Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Tobbertje

Tobbertje

15-07-2019 om 16:17

Wat te doen, kind blijft zitten en moet van school, geen alternatief

Even kort de situatie: kind heeft vorig jaar diploma Mavo gehaald, met extra vak omdat kind graag naar de havo wilde. Zo gezegd, zo gedaan. In de vakantie nog een extra programma wiskunde B gedaan om de overstap te vergemakkelijken. Daar moest een toets voor gemaakt worden, die kind niet heeft gehaald (stond na behalen diploma al in standje 'vakantie' en was niet bijster gemotiveerd. Naar de havo mocht kind toch al). Daardoor was, volgens de schoolregels, de overgang 'voorwaardelijk', zittenblijven mag niet.

Gaandeweg het jaar bleek wiskunde B wel hoog gegrepen. Op advies van de docent toch in mei nog geswitcht naar wiskunde A, inhaalweken gehad en twee toetsten gemaakt, voor de laatste toets een toch best nette 5,6 gehaald.
Nu vallen de cijfers van de laatste toetsweek erg tegen. In plaats van 1 tekort (voor wiskunde) zijn er nog 2 tekorten. Vooral natuurkunde vinden wij vreemd, want daar had kind op de havo een prachtige 7 voor op de eindlijst. Dit jaar een jonge docent, die geen les kan geven (is ook al een paar keer aangegeven gedurende het jaar) en die ook geen contractverlenging krijgt. Voor de laatste toets heeft kind een 2,3 gescoord, wat wij echt niet begrijpen. De rest van de klas was ook dramatisch slecht.
Anyway, kind mag niet blijven zitten wegens de regels van school, over gaat natuurlijk ook niet met 3 tekorten.

Omdat we toch wel een klein beetje rekening hielden met dit scenario heeft kind zich aangemeld bij 2 Mbo-opleidingen, maar is daar niet door de selectie gekomen. Omdat intussen kind alles op alles wilde zetten op school hebben we ook niet verder gezocht naar een eventueel geschikte opleiding. Dus puntje bij paaltje: we hebben niks. Kind is 16, dus leerplichtig. School (leerjaarcoördinator) reageert niet op mails, en is telefonisch niet bereikbaar.

Iemand tips? Suggesties? Geruststellende woorden?


Inderdaad

Het leven is nog lang genoeg. Eerst maar fijn vakantie houden.
Er zijn altijd opties. Er zijn ook MBO opleidingen die in januari beginnen. En misschien kan hij nog invoegen in de VAVO en daar het HAVO diploma - misschien in 1 jaar?- halen? Informeer je eens wat er in de buurt aan mogelijkheden zijn.
Denk daar even over na en ga na de vakantie het gesprek aan met zijn huidige school hoe zoon zijn opleiding kan vervolgen.
Dochter is hier na het stranden op het MBO (ja, dat kan ook nog) een half jaar thuis geweest. Dat bleek prima voor haar. Ze kon eindelijk zonder druk goed uitrusten en ze heeft het hele huis opnieuw ingericht en gezellig gemaakt. Daar hebben we nu nog plezier van. Dochter is inmiddels 21 jaar en heeft onlangs haar HAVO diploma gehaald. Rustig doorgaan.

Tobbertje

Tobbertje

15-07-2019 om 17:06

AnneJ

Maar kind heeft nu dus niets, maar is wel leerplichtig. Ik ga dan niet relaxt op vakantie hoor. Kind zelf ook niet. Volgens mij is het verplicht om ergens ingeschreven te staan. En het volgend schooljaar nog regelen, dan begin je sowieso met een achterstand. Introweek gemist en zo, ook niet fijn.
En overal is het al vakantie, ik vermoed dat ik niet heel ver meer kom nu bij onderwijsinstellingen.
Kind zelf wil graag blijven zitten, want vindt de school heel fijn. Wij zien meer in wel over. We vinden die 5 voor natuurkunde niet terecht, en met 2 tekorten zou kind gewoon over zijn geweest. We gaan in dat geval wel direct vanaf de start van het schooljaar aan de slag met huiswerkbegeleiding en wellicht bijles. Maar het zit hem vooral in gewoon harder werken, de capaciteit is er, en de wil volgens mij ook, alleen weet kind niet hoe. De mavo heeft kind met minimale inspanning gehaald...

