Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

12-01-2016 om 16:23

Wat te doen als je zoon de enige Metalhead/emo kind is op zijn school?

Hallo, ik heb een zoon van 15jaar oud. Hij kleed zich als een Emo/Metalhead, hij is de enige van zijn school, en krijgt vaak rare reacties omdat zijn kleding apart is en hij langer haar heeft dan andere jongens. Wat kunnen we hier aandoen? We willen het natuurlijk niet verbieden of proberen te verminderen omdat hij daardoor zo minder zelfvetrouwen kan krijgen.

Alvast bedankt.

M.V.G. Anoniem.

Hortensia

Hortensia

12-01-2016 om 16:37

hoe staat hij er zelf in?

Een mooie leeftijd om de grenzen op te zoeken en het compromis van "tot hoever pas ik mijzelf aan" en "tot hoever mag ik mijzelf zijn?"

Heel belangrijk is: hoe staat hij er zelf in? Doen de reacties hem niets, wordt hij boos of verdrietig? Het mooist zou zijn als de reacties hem weinig doen. Niet hij, maar anderen hebben er blijkbaar problemen mee en dus moeten die problemen bij die ander blijven.

De absolute grens is m.i. niet dat het beledigend of respectloos is, maar lang haar en aparte kleding vind ik absoluut niet beledigend of respectloos.

Ik heb zelf een kind met bandshirts en heel lang haar gehad. Ik heb hem hierin altijd gesteund, wel met de kanttekening dat werk vinden lastig is als je een enorme bos (wel goed verzorgd) haar hebt. Uiteindelijk begon hem dat inderdaad op te breken en heeft hij het laten knippen. Een ervaring rijker, geen spijt van gehad, maar het was mooi geweest.

Helaas heb ik zelf nooit de mogelijkheid mogen krijgen mezelf te ontdekken. Mijn moeder vond alles al snel asociaal, mijn klasgenoten vonden me de trut van de klas. Het was leuker geweest als mijn moeder, hoe belachelijk het ook was, mijn hippie-indiacotton-sjaaltjes-kraaltjes-kantjes-roesjesliefde niet meteen in paniek de kop had ingedrukt. De klas zou ook dat wel raar gevonden hebben als ik daarmee de klas in was gelopen - maar het had me wel kunnen leren mijzelf te zijn en mijn eigen grenzen en smaak te ontdekken.

Als je kind er zelf last van heeft niet geaccepteerd te worden zou je eens kunnen vragen of er jeugdplekken zijn (soos of buurthuis) waar mensen zoals hij samen komen. Wat zoekt hij? Bepaalde muziek, games? Via internet zijn vast wel gelijkgestemden van zijn leeftijd te vinden, waar hij niet als freak wordt gezien, maar als één van hen!

En leer hem ook: iedereen heeft een mening, jij hoeft niets met andermans mening te doen als je er niets aan hebt. Wees jezelf, maar laat anderen ook vrij zichzelf te zijn.

Succes ermee! Het kan een heel mooie tijd van zijn leven worden!

40er

40er

12-01-2016 om 16:40

niks

Nou is mijn zoon niet de enige metal op zijn school, maar op de basisschool altijd wel. En hier in het dorp ook bijna geen jongens met lang haar.
Wij doen niks. Hij wil het zelf, moet zichzelf er maar mee redden. Zijn keus. Wel steunen we hem hoor!

Zag trouwens net ookal een keer voorbij komen, kind is een emo. Wat moet ik daaronder verstaan?

Beautifull sadness en de emosong


https://www.youtube.com/watch?v=kcGJDhr4rPQ
Die zwarte types bij 'Butters' die zwelgen in negatieve emoties, dat zijn emo's.

How to be 'emo' met the emosong

Dat is hier af en toe luidruchtig geoefend.

E is for Emotional, ruining everybody's day
M is for Miserable people
O is for On the dark side
Caus we have some fresh cookies, cookies!

