ayla
26-11-2008 om 08:42
Wat voor werkjes maken jullie kleuters
dochter kwam deze week thuis met haar mapje vol werkjes. Tot mijn verbazing ook echt telopdrachtjes met een beoordeling erbij. Zo had ze bij 1 opdracht blijkbaar niet goed opgelet waardoor ze nou niet bepaald had gedaan wat de bedoeling was. Dus opmerking van meester eronder: Opdracht niet goed uitgevoerd, luisterhouding slecht. Dochter kennende zat die ergens met haar hoofd in barbiehemel ofzo.
Maken jullie kleuters van groep 1 ook al echt van die opdrachtjes en worden die ook beoordeeld? Daarnaast vraag ik me af wat word er met die beoordeling gedaan, groep 1 hier doet geen citotoets en krijgt geen rapport

diddle
26-11-2008 om 10:27
Bij ons
maken ook de kleuters van groep 1 een cito en maken ze werkjes die de juf beoordeeld maar, ze kijken vooral naar het kind in de klas en zijn basisvaardigheden.
Dat wordt sterker opgenomen in het rapport. (kleuters krijgen 2x per jaar een rapport en de andere groepen 3x)

Lies S.
26-11-2008 om 10:56
Vorige school
Op de vorige school van mijn zoontje werd ook op die manier een kleuter van 4 jaar beoordeeld. Ik krijg nog een knoop in mijn maag als ik eraan denk. Mijn moeder (30 jaar kleuterleidster) was behoorlijk verontwaardigd over het beoordelen van de juf/school. Bij mijn zoon stond bij een tekening in groep 0: Verkeerde kleuren gebruikt!! Een paar weken later bleek dat hij kleurenblind was.
Om een andere reden zijn we bij deze school weggegaan en juist vanwege dat prestatiepussend gedrag ben ik nog elke dag blij dat wij zijn overgestapt naar een school die het positieve in een kind beloond ipv de fouten benadrukt. Bedenk goed of dit de manier is waarop je wilt dat je kind de komende 8 jaar wordt behandelt. Luisterhouding slecht. Ik word plaatsvervangend woest op zijn meester. Bah!

Emmawee
26-11-2008 om 14:45
He ayla
Die meester is wel een strebertje hè? Ook gezien het straffen waar je het laatst over had. Ik word er niet echt vrolijk van, moet ik zeggen. Luisterhouding slecht?? Of heeft hij haar aandacht niet kunnen pakken? Blijkbaar was hij op dat moment niet interessanter dan de barbiehemel . Het meisje is 4, net op school en het is aan hem om haar te bereiken hoor!
Telwerkjes e.d. doen de kleuters hier wel, maar meer ook om te zien welk niveau ze hebben en waar hun interesse ligt. De werkjes worden wel 'beoordeeld' en zo nodig verbeteren ze hier en daar wat maar dan wordt er gewoon samen met het kind gekeken wat er fout is gegaan. Zo moest Stoffer laatst het aantal let-ter-gre-pen aangeven onder plaatjes. Onder het plaatje van een bus had hij 3 rondjes gekleurd, blijkbaar omdat hij toen de letters was gaan tellen. De juf heeft er toen de letters bij geschreven en een krul erbij gezet. Zo was het goed!
Mijn man heeft in zijn jonge jaren (1e klas) ook nog eens een 0 gehaald voor rekenen omdat hij consequent alles had opgeteld i.p.v. afgetrokken. Zo triest, hij weet het nog steeds. Vooral omdat hij rekenen heel moeilijk vond en heel erg zijn best had gedaan.
Ik zou denk ik toch maar weer eens in gesprek gaan met die man en misschien ook eens navragen hoe de onderbouw bij jullie in elkaar zit? Wat zijn de verwachtingen, wat is de werkwijze?
Succes ermee! Maw.

ayla
26-11-2008 om 16:00
Emmawee
ik heb er afgelopen dagen even over na zitten denken of ik er nou moeite mee heb ja of nee. En ik ben er nog niet uit.
Kinderen van 4 beoordelen op luisterhouding vind ik eigenlijk wat cru, die zijn zo snel afgeleid dat ik idd soms wat langs kan gaan. En zeker als je een kind hebt zoals mijn dochter die soms als ze droomt volledig onbereikbaar is. Ik zie dit ook niet als een teken van niet kunnen of niet willen, ze had het gewoon niet gehoord. Ik denk dat dat nog wel eens bij kinderen van 10 gebeurt. ik heb me voorgenomen bij het volgende oudergesprek er toch eens een punt van te maken.
Trouwens, die werkjes worden niet alleen door deze meester geven maar ook door de andere leerkrachten van de groepen 1, vind de werkjes ook prima. Ook de strafmaatregel sta ik achter, alleen graag wat meer communicatie richting ouder.
Maar ik denk dat dit ook door de soort school komt, vrij groot, wat minder communicatie richting ouders etc

Emmawee
28-11-2008 om 22:06
Ayla
Een 10 minutengesprek lijkt mij eigenlijk geen handig moment om zoiets te bespreken. Ik zou als ik jou was tussendoor eens vragen hoe hij beoordeeld en ook hoe hij dat naar je dochter toe doet. En dit dan niet bespreken in de drukte van halen en brengen, maar even een afspraak plannen.
Het lijkt erop dat je er vooral geen groot probleem van wilt maken en misschien is dat het ook niet. Ik zou er zelf slechter tegen kunnen, denk ik.
Groeten, Maw.