Blijven zitten

Maar waarom kan je kind niet 'gewoon' blijven zitten als ze de school toch fijn vind?
Waarom moet ze van school af?

Blijkbaar is ze tegen haar plafond aangelopen en je hebt inderdaad al een goed plan klaar om haar die studievaardigheden en steun aan te geven. Dat lijkt me ook prima.

Kortom allemaal in potentie goede zaken. En ja, later insteken is jammer, maar het gebeurt, ideaal of perfect is het nou eenmaal niet altijd.

De scholen gaan dicht. Je kunt nu wel gaan stressen maar de kans op succes lijkt me gering.

En als je het voor elkaar krijgt dat kind mag blijven zitten is ze alleen met wat afwezigheid weer op school. Ze heeft de stof al een keer gehad.

Niet elke schoolcarriere gaat precies volgens het boekje al zou de minister dat graag zien. Je houdt je goede humeur en gaat rustig verder.

En je houdt je rug recht tegenover die instanties als leerplicht. Soms tref je daar toch wel goede mensen die met je meedenken en als ze vervelend gaan doen ga je het niet persoonlijk aantrekken.

Maar ik snap dat het best spannend is als je nog niet zoveel tegenslag op dit terrein gewend bent zoals bij mij thuis. Dan laat je je misschien ook makkelijker intimideren als het even niet volgens de 'norm' gaat.

De school mag je kind niet uitschrijven

De school is verantwoordelijk om een oplossing te vinden.
Je kind zou Vavo kunnen doen (toch nog havo dus) maar dat moet de school organiseren.
Dat kun je zelf niet organiseren.

Tobbertje

Tobbertje

15-07-2019 om 17:38

Zittenblijven mag niet

vanwege de regel van school, dat de toets voor wiskunde moet zijn behaald. Dat was van tevoren ook duidelijk, daar kunnen we ons niet achter verschuilen. Hoewel kind dus die toets heeft gemaakt voor wiskunde B, maar op het laatste moment nog over is gestapt op wiskunde A. Hoeveel waarde moet je dan nog hechten aan zo'n toets, die vraag kunnen we wellicht wel stellen. Maar school reageert dus niet vlot op mails en terugbelverzoeken. Ik snap best dat ze het nu erg druk hebben hoor, maar ik zit hier met vlekken in mijn nek een overstuur kind. Lekker begin van de vakantie... En zowel man als ik zitten op het werk ook met stapels die we niet meer weg kunnen werken, helpt ook niet mee.

M Lavell, dat is een erg geruststellende gedachte. Dat school verantwoordelijk is. Dat geeft lucht . Vanavond maar eens om de tafel om de opties door te nemen. Kind nu - in godsnaam dan maar - wel een mbo-opleiding gekozen, maar ik geef die weinig kans omdat het niet de gewenste opleiding is... en motivatie is toch een dingetje...

Vavo

Vavo is vrij makkelijk zelf te organiseren. Je downloadt een uitbestedingsfirmulier, huidige school tekent dat en daarmee schrijf je je kind in op het vavo. School zal dat misschien niet willen omdat zij wel de kosten van de opleiding van de leerling moeten blijven dragen en er zelf dus geen fiducie in hebben daar jouw kind havo zal halen, maar het scheelt hen wel weer het zoeken van een andere, reguliere school die deze leerling wil aannemen. Aangezien de huidige school zorgplichtig blijft zolang er geen andere school is waar je kind heen kan, kiezen ze wellicht toch voor uitbesteding aan het vavo.

skik

Tango

Tango

15-07-2019 om 21:57

Rare gang van zaken

Je kind heeft een rapport gekregen (neem ik aan) met 3 tekorten maar verder wordt er door school niets gecommuniceerd? Of heeft hij nog geen rapport? Ik neem aan dat er een mentor is die dit uitdeelt. De moet dan toch communiceren wat er nu gaat gebeuren?
Jouw kind is enthousiast over school, maar ik zou dat absoluut niet zijn. Een school die een leerling en ouders de vakantie in laat gaan zonder dat ze weten wat te doen, vind ik geen goede school. Is school helemaal niet meer bereikbaar? Heeft bellen nog effect?