Anoniem

Anoniem

12-01-2016 om 16:58

Niks

De reacties doen hem niks. Nu heeft mijn zoon niet echt lang metalhaar maar wel meer krullend emo haar, hij wil ook als hij 16 is meerdere tatoos en piercings laten zetten. Want van ons als ouders mag het pas vanaf hun 16de

emo en metalhead

Metalheads zijn over het algemeen geen Emo's. Emo wordt hier ook wel gebruikt als een soort scheldwoord dus ik ben dan wel benieuwd of je zoon zichzelf emo noemt?
Er zijn vast locale verschillen maar hier is het jargon voor metalheads bijvoorbeeld 'gothic' of in elk geval 'alto'.
Hier was het bij zoon een fase. Inmiddels zijn de piercingtunneltjes dichtgegroeid en gaat hij bij voorkeur in pak naar college.

Iemand

Iemand

12-01-2016 om 17:07

Emo

Hij noemt zichzelf emo. Er is een verschil tussen emo en gothic zegt mijn zoon.

Lara

Lara

12-01-2016 om 17:12

Ziet je zoon daar een probleem in?

Zo nee, lekker laten gaan! Zo ja, misschien eens bespreekbaar maken bij hem hoe hij zich fijner kan voelen op school.

Hier een kind dat een paar jaar op een school heeft gezeten waar het publiek erg homogeen was. Dat is geen probleem, maar wel dat het de norm was om iedereen die "anders" was uit te kotsen. Kleding en muzieksmaak is dan slechts een van de vele excuses om iemand te pesten.

De definitie

https://nl.wikipedia.org/wiki/Emo_(subcultuur)

Volgens de wikipedia kan het naar een muziekstijl verwijzen en naar mode, terwijl het tegelijkertijd door anderen negatief gezien wordt.

"Er is echter veel verschil tussen de levensstijlen, volgens mensen die de scene-stijl aanhangen. De term 'emo' wordt hierin vaak gezien als onwenselijk en soms zelfs als beledigend, daar het een beschuldiging zou zijn dat diegene in zichzelf gekeerd is en sociale hinder heeft en dat er bij de persoon in kwestie mogelijk sprake is van symptomen die op een psychiatrische stoornis duiden, zoals automutilatie. Er is veel verwarring over dit aspect omdat de emo-scene en andere scenes vaak erg op elkaar lijken.[9]"

Anoniem

Anoniem

12-01-2016 om 17:16

Anna-J

Mijn zoon is open en praat over van alles en niet inzichzelf gekeerd

Gelukkig anoniem

Dan zou ik me er verder toch geen zorgen over maken. En hij vind vast gelijkgestemden. Op deze leeftijd zijn ze niet meer zo afhankelijk van de schoolomgeving.
Mijn zoon was op zijn middelbare school de enige maar hij had vrienden buiten school en plaatsen om naar toe te gaan en op school werd hij door de meesten gelukkig gewoon geaccepteerd en gewaardeerd.

en misschien

komen die rare reacties meer door die kinderpyama die hij meeneemt om na het tandenpoetsen in de pauze zijn mond mee af te vegen...

Anoniem

Anoniem

12-01-2016 om 17:31

Jippox

U bent denk ik in de war

jack/iemand/anoniem

Maar niet zo erg als U

Arendje

Arendje

12-01-2016 om 18:44

Anoniem

'Wat kunnen we hier aandoen?'

Volgens mij zijn er twee mogelijkheden:
1. je zoon past zich aan
2. je zoon accepteert de vervelende reacties

De tweede optie wordt een stuk makkelijker als je zoon andere metalheads kent, buiten school om. Hij kan in een band gaan, bij een fanclub van zijn favoriete band of met bekenden afspreken op festivals als Dynamo en zelfs Lowlands. Mede-metals herkennen elkaar meteen aan de spijkerbroeken, legerkistjes, zwarte t-shirts en lange haren, dus het moet niet moeilijk zijn om contact te leggen.

Nimbo

Nimbo

12-01-2016 om 19:10

sorry

maar waar gaat het nu eigenlijk over als deze jongen geen last heeft van reacties???

Anoniem

Anoniem

12-01-2016 om 19:18

Arendje

Mijn zoon draagt geen legerkastjes maar zwarte Adidas en spijkberbroekem herken je metalheads niet aan?

