroeg wel of hij de volgende keer zijn **** in het Nederlands aan wilde leveren, want nu moest ze eerst zijn steenkolenEngels ontcijferen.

Hansje schreef op 23-01-2024 om 10:34:

[..]

Ik ken iemand die van vmbo-basis via het mbo en hbo P naar de universiteit is gegaan en die heeft gehaald. Je merkt wel aan haar dat ze een grote deficiëntie heeft in algemene ontwikkeling, vooral op taalvaardigheid. Ze heeft op de universiteit veel hulp gehad met het schrijven van papers en haar thesis omdat ze dat echt niet zelf kan. Bijna al haar papers zijn door anderen geschreven. Zij leverde alleen input. Ik hoor van haar dat dit de norm is bij stapelaars als haar die van het vmbo komen. Dit soort zaken worden verborgen voor de buitenwereld. Je leest soms heldhaftige verhalen op LinkedIn met titels als "van vmbo-kader naar de universiteit" maar ze vertellen niet het hele verhaal. Ze zeggen er wel subtiel bij dat ze zonder veel "steun" het niet hadden gehaald.

Het laten schrijven van een paper of scriptie door iemand anders is echt een no-go. Dan heb ik het niet over iemand die meeleest / naleest, maar echt het hele ding schrijft. Dat is net zo fraude als je paper door AI laten schrijven of iemand anders je tentamen laten maken.

Daarnaast leert de student hier dus niets van. Als taal echt zo slecht is, hoe kan deze student dan de wetenschappelijke literatuur begrijpen?  Hoe gaat iemand dat straks op zijn werk doen?  

Mijn man is knetterdyslectisch en een verslag in het Engels schrijven op het HBO is de hel. Ik zie wel wát er fout is, maar weet ook niet hoe het dan wél moet.

Er is niets mis mee om dan een vertaler in te schakelen. Hij kreeg zelfs het studententarief gerekend omdat het voor school was. Die 150 euro was goed besteed. 
Uiteindelijk heeft hij met een omgekeerd erfelijke dyslexieverklaring (dyslexieverklaring van zoon) zijn papiertje mogen ophalen. Mondeling kon hij alles prima verwoorden, de docenten wisten ook dat hij het niveau ruim beheerste.

Hij zat allang in ambtenarenschaal 9, maar dat "mocht niet" als MBO'er dus moest hij met terugwerkende kracht zijn HBO halen op kosten van de baas. Deze maatschappij is knettergek...

Hansje

Hansje

04-02-2024 om 19:20 Topicstarter

Poezenmeisje schreef op 28-01-2024 om 10:03:

Hij zat allang in ambtenarenschaal 9, maar dat "mocht niet" als MBO'er dus moest hij met terugwerkende kracht zijn HBO halen op kosten van de baas. Deze maatschappij is knettergek...

Als zijn inschatting is dat het zal lukken, dan is het zeker goed om het te proberen. Hij heeft niets te verliezen en veel te winnen. Ik vind het wel goed van hem dat hij ervoor ging.

Poezenmeisje schreef op 28-01-2024 om 10:03:

Mijn man is knetterdyslectisch en een verslag in het Engels schrijven op het HBO is de hel. Ik zie wel wát er fout is, maar weet ook niet hoe het dan wél moet.

Er is niets mis mee om dan een vertaler in te schakelen. Hij kreeg zelfs het studententarief gerekend omdat het voor school was. Die 150 euro was goed besteed.
Uiteindelijk heeft hij met een omgekeerd erfelijke dyslexieverklaring (dyslexieverklaring van zoon) zijn papiertje mogen ophalen. Mondeling kon hij alles prima verwoorden, de docenten wisten ook dat hij het niveau ruim beheerste.

Hij zat allang in ambtenarenschaal 9, maar dat "mocht niet" als MBO'er dus moest hij met terugwerkende kracht zijn HBO halen op kosten van de baas. Deze maatschappij is knettergek...

Vertalen is m.i. iets anders dan iemand de scriptie voor je laten schrijven. Bij vertalen is het jouw verhaal dat in een andere taal wordt omgezet. Ik heb zelf ook wel eens een stagair geholpen met engels in zijn sciptie, maar inhoudelijk had ik niks toe te voegen, want niet mijn vakgebied.

Daarom vind ik ook dat vertalen mag. Het blijft eigen werk, maar dan omgezet.

We hebben wel aangegeven bij de opdracht dat het niet té mooi Engels mocht zijn, maximaal Havo 3 niveau. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.