Tobbertje

Tobbertje

15-07-2019 om 22:09

Tango

Kind krijgt woensdag rapport, er werd wel door de mentor (die belde om te melden dat kind niet over was) gevraagd of school dat misschien op moest sturen, en er was een succeswens voor op het mbo. Maar dat mbo is er dus niet. School weet (wist) dat (blijkbaar) niet. Wij hebben donderdag, toen alle toetsuitslagen binnen waren en kind had uitgerekend dat het 3 tekorten had, meteen een mail aan de mentor en de leerjaarcoördinator gestuurd met het verzoek om een gesprek en een aantal punten waarom wij vinden dat kind toch minstens bespreekgeval moet zijn (wiskunde en natuurkunde). Vandaag waren de rapportbesprekingen, maar noch mentor noch leerjaarcoördinator heeft op de mail gereageerd. Toen ik vanmiddag om 16 u belde waren beiden al naar huis.

Tobbertje

Tobbertje

15-07-2019 om 22:16

School

Is ons verder al die jaren goed bevallen, kind wil er ook niet voor niets graag blijven. Dat kind nog totaal geen idee heeft van wat het voor vervolgopleiding wil gaan doen helpt niet mee natuurlijk. We zijn echt al in 3 mavo op open dagen geweest en kind heeft op school het studiekeuzetraject in 3 en 4 mavo en nu in 4 havo doorlopen, maar is nog niet veel wijzer geworden. Kind vindt veel leuk, heeft vele talenten, maar niet iets waar het in uitblinkt. Vandaar ook de afwijzing op de twee mbo-opleidingen, er zijn blijkbaar gewoon veel kinderen die al een soort ‘roeping’ hebben, en dat heeft mijn kind niet.

Intussen hebben we gekeken naar vavo, dat blijkt toch op bereikbare afstand te zitten (wij dachten dat er alleen een plek was op ruim 1,5 uur OV enkele reis, dat gaven we 0% kans van slagen om die reden...). Dat is in ieder geval dus toch een goed alternatief. Dus ik ga morgen (weer) bellen om een gesprek aan te vragen. Weet alleen nog niet waar we dan op in moeten zetten, blijven zitten, toch over, of vavo. En intussen proberen we toch ook nog maar een inschrijving op het mbo te regelen...

Inschrijving?

Lees de mail van Miriam. Als je elders een inschrijving hebt is school van de verantwoordelijkheid af. Zou je dat nu wel doen?
En hoe zit het eigenlijk met de VAVO. En de betaling door de school van oorsprong/

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-07-2019 om 22:23

Ga in gesprek met Vavo

En kijk wat zij kunnen loswrikken op de oude school

Ik heb er goeie ervaringen mee.

Tobbertje

Tobbertje

15-07-2019 om 23:11

Goed punt

In mijn drift om NU iets te regelen had ik dat bijna over het hoofd gezien. Eerst een gesprek met de huidige school dus. En contact met de vavo.

Elke van den Hout

Elke van den Hout

15-07-2019 om 23:24

Regio Amsterdam?

Wonen jullie in de regio Amsterdam? Want dan is M-jaar wellicht iets voor je dochter. Een breed oriëntatiejaar op het mbo. Aankomend schooljaar voor het eerst aangeboden door ROC TOP in Amsterdam.
Meer info: www.m-jaar.nl
Op de website van ROC TOP kan je dochter zich aanmelden voor een intakegesprek.

Robbertje

Robbertje

16-07-2019 om 07:46

Elke

nee, niet in de buurt van Amsterdam. Heb je project met belangstelling gevolgd, maar mijn kind heeft er helaas niets aan. Was mooi geweest inderdaad!

Voor alle duidelijkheid en de meelezers

"Zittenblijven mag niet
vanwege de regel van school, dat de toets voor wiskunde moet zijn behaald."
Ja. Maar dat is een regel die de school zelf bedacht heeft.
Dat ontslaat de school niet van de wettelijke verplichting om voor de leerlingen die men dus kwijt wil, een andere school te zoeken.
Zeker voor leerplichtigen is de verantwoordelijkheid van de school groot.
Als er geen andere school gevonden kan worden, dan is de school verplicht om de leerling te houden.