Anoniem

Anoniem

14-01-2016 om 12:00

Arendje?

Elisabeth

Elisabeth

14-01-2016 om 12:07

Anoniem

"en krijgt vaak rare reacties omdat zijn kleding apart is en hij langer haar heeft dan andere jongens. Wat kunnen we hier aandoen? "

Hihihi, niks joh! Je kan niks doen.......doet ie toch zelf? Moet ie niet zeuren. En jij ook niet.

En nu ga ik echt stofzuigen en nadenken over 'het pyjamaprobleem'

Mijntje

Mijntje

14-01-2016 om 12:48

niks

Als het hem niks kan schelen hoef je als vader niks te doen.
Je kan je idd beter werpen op het overschot aan pyjama's
Vergeet niet goed uit te loggen, want als je zoon in je computer gaat neuzen ziet hij dat jij je zorgen hierover maakt, en ook over zijn puistjes. Pubers houden er niet van als hun ouders zich met ze bemoeien.

En kijk uit voor herkenbaarheid: iedereen die een familie ziet rondlopen met lapjes pyjama waar ze hun monden mee afvegen en hun neuzen mee snuiten zal weten dat jij de poster bent. Zelfs de werkster kan het in de smiezen krijgen, als ze het huis poetst met reepjes pyjama. Voordat je het weet komen jullie in de bladen als een soort familie von Trapp, alleen dan niet zingend. En ik denk dat je zoon dat pas echt vervelend vindt (niet dat niet zingende).

Niks

Je hoeft niets te doen. Beter lang haar dan een te kort rokje met naveltruitje en als travestiet naar school.
Alleen tattoo's mogen hier niet voor de 18e verjaardag. Ik las bedenktijd in. Lang haar bij jongens vind ik leuk overigens, vooral als het mooi haar is.

Arendje

Arendje

14-01-2016 om 13:37

Anoniem

'Mijn zoon draagt geen legerkastjes maar zwarte Adidas en spijkberbroekem herken je metalheads niet aan?'

Zucht. Die vraag meen je toch niet serieus?

MamavanSenH

MamavanSenH

14-01-2016 om 17:03

Niks

Ik was zwaar alternatief/gothic laatste jaren middelbare school en eerste jaren van mijn studie. Kreeg ik ook reacties op. En ik had weer reacties op de kledingstijl van anderen. Hoort erbij, lekker reageren op hoe een ander eruit ziet en zo vormen van je eigen identiteit. Zolang ze hem niet van zijn fiets duwen of in elkaar slaan en hij geen problemen heeft met reacties, dan hoef je niets te doen.

Anoniem

Anoniem

14-01-2016 om 19:25

Mijntje

Pyjamas zijn niet geknipt tot lappen en het blijft binnenshuis gebruik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-01-2016 om 22:01

Oh Anoniem

'Pyjamas zijn niet geknipt tot lappen en het blijft binnenshuis gebruik'
Heb zojuist iets heel anders gekregen. Wel een beetje consequent in je verhaal blijven hè....

Fiorucci

Fiorucci

14-01-2016 om 22:15

Ehm...

Pyamas...WAT heb ik gemist??

Anoniem

Anoniem

15-01-2016 om 16:26

Ginny

Houd op!

ik denk dat als je Metalhead Bent dat je Ook van alle Genres moet houden Van Metal en dat Ook Stoer Wordt Omdat je Dan Meer Stoere man Wordt Met heel Veel Zelfvertrouwen En Zelfstandig Wordt En laat andere Maar Negeren 

Jdv1998 schreef op 12-03-2023 om 10:01:

ik denk dat als je Metalhead Bent dat je Ook van alle Genres moet houden Van Metal en dat Ook Stoer Wordt Omdat je Dan Meer Stoere man Wordt Met heel Veel Zelfvertrouwen En Zelfstandig Wordt En laat andere Maar Negeren

Denk dat hij er na 7 jaar na de start van het draadje wel uit is👍.

om hem met rust te laten en hem zijn leven te laten leiden...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.