Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Wat moet mijn kind met vwo?

Zoon Co zit op vmbo-basis. Hij heeft het naar zijn zin. Veel vriendjes en het gaat goed met huiswerk. Hij zit op een school met alleen vmbo. De havo en vwo zitten in een gebouw aan de overkant. Ik hoor dat het eigenlijk nooit voorkomt dat een kind van vmbo-basis naar vwo kan stapelen. In de praktijk zie ik dat 99,99% van alle universitair opgeleiden na het ontvangen van hun bul een hbo-beroep doen. Vrijwel niemand wordt na het wo een wetenschapper. Co denkt weleens aan vwo, maar ik probeer dat uit zijn hoofd te praten. Op school heerst de sfeer, hoe hoger, hoe beter. Hier op dit forum zie ik ook ouders (die zelf maximaal mbo hebben gedaan) hun kinderen naar vwo pushen om hun eigen droom via hun kinderen te verwezenlijken.


Hoe hoger de opleiding, hoe meer keuze je later in je leven hebt? Als je met een vwo diploma geen zin hebt in de uni kan je altijd nog bij de gemeente reiniging, vuilnis gaan werken. Als je dat wil.
Met alleen maar vmbo kom je niet verder dan gemeente reiniging, vuilnis. 
Bovenstaande is erg gechargeerd uiteraard, maar hopelijk is de intentie duidelijk.

Je kind moet niks met vwo. Er bestaan verschillende niveaus en ieder kind doet bij voorkeur het niveau dat bij hem of haar past. Alleen maar vwo willen doen omdat dat 'het hoogste' is, dat gaat hem niet worden. 
Als je kind naar een hoger niveau wil, dan moet hij dat in zijn cijfers laten zien. Dan kan hij misschien opstromen naar kader of als hij enorm goede cijfers haalt mavo.
De route mbo-hbo-master kan ook nog. Maar dat is een lange weg en die keuzes hoeft hij niet nu al te maken.

Als je vraag is wat jou zoon met het vwo moet, lijkt het antwoord me heel simpel. Helemaal niets.
Als je het hebt over waar universitair opgeleiden terechtkomen, ik ben zelf universitair opgeleid en werk in een MBO+ functie. Maar mijn studiegenoten waarvan ik het weet, werken allemaal op universitair niveau en een groot deel in het wetenschappelijk onderzoek. Maar dat zal per studie heel verschillend zijn.

spandoek-1024x768.jpg

Het is een hardnekkig idee dat VWO het beste is voor je kind. Ik weet niet of dat ooit nog veranderd. Het neerkijken op mbo vind ik niet mals. Ik denk dat hoogopgeleide ouders hun kind er vooral heen pushen of mensen die het zelf graag hadden gedaan. Mijn zoon moet doen waar hij blij van wordt, ik ben sowieso trots als hij überhaupt een opleiding afmaakt. 

Moederkareltje schreef op 13-10-2023 om 17:03:

spandoek-1024x768.jpg

Het is een hardnekkig idee dat VWO het beste is voor je kind. Ik weet niet of dat ooit nog veranderd. Het neerkijken op mbo vind ik niet mals. Ik denk dat hoogopgeleide ouders hun kind er vooral heen pushen of mensen die het zelf graag hadden gedaan. Mijn zoon moet doen waar hij blij van wordt, ik ben sowieso trots als hij überhaupt een opleiding afmaakt.

Je kind naar/door het VWO pushen zal niet lukken als hij of zij niet de capaciteiten daarvoor in huis heeft. 

Voor mij maakt het niet uit welke opleiding/studie (niveau) iemand doet. Ik vind het wel van belang dat iemand de richting kiest wat bij hem/haar past. Dat kan eventueel door stapelen.

ik kan niet loepen maar ik heb een goed geheugen. Meen mij te herinneren dat dezelfde TO een troll topic had over een hoogbegaafd kind. 

Wat is er mis met het koesteren van een wens? Hij zal zelf wel ontdekken wat op zijn pad komt en waar zijn studie hem brengt, zoals iedere leerling op de middelbare school.
Het tegenovergestelde van pushen naar een zo hoog mogelijk niveau is de demotivatie er uit te halen wat er in zit.

RaggedGull77

RaggedGull77

13-10-2023 om 17:47

Aviendha schreef op 13-10-2023 om 17:27:

ik kan niet loepen maar ik heb een goed geheugen. Meen mij te herinneren dat dezelfde TO een troll topic had over een hoogbegaafd kind.

Je bedoelt vast en zeker dit topic:

https://www.viafora.nl/forum/ouders-en-school/mijn-kind-zit-op-vmbo

Fijne herfstvakantie, Hansje en Co. 

😀. Ik zou net van leer trekken

Ik hoop niet dat er mensen waren die gezien de toon van de vraag dachten dat TO een serieus antwoord wilde?

KoekieJupe schreef op 13-10-2023 om 16:53:

Hoe hoger de opleiding, hoe meer keuze je later in je leven hebt? Als je met een vwo diploma geen zin hebt in de uni kan je altijd nog bij de gemeente reiniging, vuilnis gaan werken. Als je dat wil.
Met alleen maar vmbo kom je niet verder dan gemeente reiniging, vuilnis.
Bovenstaande is erg gechargeerd uiteraard, maar hopelijk is de intentie duidelijk.

Net zo een bullshit als de OP

Ik begrijp niet dat Co nog steeds op het vmbo zit hoor. Hij loopt nu toch al heel wat maanden in dure merkkleding?

Jesse_1 schreef op 13-10-2023 om 18:53:

Ik hoop niet dat er mensen waren die gezien de toon van de vraag dachten dat TO een serieus antwoord wilde?

Ja, er was bij mij geen lampje gaan branden. Gewoon te goed van vertrouwen. Misschien dat een nieuw topic eerst door een ‘ballotage commissie’ kan, voor het in de ‘ether’ gaat. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.