M Lavell heeft gelijk

De school is verantwoordeijk voor het elders een plek vinden voor je kind en anders mag je kind gewoon blijven zitten. Ze mogen je kind niet uitschrijven, daar hebben ze het recht niet op..
Kortom poot stijf houden. Ze kunnen wel zeggen dat kind van school af moet maar dan moeten ze het regelen.
Sini

Tobbertje

Tobbertje

17-07-2019 om 07:35

Straks gesprek

Leuke vertieping in mijn nick vorige keer 😜. Wel soort van toepasselijk denk ik, er het oog op het robbertje vechten straks. Gelukkig kan man ook mee naar het gesprek, met twee sta je toch wat sterker. En dank voor jullie input. Weten dat ze niet weg hóeft is al een hele geruststelling. Het is een fatsoenlijke school, ze laten haar vast niet zomaar in de kou staan. Ze waren er denk ik vanuit gegaan dat ze een mbo-opleiding had gevonden. Maar dat is dus niet zo.
Ik doe straks verslag.

Tobbertje

Tobbertje

17-07-2019 om 13:33

Stoom uit m'n oren...

Nou, korte samenvatting: school wil van dochter af en ziet alleen de route via mbo als optie. Ze houden onverkort vast aan de regel dat zittenblijven niet mag als in het begin van het jaar de toets wiskunde niet voldoende (6,0 of hoger) is gemaakt.
School gaat een kind dat ze zelf niet door willen laten naar 5 havo of 4 havo willen laten overdoen, niet uitbesteden aan een andere school, waarmee de optie vavo vervalt. Blijft over mbo. Dus daar gaat school (de coördinator die de leerlingen die van 4 mavo, en de leerlingen die naar 4 havo opstromen, begeleidt) ons bij helpen. Met andere woorden, dat kind nog geen idee heeft wat het wil (na 2 jaar zich verdiept te hebben in mbo-opleidingen), dat kind echt door 1 toets te verprutsen niet over kan, dat de regels van de school zelfbedacht zijn, dat doet allemaal niet ter zake, school wil gewoon van de verantwoordelijkheid af.

Natuurlijk, kind heeft te weinig gedaan. Het is ook niet de eerste keer dat we op school zaten voor een gesprek. Maar kind is nog jong, 16, heel sociaal (een aanwinst voor de klas, zeggen de meeste docenten) en speels, maar dat is allemaal niet relevant. Dat de hoge score gehandhaafd wordt wel. Vorig jaar 100% geslaagd op de mavo, 97% op de havo en vwo 96%. Ja, dat zijn indrukwekkende cijfers. Mijn kind heeft daar prima aan bijgedragen door te slagen voor de mavo. Maar nu het wat minder soepel gaat is het jammer dan, ga maar na het mbo (waar je geen zin in hebt).

Pfff, ik ben blij dat man er was, die voert vaker lastige gesprekken, ik had echt moeite om niet te ontploffen of in tranen uit te barsten. "Het is natuurlijk niet persoonlijk", nee, dat moest er nog bij komen!

Begrijp iets niet

“ Ze houden onverkort vast aan de regel dat zittenblijven niet mag als in het begin van het jaar de toets wiskunde niet voldoende (6,0 of hoger) is gemaakt.”

In het begin was de toets al onvoldoende. Dan weet de school toch al het hele jaar dat ze niet over mag? Dan is het hele schooljaar toch voor niks geweest?
Wel balen zeg. Een mbo is wel wat anders dan een havo-school, die nogal inwisselbaar zijn.

Veel sterkte. Wat rottig om zo de vakantie te beginnen.

Zeetakje

Zeetakje

17-07-2019 om 14:09

Fanny

Ik begrijp dat de dochter van Tobbertje wel had mogen doubleren als ze voor die wiskundetoets een voldoende had gehaald.

En verder zou ze gewoon over zijn gegaan als ze aan de gebruikelijke overgangseisen van 4 naar 5 havo had voldaan. Dan had die onvoldoende voor de wiskundetoets er niet meer toe gedaan.

Nu is er net een voldoende teveel om over te gaan en dus komt nu die onvoldoenderegeling wat betreft de eerder gemaakte wiskundetoets pas weer om de hoek kijken.

Tobbertje, wat is je dochter nog lekker jong. Denk je niet dat er elders een school is waar ze 4 havo mag gaan doen? Of werkt dat niet zo? Sterkte met alles.

Vraag ik me ook af ...

Ik vroeg me hetzelfde als af Fanny. Maar zie inmiddels ook de reactie van zeetakje, klopt het wat zeetakje zegt ?

Veel sterkte in ieder geval, wat rot om zo je vakantie in te gaan !

Tobbertje

Tobbertje

17-07-2019 om 14:28

Zeetakje

Precies, zo zit het. En nee, een andere school gaat geen kind aannemen dat op de huidige school niet mag doubleren. Nog los van dat alle scholen hier in de buurt bij het zelfde samenwerkingsverband horen.

Docent

Docent

17-07-2019 om 14:57

leerplicht

Met spoed naar de leerplicht. School mag je kind niet zo de vakantie in sturen. Er is een samenwerkingsverband dus ze lossen het maar op.

Tobbertje

Tobbertje

17-07-2019 om 15:15

Beroepsprocedure

We hebben al een reactie van de rector. Hij gaat onderzoek doen naar hoe het proces verlopen is. Daar heeft hij 5 werkdagen voor nodig. Ondertussen raadt hij ons aan toch al in te zetten op plan B, inschrijving op het/een Mbo. Ik ga er vanuit dat dat lukt, met de hulp van de coördinator. Maar ik ben ook erg bang dat school dan zal zeggen dat er al een oplossing is en verder niks doet.

Docent: goed plan. Ik ga eens kijken wie/wat en hoe.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-07-2019 om 15:24

Daar zou ik dan zomaar niet mee akkoord gaan

Dan moeten ze wel regelen dat het een mbo is die in het verlengde van de eerste keuze ligt. Anders is het geen volwaardig alternatief.

Gewoon uit belangstelling

School is verantwoordelijk om ergens anders een plek te vinden, maar moet die nog aan bepaalde voorwaarden voldoen ? Of kunnen ze volstaan met een plek op een willekeurige MBO (in een richting die niet aanstaat of heel ver weg is bijv.)?

Docent

Docent

17-07-2019 om 15:59

Zonnebloempje

Voor zulke vragen is de leerplichtambtenaar. Daar zou ik zeker heen gaan, niet helemaal erop vertrouwen dat school het goede doet.

Tobbertje

Tobbertje

17-07-2019 om 16:00

Zonnebloempje en Ginny

Dat weet ik niet, in hoeverre we dan nog inspraak hebben of kunnen weigeren. Ik neem aan dat ze echt wel hun best gaan doen om een goede plek te vinden voor kind. Maar kind heeft zelf geen idee wat het wil, dat maakt het wel lastig natuurlijk. Daarom heeft kind ook voor de route via havo gekozen, gewoon nog twee jaar langer kunnen nadenken is natuurlijk wel fijn.

Ginny, welke eerste keuze bedoel je? Onze eerste keuze is over naar 5 havo, tweede keuze doubleren, derde keuze vavo en dan pas, als het echt niet anders kan, mbo. Maar welke dan, dat is dan nog een groot vraagteken.

Zeetakje

Zeetakje

17-07-2019 om 16:23

Tobbertje

Doe maar wat Docent zegt. Bel ze op, liefst vandaag nog en maak een afspraak. Wacht de 5 dagen van de rector niet af. Dat lijkt op tijdrekken van de school om een willekeurige opleiding te zoeken. Hou het heft in eigen hand.
Heb ooit voor iets totaal anders de leerplicht gebeld en ze zijn echt wel bereid te luisteren en waar mogelijk te helpen.

Docent

Docent

17-07-2019 om 16:39

Leerplicht

De leerplicht doet veel meer dan boetes uitschrijven
Als professional weet ik dat ze echt wel meedenken, onafhankelijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.